Skocz do zawartości
pawelwaw

[mostek] Projekt i wykonanie mostka

Rekomendowane odpowiedzi

pawelwaw

Dzień dobry,

  Chociaż dział jest poświęcony modyfikacjom komponentów, to myślę że dla elementów stworzonych od zera też się nada ;) Chciałbym Wam przedstawić mostek który sobie zrobiłem. Wygląda tak:

wy2d.jpg

 

                Pomysł na mostek powstał głównie ze względów edukacyjnych - zgłębiam wiedzę dot. obróbki (i jej planowania) metali, obecnie pracuję na frezarce sterowanej numerycznie na uczelni (dla ciekawych - frezarka AVIA, sterownik pronum). Uznałem, że będzie to dla mnie fajne wyzwanie pod względem technologicznym. Do tego jeżdżąc moim scott'em (aspect 920) uznałem, że pozycja nie do końca mi odpowiada i że chciałbym zobaczyć jak to jest mieć krótki mostek. Poszperałem trochę w internecie, popytałem tu i ówdzie bardziej doświadczonych rowerzystów co sądzą o krótkich mostkach i przystąpiłem do projektowania. Zażyczyłem sobie mostek 45 mm, pod rurę sterowną 1 1/8 cala i pod kierownicę  31,8 mm. Spośród kilku pomysłów wyłoniłem jeden:

xme2.jpg

 

             Waga wg SolidWorks'a ~180 g (jak najmniejsza waga nie była priorytetem - urwać można na pewno sporo, nie wchodziłem też w żadne obliczenia wytrzymałościowe - choć teraz myślę już o paru usprawnieniach i zbiciu wagi). Do tej pory spotkałem się raczej z opiniami iż jest to pomysł udziwniony, niemniej jednak powiedziałem sobie że taki mi się podoba i już :) Stąd dalsza droga wiodła do sklepu po materiał - PA9 (7075). Z tego co się orientuję w branży rowerowej zazwyczaj stosuje się stop aluminium 6061, jednak zdecydowałem się na 7075 ze względu na lepsze właściwości wytrzymałościowe oraz lepszą "obrabialność" (podczas frezowania, przy dobrym doborze parametrów skrawania, narzędzie właściwie nie potrzebuje zbyt dużo chłodzenia). Do tego oczywiście narzędzia, choć ten etap pominę. Dalej opracowanie obróbki, tj. co po kolei robić, wygenerowanie programów i jazda. Całość ze względu na inne rzeczy do robienia zajęła dość sporo czasu - około 2 tygodnie, choć wprawny frezer zrobiłby to pewnie w 3 godziny. Na koniec anodowanie (całe 10 zł :D ), którego efekt bardzo mi się podoba. Oczywiście nie ustrzegłem się paru pomyłek i omsknięć, które pewnie też można zauważyć na zdjęciach (rysy, naderwania), następnym razem będzie lepiej. Nie rzucają się tak w oczy i po prostu je olałem.

 

Jeżeli chodzi o stronę czysto rowerową - Jeździ mi się lepiej, wygodniej, nie mam pojęcia czy nie upośledziłem geometrii roweru - na tym się jeszcze znam, póki co rower prowadzi się po prostu dobrze :) Jeśli popełniłem jakiś rażący błąd bądź o czymś zapomniałem to będę wdzięczny za porady. Efektu końcowego nie zważyłem, co postaram się niedługo naprawić. 

 

Co ciekawe, dziś na pinkbike'u pojawiła się recenzja: http://www.pinkbike.com/news/renthal-40mm-duo-stem-review-2014.html  Mostek pomyślany tak jak mój, choć jest to przypadek - zobaczyłem go po raz pierwszy dzisiaj - żeby nie było że popełniłem plagiat :)

 

Trochę zdjęć (wrzucę niedługo jeszcze jakieś lepsze zdjęcia mostka zamontowanego w rowerze, ale jak ktoś stwierdzi że wszystkie są parszywej jakości to mogę zrobić jeszcze raz):

 

j1iv.jpgslr9.jpg6n08.jpgsex1.jpg
xx31.jpg5na2.jpgqhc6.jpg
aryy.jpga6ft.jpgj6d0h.jpg
6laq.jpg0t3p.jpg6xua.jpgkpha.jpg

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
copone
Napisano (edytowane)

Fajny ten mostek, jako frezer zapytam czy otwory robiłeś w zespole czy oddzielnie i czy do skracania dałeś śrubki jeżeli chodzi o wytrzymałość 10,9. Czy inne?

Edytowane przez copone

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
pawelwaw

Dzięki. Otwory pod rurę sterową i kierownicę robiłem w zespole. Pierwszą operacją było wyfrezowanie kieszeni, następnie (oczywiście z jednego zamocowania) otwory w nich + gwintowanie, potem już te 2 połówki można było łączyć i razem frezować (najpierw otwór pod rurę sterową, do którego dorobiłem kołek, który ostatecznie ustalał wzajemne położenie elementów). Dodatkowo podczas dalszej obróbki mogłem mocować pojedynczy element do płyty, dzięki czemu nie byłem ograniczony żadną łapą bądź imadłem. 

Śruby są ze stali nierdzewnej, klasa A2-70 (tu można zobaczyć dop. naprężenia http://www.volksbolts.com/faq/basics.htm ).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
tobo

Z punktu widzenia estetycznego: albo zamontuj krótsze śruby obejmy kierownicy albo "nadbuduj" dolną część mostka - jak dla mnie nie wygląda to dobrze. 

Geometrii nie upośledziłeś jeśli rower zachwuje się zgodnie z Twoimi potrzebami.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
pawelwaw

Śruby na zdjęciach w mostku jeszcze nie zamontowanym mają długość 25 mm - faktycznie nie wyglądało to dobrze, te na zdjęciach w rowerze mają 20 mm - myślę że jest trochę lepiej. Raczej tak już zostawię. Dzięki za komentarz.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
realkrzysiek

Bardzo fajne!

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
dzemi15

Podziwiam chęci i końcowy efekt wykonanej pracy :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • Byderobo
      Przez Byderobo
      Witam,
      Powoli kompletuję części do "nowego" roweru z przeznaczeniem do All Mountain. Na chwilę obecną jest rama Commencal Meta 5.5 z około 2007r, uginacz Marzocchi All Moutain II 150mm, oraz trochę innych gratów. I tu dochodzimy do sedna sprawy: jaki mostek i kierę wybrać przy moim wzroscie - 175cm i wadze około 90kg? 
      Generalnie wolę krótsze mostki i szersze kierownice więc planowałem mostek 50-70mm i kierownicę o nie za dużym wzniosie i gięciu szerokosci 670-720mm 31,8 mm. Czy moje założenia są prawidłowe? 
      Czy możecie coś polecić? Mostek może być używany cena do około 80zł wytrzymały, lekki i ładny :). Kierownicę preferował bym nową, alu, lekką i wytrzymałą w cenie do około 100zł.
      Kierownica która wpadła mi w oko: Accent Excute http://allegro.pl/rowerowa-kierownica-accent-execute-31-8-700mm-12mm-i7263219136.html - co sadzicie?
      Pozdrawiam
    • lysyvincent
      Przez lysyvincent
      Witam, posiadam rower Kross Level R1 2016 Mam oryginalnie zamontowany mostek 90mm 31,8mm. Chciałbym mieć trochę bardziej wyprostowaną sylwetkę podczas jazdy. Czy wymiana mostka na regulowany pozwoli mi na uzyskanie wygodniejszej pozycji? Czy będzie to miało wpływ na geometrię roweru? Zastanawiam się nad zakupem takiego mostka: http://www.ebikeserwis.pl/wspornik-kierownicy-pro-lt-90mm-31-8mm-regulowany,3,4089,7262 Czy będzie on pasował do mojego roweru? Czy z wymianą można sobie poradzić samemu, czy lepiej zlecić to serwisantowi? Z góry dziękuję za porady. Pozdrawiam.
    • Malinowy
      Przez Malinowy
      Na sprzedaż mostek Bontrager comp 90 mm i wznos 7 stopni. Do kompletu podstawka po licznik i lampkę dedykowana pod ten zestaw
      60 PLN
      https://www.olx.pl/oferta/mostek-bontrager-comp-90-mm-7-stopni-31-8-CID767-IDtgVUB.html
    • Zielonkawiec
      Przez Zielonkawiec
      Witam, 
      Potrzebuję mostka z regulacją wysokości do Rometa Rambler 2 
      Obecnie zainstalowany mostek to: Romet Sport Stem 90 mm 8DEG 31,8 mm 
      Ktos podrzuci jakieś zamienniki ? Zależy Mi  żeby był z regulacją. 
       
      dzięki i pozdrawiam 
    • BikerFREAK
      Przez BikerFREAK
      Witam serdecznie. 
      Od 2 miesięcy poszukuję mostka ( wspornika ) rowerowego o długości do 40mm pod kierownicę 31.8.
      Przeszukałem już chyba wszystko co internet posiada w swoich zapasach, znalazłem - nie powiem że nie - wiele perełek ale nie znalazłem tego jedynego.
      Mam Krossa Level B1 którego od podstaw przerabiam. ( budżet pozwalał niestety tylko na B1 ) 
      Jako że rama mi się podoba, rower jest idealnie dopasowany do moich 188cm wzrostu postanowiłem w niego zainwestować.
      I tak zaczęło się od znalezienia siodełka Selle Itali z rocznika ~1970 w idealnym stanie model dość szosowy.
      W międzyczasie wpadła piękna sztyca BBB. Zmieniona obejma siodłowa pod kolor, czysta kosmetyka ale liczy się fakt.
      Lemondka BBB Aerobar i wiele innych. Mógłbym tak jeszcze wymieniać parę komponentów ale przejdę do sedna.
      Szukam mostka, pod kierownicę 31.8 ( świeżo kupiłem kiere NS Bikes Monogram Plus 800mm ) której nie chciałbym zmieniać.
      Mostek musi być krótki ( w tym momencie mam 90mm ) tak 40mm najlepiej max 50. 
      Budżet do 200-250 zł. Jestem otwarty na propozycję. Byłem bliski zakupu ANSWER ROVE DJ ale musiałbym go wcześniej zobaczyć na żywo.
      Z góry dziękuje za każdy komentarz. 
      Pozdrawiam rowerowo!
       
×

Powiadomienie o plikach cookie

Ta strona korzysta z plików cookies. Możesz dowiedzieć się więcej tutaj: Polityka prywatności, Regulamin.