Skocz do zawartości


Strona korzysta z plików cookie. Zobacz jak.   Rozumiem i akceptuję pliki cookies
Zdjęcie

[amortyzator] Rock Shock Dart3 Air

rock shox shock dart dart3 dart 3 air rock shox dart 3 air

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
232 odpowiedzi w tym temacie

#1 mrmorty

mrmorty

    Stary wyjadacz

  • Mod Team
  • 4771 postów
  • Płeć:Nie powiem
  • Skąd:z kątowni
  • Imię:Józek
Garaż Rower

Napisano 09 sierpień 2011 - 07:18

Tak na szybko - chyba dostanę rowerowego nobla! Udało się - powstał pierwszy egzemplarz z pozytywną komorą powietrzną. Resztę opiszę koło wieczorka.


  • 1

Reklama

Reklama

#2 Jarek516

Jarek516

    Maniak

  • Użytkownik
  • 494 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Raba Wyżna
  • Imię:Jarek

Napisano 09 sierpień 2011 - 08:20

To bedzie bardzo ciekawe :D
czekamy :)
  • 0

#3 stefan2810

stefan2810

    Stały bywalec

  • Użytkownik
  • 1190 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Wrocław
  • Imię:Łukasz
Garaż Rower

Napisano 09 sierpień 2011 - 09:08

cooooooooooooooooooo?????? 0_o
Dawaj, dawaj, dawaj.
  • 0

Coco Jumbo i do przodu !!


#4 rybciasum

rybciasum

    Master

  • Użytkownik
  • 1569 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Bydgoszcz
  • Imię:Damian

Napisano 09 sierpień 2011 - 10:03

patrze na nazwe wątku - chyba komuś się pomyliło, klikam, rzuca mi się zielony akcent moderator, O_o, nie wierze, czekamy na relacje
  • 0

u2047y2014v3.gif


#5 mrmorty

mrmorty

    Stary wyjadacz

  • Autor tematu
  • Mod Team
  • 4771 postów
  • Płeć:Nie powiem
  • Skąd:z kątowni
  • Imię:Józek
Garaż Rower

Napisano 09 sierpień 2011 - 11:55

Tak tak, to nie pomyłka - udało się.
Wciąż myślę nad negatywną sprężyną... W tej chwili jej funkcje pełni sprężyna stalowa ale od czego ma się mózgownicę ;)
Wczoraj w nocy napompowałem 100 psi i rano sprawdzałem - żadnych nieszczelności. Postaram się zrobić opis wieczorem bo teraz męczę się z adapterem sterów by przejść z 1' na 1 1/8'.
  • 0

#6 qniczynka

qniczynka

    Amator

  • Nowy użytkownik GZ
  • 81 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Warszawa

Napisano 09 sierpień 2011 - 22:02

Napięcie jak w wenezuelskim serialu, nie torturuj nas juz ;)
  • 1

Reklama

Reklama

#7 Jarek516

Jarek516

    Maniak

  • Użytkownik
  • 494 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Raba Wyżna
  • Imię:Jarek

Napisano 10 sierpień 2011 - 20:22

dowiemy sie tajemnej receptury na RS Dart Solo Air? :D
  • 0

#8 mot4ba

mot4ba

    Maniak

  • Nowy użytkownik GZ
  • 242 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Poznań
  • Imię:Łukasz

Napisano 10 sierpień 2011 - 20:37

To może zrobię sobie RS Tora TK Solo Air :woot::icon_mrgreen:
  • 0

#9 Jarek516

Jarek516

    Maniak

  • Użytkownik
  • 494 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Raba Wyżna
  • Imię:Jarek

Napisano 10 sierpień 2011 - 20:47

Sam bym swojego Darta przerobil :D
  • 0

#10 mrmorty

mrmorty

    Stary wyjadacz

  • Autor tematu
  • Mod Team
  • 4771 postów
  • Płeć:Nie powiem
  • Skąd:z kątowni
  • Imię:Józek
Garaż Rower

Napisano 10 sierpień 2011 - 21:22

Wybaczcie mi te nerwy ale trochę się musiałem pomęczyć nad adapterami sterów - przejściówka z 1' na 1 1/8'. Tokarz chcąc dobrze wytoczył mi z hartowanej stali a trzeba było troszkę podpiłować takim tyci pilniczkiem...
Wracając do tematu:
pomysł nie jest w całości mój i pochodzi z tej strony ale jak zwykle coś tam udoskonaliłem itd.
Galeria gdzie będę dodawał fociszcza jak mi się telefon poprawi bo teraz to mu się zechciało zepsuć i nie fotografuje: galeria zdjęć
Foty wstawiłem z rosyjskiego portalu plus mój rysunek z łopatologicznym wytłumaczeniem co i jak(przekrój lewej goleni górnej).
Luźna dygresja - już widzę opisy na allegro - jedyny taki w Polsce Dart 3 Solo Air.

Byłbym zapomniał - jeśli ktoś jest weteranem wojennym i ma dwie lewe ręce w tym jedną krótszą to niech się nie zabiera wink.gif

Od czego zacząć... o od tego że trzeba mieć wyżej wspomnianego Darta 3 chociaż powiem wam szczerze że i "jedynkę" i "dwójkę" też da się przerobić - lewa goleń jest identyczna.
Poniższy tekst odnosi się do amortyzatora którego wnętrze jest w idealnym stanie. W innym przypadku nie ma to większego sensu - olej ciągle będzie sobie wyciekał a w ślad za olejem powietrze.
Zaczynamy od rozbiórki: (bierzemy się tylko za lewą goleń tam gdzie jest sprężyna)
odkręcamy korek u góry;
odkręcamy śrubę od dołu stukamy itd - tak jak w instrukcji.
wyciągamy sprężynę w którą z góry jest wciśnięte coś co wykorzystamy jako tłoczek. Co do zasady jest on koloru błękitnego ale podobno bywają i czarne.(W mojej galerii ze stosownym podpisem). Z tym cusiem należy obchodzić się bardzo delikatnie przy wyciąganiu. W moim przypadku toto siedziało bardzo mocno w sprężynie więc sprężyna w imadło i wybijałem to z drugiej strony stalowym prętem. Najważniejsza jest ta gumowa uszczelka na tłoczku.
Następnie obracamy sztućca do góry nogami i powinna nam wypaść przyszła sprężyna negatywna z prowadnicą. Jeśli nie wypada to można jej pomóc z drugiej strony ale uwaga - nie możemy porysować wnętrza goleni.
Kolejną czynnością jest osadzenie tłoczka tak jak na zdjęciu u mnie w galerii(foto nr2). Końcówka tłoczka wejdzie gdzieś tak na ok 1 cm - czyli wciskamy do oporu(ale nie młotkiem). Można dla bezpieczeństwa skleić konstrukcję bo przy przeciskaniu przez nagwintowaną część otworu jest pewne niebezpieczeństwo że ten cud techniki się rozłączy. Ja nie kleiłem - po prostu uważałem i się udało.
Olej - na rysunku technicznym rozrysowane jest jak to wygląda w przekroju. Całość siedzi w jednej goleni, olej nigdzie nie wędruje sobie bo z dwóch stron jest szczelnie zamknięty. Nie ma tu potrzeby w specjalnych uszczelkach olejowych itd. Brud i woda jeśli się już dostaną do wewnątrz to mogą co najwyżej powodować korozję na sprężynie negatywnej. O widelec warto jednak dbać bo szkoda by było...
Znów wracając do tematu - olej w tej konstrukcji po pierwsze uszczelnia komorę a po drugie daje nam możliwość regulowania wielkości rzeczonej komory.
Ja użyłem oleju motoryzacyjnego Castrol 10W40 bo nic innego nie miałem pod ręką(no dobra, był jeszcze Kujawski) to raz, a dwa im olej bardziej gęsty tym lepiej uszczelnia przecież?!
Poziomem oleju regulujemy sobie wielkość komory powietrznej - łatwo powiedzieć. Ja siedziałem nad tym do późnej nocy. Dla mnie(waga ok 95 kg) mniej więcej idealnie wyszło gdy poziom oleju zaczynał się 9 cm - mierzone od końca gwintu(od tej dolnej części gwintu).
Poprawka - poziom oleju to 5-10 cm ponad tłoczek. Na stronie nr 4 krótki wzór.
Korek:
Można toczyć praktycznie ze wszystkiego oprócz plastiku rzecz jasna. Tu sprawa jest prosta - jeśli umiemy toczyć to będziemy wiedzieli jak to zrobić, a jak nie to niesiemy do magika i pokazujemy o co kaman. Gwintu jest tam ok 12-14 mm, gwint jest metryczny więc nie będzie problemów z gwintowaniem. Poprawka - gwint calowy, mój magik się namęczył... Ja co do zasady nie ufam aluminium więc zamówiłem mosiężny bo i ładnie wygląda i łatwiej się w tym toczy. Ważne jest by grubość ścianek była w miarę sensowna, grubość pokrywy korka po bokach tak ze 4 mm min, po zrobieniu nacięcia na klucz. Otwór na wentyl ma mieć średnicę max 8 mm - w innym przypadku trzeba będzie się bawić z klejem, uszczelnianiem itd. Warto by tokarz wytoczył pod pokrywą korka małe wgłębienie do którego wejdzie gumka-uszczelka z korka preload(jest tuż pod pokrywą).
Parametry korka łopatologicznie:
Średnica pokrywy korka to 28 mm
Grubość pokrywy korka w najcieńszych miejscach(po bokach tego wypustku na klucz - wybaczcie ale nie mam pojęcia jak to nazwać) wynosi 4 mm;
Grubość bocznych ścianek z gwintem 3 - 4 mm
Gwint na długości 12 mm(analogicznie jak na plastikowym korku preload - zmierzyć długość gwintu w goleni plus 5- 6 mm niegwintowanej powierzchni poniżej gwintu(musi być stoczone o 1 mm na średnicy bo inaczej będzie niszczyło gwint przy wkładaniu, ale to jest chyba jasne i tokarz o tym wie).
Średnica na gwincie 26,2 mm.
Dostałem kilka zapytań na pw żeby wytłumaczyć to jaśniej. No jaśniej się nie da. Jeśli nie mamy zmysłu technicznego to bierzemy i drukujemy zdjęcia z mojej galerii, bierzemy amortyzator z korkiem preload i idziemy z tym do magika tokarza. Pokazujemy mu że w miejsce plastikowego ma być stalowy/aluminiowy/mosiężny itp(niepotrzebne skreślić w zależności od dostępnego materiału na korek


Wentyl - albo bierzemy wentyl który ma gwint na całej długości i po owinięciu taśmą PTFE wkręcamy go w otwór, albo robimy to moim sposobem. Bierzemy średniej długości wentyl(samochodowy) z dętki taki który jest prawie w całości pokryty gumą, podsmażamy gumę zapalniczką(nie dopuścić do topienia się gumy) i gdy jest na granicy topienia się - wciskamy wentyl w korek. Należy starannie dobrać długość wentyla tak by przy skręceniu kierownicy i chowaniu się widelca pod ramę nie dotykał on ramy bo...
Owijamy gwint na korku taśmą PTFE i wkręcamy. Następnie pompujemy tak ze 2 atmosfery by sprawdzić czy ustrojstwo jest szczelne i dopiero po napompowaniu wkręcamy śrubę u dołu goleni. Warto pamiętać by wcześniej posmarować smarem sprężynę negatywną.

Ja po złożeniu dopompowałem do 100 psi i zostawiłem na noc - do rana nic nie ubyło. Dziś sprawdziłem jak to się spisuje w terenie. Napompowałem ok 75 psi i na większym korzeniu udało mi się wykorzystać prawie 80 mm skoku.
Różnica jest kolosalna, amortyzator wybiera o wiele lepiej niż na sprężynie. Najbardziej mnie zaskoczył gdy wybrał... węża ogrodowego.

No dobra, skończyłem, możecie pytać

No i na koniec napisy końcowe i podziękowania:
koledze z Doniecka za prawa autorskie;
Puklusowi, Długiemu(nie ma go z nami na forum ale czasem czyta) Kello i Durnykot' owi za konsultacje;
kolegom z pracy za drobne poprawki i podawanie kluczy wink.gif
Jarkowi (mess) za użyczenie pompki do amora


Prawie zapomniałem - "copiłrajty" obowiązują i proszę nie podawać linku na portale aukcyjne przy okazji sprzedaży swoich dartów smile.gif


Użytkownik mrmorty edytował ten post 08 maj 2013 - 11:05

  • 5

#11 mot4ba

mot4ba

    Maniak

  • Nowy użytkownik GZ
  • 242 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Poznań
  • Imię:Łukasz

Napisano 10 sierpień 2011 - 21:54

Jak pracuje taki Dart po takiej przeróbce ? Czuć różnicę ? Można go porównać z np: powietrzną Torą ?

Użytkownik mot4ba edytował ten post 10 sierpień 2011 - 21:54

  • 0

#12 mrmorty

mrmorty

    Stary wyjadacz

  • Autor tematu
  • Mod Team
  • 4771 postów
  • Płeć:Nie powiem
  • Skąd:z kątowni
  • Imię:Józek
Garaż Rower

Napisano 10 sierpień 2011 - 22:05

Tu jest pewien problem - ja mam porównanie albo z budżetowymi widelcami typu XCR, Gila TnL lub widelcami do zjazdu Duro, Drop Off czy Juniorem. Dziś dla porównania jeździłem na rowerku wyposażonym w Raidona i jedyna różnica jest w tym że mój Dart ma szybszy powrót. Trochę nad tym myślałem i spróbuję dać mu bardziej gęsty olej do prawej goleni.
  • 0

Reklama

Reklama

#13 Piksel

Piksel

    Master

  • Elita
  • 2128 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Jura
  • Imię:Adam

Napisano 10 sierpień 2011 - 22:07

Komora powietrzna jest mała.Naprawdę da się tam wtłoczyć 100 psi?

Użytkownik Piksel edytował ten post 10 sierpień 2011 - 22:14

  • 0
Life lived at half speed is only half lived
No XC only tires more than 2.25" allowed

#14 mot4ba

mot4ba

    Maniak

  • Nowy użytkownik GZ
  • 242 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Poznań
  • Imię:Łukasz

Napisano 10 sierpień 2011 - 22:16

Komora powietrzna jest mała.Naprawdę do się tam wtłoczyć 100 psi?

Objętość komory nie ma nic wspólnego z ciśnieniem jakie tam można wytworzyć. PSI to jednostki ciśnienia a nie objętości.

Dziś dla porównania jeździłem na rowerku wyposażonym w Raidona i jedyna różnica jest w tym że mój Dart ma szybszy powrót


Wg. Mnie to dobrze. Im szybciej tym lepiej :thumbsup:
  • 0

#15 Piksel

Piksel

    Master

  • Elita
  • 2128 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Jura
  • Imię:Adam

Napisano 10 sierpień 2011 - 22:20

Wiem, ale przy takim ciśnieniu nic nie wywala i jest wszystko szczelne to mnie zadziwia.Brawo za pomysł.Co do powrotu to też tak sądzę, mam raidona i właśnie największym minusem jest wolny powrót.
  • 0
Life lived at half speed is only half lived
No XC only tires more than 2.25" allowed

#16 tobik2010

tobik2010

    Pro

  • Nowy użytkownik GZ
  • 164 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:duszniki
  • Imię:marcin

Napisano 10 sierpień 2011 - 22:49

Mógłbyś napisać ile cię kosztowała ta modyfikacja ? Zastanawiam się czy nie ciąć kosztów i nie kupić darta 3 zamiast tory 302 :)
  • 0

#17 mot4ba

mot4ba

    Maniak

  • Nowy użytkownik GZ
  • 242 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Poznań
  • Imię:Łukasz

Napisano 10 sierpień 2011 - 22:50

Zastanawiam się czy nie ciąć kosztów i nie kupić darta 3 zamiast tory 302


Czy taki krok jest opłacalny dowiemy się za jakiś czas. Nie wiadomo jeszcze jak długo taka konstrukcja wytrzyma itd.
  • 0

#18 mrmorty

mrmorty

    Stary wyjadacz

  • Autor tematu
  • Mod Team
  • 4771 postów
  • Płeć:Nie powiem
  • Skąd:z kątowni
  • Imię:Józek
Garaż Rower

Napisano 11 sierpień 2011 - 06:43

Autor pierwotnego projektu twierdzi że jeździ tak już ponad rok. Cała operacja jest całkowicie odwracalna. Koszt wytoczenia korka w moim przypadku to 40 zł bo mosiężny.
Za dwa tygodnie mam kolejny maraton i najlepiej poczekać do tego czasu z ostatecznymi wnioskami. Z drugiej strony nie wiem co tam może się zepsuć? Korek jest solidny, wentyl nie wyleci, od dołu jest wszystko uszczelnione.
  • 0

#19 tobik2010

tobik2010

    Pro

  • Nowy użytkownik GZ
  • 164 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:duszniki
  • Imię:marcin

Napisano 11 sierpień 2011 - 09:22

Jednak popatrzyłem na ceny darta3 i to nie jest dobry pomysł :whistling: wyszło by mnie drożej niż tora, dużo drożej. Ale zastanawiam sie nad zrobieniem Tory 302 Dual Air :icon_lol: Jak ją dostanę to rozkręcę i pokombinuję czy to można tam zrobić czy nie.
  • 0

Reklama

Reklama

#20 Deoksyryboza

Deoksyryboza

    Pro

  • Nowy użytkownik GZ
  • 164 postów
  • Płeć:Mężczyzna

Napisano 11 sierpień 2011 - 09:33

Ta sprężyna negatywna "ciągnie" tłok w dół? Fajny pomysł z tą przeróbką, czekam na nowe zdjęcia :)
  • 0





Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: rock, shox, shock, dart, dart3, dart 3, air, rock shox dart 3 air