Skocz do zawartości

[przerzutka] Sachs 3 biegi torpedo


kuziolewski

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich bardzo serdecznie!

Jako że jest to mój pierwszy post tutaj na forum ,więc chciałbym się przywitać i przeprosić z góry za nieświadome błędy podczas zakładania tematu i nieznajomość w dziedzinie rowerowej :]

A więc mam kilka pytań odnośnie mojego "holendra" tzn. Union damka 28 cali lata 70-80, troche pordzewiały ale śmiga/ł. Ostatnimi czasy urwała się linka z manetki zmiany biegów (manetka typu klamkowego), z braku czasu na naprawę jeździłem bez linki przez około miesiąc (cały czas na najwyższym biegu, jako że linka była luźna), nawet w sumie wygodnie, choć są problemy ze startem z miejsca.

Od pewnego czasu zauważyłem podczas pedałowania, jakby coś w środku piasty się ślizgało co uniemożliwia efektywne pedałowanie. Może to być spowodowane tą jazdą bez linki? Czy  piasta do wymiany/naprawy/przeczyszczenia?

Kolejną rzeczą jest to, iż nie wiem jak założyć nową zakupioną linkę do tej manetki klamkowej i wyregulowanie jej aby wszystkie trzy biegi  ładnie chodziły. Nie mogłem znaleźć teogo nigdzie na forum, jeśli jednak jest taki temat to przepraszam :icon_confused:

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kupiłeś taki zestaw naprawczy do piasty? Wstaw zdjęcia tej manetki raczej powinno dać sie wstawić tam nowa linke. Regulacja nie jest ciezka z tego co pamiętam wrzucali sie na 1 (najbardziej wyciagnietka linka) przykrecalo linke i później regulowalo śrubami. Lecz moge byc w bledzie bo być moze robili sie to z 2 na pewno na youtube znajdziesz filmiki.

 

Co do ślizgania jesli po zamontowaniu linki dalej tak będzie to znaczy ze są uszkodzone zapadki.

 

Sam w wakacje przerabialem temat takiej piasty (z tym ze sturmey Archer z hamulcem bebnowym) i ostatecznie musiałem kupic shimano nexus 3. Dlatego ze mik takich piast nie chce naprawiać, części do nich nie ma, a jesli sa to ceny sa absurdalne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam ponownie.

A więc zakupiłem linkę do biegów. Zostawię małą instrukcję, może ktoś potrzebujący trafi tu przez przypadek:

1. Zakładamy linkę na łańcuszek za pośrednictwem gwintu (najlepiej na sam początek gwintu) chyba że ktoś ma łącznik taki na klucz imbusowy.

2. Naciągamy linkę tak "na granicy naciągnięcia" na ustawionym 3 biegu na manetce. Polecam końcówkę na manetce nie zaciskać, jeśli macie uniwersalną linkę i trzeba obciąć ją i zacisnąć takim złotą końcówką, a użyć lepiej zacisku z wykorzystaniem śrubki (nie wiem jak to sie fachowo nazywa), czyli jak coś pójdzie nie tak można odkręcić zacisk  inaczej ustawić.

3. Jak mamy ten trzeci bieg na tej ustawionej lekko naciągniętej lince i zabezpieczoną linkę przy manetce, to teraz zmieniamy na niej bieg na 2. Jeśli ładnie wchodzi, podczas kręcenie pedałami czujemy mniejszy opór, to wrzucamy pierwszy bieg. Jeśli i on działa to cieszymy się i kończymy pracę. (chociaż po jakimś czasie linka lekko się wyciągnie jeśli jest nowa, więc będziemy musieli troszkę dokręcić gwint.

4. Jeśli jednak 2 nie wchodzi, to oznacza, że musimy z powrotem ustawić 3 bieg i bardziej dokręcić gwint lub bardziej naciągnąć linkę przy manetce.

5. Ogólnie próbować do skutku :)

 

 

Teraz mam pytanie. Jeśli podczas jazdy gdy chcę mocniej niż zwykle napierać na pedały, to jakbym "deptał w miejscu" czyli jakby się coś ślizgało. Również podczas pedałowania mam tak jakby luzy, czyli nie od razu nie ma oporu na pedałach, dopiero po chwili. 

Czy te objawy mogą być spowodowane uszkodzonym suportem, czy raczej niestety piastą. Ogólnie biegi dobrze chodzą jeśli o piastę, również nie słychać nigdzie chrobotania łożysk.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temu poślizgowi towarzyszą jakieś dodatkowe dźwięki?

 

Ogólnie są trzy miejsca gdzie napęd może przeskakiwać:

-korba - wyrobione zęby nie trzymają łańcucha lub wyciągnięty łańcuch źle się układa

-tylna zębatka - wyrobione zęby nie trzymają łańcucha lub wyciągnięty łańcuch źle się układa

-piasta - zapadki nie łapią ewentualnie wyrobione zębatki nie trzymają pod obciążeniem (imo najmniej prawdopodobny wariant)

 

Najłatwiej przetestować w dwie osoby, jedna pedałuje, druga obserwuje gdzie napęd przeskakuje. Jeżeli masz hamulec tylny na obręcz (nie w pedałach), to możesz zablokować koło i nacisnąć na pedały. Jeżeli przeskoczy, to na 90% winne zębatki i łańcuch, jeżeli nie to najpewniej piasta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 to jakbym "deptał w miejscu" czyli jakby się coś ślizgało.

 

rozwiń tą myśl?

Również podczas pedałowania mam tak jakby luzy, czyli nie od razu nie ma oporu na pedałach, dopiero po chwili. 

 

 

 

Z piastami biegowymi tak jest, po prostu muszą zapadki załapac i przez chwile jest taki luz. Zależy jak długo on trwa? Pierwszy raz jezdzisz na takiej piascie? Moze nie jestes przyzwyczajony?

 

Kolega wyżej ładnie Ci opisał co moze byc przyczyną. Możesz popatrzeć na korbę i zębatkę tylną i zobaczyć czy jest wyrobiona. Chociaż w przypadku jednorzędowej korby można z góry przypuszczać, że te trzy elementy są wyrobione. Ja tak mam, ale pomimo małego strzelania dalej jezdze, gdyż nie jest to uciążliwe, a jeszcze trochę pojeździ.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie, dzięki za szybkie odpowiedzi.

Jeśli chodzi o te ślizganie, to jest to bezdźwięczne i dzieje się tylko jeśli (np. chcę wjechać pod górką), ogólnie gdy muszę pedałować z dużą siłą.

Będę miał chwilę czasu to sprawdzę z kimś te zębatki, zobaczymy :]

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie.

Dziękuję wszystkim za udział w temacie. Sprawdziłem koło, macie racje, to z tą piastą jest coś nie tak. Także będę ją wymieniał. Najprawdopodobniej na Shimano Nexus 3. Myślicie że to dobry wybór, oraz czy po zakupie takiej piasty będe w stanie samodzielnie je zamienić. I czy na pewnym portalu aukcyjnym opłaca się je kupić za 150zł czy lepiej dopłacić 60zł? Skąd w ogóle takie różnice cenowe? Czyżby nieoryginalne?

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam zmieniłem na własnie nexus 3. Dobra piasta, na pewno lepsza niz moja sturmey Archer. Szybciej zmienia biegi, jest bardziej czuła. Ja kupiłem akurat całe koło żeby nie bawić się w zaplatanie. Dałem około 250 zł. Jeśli kupisz za 150 zł to moim zdaniem, warto.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak tylko kupie piastę wraz z zestawem i podczas wymiany będę miał problemy, dam znać. Jeśli nie będę miał, też dam  :icon_cool:.  Mam nadzieje, że sobie poradzę.

Pozdrawiam.

 

Ps. nie znacie kogoś, kto by chciał kupić starą piastę?  :teehee:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A zamiast rzucać się na nowe nie warto najpierw zajrzeć do środka i sprawdzić co poszło? Jeżeli tylko zapadki są zużyte, to nowe kosztują 10 za parę (z tego co widzę w piaście są dwie pary).

Jeżeli korpus wytarty, to chyba nie da rady łatwo naprawić.

 

Jesteś z Wrocławia, to możesz podejść/podjechać na Komuny Paryskiej. Sklep specjalizuje się w rowerach miejskich i na stronie mają ofertę na części zamienne do piast wielobiegowych. Kwestia oceny stanu we własnym zakresie, bo jak serwis zacznie kasować, to pewnie wyjdzie jak za nową piastę :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Witam ponownie po długiej przerwie. Sprawa wygląda następująco, iż kupiłem piastę Shimano nexus 3 wraz z oprzyrządowaniem. Nie bardzo jestem skłonny do naprawy starej, jeśli nie bardzo się na tym znam.

Mam więc pytanie odnośnie nowej, znacie może jakiś poradnik ze zdjęciami / film na temat instalacji nowej, najlepiej tego modelu, byłbym bardzo wdzięczny. Poszukałem trochę po internetach, ale niestety nie znalazłem niczego w miarę dobrej jakości gdzie byłoby wytłumaczone, jeśli nie kojarzycie nic to ok, jakoś się pomęczę i może się uda :D

Pozdrawiam.

 

PS. Już znalazłem, będę się tym kierował -> https://www.youtube.com/watch?v=-4fl9SPlGQo

Mam nadzieje, że wszystko będzie okej, trochę przeraża mnie zakładanie szprych... No ale zobaczymy :]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzekłbym że do zaplatania nie potrzeba żadnego sprzętu. No chyba że chodzi o puszkę z piwem i kluczyk do nypli.

Oczywiście warto mieć centrownicę i odpowiedni przymiar do sprawdzania czy koło nie jest przecentrowane, ale bez tego można się obyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, właśnie męczę się z zaplotem tylnego koła na 3 krzyże, mam problem odnośnie ostatniego etapu montażu szprych - chodzi o to że ostatnie 9 szprych są jakby za krótkie (brakuje 0.5 cm) żeby dokręcić je do nypli, jakieś porady? czy oddać do serwisu? :|

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To znaczy że drugą stronę prawdopodobnie źle zacząłeś. Trudno było by na forum to napisać jak to zrobić. proponuję filmik na youtube. jak to nie pomoże to zostaje serwis.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam ponownie, jako już właściciel sprawnie działającego napędu :icon_cool:  oraz roweru oczywiście. 

Jeśli chodzi o zaplatanie to po prostu za pierwszym razem zacząłem nie od tej "dziury" co powinienem. W sumie zajęło mi to kilka godzin (godzina czasu na szukanie zagubionego nypla) :verymad:  A  i po obejrzeniu kilku(nastu) filmów z zaplataniem najbardziej przejrzysty wydaje się być ten: https://www.youtube.com/watch?v=jscVRfYe-dA

Jeśli chodzi o centrowanie, to nie było z tym jakiś dużych problemów, bo felga nie jest pogięta, więc jakoś poszło.

Jeśli chodzi o montowanie zestawu, to polecam ten filmik: https://www.youtube.com/watch?v=-4fl9SPlGQo . 

Ogólnie montaż manetki i regulacja jest bardzo prosta  :thumbsup:

 

Ps. Nie znacie kogoś, kto by chciał kupić starą piastę?  :teehee:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...