Skocz do zawartości

[Mechanizm korbowy] Wymiana korby z 42T na 48T?


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć! Posiadam rower Arkus Beryl 270 DISC, rower jest dla mnie w 100% wystarczający do mojej rekreacyjnej jazdy, jedyny problem jaki z nim mam to niewystarczające przełożenia - praktycznie cały czas używam najcięższego przełożenia przedniego (42T) i tylnego (14T) i wyraźnie brakuje mi jakiegoś cięższego biegu, żeby móc utrzymywać wyższe prędkości na równej nawierzchni, mocy w nogach jeszcze mam, tylko zwyczajnie wolałbym mieć trochę ciężej i wolniej pedałować niż przebierać szybko nogami, aby utrzymać wyższą prędkość.

Jeżdżąc gdzieś w terenie, czy podjeżdżając pod większe wzniesienia nawet nie korzystam z przedniego blatu 24T, tylko jak już to ewentualnie zejdę do 34T, natomiast przeważnie i tak manewruję tylnymi przełożeniami i to w 95% jazdy mi wystarczy.

Mój mechanizm korbowy: PROWHEEL MA A443+ 24/34/42/175
Wolnobieg: Shimano MF TZ21 (14-28T). 

Pytanie czy wymiana korby na: Shimano FC-M311 175 mm 28/38/48 byłoby dobrym pomysłem i czy reszta komponentów będzie z tym zgodna, czy coś jeszcze trzeba by było wymienić? Przerzutkę przednią na pewno trzeba by było przesunąć trochę wyżej, o czymś więcej powinienem wiedzieć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Blat 48 po rozpędzeniu się, ale trzeba miec jednak przy nim nogę jak koń. Tak, 38/28 zrobi różnicę w twoim przypadku. 34T moze być zbyt miękko, choć w mieście jest bardzo dobvre. 

Chyba nie wjeżdżałeś pod prawdziwe górki skoro 24T nie używasz.  

Suport musisz zmienić do nwoej korby i być moze przerzutkę przednią. 

Generalnie ma sens taka wymiana, w tym układzie 34T moze dla niektórych być zbyt uniwersalne. 

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mieszkam w Gdańsku, mamy tu bardzo płasko :)

190cm wzrostu, 85kg wagi, nogi mam bardzo mocne, jako dzieciak całe dnie na rowerze spędzałem, więc ponad 20 lat na rowerze swoje zrobiło, dlatego myślę, że 48T może mi wiele pomóc, bo w razie co zawsze z tyłu mogę wrzucić coś lżejszego. 
Trochę też poczytałem przy okazji o kadencji i z tego co się dowiaduje to pewnie źle robię, że chcę iść w kierunku cięższych przełożeń, bo rzeczywiście moja kadencja jest pewnie bardzo niska, więc chciałbym starać się zwiększać kadencję, ale mimo wszystko wydaje mi się, że przy płaskim terenie i kole 27,5" to kombinacja 42T z przodu i 14T z tyłu to trochę za lekko i nie pozwala to na zbyt wysokie prędkości nawet przy dużej kadencji.

Suport muszę zmienić jeżeli stara i nowa korba jest na kwadrat?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak stoisz z kasą ale zanim zaczniesz inwestować w ten rower ja bym się zastanowił czy nie lepiej poszukać jakiegoś nowego lub używanego roweru trekingowego na kołach 28 " z kasetą z tyłu gdzie w standardzie  będziesz miał najmniejszą zębatkę 11t.

Wymienisz korbę a za chwilę okaże się, że przydałby się wymienić tylne koło, przerzutkę itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyzwyczajaj się do wysokiej kadencji - kolana ci podziękują na starość. 42x14 to spokojnie na prostej wyciągniesz 30+km/h

Co do mechanikaliów - przy przejściu o 6zębów w górę - przerzutki mogą nie pomieścić takiej "pojemności". łańcuch na 100% do wymiany. jeśli masz stare graty to przy okazji wolnobieg przydałoby się wymienić.

Jednym słowem - lot of truble.

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Kettler Kasa to nie problem, ale generalnie nie jestem na tyle zapalonym rowerzystą, żeby inwestować więcej w rower, bo ten mam od kilku lat i nie czuję potrzeby przesiadki na nic lepszego, odpowiada mi on w zupełności, tyle co dałem lepsze siodełko, lepsze opony a tak to naprawdę wszystko mi w nim odpowiada, zwłaszcza, że mam też około 50-letnią stalową szosę i na tym rowerze się czuję jak na czymś mega nowoczesnym i precyzyjnym :) hamulce hydrauliczne hamują, przerzutki ustawiają przełożenie jakie im wskaże, nie jest jakiś mega ciężki, więc czego tu chcieć więcej do wypadów z żoną po 15-50km jednorazowo.

@RabbitHood - nad kadencją zdecydowanie będę próbował pracować.

Możesz wyjaśnić w czym jest rzecz z pojemnością przerzutki? Bo ja sobie to wyobrażam tak, że po prostu przesuwam ją na ramie odpowiednio wyżej, czy jest jeszcze jakaś kwestia poza tym?

Łańcuch rzeczywiście może być problemem, bo faktycznie może być za krótki 😕 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powyżej masz prędkości przy kadencji 80. Generalnie może być tak, że będzie sporo części do wymiany: korba, dłuższy łańcuch, wolnobieg.  image.png.21de2751369c47e6a7dbb76bfd7942db.png

 

Ja kiedyś w krosie zmieniłem korbę z 48T na 40T. W obecnym z 46 na 40T. Nie do końca wiem, czy w dobrą stronę idziesz z tą korbą. Czy te 30 km utrzymujesz przez kilka km czy tylko to takie zrywy z górki na pazurki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obecnie jest tak, że jadę po równej drodze, bez wiatru to jadę pewnie w okolicach pewnie 25km/h (dokładnie nie wiem, bo dawno nie odpalałem żadnego prędkościomierza) i czuję, że siły w nogach jeszcze mam, żeby utrzymać wyższą prędkość jak bym wrzucił jakieś cięższe przełożenie, więc pewnie problemem jest moja niska kadencja, bo tyle, żeby przez chwilę wrzucić wyższą prędkość to nie ma problemu, problem właśnie w tym, żeby tą prędkość utrzymać, bo wolę pedałować wolniej, wtedy czuje, że w ogóle mnie to nie męczy. Tak więc na pewno, jak sugerujecie, muszę spróbować zwiększyć moją kadencję w tym sezonie. Zainstalowałem już sobie aplikację do sprawdzenia kadencji, także w pierwszej kolejności będę to sprawdzał, a dopiero potem będę myślał o zmianie podzespołów. 

Edytowane przez FastMan
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, FastMan napisał:

Pytanie czy wymiana korby na: Shimano FC-M311 175 mm 28/38/48 byłoby dobrym pomysłem i czy reszta komponentów będzie z tym zgodna, czy coś jeszcze trzeba by było wymienić? Przerzutkę przednią na pewno trzeba by było przesunąć trochę wyżej, o czymś więcej powinienem wiedzieć?

Ta korba to koszt około 120 zł. Podają, że wymagana długość osi suportu to 123 mm, więc jeśli aktualnie masz inną to dojdzie koszt suportu. Do nowej korby wypada założyć nowy łańcuch, a nowy łańcuch niekoniecznie musi się już przyjąć na starym wolnobiegu, więc może i wolnobieg będzie do wymiany.  Po zmianie korby wszystkie przełożenia się wydłużą, ale to skrajne wcale nie aż tak bardzo, bo będziesz miał 48/14 ((3,43) vs 42/14 (3). Ja bym sugerował inną zmianę - przejście na kasetę i pozostawienie na razie obecnej korby. Jeśli założysz kasetę z najmniejszą zębatką 11z to najszybsze przełożenie wyniesie 42/11 (3,82), czyli będzie szybsze niż 48/14. 

Kaseta wymaga jednak innej piasty i tutaj albo musisz kupić całe koło, albo wymienić piastę. Po taniości można poszukać piasty z bębenkiem na kasetę 7rz i pozostać na 7 biegach z tyłu (kaseta Shimano to obecnie koszt poniżej 50 zł: Kaseta SHIMANO Acera HG41-7 7rz 11-28t CS-HG41 - ACSHG417128 - 13669773565 - Allegro.pl). Kasety 8-ki są niewiele droższe, więc można jednak założyć piastę z bębenkiem pod szersze kasety i przejść z tyłu na 8 biegów, ale dojdzie wymiana manetki tylnej (masz tam chyba Altusa na oddzielnej obejmie?).

Manetka Przerzutki Shimano ALTUS M315 Prawa 8-rz - ASLM3158RA - 12212297716 - Allegro.pl 

Najtańsze piasty tylne Shimano pod tarcze CL to takie:

SHIMANO TOURNEY FH-TX505 36H TYŁ H.TARCZ. C.L. - AFHTX5058AZB5 - 13305004635 - Allegro.pl

Tu bardzo ciekawa oferta (też CL):

https://allegro.pl/oferta/piasta-tyl-formula-cl-26-36h-disc-cl-60-13023436704

Pod tarcze na 6 śrub masz np. takie:

Piasta tylna Shimano FH-TX506 36H 8,9,10-rz.6 śrub - EFHTX506AZB - 10689851569 - Allegro.pl

Choć warto może od razu wziąć coś na lata, z górnej półki:

Piasta tylna SHIMANO Deore XT FH-M756 - CentrumRowerowe.pl

Na płaski teren z kaset ósemek wziąłbym taką:

SHIMANO ALIVIO CS-HG51 KASETA 8 RZ 11/28 MTB TREKK - 5907437525555 - 13309508961 - Allegro.pl

Jeśli pozostawisz obecną korbę, nie będzie problemów z przednią przerzutką. Tylna też powinna sobie poradzić, choć na przyszłość można założyć coś lepszego, nawet poszukać jakiejś używanej XT z dawnych czasów, albo zastosować szosową 105 5701 GS (jest kompatybilna z ciągiem 2:1 i wystarczy jej pojemności do obsługi zestawu 42/34/24 i kasety 11-28, a nawet 11-30). 

Przerzutka tylna 105 RD-5701 10rz. GS czarna - IRD5701GSL - 12608241640 - Allegro.pl

To już będzie realny upgrade, będziesz miał i szybsze przełożenia, i więcej biegów, i mocniejszą piastę, i lekką, precyzyjną, trwałą przerzutkę. Rower na kołach 27.5 cala z jakąś gładką oponą i takim zestawem przełożeń może być już całkiem szybki na szosie. A jak dalej będzie brakować szybkich biegów to wtedy możesz jeszcze założyć korbę trekkingową (48/38/28).

Tymi fetyszystami kadencji się nie przejmuj, bo nie każdy musi się czuć komfortowo pedałując 100 obr/min. Kadencje 70-80 obr/min też są użyteczne, zwłaszcza dla ludzi o mocnych nogach, a efektywność niższych kadencji zawsze jest wyższa. 

 

 

Edytowane przez marvelo
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...