Skocz do zawartości

[szprychy] Pękające szprychy, tylko tylne koło, tylko od strony tarczy jak zaradzić?


gkc

Rekomendowane odpowiedzi

Hej.

Piszę ponieważ mam ostatnio problem z tylnym kołem.

Rower już ma 2 sezony, już po gwarancji a już wymieniam 3cią szprychę w tylnym kole i zawsze od strony tarczy.

Pękają tak w odstępie kilku tygodni.

Za każdym razem pęka wewnątrz nypla, tak że jej mała część zostaję w środku, jakby się właśnie w nyplu urwała.

Koła są w rozmiarze 29" z oponą 2,25" gdzie pompuję raczej miękko około 2 barów.

Po każdej wymianie szprychy, koło jest centrowane i sprawdzany jest naciąg wszystkich szprych.

 

Ktoś może coś zaradzić? Jakieś pomysł skąd taka przypadłość dopiero teraz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co to za rower? No niestety... przeciętnej jakości koło nie będzie dobre. Dla porównania moje koło tył, alexrims dh19, piasta novatec, 36 szprych. Mniej więcej 20k km. Warunki? Wielokrotny łomot na trasach enduro, generalnie lekko nie ma. Jedyne co było robione to pare razy centrowane, z czego jeden raz z powodu łańcucha który wpadł w szprychy i nieco skrzywił koło. Zdaje się że sprzęt nie do zniszczenia. Także być może bym polecił wymianę obręczy + szprychy, piasta może zostać.

Stawiam że to koło tył.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sumie to chodzi o Trek Marlin 8, a samo koło to Bontrager Kovee, dwuścienne, 32 otwory, 23 mm szerokości, zawór Presta - nie jest jakiś sprzęt marketowy ale jednak coś bym chciał tu zaradzić.

2 minuty temu, uzurpator napisał:

Wymień szprychy po stronie kasety na szprychy o grubości 2.3mm na całej długości. Sapim takie robi.

A dlaczego po stronie kasety jak pękają tylko od strony tarczy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakie szprychy 2.3, nie przesadzajmy :D

Masz po prostu gówniane koła, o i tyle w temacie. Dopiero teraz, bo musiało się to wszystko zużyć i wychodzi po czasie. 

Oddaj koło do dobrego "kołodzieja" - bo szprychy to jedno, a zaplot drugie. Komplet nierdzewnych Sapimów Leader powiniem wystarczyć, nie zapłacisz majątku a będzie na pewno lepiej. Piasta, obręcz mogą zostać. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tam obręcz chyba też bym wymienił, nie wiem jak to jest, że alexrims dh19 czy w moim ex triban rc 500 alexrims atd490 okazały się nieśmiertelne? No prawie... dopiero strzał samochodu w tylne koło zbudowane z obręczy atd 490 ostatecznie skrzywił obręcz.. a tu kupujesz rower za cięzki hajs a mimo to obręcz za 130 w detalu + budżetowe markowe szprychy okazują się lepsze? Koło z atd490 nigdy nie było nawet centrowane mimo jazdy na szosowych kamieniach, w tym zjazdy po wybojach mając 70 kmh na blacie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@gkc To spróbuję maksymalnie skrócić.

W tylnym kole które nie dostało łomotu i jest prawidłowo zaplecione szprychy puszczają ze względu na asymetryczny zaplot koła. [edit]tzn szprychy wychodzą z piasty pod różnymi kątami po leweji prawej stroniep[edit]. Zależnie od obciążenia - strzelają przeciążone szprychy po stronie napędu lub luzowane non stop szprychy po stronie tarczy - kwestia tego czy ważysz 100 czy 70 kilo. Można temu zapobiegać poprzez kompensację tej asymetrii.

Najprościej - po stronie napędu użyć szprych oczko grubszych niż po stronie tarcz. Dla szprych cieniowanych liczy się grubość części środkowej.

Jak na stronie tarczy masz 1.5 lub 1.6, to napęd dostaje 1.8.
Jak masz 1.8 na tarczy, to do napędu daj 2.0
Jak masz 2.0 na tarczy, to do napędu daj 2.3

Są inne metody kompensacji, ale wymagają już specyficznego osprzętu. Szprychy o różnych grubościach to kupisz w przyzwoitym rowerowym lub na allegro.

@graveloiksctrailowka @MikeSkywalker Nihilizm cenowy to zła cecha. Dobrze zaplecione koło nawet na takich sobie komponentach jest wieczne - tzn będzie proste do wypadku lub śmierci technicznej komponentów. Poza tym szprychy CN są tak samo dobre jak Sapimy czy DT -- zakładając ten sam materiał ( tzn - nierdzewka, jak się to popularnie nazywa ).

Edytowane przez uzurpator
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja obstawiam, że szprychy były za mocno/słabo naciągnięte. I wychodzi zmęczenie materiału. Wymień po prostu wszystkie. Bo jak wymieniasz jedną, to następna jest najsłabszym ogniwem. Więc ona nie wytrzymuje. Pewnie po pierwszej zerwanej reszta dostała porządne przeciążenie, co na pewno im nie pomaga.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra, widzę że zalecacie wymienić albo wszystkie szprychy albo i z obręczą albo już całe koło.
W sumie to jedną jak pęknie potrafię sam ogarnąć ale jakbym miał wymieniać wszystkie to już bym musiał oddać do serwisu i pewnie by wyszło podobnie jak nowe koło, albo niewiele mniej.

A tak doraźnie, po jak najmniejszym koszcie co byście polecili?

Może którąś stronę poluźnić albo naciągnąć albo coś posprawdzać a może coś z ciśnieniem opony itp?
Jest coś co może dać jakikolwiek efekt?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 20.09.2023 o 22:34, gkc napisał:

Może którąś stronę poluźnić albo naciągnąć albo coś posprawdzać a może coś z ciśnieniem opony itp?
Jest coś co może dać jakikolwiek efekt?

Jeżeli szprychy już strzelają, to nic nie możesz zrobić. Koło trzeba zluzować i napiąć jeszcze raz. Zestaw przyzwoitych szprych to jakieś 50-60zł. Zaplot - nie wiem, nie korzystam z serwisów. Jeżeli obręcz nie jest strzelona i piasta jest w porządku to najprościej właśnie przepleść koło  ( zgodnie z tym co pisałem wcześniej ) i mieć wywalone.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ech, mała aktualizacja, bo okazuje się że już jest wyraźny luz na bębenku wiec reanimowanie koła jest coraz mniej sensowne. 
Raczej aktualne zwyczajnie zajadę i w miedzy czasie poszukam czegoś nowego.
Jakieś miejsca poza allegro polecacie?
Bo chcę żeby było identyczne jak aktualne czyli, bębenek i zacisk zwykły, tarcza na 6 śrub, wentyl presta i  szerokość wewnętrzna obręczy 23mm tak z grubsza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zależy jak się trafi. Z tanimi komponentami jest loteria, jedno działa latami, drugie się sypie od razu po zakupie. 

Ja mam kółka z daveo.pl, bo można tam dostać je na komponentach DT w naprawdę dobrej cenie. Pozostałe głównie na piastach Novatec i takich obręczach jakie były pod ręką składałem sam, a potem oddawałem do wykończenia lokalnemu kołodziejowi, komuś kto 20 lat grzebie w kołach i centruje z zamkniętymi oczami.

Jest jeszcze godny polecenia z Rzeszowa https://szobakbike.com/ pod względem jakości roboty, ale to manufaktura, więc koła odpowiednio kosztują ;) Ale innych internetowych miejscówek nie znam. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 20.09.2023 o 20:16, gkc napisał:

chodzi o Trek Marlin 8, a samo koło to Bontrager

Miałem to samo z Trek xcaliber 9 z roku 2015 na asfalcie prostym potrafiły strzelać szprychy w nyplu w końcu znudziło mi się wymieniać szprychy i centrować koło , kupiłem nowe koła i mam spokoj

Wiem może to nie jest tanie rozwiązanie ale mam spokój 

wszystko zależy od budżetu bo można kupić dobrej jakości koło z dobra Piasta w rozsądnych pieniążkach , zdjęte z nowego roweru bo kotów ma jeszcze lepsze koła , itd 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...