Skocz do zawartości

[amortyzowany wspornik siodła] Czy wymieniać na pantograf Suntour?


dareuss

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć. 

Niedawno zakupiłem Unibike Viper GTS, producent zamontował w nim amortyzowany wspornik siodła (KS EXA FORM). Ze starego roweru została mi sztyca amortyzowana Suntour (pantograf). Co Waszym zdaniem lepsze? 

Dziękuję z góry za rady. 

 

Napisano

Suntour lepszy wielokrotnie, ale...

Poczytaj kartę gwarancyjną, bo nie pamiętam w którym punkcie, ale Unibike nie życzy sobie aby w ich rowerach była montowana sztyca na pantografie ;)

Napisano
Cytat

Suntour lepszy wielokrotnie, ale... Poczytaj kartę gwarancyjną, bo nie pamiętam w którym punkcie, ale Unibike nie życzy sobie aby w ich rowerach była montowana sztyca na pantografie ;)

Fakt, jest taka klauzula jak piszesz @Maciek.B . Dzięki za wskazówkę. Szkoda, bo miałem jednak ochotę wymienić na Suntoura. Trochę to dla mnie niezrozumiałe -- czy pantograf może spowodować aż tak dużą zmianę rozkładu sił, żeby zaszkodzić ramie? Ale to próżna dyskusja, ostatecznie z prawnikami się nie wygra. 

Napisano

@dareuss, tak.

W skrócie, przy maksymalnym ugięciu taki pantograf zwiększa siłę działającą na komin rury podsiodłowej ramy, co może przyczynić się do pęknięcia ramy na łączeniu podsiodłówki z górną rurą. Dodatkowo sztyce suntour'a mają dziwnie oznaczony limiter maksymalnego wysunięcia, bo pozwala on mieć sztycę wsadzoną jedynie 7, czy 8 cm w ramę, gdzie większość sztyc ma kreski na wysokości 10 cm.

Tyle teorii, a w praktyce widziałem wiele ram różnych producentów pękniętych w wyżej wspomnianym miejscu (przy sztycy wpuszczonej na co najmniej  prawidłową wysokość) i jeszcze ani jednej ze sztycą suntour'a ;)

W większości tych przypadków jestem pewien, że takiej sztycy na pantografie użytkownicy nigdy tam nie montowali, bo to nasi stali klienci, ale pewnie zdarzyły się takie sytuacje, że taka sztyca w rowerze kiedyś siedziała, ale do serwisu rower został dostarczony ze sztycą seryjną i nikt nie był w stanie nikomu nic zarzucić ;)

Nie żebym coś sugerował 😛

Napisano

Tak jak napisał @Maciek.B przy pełnym ugieciu pantograf zwieksza off-set czyli moment gnący na ramie (siła nie idzie osiowo w dół na ramę). Ale z drugiej stony Unibike oferuje (i montuje w niektórych rowerach) takie wynalazki jak Ergotec Futura Patent Seat Post (nie do końca rozumiem sens tej sztycy):

image.png.29e378959f9463494396c32eece20bfd.pngimage.png.213784b37534126f09c6302ebd24d4de.pngimage.png.5c327e0c80e70aae13a6a73d6b17adbb.png

Ta sztyca moze dać offset nawet 50mm i to ramom Unibike nie przeszkadza.

Nigdy też nie spotkałem się na jakims forum, ze ktoś skarżył się, że pękła mu rama przy Suntourze. Ale może to wynika z tego, że te pantografy nie są zbyt popularne (głównie ze względu na cenę).

Ale to już Twoja decyzja, czy chcesz ryzykować.

P.S. Jeżdżę z Suntourem XLC założonym do Unibika (miejski pomykacz) od kilku miesięcy, bo zwykła amortyzowana sztyca nabrała takich luzów, ze siodełko obracało sie po 30 stopni lewo-prawo. Na razie nic nie pęka, ale to trochę za krótki okres, żeby wiarygodnie twierdzić że nic sie nie stanie. Jak zacznie pękać, to zezłomuję ramę. I tak ma już ze 20 lat.

Napisano

Co prędzej złamie ramę:  dupiszcze 130 kg na prostej sztycy, czy zgrabna lekka pupcia na pantografie? Drugie pytanie, to czy sztyca jest osadzona na 20 cm czy na 8, bo to też może być dyskretna różnica.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...