Skocz do zawartości

[hamulec] dzwonienie podczas skrętu


matkell

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam, poprzedni, podobny temat został już zamknięty, więc opisz sytuację od początku, a mianowicie chodzi a hamulec Avid bb5 zamontowany z przodu z tarczą 180mm, przy przechylaniu roweru w prawo słychać charakterystyczne dzwonienie, które jest bardzo głośne. Próbowałem zabawy z rozciąganiem sprężyny rozpychającą klocki, ale to nic nie daje, a więc proszę o jakieś sugestie i pomysły.

Dodam, ze uderzenie koła czy delikatnie zaciśnięcie klamki nie zmniejsza intensywności zjawiska.

  • Mod Team
Napisano

Podczas skręcania w lewo nic nie słychać?

Tarcza jest prosta?

Zacisk jest dobrze wyregulowany?

Jeżeli nie to wyregulować, jeżeli tak to może wystarczy leciutko odsunąć klocek od tarczy?

Napisano

Proponuję sprawdzić w pierwszej kolejności, czy koło jest poprawnie zamontowane - może podczas montażu osadziłeś je minimalnie krzywo względem widelca?

 

Druga sprawa to regulacja hamulca - problem dotyczy prawdopodobnie lewego klocka (tak wynikałoby z działania siły odśrodkowej na zakręcie), więc może wystarczy odsunąć go nieco od tarczy? Sprawdź tylko, czy po odsunięciu nie będziesz potrzebował z kolei przysunąć prawego klocka, żeby zachować maksymalną siłę zacisku po naciśnięciu klamki.

  • Mod Team
Napisano

Dzwonienie na zakrętach to nic dziwnego, zwłaszcza przy tarczach większych niż 160 i widelcu na ośkę 9mm. Prawdopodobnie nie da się tego całkowicie wyeliminować regulacją zacisku, można jedynie zmniejszyć intensywność zjawiska. Albo kupić amorka na oś 20mm i tarczę na alu pająku ;).

Napisano

Czasem wystarczy tylko mocniej zacisnąć oś i zniwelować tym sposobem ewentualne "pływanie" koła w gniazdach.

Napisano

Jest to hamulec mechaniczny a to już sporo wyjaśnia. Nigdy nie będzie tak precyzyjny jak hydrauliczny i nic z tym nie poradzisz. Trzeba się przyzwyczaić zwłaszcza, że ten problem nie jest obcy nawet w przypadku niektórych hamulców hydraulicznych.

Napisano

Wg mnie mechaniczność hamulca niczego nie wyjaśnia. Co znaczy "precyzyjny" w przypadku tarczówki? Wolę "nieprecyzyjne" bb5 niż "precyzyjne" hayesy dyno, których produkcja powinna być zabroniona. :)

Tanie mechaniczne promaxy pozwalają ustawić bardzo duży prześwit między klockami a tarczą bez upośledzenia pracy klamki - ma ona stosunkowo niewielki skok w takim przypadku i jest twarda, czego dla szitmanowskich mechaników nie da się w żaden sposób osiągnąć.

 

Powodem dzwonienia może być też piasta, jej mało sztywna oś. Ewentualnie, mało prawdopodobne ale bym spróbował, sprawdzenie luzu na łożyskach piasty.

Matkell, jeśli nie wyeliminujesz problemu w sposób opisany w postach to spróbuj zdobyć inne koło i tarczę i zamienić w twoim rowerku. Jeśli masz możliwość przetestuj też inny zacisk.

Napisano

Problem się tyczy Avida a nie Promaxów to raz, dwa mechaniki się ciężej ustawia tak aby klocki nie muskały tarczy i są oczywiście od tego wyjątki. Dokładnie takie same jak w przypadku tej „precyzyjności” w hydraulikach. I nie mam na myśli Hayes-ów dyno niektórych Avidów czy innego barachła.

Napisano

Dokładnie jak powyżej! To, że hamulec jest mechaniczny nic nie wyjaśnia. Sam miałem hamulce mechaniczne (Avid BB7) a teraz hydrauliczne (Hayes Prime) i jakość mechaników nie pozwalala powedzieć, że są mniej precyzyjne.

A może to także sprawa amortyzatora? Jego elastyczności, razem z piastą czy ewentualnie brakiem ośki 15 lub 20 mm daje efekt tego dzwonienia.. bo sa naprężenia

Napisano

Podejrzenie krzywej tarczy odrzucam, jest nowa i z aluminiowym pająkiem, Shimano XT RT-79, podobnie nie sądze, by było to spowodowane złym zamontowaniem zacisku, ale zaraz sprawdzę, czy odsunięcie lewego klocka coś zmieni, a jak nie to zamienie zacisk przód/tył. Dziękuje za szybką odpowiedz i proszę o nie zamykanie tematu do czas sprawdzenia tych opcji

Napisano

Dokładnie jak powyżej! To, że hamulec jest mechaniczny nic nie wyjaśnia. Sam miałem hamulce mechaniczne (Avid BB7) a teraz hydrauliczne (Hayes Prime) i jakość mechaników nie pozwalala powedzieć, że są mniej precyzyjne.

 

To wróć do mechaników jak różnicy nie widzisz. To, że masz barachło nie znaczy, że jest to norma. Kup sobie hydrauliki od Shimano a niech by nawet podstawowe Deore to porozmawiamy. Nic nie ma prawa trzeć, ocierać czy dzwonić choć szczelina za wielka nie jest. Wszystko ma być idealnie a jeśli nie jest to faktycznie może być przyczyną amortyzator.

 

Swoją drogą to niektórzy zmieniają poglądy jak chorągiewka na wietrze. Jak ktoś się radzi czy warto przejść z V-ków na mechaniki to większość odradza. Ciekawe zatem z jakiego to powodu??

Napisano

Mnie zastanawia jaki związek ma alu pająk, albo jego brak z dzwonieniem? Przecież to nie tarcza się wygina na zakrętach (bo niby od czego?) tylko oś jest mało sztywna. Jak tarcza jest prosta, to przecież nie wygnie się na zakręcie pod wpływem oporu powietrza (zwłaszcza że mówimy o sytuacji, kiedy nie hamujemy, tylko po prostu pochylamy rower w zakręcie a tarcza zaczyna podzwaniać).

Napisano

Najczęściej przyczyną dzwonienia jest amortyzator, który jest mało sztywny i na zakrętach "pływa" na boki. Tarcza nie ma tutaj znaczenia bo ona nie zmienia położenia względem piasty.

Napisano
Jak ktoś się radzi czy warto przejść z V-ków na mechaniki to większość odradza. Ciekawe zatem z jakiego to powodu??

 

Może z takiego, że jak ktoś przechodzi z v-brake'ów na tarczówki to musi zmienić piasty, często koła. Kupić tarcze, klocki, hamulce, nowe pancerze i linki. I wychodzi na to, że po co kupować mechaniczne jak można w porównaniu do wydanej kwoty kupić hydrauliczne i mieć lepszą siłę hamowania, oraz lepszą modulację. Sam mam v'ki i jakbym już zmieniał hamulce to zmieniłbym od razu na hydrauliczne, bo wydatki i tak byłyby kosmiczne. ;)

Napisano

Mnie zastanawia jaki związek ma alu pająk, albo jego brak z dzwonieniem? Przecież to nie tarcza się wygina na zakrętach (bo niby od czego?) tylko oś jest mało sztywna. Jak tarcza jest prosta, to przecież nie wygnie się na zakręcie pod wpływem oporu powietrza (zwłaszcza że mówimy o sytuacji, kiedy nie hamujemy, tylko po prostu pochylamy rower w zakręcie a tarcza zaczyna podzwaniać).

 

Sam zauważyłeś. "Oś jest mało sztywna" co w efekcie daje to, że cały zestaw KOŁO + TARCZA odchyla się względem goleni widelca. Jaki związek ma alu pająk? Różnica materiałów (stalowa tarcza i aluminiowy pająk) niwelują wibracje (inaczej wchodzą w rezonans). Jeśli się mylę niech ktoś mnie poprawi.Pozdrawiam.

Napisano

Sam zauważyłeś. "Oś jest mało sztywna" co w efekcie daje to, że cały zestaw KOŁO + TARCZA odchyla się względem goleni widelca. Jaki związek ma alu pająk? Różnica materiałów (stalowa tarcza i aluminiowy pająk) niwelują wibracje (inaczej wchodzą w rezonans). Jeśli się mylę niech ktoś mnie poprawi.Pozdrawiam.

 

Ale skoro oś jest wiotka, to przy pochylonym rowerze tarcza otrze się o klocek i wyda dźwięk, obojętnie czy będzie supersztywna z pajakiem, czy zwykła wiotka stalowa. Może dźwięk będzie inny, wyższy, krótszy głośniejszy czy jeszcze jakiś, ale będzie i sama wymiana tarczy na taką z pająkiem w niczym nie pomoże, bo będzie podzwaniać.

 

 

Tobo, rozwiń coś o tych Hayesach Dyno, mam takie hamulce i jak cos jest z nimi nie tak, to wolałbym wiedzieć zawczasu żeby wiedzieć na co uważać. No chyba że chodzi tylko o to że są słabe, to faktycznie - są (przy tarczy 160 nie byłem w stanie zablokować przedniego koła).

Napisano

No przecież oczywiste jest ze jeden z klocków ten nie ruchomy jest dużo bliżej niż ten ruchomy na lince. Przynajmniej prawidłowo tak powinien być ustawiony. W przeciwieństwie do hydraulików gdzie sprawne hamulce utrzymują tą samą odległość klocków od tarczy.

Tak jak wyżej piszą prawie zawsze takie coś dzwoni przy osi 9mm, poza tym dzwonienie to pikuś, moje bb5 z tyłu wpadały w takie wibracje że myślałem ze mi się rama rozpadnie.

Napisano

W BB5 jest jeszcze problem z ta sprężynką rozpychająca klocki, bowiem nie ustawia ich równolegle do tarczy i niby są odsunięte ale i tak fragment klocka jest zaraz przy tarczy.

Napisano

Odsunąłem klocki od tarczy, zarówno ten nieruchomy jak i przy lince i wniosek jest taki, że aby usunąć dzwonienie trzeba jest poluzować do tego stopnia, że hamulec przestaje działać. Przy zamianie przedniego i tylnego zacisku mam inny problem, tylny zacisk jest w miejscu mocowania adaptera troszkę szerszy i zacisk trze o tarczę.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...