Skocz do zawartości
mrmorty

[amortyzator] Rock Shock Dart3 Air

Rekomendowane odpowiedzi

mrmorty

Tak na szybko - chyba dostanę rowerowego nobla! Udało się - powstał pierwszy egzemplarz z pozytywną komorą powietrzną. Resztę opiszę koło wieczorka.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Jarek516

To bedzie bardzo ciekawe :D

czekamy :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
stefan2810

cooooooooooooooooooo?????? 0_o

Dawaj, dawaj, dawaj.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
rybciasum

patrze na nazwe wątku - chyba komuś się pomyliło, klikam, rzuca mi się zielony akcent moderator, O_o, nie wierze, czekamy na relacje

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mrmorty

Tak tak, to nie pomyłka - udało się.

Wciąż myślę nad negatywną sprężyną... W tej chwili jej funkcje pełni sprężyna stalowa ale od czego ma się mózgownicę ;)

Wczoraj w nocy napompowałem 100 psi i rano sprawdzałem - żadnych nieszczelności. Postaram się zrobić opis wieczorem bo teraz męczę się z adapterem sterów by przejść z 1' na 1 1/8'.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
qniczynka

Napięcie jak w wenezuelskim serialu, nie torturuj nas juz ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Jarek516

dowiemy sie tajemnej receptury na RS Dart Solo Air? :D

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mot4ba

To może zrobię sobie RS Tora TK Solo Air :woot::icon_mrgreen:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Jarek516

Sam bym swojego Darta przerobil :D

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mrmorty

Wybaczcie mi te nerwy ale trochę się musiałem pomęczyć nad adapterami sterów - przejściówka z 1' na 1 1/8'. Tokarz chcąc dobrze wytoczył mi z hartowanej stali a trzeba było troszkę podpiłować takim tyci pilniczkiem...
Wracając do tematu:
pomysł nie jest w całości mój i pochodzi z tej strony ale jak zwykle coś tam udoskonaliłem itd.
Galeria gdzie będę dodawał fociszcza jak mi się telefon poprawi bo teraz to mu się zechciało zepsuć i nie fotografuje: galeria zdjęć
Foty wstawiłem z rosyjskiego portalu plus mój rysunek z łopatologicznym wytłumaczeniem co i jak(przekrój lewej goleni górnej).
Luźna dygresja - już widzę opisy na allegro - jedyny taki w Polsce Dart 3 Solo Air.

Byłbym zapomniał - jeśli ktoś jest weteranem wojennym i ma dwie lewe ręce w tym jedną krótszą to niech się nie zabiera wink.gif

Od czego zacząć... o od tego że trzeba mieć wyżej wspomnianego Darta 3 chociaż powiem wam szczerze że i "jedynkę" i "dwójkę" też da się przerobić - lewa goleń jest identyczna.
Poniższy tekst odnosi się do amortyzatora którego wnętrze jest w idealnym stanie. W innym przypadku nie ma to większego sensu - olej ciągle będzie sobie wyciekał a w ślad za olejem powietrze.
Zaczynamy od rozbiórki: (bierzemy się tylko za lewą goleń tam gdzie jest sprężyna)
odkręcamy korek u góry;
odkręcamy śrubę od dołu stukamy itd - tak jak w instrukcji.
wyciągamy sprężynę w którą z góry jest wciśnięte coś co wykorzystamy jako tłoczek. Co do zasady jest on koloru błękitnego ale podobno bywają i czarne.(W mojej galerii ze stosownym podpisem). Z tym cusiem należy obchodzić się bardzo delikatnie przy wyciąganiu. W moim przypadku toto siedziało bardzo mocno w sprężynie więc sprężyna w imadło i wybijałem to z drugiej strony stalowym prętem. Najważniejsza jest ta gumowa uszczelka na tłoczku.
Następnie obracamy sztućca do góry nogami i powinna nam wypaść przyszła sprężyna negatywna z prowadnicą. Jeśli nie wypada to można jej pomóc z drugiej strony ale uwaga - nie możemy porysować wnętrza goleni.
Kolejną czynnością jest osadzenie tłoczka tak jak na zdjęciu u mnie w galerii(foto nr2). Końcówka tłoczka wejdzie gdzieś tak na ok 1 cm - czyli wciskamy do oporu(ale nie młotkiem). Można dla bezpieczeństwa skleić konstrukcję bo przy przeciskaniu przez nagwintowaną część otworu jest pewne niebezpieczeństwo że ten cud techniki się rozłączy. Ja nie kleiłem - po prostu uważałem i się udało.
Olej - na rysunku technicznym rozrysowane jest jak to wygląda w przekroju. Całość siedzi w jednej goleni, olej nigdzie nie wędruje sobie bo z dwóch stron jest szczelnie zamknięty. Nie ma tu potrzeby w specjalnych uszczelkach olejowych itd. Brud i woda jeśli się już dostaną do wewnątrz to mogą co najwyżej powodować korozję na sprężynie negatywnej. O widelec warto jednak dbać bo szkoda by było...
Znów wracając do tematu - olej w tej konstrukcji po pierwsze uszczelnia komorę a po drugie daje nam możliwość regulowania wielkości rzeczonej komory.
Ja użyłem oleju motoryzacyjnego Castrol 10W40 bo nic innego nie miałem pod ręką(no dobra, był jeszcze Kujawski) to raz, a dwa im olej bardziej gęsty tym lepiej uszczelnia przecież?!
Poziomem oleju regulujemy sobie wielkość komory powietrznej - łatwo powiedzieć. Ja siedziałem nad tym do późnej nocy. Dla mnie(waga ok 95 kg) mniej więcej idealnie wyszło gdy poziom oleju zaczynał się 9 cm - mierzone od końca gwintu(od tej dolnej części gwintu).
Poprawka - poziom oleju to 5-10 cm ponad tłoczek. Na stronie nr 4 krótki wzór.
Korek:
Można toczyć praktycznie ze wszystkiego oprócz plastiku rzecz jasna. Tu sprawa jest prosta - jeśli umiemy toczyć to będziemy wiedzieli jak to zrobić, a jak nie to niesiemy do magika i pokazujemy o co kaman. Gwintu jest tam ok 12-14 mm, gwint jest metryczny więc nie będzie problemów z gwintowaniem. Poprawka - gwint calowy, mój magik się namęczył... Ja co do zasady nie ufam aluminium więc zamówiłem mosiężny bo i ładnie wygląda i łatwiej się w tym toczy. Ważne jest by grubość ścianek była w miarę sensowna, grubość pokrywy korka po bokach tak ze 4 mm min, po zrobieniu nacięcia na klucz. Otwór na wentyl ma mieć średnicę max 8 mm - w innym przypadku trzeba będzie się bawić z klejem, uszczelnianiem itd. Warto by tokarz wytoczył pod pokrywą korka małe wgłębienie do którego wejdzie gumka-uszczelka z korka preload(jest tuż pod pokrywą).
Parametry korka łopatologicznie:
Średnica pokrywy korka to 28 mm
Grubość pokrywy korka w najcieńszych miejscach(po bokach tego wypustku na klucz - wybaczcie ale nie mam pojęcia jak to nazwać) wynosi 4 mm;
Grubość bocznych ścianek z gwintem 3 - 4 mm
Gwint na długości 12 mm(analogicznie jak na plastikowym korku preload - zmierzyć długość gwintu w goleni plus 5- 6 mm niegwintowanej powierzchni poniżej gwintu(musi być stoczone o 1 mm na średnicy bo inaczej będzie niszczyło gwint przy wkładaniu, ale to jest chyba jasne i tokarz o tym wie).
Średnica na gwincie 26,2 mm.
Dostałem kilka zapytań na pw żeby wytłumaczyć to jaśniej. No jaśniej się nie da. Jeśli nie mamy zmysłu technicznego to bierzemy i drukujemy zdjęcia z mojej galerii, bierzemy amortyzator z korkiem preload i idziemy z tym do magika tokarza. Pokazujemy mu że w miejsce plastikowego ma być stalowy/aluminiowy/mosiężny itp(niepotrzebne skreślić w zależności od dostępnego materiału na korek


Wentyl - albo bierzemy wentyl który ma gwint na całej długości i po owinięciu taśmą PTFE wkręcamy go w otwór, albo robimy to moim sposobem. Bierzemy średniej długości wentyl(samochodowy) z dętki taki który jest prawie w całości pokryty gumą, podsmażamy gumę zapalniczką(nie dopuścić do topienia się gumy) i gdy jest na granicy topienia się - wciskamy wentyl w korek. Należy starannie dobrać długość wentyla tak by przy skręceniu kierownicy i chowaniu się widelca pod ramę nie dotykał on ramy bo...
Owijamy gwint na korku taśmą PTFE i wkręcamy. Następnie pompujemy tak ze 2 atmosfery by sprawdzić czy ustrojstwo jest szczelne i dopiero po napompowaniu wkręcamy śrubę u dołu goleni. Warto pamiętać by wcześniej posmarować smarem sprężynę negatywną.

Ja po złożeniu dopompowałem do 100 psi i zostawiłem na noc - do rana nic nie ubyło. Dziś sprawdziłem jak to się spisuje w terenie. Napompowałem ok 75 psi i na większym korzeniu udało mi się wykorzystać prawie 80 mm skoku.
Różnica jest kolosalna, amortyzator wybiera o wiele lepiej niż na sprężynie. Najbardziej mnie zaskoczył gdy wybrał... węża ogrodowego.

No dobra, skończyłem, możecie pytać

No i na koniec napisy końcowe i podziękowania:
koledze z Doniecka za prawa autorskie;
Puklusowi, Długiemu(nie ma go z nami na forum ale czasem czyta) Kello i Durnykot' owi za konsultacje;
kolegom z pracy za drobne poprawki i podawanie kluczy wink.gif
Jarkowi (mess) za użyczenie pompki do amora


Prawie zapomniałem - "copiłrajty" obowiązują i proszę nie podawać linku na portale aukcyjne przy okazji sprzedaży swoich dartów smile.gif

Edytowane przez mrmorty

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mot4ba

Jak pracuje taki Dart po takiej przeróbce ? Czuć różnicę ? Można go porównać z np: powietrzną Torą ?

Edytowane przez mot4ba

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mrmorty

Tu jest pewien problem - ja mam porównanie albo z budżetowymi widelcami typu XCR, Gila TnL lub widelcami do zjazdu Duro, Drop Off czy Juniorem. Dziś dla porównania jeździłem na rowerku wyposażonym w Raidona i jedyna różnica jest w tym że mój Dart ma szybszy powrót. Trochę nad tym myślałem i spróbuję dać mu bardziej gęsty olej do prawej goleni.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Piksel

Komora powietrzna jest mała.Naprawdę da się tam wtłoczyć 100 psi?

Edytowane przez Piksel

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mot4ba

Komora powietrzna jest mała.Naprawdę do się tam wtłoczyć 100 psi?

 

Objętość komory nie ma nic wspólnego z ciśnieniem jakie tam można wytworzyć. PSI to jednostki ciśnienia a nie objętości.

 

Dziś dla porównania jeździłem na rowerku wyposażonym w Raidona i jedyna różnica jest w tym że mój Dart ma szybszy powrót

 

Wg. Mnie to dobrze. Im szybciej tym lepiej :thumbsup:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Piksel

Wiem, ale przy takim ciśnieniu nic nie wywala i jest wszystko szczelne to mnie zadziwia.Brawo za pomysł.Co do powrotu to też tak sądzę, mam raidona i właśnie największym minusem jest wolny powrót.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
tobik2010

Mógłbyś napisać ile cię kosztowała ta modyfikacja ? Zastanawiam się czy nie ciąć kosztów i nie kupić darta 3 zamiast tory 302 :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mot4ba

Zastanawiam się czy nie ciąć kosztów i nie kupić darta 3 zamiast tory 302

 

Czy taki krok jest opłacalny dowiemy się za jakiś czas. Nie wiadomo jeszcze jak długo taka konstrukcja wytrzyma itd.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mrmorty

Autor pierwotnego projektu twierdzi że jeździ tak już ponad rok. Cała operacja jest całkowicie odwracalna. Koszt wytoczenia korka w moim przypadku to 40 zł bo mosiężny.

Za dwa tygodnie mam kolejny maraton i najlepiej poczekać do tego czasu z ostatecznymi wnioskami. Z drugiej strony nie wiem co tam może się zepsuć? Korek jest solidny, wentyl nie wyleci, od dołu jest wszystko uszczelnione.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
tobik2010

Jednak popatrzyłem na ceny darta3 i to nie jest dobry pomysł :whistling: wyszło by mnie drożej niż tora, dużo drożej. Ale zastanawiam sie nad zrobieniem Tory 302 Dual Air :icon_lol: Jak ją dostanę to rozkręcę i pokombinuję czy to można tam zrobić czy nie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Deoksyryboza

Ta sprężyna negatywna "ciągnie" tłok w dół? Fajny pomysł z tą przeróbką, czekam na nowe zdjęcia :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mrmorty

A czy ja pisałem o tym że przerabiałem nowy amortyzator? Moje koszty - dart 3 z wysyłką 220 zł plus toczenie(zapłaciłem 40 zł + 20 zł bo zamawiałem też u tokarza adapter sterów). W stali cena wynosiłaby 20 zł za korek.

Taka przeróbka opłaca się dla posiadaczy dartów lub przy okazyjnym zakupie. Zupełnie zaś nie opłaca się przy zakupie nowego widelca bo w cenie ponad 400 zł można już sobie kupić Raidona na gwarancji itd(dla laików)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
tobik2010

No właśnie a że torę 302 SA mam za 300zł to się nie zastanawiam :) Będziesz może robił coś w drugiej goleni ? Upgrade Darta 3 do Dual Air ?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mrmorty

Myślałem nad tym i nadal myślę, ale nie wiem jak wykombinować wtedy kontrolę powrotu. Dart bez oleju w prawej ladze będzie odbijał jak zwykły tani sprężyniak.

 

No dobra, właśnie amortyzator przeszedł swój poważny chrzest bojowy. Co prawda nie ma u mnie tu gór ale nie oszczędzałem mu dołków i korzeni. Po treningu sprawdziłem ciśnienie - jest ok. Rozebrałem go i wewnątrz żadnych zmian(najsłabszym elementem konstrukcji jest tłoczek, ale wszystko jest ok).

Myślę, że śmiało można działać.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Jarek516

Sam sie zastanawiam czy aby nie przerobić mojego darta :)

A powiedz czy ten korek co wytoczyłeś on jest taki sam (ma takie same wymiary) jak ten plastikowy ?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Ada93m

mrmorty mówisz że ta operacja jest całkowicie odwracalna :icon_question: jeśli tak to się biorę za to bo mam za twardego amora :icon_mrgreen: Ile czasu muszę na to poświęcić :icon_question:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • A5P3R
      Przez A5P3R
      Witam  Potrzebuję pomocy w doborze oleju do Boxxera WC 2014. Serwis miał robiony w kwietniu tego roku ale dostał dziwnej zamuły i myślę że wymiana oleju w dolnych goleniach (nie w tłumiku) i wyczyszczenie ich poprawi to. Z tego co rozumiem ze strony producenta to w tłumik idzie olej 5W a do dolnych goleni (czyli to co chcę zrobić) 15W, choć słyszałem że można też wlać np 10W. Dobrze zrozumiałem tą instrukcję?
       https://www.sram.com/sites/default/files/techdocs/2011_boxxer_world_cup_technical_manual_rev_b.pdf
      Drugie pytanie to jaki olej tam wlać? Myślałem nad czymś lepszym, czyli Motul Shock Oil VI 400 ale nie wiem jak to się liczy żeby gęstość była odpowiednia czyli te 15W, bo tu jest podana wskaźnikiem "VI". Na koniec myślałem wyjąć te gąbki do smarowania, wyczyścić, zamoczyć w świeżym oleju, zamontować z powrotem i posmarować uszczelki kurzowe "sram butter".  Był bym wdzięczny gdyby ktoś mi z tym pomógł  
      Z góry dziękuję za wszelką pomoc 
    • MIAMI_13
      Przez MIAMI_13
      Witam,mam problem z moim amortyzatorem,po zimie przestał odbijać,jest twardy i rusza się tylko na pare milimetrów,jestem kompletnie zielony i próbowałem go pompować,spuszczać powietrze itd. nic nie pomagało,cały czas jest twardy,poradzicie co w takim wypadku zrobić? Rower to Ghost Kato 4 mam go kilka juz lat(jak dobrze pamiętam około 2)i nigdy nic w nim nie serwisowałem i nie robiłem.(Troche brudny bo dopiero zjechałem z terenu)


    • MateuszBoxxer
      Przez MateuszBoxxer
      Cześć mam zamiar składać rower na ramie Dartmoor Hornet 4X. Rama ma sugerowany skok amortyzatora od 80 do 130mm. Czy będzie problem gdy włożę większy skok np 150, 160mm?
    • graphia
      Przez graphia
      Szukam żonie do jej Trekkinga jakiegoś ekonomicznego rozwiązana powietrznego. Znalazłem dokładnie to https://www.bike-discount.de/en/buy/suntour-ncx-dlo-air-28-disc-63-711031 czy to jest w miarę dobry powietrzny Suntour? O Suntourach krążą dość rozbieżne opinie ze skłonnością do krytyki Ktoś ma, miał taki amor i może o nim opowiedzieć? Wiem, że trochę drożej można mieć RST Vogue a jeszcze drożej Rock Shox Paragon.....ale nie wiem czy znajdą się na nie pieniądze.... a może warto dołożyć? Hm?
×