Skocz do zawartości

[Napęd] Czy 9-rzędowa korba i przerzutka przednia będzie współpracować 10-rzędowym napędem?


KORNIG

Rekomendowane odpowiedzi

Czy do gravela z napędem 2x10 shimano tiagra, gdy założę korbę 2x9 SHIMANO FC-MT210 46/30 + przerzutkę przednią 2x9 T3000-2-TS3 to będzie to działać, tzn czy 2-rzędowa klamkomanetka tiagry obsłuży mi tą przerzutkę T3000-2-TS3, bo o ile wiem to tylnie przerzutki szosowe i mtb mają inny uciąg linki ale jak sprawda wygląda z przednimi? I czy ew do takiej konfiguracji lepiej zastosować łańcuch 9 czy 10-rzędowy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszyscy się skupiły na tym nieszczęsnym łańcuchu, który ma drugorzędne znaczenie. Natomiast zgodność STI od Tiagry 10x z przerzutką MTB to jest ważniejsza sprawa. I ciekawsza :D. Jeżeli zgodność różnych systemów manetka/przerzutka w przypadku tylu jest dość dobrze zadokumentowana (chociażby tu ), to na temat przodu informacji praktycznie nie ma. Chociaż w przypadku napędów 2x, przerzutka nie ma wiele do zrobienia - na całość w prawo lub na całość  w lewo, pewnie większość zestawów manetka/przerzutka potrafi to zrobić.

Istnieję taki Salsa Fargo Tiagra 2019 , który właśnie ma klamkomanetki Tiagra 10x  i korbę MTB z odpowiednią przerzutką. Znalazłem że tam jest M6000 36-26 + M6025. To by chyba potwierdzało zgodność...

Natomiast zakładam, że masz teraz tam jakąś szosową korbę? To pewnie jeszcze do wymiany suport na taki do MTB. No i z nową korbą linia łańcucha będzie przesunięta mocno w stronę szybszych przełożeń.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Wcale nie. Najważniejsze w takim miszmaszu to:

Zgodność prawej manetki z kasetą i przerzutka,

zgodność korby i przerzutki.

Nie jest istotne czy mamy 8 rzedowego klarisa czy 11 biegową 105tkę. Nie jest to istotne z punktu widzenia korby. Oczywiście, każdy producent podaje - tylko mój łańcuch i żaden inny, bo wybuchnie. Prawda jest taka, ze jak masz napęd clarisa, czyli korba, kaseta, manetki i zamarzy ci się zmienić na 10 czy 11 biegów ( a nawet i 12 choć tu już tu już różnie bywa) możesz to zrobić. Kupić manetkę kasetę i przerzutkę o ile jest to wymagane. Zakładasz lancach dedykowany do kasety a korba sobie go łyknie nie ma obaw. 

ALE żeby to działało poprawnie, korba MUSI być kompatybilna z przerzutką przednią. Oznacza to tyle ze jak sobie zrobisz taki mix 46/34 przykładowo, to to nie będzie działać poprawnie z przerzutka szosową która ma mieć 50/34 i analogicznie więcej, mniej nie koniecznie. Celowo nie pisałem lewej manetki bo ona jest nie istotna. 2 rzędowa manetka w starym systemie shimanio, sram, nowy system shimano i chyba nawet campa będą kompatybilne.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, remover napisał:

Wszyscy się skupiły na tym nieszczęsnym łańcuchu, który ma drugorzędne znaczenie. Natomiast zgodność STI od Tiagry 10x z przerzutką MTB to jest ważniejsza sprawa. I ciekawsza :D. Jeżeli zgodność różnych systemów manetka/przerzutka w przypadku tylu jest dość dobrze zadokumentowana (chociażby tu ), to na temat przodu informacji praktycznie nie ma. Chociaż w przypadku napędów 2x, przerzutka nie ma wiele do zrobienia - na całość w prawo lub na całość  w lewo, pewnie większość zestawów manetka/przerzutka potrafi to zrobić.

Jeśli chodzi o suport to wiem, natomiast tak jak napisałeś na temat kompatybilności tylnich przerzutek jest sporo info a o przednich nie ma. A to przesunięcie lini łańcucha będzie powodowało spory przekos na najlżejszych przełożeniach? Bo dla tego właśnie planuję wymienić korbę bo mieszkam w górzystym terenie i korba 50/34 bywa zatwarda. Najlepiej by chyba było wymienić na krobę GRX ale cena dwa razy większa od tej  FC-MT210.

Edytowane przez KORNIG
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, Puklus napisał:

Wcale nie. Najważniejsze w takim miszmaszu to:

...

zgodność korby i przerzutki.

...

ALE żeby to działało poprawnie, korba MUSI być kompatybilna z przerzutką przednią.

...2 rzędowa manetka w starym systemie shimanio, sram, nowy system shimano i chyba nawet campa będą kompatybilne.

Masz oczywiście rację, ale nie poruszałem tego tematu, ponieważ autor podał na początku wybrane modele korby i przerzutki i one są kompatybilne. Natomiast na temat kompatybilności z manetką nie miałem pewności, tylko podejrzewałem.

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, co do tego że korba musi być kompatybilna z przerzutką to wydaje mi się do dość oczywiste i dlatego napisałem o komplecie FC-MT210 i T3000-2-TS3(na stronie shimano w tabelce kompatybilności tylko to przerzutka pasuje do tej korby) zresztą miałem przez jakiś czas w starym rowerze cały napęd 3x9 z wyjątkiem przerzutki przedniej do napędów 3x10 kupioną na promocji, jakoś to działało ale jak wymieniłem na kompatybiną z 3x9 to działało to dużo lepiej. Moje największe obawy budzi kompatybilność manetki szosowej z przednią przerzutką mtb/trekking ale większość tu zebranych jest zdania że będzie działać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, KORNIG napisał:

A to przesunięcie lini łańcucha będzie powodowało spory przekos na najlżejszych przełożeniach?

No cóż, Tiagra FC 4700 jako szanująca się korba szosowa ma linie 43.5, FC M210 ma 49. To jest przesunięcie nieco powyżej niż na 1 koronkę kasety (w przypadku 10x odległość pomiędzy koronkami jest 4 mm).

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Puklus napisał:

Nie jest istotne czy mamy 8 rzedowego klarisa czy 11 biegową 105tkę. Nie jest to istotne z punktu widzenia korby.

Przesadziłeś ;) jedenastkowy łańcuch wpadnie pomiędzy zębatki korby 7/8 i to nie dlatego ze w linii zębów coś się różni tylko dlatego że zębatki - elementy/powierzchnie naprowadzające są inaczej profilowane

Edyta: żeby już do końca być szczegółowym to r2000 sobie poradzi ale zdecydowana większość korb 8s nie - w tym starszy claris.

Edytowane przez abdesign
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, CyclicBike napisał:

Blaty przedniej korby 9 rzędowej będą odrobinę grubsze, niż 10 biegowe, łańcuch nie będzie poprawnie nachodzić na zęby. Co do przerzutki przedniej, powinna podejść bez problemu.

Nieprawda.

1 godzinę temu, Puklus napisał:

Nie jest istotne czy mamy 8 rzedowego klarisa czy 11 biegową 105tkę. Nie jest to istotne z punktu widzenia korby.

Dystans pomiędzy koronkami w korbach jest taki sam bez względu na rzędowość, i wynosi ok 8mm. Podobnie grubość - uniwersalnie jest 2mm. Ale ciensze łańcuchy potrzebują lepszego prowadzenia pomiędzy koronkami, dlatego zębatki na wyższą rzędowość są zwykle grubsze u podstawy i bardziej osłaniają zębatkę która jest pod nią.

Praktyka jest taka, że korba na 8, działa bez problemu na 9 a korby 10/11/12 mogą być stosowanie wymiennie. 8 na 10 zwykle działa, ale np miałem problem z korbą Claris na 10 rzędowym napędzie - łańcuch mógł czasem się zakleszczyć pomiędzy koronkami. Ale na 46/30 altusa takiego problemu nie miałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem film na yt:

gdzie właśnie ta korba jest zestawiona z 10 rzędowym napędęm tiagra/grx, co ciekawe na tym filmie zestawiono przerzutkę grx z tą korbą.

Autor tego filmu troche pokombinował z podkładkami żeby mieć mniej radykalne przesunięcie lini łańcucha.

Edytowane przez KORNIG
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może źle ująłem i uprościłem temat. Ale profil zęba jest nieco inny, i samemu jeżdżąc na 2x10 z łańcuchem 11s miewałem sytuacje, gdzie pedałując podwijało łańcuch od spodu "pod przerzutkę" i robił się niezły burdel. Więc nie kombinowałbym z montażem łańcuchów pod większą ilość przełożeń, niż faktycznie mają blaty/kaseta. Oczywistym jest, że jeśli producent podaje, że łańcuch jest przystosowany pod 6/7 biegów, to i 8 obsłuży, kasety zjazdowe są tak zaprojektowane, że mimo 7 biegów, obsługują 11/12 biegowe łańcuchy, ale to są poszczególne przypadki w zależności od zastosowań, producenta czy konfiguracji napędu. Ciąg ten sam, w kwestii przerzutki, oczywiście najważniejsza informacja, to wielkość zębatki. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To miałeś pecha.

Montowaliśmy ludziom korby 11sp do napędów 10sp, w dużych ilościach. Za błogosławieństwem Shimano. Więc... 

23 godziny temu, KORNIG napisał:

Czy do gravela z napędem 2x10 shimano tiagra, gdy założę korbę 2x9 SHIMANO FC-MT210 46/30 + przerzutkę przednią 2x9 T3000-2-TS3 to będzie to działać, tzn czy 2-rzędowa klamkomanetka tiagry obsłuży mi tą przerzutkę T3000-2-TS3, bo o ile wiem to tylnie przerzutki szosowe i mtb mają inny uciąg linki ale jak sprawda wygląda z przednimi? I czy ew do takiej konfiguracji lepiej zastosować łańcuch 9 czy 10-rzędowy?

Przerzutka przednia z grupy 9sp będzie średnio dogadywać się z łańcuchem 10sp. Problem z wrzucaniem i zrzucaniem. 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie to... Genialna oszczędność.

Kupić klamki i przerzutki które są głównym kosztem i "wycierać dvpę szkłem" oszczędzić sobie na korbie. I to korbie o nie tej linii łańcucha, możliwej do zamontowania wyłącznie z zaburzeniem osiowości ramion, na dodatek korbie nierozbieralnej i o ugruntowanej "jakości" związanej z trwałością koronek ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

57 minut temu, CyclicBike napisał:

Może źle ująłem i uprościłem temat. Ale profil zęba jest nieco inny, i samemu jeżdżąc na 2x10 z łańcuchem 11s miewałem sytuacje, gdzie pedałując podwijało łańcuch od spodu "pod przerzutkę" i robił się niezły burdel.

Bzdury gadasz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

53 minuty temu, abdesign napisał:

I to korbie o nie tej linii łańcucha, możliwej do zamontowania wyłącznie z zaburzeniem osiowości ramion

A to zaburzenie osiowości ramion ma jakieś poważne skutki? Ja myślałem że te podkładki po to są, rzeby sobie właśnie regulować ustawinie korby i linię łańcucha.

53 minuty temu, abdesign napisał:

Generalnie to... Genialna oszczędność.

Kupić klamki i przerzutki które są głównym kosztem i "wycierać dvpę szkłem" oszczędzić sobie na korbie.

Ja wiem że to zbyt eleganckie może nie będzie, ale jedyną alternatywą jest korba GRX, która jest dwa razy droższa, poza tym nie składam roweru tylko chcę wymienić korbę na lżejszą(mniej twardą).  

Edytowane przez KORNIG
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, abdesign napisał:

Nie, nie są po to

To czemu dają trzy podkładki o różnych grubościach a nie dwie, jedna na jedną i jedna na drugą strone?

5 minut temu, abdesign napisał:

ta korba to jeden wielki kawałek "tu sobie wpisz jakieś nieładne słowo".

Na wadze mi nie zalezy, roweru też nie eksplatuje jakoś super często, teraz przejeździłem na acerze 3x9 3 lata i na tyle bym planował tą korbę kupić, potem albo nowy rower albo wymiana całego napędu.

Edytowane przez KORNIG
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

To czemu dają trzy podkładki o różnych grubościach a nie dwie, jedna na jedną i jedna na drugą strone?

To czemu ktoś kto tego nie wie nie zajrzy do dokumentacji shimano?

A co do korby, to nie waga jest jej największym problemem. Przede wszystkim pasuje to ona tylko ludziom o wyjątkowo małej wrażliwości na działanie napędu... to jest po prostu niekompatybilna rzecz, do tego mało sztywna a jej koronki są niewymienialne! są równie trwałe co blacha z puszki po konserwach. acera to przy tym majstersztyk. 

 

Edytowane przez abdesign
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...