Skocz do zawartości

[licznik] dlaczego obwód koła?


jarpen

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

moje pytanie brzmi: dlaczego w licznikach rowerowych wprowadza się obwód koła?

Wytłumaczę to na przykładzie. Powiedzmy, że średnica koła to 64 cm x 3,14 ~ 2 m. Wprowadzamy to do licznika jak obwód koła.

Następnie montujemy licznik na kierownice, magnez na szpryche i czujnik na widelec. Magnez lata oczywiscie po średnicy mniejszej niz 64 cm (opona i obręcz) powiedzmy, ze 60 cm x 3,14 ~ 1,88 m. Także po obrocie czyjnik daje informacje do licznika, ze przejechal 2m a w rzeczywistosci 1,88m, czyli blad 12 cm na obrót koła co daje 60cm na 10 metrów. Przy 100 metrach 6 metrów, przy kilometrze 60 metrów ..., przy 100 kilometrach 6 km.

Dlaczego więc do licznika nie wprowadza sie promienia od osi koła do magnezu x 2 x 3.14 co daloby duzo dokladniejszy pomiar. Na pomiar prędkości, dystansu, itp nie miałby wtedy wpływu rozmiar opony lub ilość powietrza w oponie.

Jeżeli się mylę proszę o sprostowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Promie osi koła można by wprowadzać (uwzględniając właśnie spłaszczenie opony, rozmiar opony co przekłada się na jej wysokość etc), licznik mógłby to przeliczać na obwód koła, ale wyszłoby na to samo a i tradycyjny pomiar obwodu wydaje się łatwiejszy.

Wydaje mi się, że troszkę skomplikowałeś sprawę :icon_wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szprycha nie jest na całej swojej długości jednakowo oddalona od widelca i chyba jedynie to może mieć wpływ na pracę konraktonu - sytuacja w której magnes znajduje na tyle blisko aby oddziaływać na kontrakton ale na tyle daleko, że, kontrakton może "nie załapać" za każdym razem (choć to i tak wyolbrzymione).

Licznik wykorzystuje prędkość obrotową, więc nie jest dla niego ważne w którym miejscu będzie znajdował się magnes.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

takie rzeczy sie dzieja, gdy usuwa sie matematyke z matury, zupelnie widze nie rozumiesz tego zjawiska. poczytaj o wektorze predkosci katowej,po lekturze powinno byc jasniej..

Matematyka też już jest obowiązkowa, ale nie którym i to nie pomaga, może za parę lat to się zmieni, i zamiast nauczać jak rozwiązać zadanie, będą nauczać myślenia nad rozwiązaniem problemu :) bo to jest zasadnicza różnica.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja używam Mozilli, sprawdzanie pisowni jest, ale zarówno wyraz "nie", jak i wyraz "którym" jest poprawnie napisany w przeciwieństwie do wyrazu "nie którym", dlatego Mozilla nie traktuje tego jako błędu, może kiedyś będzie słownik, który będzie sprawdzał sens zdania i dopiero podkreślał :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szprycha nie jest na całej swojej długości jednakowo oddalona od widelca i chyba jedynie to może mieć wpływ na pracę konraktonu - sytuacja w której magnes znajduje na tyle blisko aby oddziaływać na kontrakton ale na tyle daleko, że, kontrakton może "nie załapać" za każdym razem (choć to i tak wyolbrzymione). 

Licznik wykorzystuje prędkość obrotową, więc nie jest dla niego ważne w którym miejscu będzie znajdował się magnes. 

Chodziło mi o to ze: szprycha względem piasty i obręczy zawsze jest tak samo (nieważne czy magnes będzie zamontowany przy piaście czy przy obreczy, zawsze bedzie w tym samym czasie wzgledem widelca, aczkolwiek masz racje, że nie da sie zamontowac magnesu i kontraktonu byle gdzie, bo nalezy zachować odpowiednią odleglość)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mgxc24 --> tutaj juz nawet nie trzeba byc Einsteinem, wystarczy tak zwany "chlopski rozum", zeby zauwazyc ze niezaleznie od odleglosci od piasty dowolny punkt w srodku kola pokonuje obrot w tym samym czasie co punkt na obwodzie. Poza tym, czy sugerujesz ze w tej chwili mlodziez uczy sie wylacznie do ekstremalnie latwej matury, a reszte czasu kompletnie olewa nauke? :yes:.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...