Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć,

Moja piasta FH-MT401 w tylnym kole totalnie się rozsypała. Chciałbym oddać koło do przeplecenia w serwisie, ale też zakupić piastę samodzielnie. Dostępność FH-MT401 jest już znikoma, w dodatku za cenę w zasadzie lepszych modeli. Jest to piasta 9x135, 32 otwory. Mój budżet to 200 zł. Czym lepszym mógłbym ją zastąpić (najlepiej bez wymiany szprych by nie podbijać kosztów)?

Napisano

A co za obręcz masz? bo może się okazać że całe koło wyjdzie korzystniej kupić niż przeplatać, nie każdy serwis będzie chciał zapleść na starych szprychach a jak ma być solidnie to raczej będzie chciał dać nowe. Po drugie to jak kupimy inną piastę może się okazać że będzie potrzebna inna długość szprych. A piastę jeśli ma być budżetowo to coś z novateca bym szukał albo jakieś chińczyki goldixy, arc, koozer.

Napisano
Cytat

nie każdy serwis będzie chciał zapleść na starych szprychach a jak ma być solidnie to raczej będzie chciał dać nowe

Jeśli faktycznie może być problem ze starymi szprychami to mogłaby to być pozorna oszczędność. Rozważałem taki manewr w zasadzie tylko dlatego że potencjalnie nie płaciłbym za piastę a tylko za robociznę.

Cytat

Co się w niej konkretnie rozsypało?

Dziś nie jestem w stanie powiedzieć, ale dostało w zasadzie wszystko włącznie z lock-ringiem poza szybkozamykaczem. Nie ma co zbierać.
 

Cytat

A co za obręcz masz? bo może się okazać że całe koło wyjdzie korzystniej kupić niż przeplatać


Obecna obręcz to Alexrims GX26P 32 szprychy. Plus taki że wydaje się grubościenna (dotąd miałem tylko takie cienkościenne i różnie kończyły).

Chętnie rozważę zakup całego koła bez zabawy w zaplatanie, szczególnie że szybko wróciłbym na drogi. Pytanie tylko czy realnie można kupić coś fajnego za te same pieniądze co naprawa. Piasta musi być pod kasetę 12-rzędową (SLX) i raczej min. 32 szprychy (24 leciały na gwarancję non stop). Lekka być nie musi.

Napisano
9 godzin temu, KSikorski napisał:

Ta piasta ma wysokie kołnierze i trudno będzie znaleźć zamiennik nie wymagający wymiany szprych.

W TEŁORJI.

W praktyce - prwie każda piasta z wysokimi kołnierzami podejdzie. Trenowane wielokrotnie.

Napisano

uzurpator ma rację. Teoria teorią, a w praktyce jak ten milimetr czy dwa będą szprychy w kole wystawały, to nic złego się nie stanie.

 

Ale przy takim budżecie i takim segmencie kól, to kup coś dowolnego na allegro, pełno tam kół w cenie do 200zł, wskakuj na rower i jedź dalej :)

Napisano

Już nawet nie chodzi o ten milimetr czy dwa. W praktyce wszystkie* piasty z "małym" kolnierzem mają średnicę otworów 44.5mm a z dużym 58mm. Zmieniając piastę na taką z identycznymi wymiarami innego producenta to jest w praktyce plug and play - róznice w długościach szprych wychodzą ~0.5mm.

Ostatnio nawet wymieniałem piastę pod 10 rzędowe kasety na taką pod 11 rzędowe ( tzn z bębnem szerszym o 1.8mm ) i też podesżło bez zająknięcia.

 

*z którymi się spotkałem

Napisano

Cała ta piasta jest dostępna na aliexpress za 62zł. W polskich sklepach po około 180zł, na bike-discount 100zł + 25zł przesyłka.
Jeśli obręcz i zaplot są bez zarzutu to kupić piastę-dawcę i przełożyć całe wnętrzności piasty. Korpus jest w praktyce niezniszczalny.

Wciąż nie rozumiem co się "rozsypało". Bębenek ma luzy? Oś jest pogięta i się nie kręci? Kulki z łożysk wypadły?
Korpus jest w zasadzie niezniszczalny, więc najbardziej zasadną drogą naprawy moim zdaniem będzie przełożenie kompletu wnętrzności piasty.
Oryginalne łożyska do niej są po 13zł na allegro. To naprawdę jest łatwa w serwisie piasta.

 

  • +1 pomógł 1
Napisano (edytowane)

No jak to co się popsuło? Przecież napisał że lockring, prawdopodobnie ukręcił gwint lub wpust. Co mogło się następne zepsuć to zapadki, w tej piaście są najbardziej parszywe zapadki jakie Shimano stosuje w swoich piastach i nie można ich dokupić. Łożyska, ale to jest elementem eksploatacyjny i w miarę prosty i tani w wymianie. 

Budżet 200 złotych na nowe koło to za mało, gdyż to jest piasta na bębenek microspline + tarcza montowana na centerlock + mocowanie koła 135mm qr. Znajdźcie mi koło z taką piastą za 200 złotych?

Warto zastanowić się nad zakupem tej samej piasty lub poszukać innej lepszej. Na OLX jest piasta DT Swiss hybrid za 299pln-ów, ma gr 135mm, centerlock i microspline. https://m.olx.pl/d/oferta/piasta-tylna-dt-swiss-hybrid-micro-spline-qr-center-lock-32h-024-012-CID767-ID14hHl6.html

Edytowane przez leejoonidas
Napisano (edytowane)

Dziękuję za wszystkie odpowiedzi 😊

Były halasy z ruszających się zębatek w części rozbieralnej. Poluzował się lockring. Raz, drugi, trzeci dokręcany. Po trzecim dokręceniu trach - luz na całej piaście, nawet ośka też dostała wżery od obcierek. Teoria Leejoonidassa najbliższa prawdy. Środek raczej cały.

Dla jasności i bez wchodzenia w szczegóły czemu tak różne budżety - jeśli chodzi o piastę max 200 zł (opcja Aliexpress za 63 zł też brzmi dobrze), ale chętnie rozważę koło do 400-450 zł, 12 rzędowe, 9x135mm, lekka być nie musi, lepsza pancerniejsza. Widzialem na Googlach np. Shimano WH-MT500 natomiast mogłoby mieć 32 a nie 24 szprychy jak te.

Edytowane przez scartout

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...