Skocz do zawartości

[ergonomia pedałowania] Zmiana geometrii pedałowania przy zmianie roweru a wydajność


Franc

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Się tak zastanawiam - w codziennym rowerze mam korby 170mm przy wzroście 176cm i dobrze mi z nimi, przyzwyczaiłem się, swoje 90rpm+/-10 kręcę. Co prawda kumple namawiają na zmianę na krótkie 155mm, ale na razie mi się nie chce.

Do nowo projektowanego roweru dobrze by było zmniejszyć jednak skrajne górne i dolne położenie pedałów, co pozwoliłoby mocno obniżyć przód roweru. I teraz są dwie opcje - właśnie dać krótkie korby albo zabudować pedałowanie eliptyczne k-drive z dłuższą osią 2*170 wzdłuż osi nóg i krótszą 2*120~125 prostopadle do osi nóg. Co powodowałoby mniejsze problemy pod kątem biomechaniki i przyzwyczajenia przy przesiadce z jednego na drugi? Bo raczej krótkich 155mm korb do codziennego roweru nie złożę. A w nowym, używanym sporadycznie 170mm nie bardzo chciałbym upychać, bo pogorszy aerodynamikę i widoczność do przodu.

Napisano

Znam całkiem sporo osób co jeżdżą na krótkich 150 lub 155mm korbach i bardzo sobie chwalą, bo pozwala dużo większą kadencję osiągnąć oraz wymusza mniejszą siłę nacisku na pedały co oszczędza kolana.

Napisano
Teraz, Franc napisał:

wymusza mniejszą siłę nacisku na pedały

Większą. Krótsza dźwignia oznacza, że musisz naciskać z większą siłą, żeby uzyskać te same osiągi. 

 

Napisano

Badano ten temat czyli długość korby versus generowana moc. Wyniki są niejednoznaczne. Pozostaje tylko kwestia komfortu czy jak kto woli ergonomii.

Napisano

Generowana moc, a siła nacisku na pedały to dwie różne, choć powiązane rzeczy. Żeby wygenerować tą samą moc przy krótszej korbie musisz albo naciskać na pedały z większą siłą, albo kręcić z większą kadencją. 

Ale zgoda, że długość korby dobiera się do budowy anatomicznej jeźdźca. Resztę załatwiają przełożenia w rowerze. 

Napisano

Siła nacisku????? Mierzymy moc. Komfort kolarza = większa moc. FTP informuje o sprawności układu kolarz-rower. I to da się zmierzyć w jednostce czasu.

Napisano

Moc, to my sobie wyliczamy ze wzoru. Pomiar mocy mierzy albo siłę albo moment obrotowy, w zależności od modelu. 

A kolana przede wszystkim "odczuwają" negatywnie właśnie nadmierną siłę, z jaką naciska się na pedały. Oczywiście również nieprawidłowy zakres ruchu przy złej pozycji, źle ustawionych blokach itd...

 

Napisano

No dobra, wszystko fajnie jeżeli chodzi o rozważania siły nacisku na pedały vs długość korby, ale dalej nic się nie dowiedziałem czy mniej kłopotliwy ergonomicznie będzie układ eliptyczny k-drive z długą osią 17 mm wzdłuż nóg (co będzie wywoływać takie samo podkurczenie nogi co normalna korba 170mm) i małą osią 120mm prostopadle (mały zakres ruchu stopy przód-tył) czy układ z krótką, korbą na okrągło, 150mm?

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...