Skocz do zawartości

[Napęd] Kaseta ciężko się obraca


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Mam mały problem, pod koniec zeszłego roku wymieniałem oś tylną w starym krosie hexagon 3 (z 2007 roku). Skręciłem wszystko pojeździłem chwile i rower wylądował w garażu bo zima przyszła, odkopuję staruszka i pamiętam ze już przed zimą cos się działo, ale teraz objawy są mocne. Jak przestaję kręcić pedałami to łańcuch mi się blokuje.

Rozebrałem koło i wydaje mi się że to kaseta. Czy za mocno ją dokręciłem i teraz za ciężko chodzi? (patrzcie filmik)

Luzować kasetę czy to coś innego?

 

Kaseta

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak wolnobieg.

Jak przestaje kręcić pedałami i podnoszę nogi pedały nadal się obracają, jak przytrzymam pedały nogami czy po prostu przestaje kręcić łańcuch się "luzuje" w gornej części. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10 godzin temu, cwic napisał:

Rozebrałem koło i wydaje mi się że to kaseta. Czy za mocno ją dokręciłem i teraz za ciężko chodzi?

Tak, problem jest w wolnobiegu. Jeżeli nie rozkręcałeś go, nie dobierałeś się do jego łożysk, to nie, zwykłe nakręcenie wolnobiegu na piastę nie powoduje takich objawów.
Tutaj w grę wchodzi brud, korozja, wypłukany smar. Jw. trzeba rozebrać, wyczyścić, nasmarować.
Jeszcze ewentualnie coś ociera od strony szprych.

Jeżeli jednak rozbierałeś, to opcji jest kilka:
- za gęsty smar i po prostu mechanizm się "skleja"
- zgubiłeś, nie dałeś wszystkich podkładek pod nakrętkę (ta z dwoma zagłębieniami) i to spowodowało zbyt mocne skręcenie, ściśnięcie łożysk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ale rozbierałeś też wolnobieg czy nie? Bo jeśli nie, to sam stan piasty nie ma na ten objaw żadnego wpływu i ponowna rozbiórka i smarowanie nic tu nie pomoże.

Czyli albo, jak już uzurpator wspomniał, wolnobieg ociera o ochraniacz szprych, albo wolnobieg zardzewiał w środku, bo dostała się woda i wypłukała smar. Jeśli to drugie, to można spróbować przepłukać wonobieg bez rozbierania (ale po zdjęciu z piasty) jakimś WD40 lub podobnym, kręcąc palcami, a potem wkroplić jakiś dość gęsty olej, bo same penetranty bardzo słabo smarują. Oczywiście kulki wolnobiegu najlepiej lubią smar stały, ale łożysko to nie jest jakieś mocno obciążone i na oleju też będzie chodzić.    

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To pytanie czy nie zgubiłeś podkładek (nie wspominając o kulkach łożysk).

Zwykle chyba są 3-4, ale mogę słabo pamiętać, bo ostatni raz rozbierałem kilkanaście lat temu. Konstrukcja tez mogła się trochę zmienić.
Pamiętam za to, że jak kiedyś chciałem skasować luz i wyjąłem 2, to było za ciasno i na szybko dokładałem jedną (na szczęście zachowałem w razie co).

Jak brakuje i nie masz ich pod ręką, to można próbować podejść do jakiegoś serwisu rowerowego i wydębić coś ze złomu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...