Skocz do zawartości
skom25

[Hak] Przyrząd do prostowania

Rekomendowane odpowiedzi

skom25

Hej,

Szukam przyrządu do prostowania haka ramy, macie jakieś propozycje? W ciemno brałbym Bitul, ale jest już niedostępny. Jest coś sensownego w podobnej cenie? 

Wiem że jest patent na zrobienie takiego urządzenia w domowych warunkach, nawet je zrobiłem, ale niestety nie spełnia moich oczekiwań.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mrmorty

Pisz do Michała z Bitul i może Ci wykona takowe w wolnym czasie. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
testudo

Ja swój prostowałem w ten sposób i jestem bardzo zadowolony z efektu

 

 

  • +1 pomógł 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
TheJW

Nie wstawiaj tu takich rzeczy, bo ludzie sobie ramy poniszczą...

Edytowane przez sznib
Nie cytujemy posta poprzedzającego w całości.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Waza

A Tobie się wydaje że prostowanie haka z użyciem narzędzia od Park Tool'a za setki zł to operacja w znieczuleniu ogólnym z udziałem anestezjologa?

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Jarajek

W podobnej cenie znajdziesz X-Tools Pro Gear Hanger Alignment Tool, ale nie wiem jak z jakością wykonania samego przyrządu. 

Co do Bitula, ja czekałem ok. 2 tygodni za wykonaniem narzędzia.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
woojj

Mi sprawdza się najlepiej oś koła wkręcona i skontrowana z hakiem. Masz długie ramię do prostowania i zarazem przymiar. Możesz w ten sposób łatwo określić kąty jak i skorygować całość. Z tym że nie wszystkie haki da się łatwo prostować. W wysokich modelach są tak sztywne, że łatwo go złamać. 

 

 

Edytowane przez woojj

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
testudo
31 minut temu, TheJW napisał:

Nie wstawiaj tu takich rzeczy, bo ludzie sobie ramy poniszczą...

Mógłbyś naświetlić w jaki sposób miałoby się to skończyć zniszczeniem ramy?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25
1 godzinę temu, woojj napisał:

Mi sprawdza się najlepiej oś koła wkręcona i skontrowana z hakiem. Masz długie ramię do prostowania i zarazem przymiar. Możesz w ten sposób łatwo określić kąty jak i skorygować całość. Z tym że nie wszystkie haki da się łatwo prostować. W wysokich modelach są tak sztywne, że łatwo go złamać. 

 

 

Opiszesz dokładniej? Bo nie jestem pewny czy dobrze rozumiem co masz na myśli.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
rzezniol

Woojj zapewne ma na myśli patent, który stosuję też ja ...
Mam 2 osie koła.
Jedna ma założone kontry na szerokość piasty i wpinam ją w haki normalnie jak koło.
Drugą oś z gwintem M10x1 wkręcam w hak i kontruje nakrętka aby było sztywno.
Prostowanie polega na doprowadzeniu do sytuacji w której obie osie będą względem siebie równoległe w każdej płaszczyźnie.

Pozdrawiam

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Świetnie w tej roli sprawdza się gwintowany rurka do żyrandoli - jest to dostępne na metry za symboliczną kasę np. na aledrogo. Zwykle mają do tego nakrętki więc zakontrować można.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
woojj
9 godzin temu, skom25 napisał:

Opiszesz dokładniej? Bo nie jestem pewny czy dobrze rozumiem co masz na myśli.

Mając oś wkręconą w hak masz taki liniał który określa stan haka. Musi być on równoległy do osi piasty. Dobrze to wtedy widać. Ja robię to na oko.

Ale metoda rzezniola jest bdb, jeśli nie masz dużego doświadczenia. Widzisz stan odchyłu między dwiema ośkami.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Trzeba uważać bo czasami hak jest dociskamy do ramy przez piastę koła i metodą z dwiema osiami sie nie sprawdzi - trzeba porównywać do prawidłowo zaciśniętej piasty.

  • +1 pomógł 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
rzezniol

Mistrzu ...
Skoro mam oś wyjętą z piasty z kontrami odpowiednio na 135 mm jak w MTB czy 130 mm gdy jest kompatybilna szosa z tym rozstawem...
Biorę tą oś wkładam w haki i zaciskam szybkozamykaczem czy skręcam nakrętkami tak jak normalne koło ...

Czyli mam układ taki jak w rowerze do normalnej jazdy ...
Wytłumacz mi gdzie ja się mylę że ma to "czasami" robić problem ? 
W czym piasta jest lepsza od jej osi ?

Jak prosta zaciśnięta w hakach oś da inny wynik niż piasta to mamy problem z piastą a nie z metodą prostowania.

Pozdrawiam  

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Dlatego raczej nie zdecyduję się na domowe rozwiązanie. Gdy hak jest krzywy na pierwszy rzut oka to może i to zadziała. Gdy chce się ustawić idealnie, to wcale nie jest takie oczywiste. 

Oczywiście tak jak pisałem, metody tej próbowałem i zachwycony nie byłem. Na dodatek dochodzi demontaż koła itd.

Pytanie otwarte. Jak nie Bitul to co?

Edytowane przez skom25

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

@rzezniol Przecież nie piszę, że u Ciebie jest problem tylko, że bywa problem. Ja np. mam w kilku rowerach osie przelotowe i one w żaden sposób haka nie trzymają gdyż ten jest od wewnątrz widełek dociskany do ramy przez oś właściwą piasty.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
phoe
Napisano (edytowane)

Zależy jak długi i w którym miejscu krzywy, można wkręcić w imadło i też się czasami tak uda wyprostować, skręcić na maksa i jak to jest np krzywe na samym już gwincie do przerzutki to wyprostuje. ;)

Edytowane przez phoe

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
DIY

W imadle wyprostować można z grubsza mocno skrzywiony, część wyprostowania (szczególnie przy twardych hakach) "odpuści" po wyjęciu z imadła ;)

Patent z kołem wypas, zapamiętałem, jak będzie trzeba zastosuję, na pewno niczego nie uszkodzę - no chyba że hak pęknie, ale jak ma tak się stać to czy kołem czy przyrządem to i tak się stanie.

Osobiście prostuję i sprawdzam zgięcia haków zwykłym stalowym grubościennym kwadratowym profilem (ok 15-20mm) z wywierconym otworem na śrubę M8 na środku (mniej więcej). Daję twardą śrubę maszynową, przykręcam do haka w miejscu montażu przerzutki rzecz jasna i sprawdzam. Jak nierówna odległość od obręczy to lekko poprawiam. Luzuję śrubę, okręcam "przyrząd", dokręcam i powtarzam czynność. Przy montażu bezpośrednio do haka z uwagi na kształt ramy nie zrobi się pełnego obrotu, ale 3/4 prawie jest, więc jak na 3/4 obrotu będzie ok to pozostała część musi grać. Jakby zastosować jakąś idealnie równą tuleję (choćby dystans z jakiejś starej piasty tylnej) to da się zrobić pełny obrót :)

Pozdrawiam, DIY

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×