Skocz do zawartości

[napęd] rower na długie trasy, Deore XT i 105, czy będą się lubić?


dare

Rekomendowane odpowiedzi

Składam rower na dłuższe trasy (1000km+), większość częsci już jest, pozostaje jeszcze kwestia napędu i hamulców.

 

 

TYŁ


- kaseta Deore XT Spiderarm CS-M771, 10-speed

- łańcuch 105 CN 5701

 

 

PRZÓD


- przerzutka 105 FD-5703 F

 

 

KIEROWNICA

- kierownica FSA


 

 

HAMULCE


 

 

PYTANIE

W jakiej kombinacji zastosować XT/105?

-opcja 1: tył przerzutka XT/kaseta 105, łańcuch 105, przód korba i przerzutka 105, na kierownicy 105

-opcja 2: tył przerzutka XT/kaseta XT, łańcuch XT, przód korba 105, przerzutka XT, na kierownicy 105

-opcja 3: wszystko w XT, na kierownicy 105

-opcja 4: wszystko w LX, na kierownicy 105

 

Rower będzie obciążony sakwami z tyłu i w przyszłości z przodu, waga rowerzysty 70kg, rama stalowa, koła Mavic.

Proszę o porady, doświadczenia. Dzięki :)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- Kaseta i łańcuch z jednej grupy - szosowa lub górska zależnie od tego gdzie będziesz jeździł

- Przerzutka przednia i korba z jednej grupy - jak wyżej

 

Grupa XT tablicowo stoi wyżej w MTB niż 105 w szosie. Manetki 105 to manetki szosowe - nie znam wersji na kierownicę tylko na ramę lub w klamce. Ja bym zrobił wszystko w ramach jednej grupy i tylko kasetę szosową (niekoniecznie z grupy 105), są Sramy, Ultegry itd.

 

 Z Twoich propozycji opcja 3, ale mam wątpliwości czy manetki 105 będą pasować - zweryfikuj to.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- Kaseta i łańcuch z jednej grupy - szosowa lub górska zależnie od tego gdzie będziesz jeździł

- Przerzutka przednia i korba z jednej grupy - jak wyżej

 

Grupa XT tablicowo stoi wyżej w MTB niż 105 w szosie. Manetki 105 to manetki szosowe - nie znam wersji na kierownicę tylko na ramę lub w klamce. Ja bym zrobił wszystko w ramach jednej grupy i tylko kasetę szosową (niekoniecznie z grupy 105), są Sramy, Ultegry itd.

 

 Z Twoich propozycji opcja 3, ale mam wątpliwości czy manetki 105 będą pasować - zweryfikuj to.

 

Jazda przede wszystkim po asfalcie, chodnikach. Oznaczone trasy rowerowe (np. EuroVelo).

 

Na kierownicy uparłem się, żeby mieć Shimano STI, do nich przerzutka XT przednia nie będzie pasować (teoretycznie). Czyli z przodu na pewno będzie przerzutka 105, korba chyba też. Z tyłu powinno być coś mocniejszego aby wytrzymać obciążony rower (XT). Kaseta z tyłu raczej XT, bo 105 jest za mała (tak mi się wydaje).

 

 

Czyli podsumowując:

-kierownica: Shimano 105

-przód: 105+105

-tył: XT+XT

-łańcuch: trzeba wybadać

 

P.S. na zdjęciach rowerów długodystansowych często widać kombinacje: np. przód Tiagra, tył XT, lub Sora/LX, etc. Pozostaje tylko kwestia łańcucha :)

 

Pozdrowienia :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie łańcuch szosowy i MTB są kompatybilne w ramach tej samej ilości rzędów więc nie powinno być problemów. Wiem na pewno że tylne przerzutki 105 działają z manetkami MTB, natomiast przednie - zdaje się - mają inne ramię i nie współgrają więc z przodu tylko przerzutka szosowa. Zrobiłem swego czasu trekinga 28" z napędem szosowym 1x7 na 105-ce z tyłu i manetce...Tourney SL-TX50 :) Z przodem nie eksperymentowałem.

 

 O ile mnie pamięć nie myli to oznaczenia STI bywały też na pierwszych klamkomanetkach MTB Deore DX i XT (oznaczenia ST-M060, 080 chyba) - w końcu STI to wynalazek klamkomanetek :) więc ostatecznie można w tym kierunku próbować, ale te komponenty były - a raczej są po ćwierćwieczu - bardzo awaryjne.

 

 Co do tylnej przerzutki to obciążenie sakwami raczej się nie przełoży na obciążenie przerzutki - tu raczej koła robią pracę, ale i tak XT byłoby lepsze. Masz nową kasetę czy używkę? Ciekawe jak wygląda docieranie używanej pod sakwami... :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Niby dlaczego z jednej ? Przecież C9 jest szosowy a połowa w MTB na nim jeździ :P

- Kaseta i łańcuch z jednej grupy - szosowa lub górska zależnie od tego gdzie będziesz jeździł

 

Tak że tego, Należy uwzględnić najważniejsza rzecz o której nikt nie wspomniał, szosowe shimano 10 rzędowe pracuje w 2:1 a 10 rzędowe MTB już nie ( nie mam pojęcia w czym pracuje 11 rzędowa grupa szosowa). Wniosek z tego taki ze manetki 105 nie mogą współpracować z przerzutką XT powyżej numeru M772. Natomiast model 772 czy 771 czy każdy wcześniejszy będzie działał z kasetą 10s i takimi manetkami w swoim systemie przekładni.

 

Uwzględniając tą uwagę należny przemodelować schemat napędu. Nie wiem jak najnowsze zmieniarki szosowe, czy shimano coś namieszało, nie słyszałem, te starsze na pewno sa w 2:1.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do tylnej przerzutki to obciążenie sakwami raczej się nie przełoży na obciążenie przerzutki - tu raczej koła robią pracę, ale i tak XT byłoby lepsze. Masz nową kasetę czy używkę? Ciekawe jak wygląda docieranie używanej pod sakwami...

 

Rower mam od nowości 14 miesięcy, z tym, że w tym czasie wiele rzeczy było w nim wymienione (koła, bagażnik, widelec, siedzenie, korba, pedały, manetki hamulca, błotniki). Na teraz w zestawie są:

 

kaseta: CS-HG50-9

łańcuch: CN-HG53

manetki ST-M430 Alivio

przerzutka przód: FD-M430 Alivio

przerzutka tył: RD-M660 Deore LX

korba: FC-M590 Deore

 

Całość działa bardzo dobrze i lekko, duża poprawa pojawiła się po:

- wymianie widelca (SR z amortyzacją na klasyczny stalowy)

- wyrzuceniu dynama w przedniej piaście

/ogromna poprawa po generalnym myciu roweru, smarowaniu, oliwieniu linek, regulacji przerzutek/ :)

Pod sakwami działa bardzo dobrze i lekko:)

 

 

 

 

Tak że tego, Należy uwzględnić najważniejsza rzecz o której nikt nie wspomniałem,

szosowe shimano 10 rzędowe pracuje w 2:1 a 10 rzędowe MTB już nie

 

Teraz już wszystko jasne, czyli tylna przerzutka powinna być w wersji 9-speed.

Tutaj rozwinięcie tematu:

http://www.bikehugger.com/post/view/roadmtb-10sp-shimano-incompati

http://www.bikeradar.com/forums/viewtopic.php?f=40004&t=12827591

 

Ostatnia sprawa, może się orientujesz: manetki będą w wersji 10-speed (105) a tylna przerzutka 9-speed (XT), czy w takim razie kaseta 10-speed (XT) będzie OK? Tzn. czy tylna przerzutka 9-speed obsłuży cały zakres 1-10?

 

Dzięki za wskazówkę z ratio :)

 

 

Ostatnia sprawa, może się orientujesz: manetki będą w wersji 10-speed (105) a tylna przerzutka 9-speed (XT), czy w takim razie kaseta 10-speed (XT) będzie OK? Tzn. czy tylna przerzutka 9-speed obsłuży cały zakres 1-10?

 

OK, już wiadomo:

 

"Shimano 10sp road shifters will work fine on those new 10sp wide-range cassettes if you use 9sp Shimano MTB derailleurs, however. "

 

:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Ja na twoim miejscu zainwestował bym w porządny łańcuch np Connexa

 

Dzięki za radę, pewnie coś w tym rodzaju:

Wippermann Connex 10S0 10 Speed Chain: http://www.wiggle.co.uk/wippermann-connex-10s0-10-speed-chain/ 

 

brzmi świetnie:

"The included Connex link enables you to assemble or disassemble the bicycle chain by hand in seconds." :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

A dlaczego nie chcesz po prostu wszystkiego zbudować na grupie SH105? Masz korbę 50/39/30, kaseta może być 11-28. Oczywiście hamulce canti spoza tej grupy. Tył na 105-ce z długim wózkiem. Przód 105 triple. Klamki i łańcuch też 105. Będzie przecież solidnie i bez żadnych problemów. A przerzutka z tyłu nie powinna sobie radzić gorzej niż xt. Przełożeń nawet pod ostrą górę na szutrze nie powinno zabraknąć (30/28), a do stabilnej szybkiej jazdy po prostej twardej drodze też wystarczy.

Możesz też kupić inną szosową grupę: Sram Apex. Tam da się złożyć napęd na korbie 50/34 lub na przełajowej 48/34, ale do tego można dobrać kasetę 11-32, 12-32 lub ciaśniej zestopniowaną 12-28 (też na wyprawy powinno wystarczyć 34/28. Cena Srama Apexa podobna do grupy SH 105.

 

Myślę, że nie potrzebne starasz się umieścić tam tę przerzutkę XT.

Pozdrowienia i daj znać co wybrałeś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Pin lenght" 5.9mm a 9s ma 6.6mm. sporo osób jeździ na 9s czainach przy kasecie 10s, j śmigam na 8s przy kasecie 9s. Oczywiście nikomu nic nie nakazuje ale 9s są zwykle sporo tańsze :P

 

 

"Pin lenght" 5.9mm a 9s ma 6.6mm. sporo osób jeździ na 9s czainach przy kasecie 10s, j śmigam na 8s przy kasecie 9s. Oczywiście nikomu nic nie nakazuje ale 9s są zwykle sporo tańsze

 

 

Wippermann Connex Connex powinien być dobrym rozwiązaniem, niemiecki produkt i ta funkcja szybkiego rozłączania :)

Model Wippermann Connex 10S8 10 Speed to jeden z najtańszych tej firmy (20gbp), dla porównania łańcuch Shimano 105 CN 5701 to koszt 16gbp. No ale ta funkcja rozłączania... :) http://www.youtube.com/watch?v=7kWxnLBmNPs

 

 

 

A dlaczego nie chcesz po prostu wszystkiego zbudować na grupie SH105?

 

 

 

Cały zestaw 105 powininien dać radę, jednak rower będzie na dłuższe wyprawy (oczywiście codzienna miejska jazda też). Odwiedzam wiele blogów, forów, etc podróżniczych i większości w specyfikacji rowerów z tyłu jest LX, XT, SLX (przy manetkach STI, przód często to Tiagra).

 

Poniżej jest specyfikacja roweru KOGA WorldTraveller29 (G), który, można powiedzieć wyznacza standardy w rowerach długodystansowych. W nim wszystko jest w SLX ale przy płaskiej kierownicy.

 

 

 
Frame Fully hand built smooth-welded 6069 aluminium frame with triple hardened and triple butted tubing. With integrated headset, replaceable derailleur hanger and KOGA neoprene chainstay protector.
Front fork KOGA alloy
Handlebar KOGA oversized riserbar alloy
Pedals KOGA Sole-Mate - Concaved anti slip layer
Rear Derailleur Shimano SLX shadow
Cassette Shimano Deore LX HG-81 10 speed
Chain Shimano SLX Hyperglide
Front Derailleur Shimano Deore
Crank set Shimano SLX Hollowtech II - 48x36x26T
Gears 30
Brakes Magura HS-11 Hydraulic
Rims KOGA KM21-622 X alloy
Tyres Vredestein Perfect Trek 47mm
Front Hub Shimano DH-3N72 6V/3,0W
Rear carrier Tubus Logo - Steel tubing max 40 kg - 10 years guarantee
Mudguard SKS P-55
www.koga.com
 
 

Dla porównania w "składaku" będzie:

-rama Surly LHT

-koła Mavic A319, piasty XT

-opony na razie to Schwalbe Marathon Plus 700x32c ale w planie jest coś grubszego

-bagażnik Tubus Logo do 40kg

-kierwnica typu "road"

-światła z zasilaniem bateryjnym

 

OBCIĄŻENIE (maksymalnie):

-sakwy tył do 40kg

-rowerzysta 70kg

-butelki z wodą (3 uchwyty)

-torba na kierownicę

-prawdopodobnie sakwy też z przodu

 

Tutaj jest jeszcze świetne połączenie komponentów:

http://www.co-motion.com/index.php/singles/pangea

 

przód 105, tył XTR, z tym, że zastosowali manetki z "bar end".

 

Dużo do przemyślenia:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam w szosie komplet Shimano 105 i bardzo polecam, chodzi to porownywalnie do XT w mtb (chociaz zuzyte a 105 mam nowe). 

 

z lancuchami tez bym nie mieszal, bo jest latwo przesadzic.

 

jesli chodzi o spinke to OK ale uwazaj bo spinki sie zuzywaja i ja np co sezon wole wymienic spinke na nowa, raz mi sie rozpiela w trakcie jazdy (i zgubila).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Dzięki za przykład.

 

Ostatecznie wszystko będzie:

opcja 1: 105 z kierownicą "road"

opcja 2: XT z płaską kierownicą

 

Muszę przyznać, że do tej pory nie miałem kierownicy typu "road", dlatego trudno powiedzieć na 100%.

Jednak sugeruję się ofertą SpaCycles:

http://www.spacycles.co.uk/products.php?plid=m1b0s21p0 (tam wszystkie rowery typu "touring" są z kierownicą "road").

 

Jest to mała firma z UK, od wielu lat na rynku, prowadzi ją facet z doświadczeniem i pasją. Współpracują też z CTC (brytyjski związek rowerowy).

P.S. Mają najtańsze w Europie/na świecie torby z oferty Ortlieb, być może mają jakąś umowę w powiązaniu z CTC.

To chyba wszystko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano dziś, 15:21 dare, dnia 02 Paź 2013 - 10:55, napisał: kaseta: CS-HG50-9 łańcuch: CN-HG53 manetki ST-M430 Alivio przerzutka przód: FD-M430 Alivio przerzutka tył: RD-M660 Deore LX korba: FC-M590 Deore  pamiętaj to też na 1000 km wyprawy wystaczy

 

Gdzieś ostatnio słyszałem takie porównanie: kupić sukienkę za 80zł w HM a kupić sukienkę za 4000zł u Prady - praktycznie nie ma różnicy w użyteczności, tylko podbudowanie ego. Z rowerami jest tak, że coraz większe pieniądze zainwestowane w sprzęt procentują (przyjemność z jazdy, niezawodność).

 

Całą sztuką jest odpowiedzenie sobie co jest wystarczająco dobre.

 

Rower jest u mnie podstawowym środkiem transportu (wszędzie blisko). Dla porównania roczny koszt ubezpieczenia samochodu w UK to +1000 funtów, a w mieście i tak trzeba płacić za parking.

 

Masz całkowitą rację: ten sprzęt wystarczy, działą dobrze, ale... post-156580-0-44435900-1380751240_thumb.jpg :)

 

Ja wolałbym korbę 3 blaty crossowe np 26-36-48 do tego kaseta 11-28. Całość na LX lub XT. Zwykłe manetki i hamulce (nie pod barana). Dla jednych baranek to wygoda, ale wymaga przyzywaczajenia, bo jest sporo węższy od kierownicy MTB.

 

 

Chyba jednak XT, manetki hamulcowe i przerzutek są rozdzielone, jak się jedno z nich zepsuje w trasie (teoretycznie) to łatwiej i taniej wymienić. Przykładowa konfiguracja XT, nie znalazłem korby z 48 zębami, ale taka byłaby dobra (crankset poniżej ma 42-32-24).

 

post-156580-0-45208300-1380752256_thumb.jpg

 

 

Pozdrowienia i daj znać co wybrałeś.

 

Projekt jest na najbliższe tygodnie, dam znać :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Chyba jednak XT, manetki hamulcowe i przerzutek są rozdzielone, jak się jedno z nich zepsuje w trasie (teoretycznie) to łatwiej i taniej wymienić. Przykładowa konfiguracja XT, nie znalazłem korby z 48 zębami, ale taka byłaby dobra (crankset poniżej ma 42-32-24).

Jeżeli nie zależy ci na najnowszym dostępnym szpeju to możesz znaleźć korbę FC-M771 48-36-26.

Taka jak ta. http://sklep.kastor-bike.pl/index.php?page=shop.product_details&category_id=8&flypage=flypage_new.tpl&product_id=91&option=com_virtuemart&Itemid=14&vmcchk=1&Itemid=14

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli nie zależy ci na najnowszym dostępnym szpeju to możesz znaleźć korbę FC-M771 48-36-26.

 

 

Zębatka 48 z przodu to dobre rozwiązanie (rower trekkingowy, koła 28). W tej chwili z przodu jest 44 a z tyłu 9-speed i są takie sytuacje, gdzie przydałoby się większe obciążenie. Model Koga World Traveller 29 też ma 48 z przodu. Większa zębatka w rowerze typowo górskim nie jest aż tak istotna (tak mi się przynajmniej wydaje).

 

Czy Deore XT i Shimano 105 będą się lubić? Tak, ale tylko w wersji XT do 9-speed (tylna przerzutka), w wyższej wersji skok linki jest inny, indeks nie będzie się zgadzał. W rowerach długodystansowych czesto spotykanym rozwiązaniem są manetki typu "bar end", które są znacznie bardziej niezawodne.

Dla zainteresowanych bar-end shifters:

http://www.cyclingforums.com/t/466976/why-bar-end-shifters

 

Podsumowując, wybór padł na Deore XT, dzięki za wszystkie rady. Biorąc pod uwagę, że przy bieżącej konfiguracji (manetki Alivio, korba Deore i tylna przerzutka LX) wszystko działa płynnie, całość na XT powinna działać jak marzenie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...