Skocz do zawartości

[Gravel] Do 4,5 tys. zł - prośba o porady odnośnie modeli


mzm

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, szukam roweru na najbliższy rok.

 

Do tej pory jeździłem na dość dziwnej hybrydzie roweru trekkingowego z szosowym, tj. rama trekkingowa, sztywny widelec, baranek, klamkomanetki i korba Tourney, mini v-brake'i, opony 32 mm i napęd de facto 1x7, co jak łatwo się domyślić nie było zbyt komfortowe, ponieważ mówimy o blacie 50T z przodu.

 

W takiej konfiguracji przejechałem przez nieco ponad rok ok. 1,3 tys. km (najdłuższa trasa ok. 70 km) i uznałem, że tyle mi wystarczy, bo niestety nie czułem się zbyt dobrze na tej dość osobliwej konstrukcji.

 

Pierwotnie chciałem celować w rower szosowy na Sorze 2x9, ponieważ jeździłem głównie po szosach, ale ostatecznie zmieniłem zdanie i uznałem, że gravel będzie lepszym rozwiązaniem:

- celuję w jazdę całoroczną, gravel nadaje się do tego dużo lepiej: możliwość zamontowania błotników na sezon bardziej błotnisty, bardziej niezależne od pogody hamulce tarczowe, bardzo często wewnętrzne prowadzenie linek;

- mimo że do tej pory jeździłem głównie po szosach, ciągnie mnie też w inne miejsca, a rower za tę kwotę to dla mnie wybór na kilka najbliższych lat; w tej perspektywie planuję jeździć bardzo różnorodnie. Nie jeżdżę treningowo w tym sensie, że nie startuję w żadnych zawodach, aczkolwiek też nie do końca rekreacyjnie; ogólnie dość różnorodnie: robię interwały, krótsze trasy w większym jak dla mnie tempie i dłuższe, rekreacyjne;

- wygodniejsza geometria;

- nie wykluczam też wykorzystywania tego roweru po prostu do przemieszczania się i załatwiania różnych spraw.

 

Stąd wymyśliłem, że najlepszy będzie gravel docelowo z dość wąskimi oponami (najlepiej 28 mm, ale i 30-32 może być).

Pierwsze pytanie, jaki jest w ogóle sens takiego rozwiązania (tj. gravel + dość wąska opona)? W niektórych gravelach widziałem docelowo opony od producenta 30 mm, więc nie jest to nic nadzwyczajnego, ale chodzi mi bardziej o praktykę i opinie osób, które tak jeżdżą.

Docelowo zakładam dokupienie drugiego kompletu opon szerszych, 35-37C, ponieważ wychodzę z założenia, że jazdy w miejsca, w których mogłyby mi się przydać (typu jakieś dłuższe wyprawy do lasów) i tak muszę z jakimś wyprzedzeniem zaplanować, bo nie mam ich w pobliżu.

Nie wykluczam też jakiegoś bikepackingu w najbliższych latach.

Reasumując, chciałbym rower, który gravelem miałby nie być, a bywać i pytanie czy coś takiego, co przedstawiłem i zaplanowałem ma sens (na mój gust ma, dość dokładnie to przemyślałem, natomiast - jak to zwykle - pewnie czegoś nie wziąłem pod uwagę).

Od iluś dni robię research i stwierdzam, że wyboru zbyt dużego nie ma. Budżet: 4,5 tys. absolutny max, a najlepiej nawet sporo poniżej. Dla mnie przesiadka choćby i na Clarisa 2x8 będzie już naprawdę bardzo dużym udogodnieniem. Celuję więc albo w Clarisa, albo w Tiagrę (Sorę rzadko widywałem w gravelach), dwa blaty z przodu i najlepiej żeby fabrycznie posiadały obręcze umożliwiające włożenie dość wąskich opon (bądź wręcz od razu z takimi oponami) 28-32 mm.

Widziałem też gravele z napędami SRAM 1x11. Brak przedniej przerzutki wydaje mi się do zaakceptowania, ale wydaje mi się, że blat korby typu 40-44T przy moich oczekiwaniach jest bez sensu. 1x11 to chyba rozwiązanie zdecydowanie bardziej nastawione na trudniejszy teren, szutry etc.?

Wybrałem poniższe modele. Jest ich dość sporo, ale są trudno dostępne, nieraz po 1 czy 2 sztuki na allegro/olx, a rower będę kupować na początku lutego bądź nawet na początku marca i pytanie, co w ogóle jeszcze z tego wtedy zostanie:

Kross Esker 2.0

Kross Esker 4.0 - niestety obydwa mają obręcze 23 mm, które chyba nie pozwolą na włożenie zbyt cienkich opon?

Z naciskiem na Eskera 4.0, bo mimo lepszego osprzętu jest niewiele droższy.

Marin Nicasio Q 700C 2019

Breezer Radar Expert

GT Grade Alloy 2018

Author Ronin (dostępny chyba tylko używany) 2018

Marin Four Corners - Sora 3x9, choć nie wiem czy potrzebuję 3 blatów z tyłu, no i fabrycznie opony 42C.

Fuji Jari 2.5

Fuji Jari 2.3

Fuji Jari 1.5

Nie wykluczam kupna używki, dlatego jest też trochę droższych modeli, na które zwróciłem uwagę, m. in. NS Bikes Rag +1.

 

Ogólnie moi faworyci to Esker 4.0 od Krossa, wspomniany Marin, Breezer i którykolwiek z Fuji. GT Grade jako opcja najbardziej budżetowa.

 

Czy ktoś miał doświadczenie z którymś z tych modeli i mógłby coś polecić/odradzić? A może jest jeszcze coś ciekawego na rynku, co przeoczyłem? Bardzo proszę o uwagi i z góry dzięki.

 

 

 

 

Edytowane przez mzm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z ciekawych jest jeszcze np. kultowa marka ;) Bianchi Via Nirone, na Sorze (2x9) właśnie, domyślnie z oponami 32C, aktualnie fajna cena na Merlin Cycles (tylko zostały chyba bardzo małe i bardzo duże rozmiary) https://www.merlincycles.com/bianchi-via-nirone-7-allroad-sora-gravel-bike-2019-126950.html

Albo jeszcze ciekawszy (i trochę droższy, ale wciąż w budżecie razem z przesyłką) Merlin Malt-G1 na Tiagrze, ze sztywnymi osiami, co prawda opony szerokie, ale obręcze przyjmują podobno od 28 wzwyż https://www.merlincycles.com/merlin-malt-g1-tiagra-gravel-bike-2020-147541.html a tu całkiem zachęcająca recka https://road.cc/content/review/251556-merlin-malt-g

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kross i fuji są nieco mułowate. Obadaj jeszcze Ridleya xtrail alloy na sorze oraz btwina gravela. Pamiętaj, że nie każdy gravel ma możliwość założenia pełnego spektrum bagażników,  błotników itp. Jeśli nie szukasz czegoś co jest nie gravelem a ma nim bywać to obadaj jeszcze triba rc500 oraz 520 oraz giant contend ar3. do każdego z nich z luzem wejdą oponki 35. Triban ma mocowania na widelcu, contend nie. Giant wiadomo lepiej zrobiony, z lepszą ramą , btwin rc520 na lepszym osprzęcie. Powodzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak budżet jest marny jak na rower na lata i wybór jest skromny wśród graveli.

Padła propozycja Ridleya X-trail. Jest to ciekawa propozycja. Fajna rama  ma sporo mocowań, pod bagaznik, błotniki, sporo miejsca na opony, suport BSA , mocowanie hamulca FM i sztywne osie. W tym budżecie są koła fulcrumy co jest rzadkością, zazwyczaj są jakieś podstawowe. Nie jestem entuzjastą hamulców mechanicznych, ale przynajmniej są TRP. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

eeee....niby skromny, a zobacz ile propozycji padło. Generalnie słowo gravel daje +30% do ceny czegokolwiek. Ja też nie byłem zwolennikiem hampli mechanicznych (miałem kiedyś w jednym sprzęcie jakieś promaxy). Ale o ile w mtb dobra hydraulika to dla mnie must have (pewnie dla kogoś innego nie co oczywiście należy zrozumieć i uszanować) o tyle w lekkim gravelu na szutry/ asfalty dobra mechanika w zupełności wystarcza. Bynajmniej dla mnie w tego typu rowerze są wystarczające.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko, że hydraulika w szosowych grupach, to już co najmniej 105'ka albo GRX 400 (odpowiednik Tiagry, ale nowy więc drogi), albo SRAM Apex (1x).

Nie licząc hybrydowych konstrukcji w Decathlonie czy Giancie, które łączą niektóre zalety obu systemów, oraz wszystkie wady. :)

Edytowane przez some1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi.

 

Co do Bianchi, to niestety - łowcą ostatnich sztuk raczej nie zostanę, potrzebuję bardzo standardowej ramy 56 cm. :P Mam 180 cm wzrostu.

Merlin Malt wygląda ciekawie i jest bardzo ładny. Na pewno wezmę pod uwagę.

 

Kross, Fuji mułowate - chodzi Ci głównie o wagę? One są w większości na stalowych ramach, więc rzeczywiście ważą trochę więcej, ale i szerokie opony trochę dokładają.

Ridley X-Trail wygląda bardzo ciekawie, dzięki. Jak mam dokładać to wolę dokładać za porządne koła, niż za napęd o grupę czy dwie wyższy, którego specjalnie nie potrzebuję. Jest też dość dobrze dostępny z tego co widzę.

 

Co do Tribanów - właściwie wszystkie 3 (Gravel, 500 i 520) mam z tyłu głowy i też rozważam. Niestety, z każdym są jakieś problemy. Gravela rozmiar L jest już niedostępny, mogę się przymierzyć do M-ki, ale nie nastawiam się, żeby była dobra. Ponadto napęd z jednym blatem z przodu - nie mam nic przeciwko, ale nie jestem pewien, czy to jest to, czego potrzebuję. Ale najgorsze, że każdy z nich ma jakieś tribanowe koła na które wszyscy narzekają - wystrzały dętek, problemy nawet ze zmianą ogumienia/dętki przez dziwną konstrukcję kół.

 

Z jednej strony, jak już pisałem, jeśli mam do czegoś dokładać, to na pewno warto dołożyć do kół. Z drugiej strony zdaję sobie sprawę, że w tym budżecie szału pod tym względem nie może być i nie oczekuję Fulcrumów czy Maviców. Nie przeszkadzają mi jakieś dość podstawowe koła Krossa czy innego Marina, szczególnie, że koła można za jakiś czas wymienić. Natomiast mam obawy przed ładowaniem się w coś, co jest podobno ewidentnym niewypałem jak koła Triban.

 

Gianta Contenda też oglądałem, tu ogromnym plusem może być cena, bo widziałem, że jest jeszcze sporo zeszłorocznych modeli dostępnych w sensownych rozmiarach.

 

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

....koła w tribanie też możesz wymienić. O tym sprzęcie Tobie wspomniałem choć mi ten sprzęt nie podszedł. Kolega z kolei bardzo zadowolony. Przy 176cm m-ka była lekko za duża, s-ka lekko za mała. Po prostu się nie czułem na nim. Jeśli contend to tylko na rok 2020 bo to zupełnie inny sprzęt w porównaniu z 2019. Do zeszłorocznego nie wejdą Tobie tak szerokie koła. Pamiętaj , że zmiana kół jest łatwiejsza niż kompletnego napędu. W contendzie jeśli chodzi o koła to tragedii nie ma no i są już tubuless ready. W ar3 musisz kupić oponę tubuless, mleczko, zaworki. W wyższych modelach ar chyba są już w zestawie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jasne, że można i w Tribanie wymienić koła. Tylko że tak jak w np. Krossie MOŻNA wymienić np. po sezonie czy dwóch, jeśli się uzna, że koła są za słabe bądź z jakiegoś względu nam nie odpowiadają, tak w Tribanie - przynajmniej sądząc po niektórych opiniach - wręcz od tego trzeba zacząć przygodę z tym rowerem, bo powoduje wystrzały dętek w czasie jazdy, co stwarza zagrożenie albo ponieważ zmiana dętki czy ogumienia jest kłopotliwa

Edytowane przez mzm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, mzm napisał:

bo powoduje wystrzały dętek w czasie jazdy

Pierwsze dwie notki pod ofertą w decu? Nic nie wybucha... opony zakłada się normalnie - kuzyn kupił rc500 - ten na sorze - ze tę kasę - bajka rower, wcale nie czułbym się na nim źle chociaż jeżdżę na nieco drożnych rowerach. Z jednym mogę się zgodzić, to co on ma na obręczach w zestawie to syf nie gumy - od razu na śmietnik. Ale to dotyczy gum nie kół. Koła jak to koła w tanim rowerze - ciężkie i tyle w końcu to rower dla każdego ma być tanio i koleżka 120kg też ma na tym pojechać. Ale tak jest w każdym rowerze za takie pieniądze (i w 2x droższych też). Ale biorąc pod uwagę raczej zalecaną wymianę ogumienia czyli te plus 300zł to i tak do 3tys ciężko o lepszy rower.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem, czy dwie pierwsze czy nie dwie pierwsze. Zagłębiłem się w te opinie i zdanie na temat kół się powtarza, zarówno jeśli chodzi o Tribana rc500, jak i rc 520. Ludzie piszą o nich nie tylko w komentarzach, ale i skarżą się w pytaniach do pracowników.

 

Niemniej jednak, przekonaliście mnie i na dziś całkiem poważnie rozważałbym zakup któregoś z tych dwóch i być może nawet z miejsca wymianę kół na jakieś inne (opony to oczywistość). Dużym atutem jest to, że te dwa modele są dalej w miarę bezproblemowo dostępne.

 

Raczej odpuszczę pchanie się w rowery tak ciężkie jak niektóre wymienione przeze mnie wcześniej na stalowych ramach, chyba że trafiłbym na jakąś super promocję.

 

Dzięki za rady, będę jeszcze myślał, mam czas.

 

 

 

 

Cytat

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam fuji 1,5 i jaki mułowaty ? 10,4 kg z pedałmi spd  to muł? Hehe Aluminium plus full carbon widelec. Na początku miałem mnóstwo przygód z nim. Po ogarnięciu i regulacjach już ponad 3 tyś przejechałem na nim i się zakochałem. Od zawsze chciałem mieć taki rower i już nie wrócę co inne. Lecz do rzeczy. Jechałem w tym roku 2 razy z bagażnikiem załadowanym na full około 15 kg na dupsku było. Na widelcu przednim bidony 2 w ramie sakwa pod ramą i teraz dokupiłem sobie worek i mocowanie na kierownice. Przełożenia fajne chociaż jeszcze nie zszedłem z dużego blatu. Mój model był trochę nie trafiony odnosnie usterek jak pisałem, lecz inni właściciele jari 1,5 są mega zadowoleni. Ogólnie jazda 30 km/h to normalna sprawa. Zjazd z górki asfaltem to był już zawał przy 65 km/h :D

Aha i piszą tutaj wszyscy, niema hydrauliki. Mam podstawowe zaciski jedno tłoczkowe, Tylko tak wyregulowane, że da rady zatrzymać konia szybko.

Masz więcej pytań pisz. Może mieszkasz blisko wro to zapraszam po świętach.

 

PS. rower katuje codziennie do pracy i w teren.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

https://www.olx.pl/oferta/nowy-octane-one-gridd-2019-m-CID767-IDAy11N.html

3999 na Apexie 1, ale bez hydrauliki (Avid BB7)

Jeżeli rozmiar Ci przypasuje, to ciężko o fajniejszy sprzęt :D Na moje 180cm pierwotnie kupiłem Gridda w L, jednak sprzedałem i zmieniłem na składaka M, ale już za to na hydraulice. Ta rama w L jest strasznie dziwnie długa, jak dla mnie na mocno 180+.

Edytowane przez sthEn
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za kolejne odpowiedzi.

Poczytałem jeszcze, poprzeglądałem, pozastanawiałem się i w pewnym sensie zawęziłem krąg poszukiwań.

Po pierwsze, uznałem, że napęd 1x nie sprawdzi się w moim przypadku. Jeżdżę jednak głównie po szosach, ponadto chciałbym, żeby rower był uniwersalny, bo planuję z nim trochę jeździć po Polsce. Pilnuję też kadencji i przy takim napędzie brakowałoby mi odpowiedniego stopniowania, tak uznałem.

Po drugie, zrezygnowałem z Tribanów, CHYBA ŻE z wymianą kół na starcie. Tutaj biorę pod uwagę tylko Tribana RC500. 520 ma te fajne półhydrauliczne hamulce TRP Hy/rd i 105 (nie całą), której nie potrzebuję. Oceniam, że dla moich potrzeb nie jest to warte dopłacania 800 złotych. Jak już pisałem, dotąd jeździłem z blatem 50 z przodu a z tyłu z wolnobiegiem o stopniowaniu najlżejszych przełożeń 28-24. Jak łatwo sobie wyobrazić, ruszanie choćby ze świateł i rozkręcanie roweru to był prawdziwy dramat. Dlatego dla mnie przejście na Sorę czy nawet Clarisa będzie już dużym udogodnieniem, usprawnieniem i uprzyjemnieniem jazdy. Jestem zwolennikiem w miarę stopniowego przechodzenia na lepszy sprzęt i wydaje mi się, że przy moim poziomie jazdy nawet na takim Clarisie, o Sorze nie mówiąc, mam jeszcze sporo do pojeżdżenia z dużą frajdą. Ścigać zresztą się nie zamierzam, chyba, że ze sobą samym. :D

Oczywiście jakby się pojawiła naprawdę dobra okazja kupić coś na Tiagrze to czemu nie. Ale do 105 trzeba już sporo dopłacić (chyba, że jest to zrobione kosztem innych elementów jak w Tribanie RC520).

Tak więc Triban RC500 + nowe koła + nowe opony. No i tu też się zaczynają schody, bo pod hamulce szczękowe kupiłbym po prostu komplet Shimano WH-R501 za 350 zł i super. Ale koła pod tarcze są niestety dużo słabiej dostępne i droższe. Widziałem, że na zagranicznych stronach da się coś znaleźć w przedziale 600-1000 zł, raczej bliżej górnej granicy, niż dolnej, ale są to już niższe modele Mavica czy wspominany już Fulcrum. Z ogumieniem to daje prawie 4 tys. zł za nowy rower na Sorze z niezłymi kołami, biorę to pod uwagę, ale czy widzicie ewentualnie jakąś opcję, żeby kupić tańsze koła pod tarcze, coś w stylu tych Shimano? Istnieje w ogóle coś takiego?

Ridley X-trail to opcja, którą odrzuciłem. Cenowo wychodzi to podobnie do wyżej przedstawionego rozwiązania, ale Triban dużo bardziej odpowiada mi pod wzgl. wizualnym.

Odrzuciłem wszelkie opcje z ramami stalowymi typu Ekser 4.0 czy niektóre Fuji.

Warunek sine qua non to hamulce tarczowe i brak jakichkolwiek dziwactw typu korba na kwadrat czy koła, na które nie da się założyć opony (Triban). Nawet jeśli chodzi o opony zmniejszyłem wymagania i niechby wchodziły takie o szerokości 32 mm, z czym jak sądzę w większości szos typu endurance na tarczach nie powinno być kłopotu, jeździłem na takich i dają radę na różnych dziwnych nawierzchniach. Na placu boju zostały póki co te rowery:

https://allegro.pl/oferta/rower-szosowy-fuji-######f-1-7-disc-rozmiar-56-8790273037

https://allegro.pl/oferta/rower-szosowy-cube-attain-pro-disc-2019-56cm-8381234078

https://allegro.pl/oferta/rower-giant-contend-sl-2-disc-2019-nowy-ml-tubeles-8696026416

https://allegro.pl/oferta/cannondale-synapse-56cm-rower-szosowy-tiagra-8605663808

Przeglądałem też zagraniczne strony i rozważam jeszcze:

https://www.chainreactioncycles.com/vitus-razor-disc-road-bike-claris-2019/rp-prod173027

https://www.wiggle.co.uk/gt-gtr-comp-2019-bike/

Te dwa ostatnie cenowo wychodzą nawet fajnie, bo 2200 - 2500 PLN z darmową dostawą. Mają właśnie tylko jakąś gównianą kasetę, pewnie na kwadrat, którą musiałbym z miejsca wymienić. Nowa korba Claris i suport to koszt 250 złotych. Szczególnie cała ta seria Vitus Razor jest bardzo chwalona. Niestety, model na Sorze w moim rozmiarze (L) nie jest już dostępny. Z kolei GT jest na Sorze, więc za +300 zł, czyli de facto 2800 PLN miałbym rower na pełnej Sorze.

Z tych wszystkich wymienionych najbardziej chyba przekonuje mnie Cube. Sora, dobra cena, rower gotowy do jazdy i nic nie musiałbym przy nim majstrować. Szukałem co prawda czegoś w ciemnych kolorach, ale nie będę dopłacał tysiąc złotych za sam wygląd. GT też jest kuszące.

Nie sprawdziłem ich niestety jeszcze pod kątem otworów montażowych choćby na błotniki.

 

 

 

Edytowane przez mzm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piszesz, że nie ma być na kwadracie a wybierasz rowery na kwadracie.  Smieszne wybory. Dlaczego niby nie kwadrat? Jak umiesz użytkować rower i nie jedziesz na pałę i z kadencja 10 pod górę na chama, bo ja nie dam rady to każdy suport rozwalisz......

Mam kwadrat w tiagrze i zyje to normalnie.

jari 1,5 i inne z tych modeli ma założone 700x38 wiec juz więcej niż chcesz.

Takie dośc mocno naciągnięty ten post z wyborami. Oby później nie było płaczu bo brakuje miejsc na montaże bidonów/bagażników

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy przymierzałeś się do któregoś z tych sprzętów? Jeśli nie masz doświadczenia to kup to do czego możesz się fizycznie przymierzyć. Sprawdzałeś, czy np.: do tego Contenda wejdzie 32c? Chcesz upgradować tribana rc500...spoko, ale zamiast od kół, które pewnie idealne nie są lepiej zacząć od hampli, które na zagranicznych forach zbierają nieciekawe opinie. Zacznij od początku, przymierz się, wybierz parę sprzętów, które Tobie leżą, a później wybierz z nich najlepszy sprzętowo i tyle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Jeśli jeszcze nie dokonałeś zakupu, a masz możliwość przymiarki sprawdz sobie Cube Nuroad Pro. W kategorii 4,5 tysi mieści się. Prawie rok jeżdzę modelem 2019 i bez naciągania polecam. Bardzo komfortowa geo. Pełna Tiagra, sztywne osie i tarczowe hamulce, nie są szczególe ale działają jak na mechaniki dobrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Teraz, makoleon napisał:

Hej. Dawno się nie logowałem. Sporo poczytałem i już wiem że szukam jakiegoś gravela.

Przymierzałem się i mi się spodobał Felt f40x. Marka mało chyba znana w Polsce, ale mi bardzo podchodzi. Warto się nim zainteresować?

Naprawdę warto się poprzymierzać do kilku rowerów, gravele są bardzo różne, ja jestem właśnie na etapie przymiarek i jedne rowery mi się "potwierdziły", inne zupełnie odpadły (w tym takie, które teoretycznie mi się podobały,), a niektóre pozytywnie zaskoczyły. Dodatkowo mnie interesują duże rozmiary, co nie ułatwia szukania, ale naprawdę, nie zdecydowałbym się chyba kupić w ciemno. MTB, crossa - ewentualnie tak, gravela nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...