Skocz do zawartości

[lampki, oświetlenie] Lampki z funkcją jazdy dziennej


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Zakładam taki temat bo IMO zasługuje na wyróżnienie. Od jakiegoś czasu sa dostępne lampki rowerowe, bedące w pewnym sensie odpowiednikiem samochodowych lamp DRL. Sa one opisane np. tutaj https://www.trekbikes.com/us/en_US/daytime_running_lights/

wraz z linkiem do filmiku ilustracyjnego. Na drogach ruch jest bardzo duży, szybkich samochodów przybywa, z kolei na ścieżkach rowerowych pełno osób nie mających pojecia o przepisach. No i piesi w tym co gorsza matki z dziećmi. Więc uważam, że takie lampki moga poprawić bezpieczeństwo

Test lampki Bontrager ION tutaj https://portal.bikeworld.pl/artykul/testy_i_nowosci/testy_akcesoriow/17684/test_lampki_bontrager_ion_200_rt_i_flare_rt

Niestety są nieprzyzwoicie drogie - obecnie ok. 240 zł

image.png.5676a5fcbc6c4b1f89319e0c55599385.png

Kolejne lampki opisano tu https://road.cc/content/feature/13-best-daytime-front-and-rear-cycling-lights-231243

W tym przypominająca samochodowe DRL Lezyne Strip Drive (149 zł)

image.png.04b0e210087262568a6bfeafe775fe59.png

 

 

I coś z naszego podwórka :) Prox Apus. Wersja przednia i tylna Cena 40-50 zł image.png.9772fa769e1637bdecc785c3d4295484.png

I Prox Minor (ok. 55 zł)

image.png.98ab6079d38cbe741d1f225720bc9662.png

Pojawiły się też lampki na diodach COB . Np. Prox Zeta (ok. 65 zł). Nie ma trybu typowo dziennego ale duża powierzchnię świcenia

image.png.7ea8367a9f37a689a6e103fd6a0a547d.png

Edytowane przez Thomlodz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze taki filmik. Jest transkrypcja więc można łatwo przetłumaczyć. Szczególnie fragmenty mówiące, że badania pokazały, ze jazda na dobrych światłach dziennych może zmniejszyć liczbę wypadków z rowerzystami o 19%, zaś  najlepsza dostrzegalność jest w przypadku lampek emitujących nieregularne błyskami.

0:00
- Now hopefully it's clear to all cyclists
0:01
that it's really really important to use good lights
0:04
when riding at night to make sure
0:05
that you can be seen by other road users,
0:07
especially cars, and avoid being run into.
0:10
- What isn't immediately so obvious though,
0:12
is that bike lights can also reduce accidents
0:16
in the daylight.
0:17
- But how's that?
0:18
I mean, surely if it's daylight
0:20
using bike lights won't add to your visibility.
0:22
Well this is why.
0:25
(relaxing electronic music)
0:31
Bontrager have asked us to take a look
0:33
at their brand new flare and ion RT lights.
0:35
And to be honest, we were perfectly happy to do so
0:37
because having looked at the research
0:39
we agree that daylight running lights
0:40
really do make us safer on the road.
0:43
- Bontrager have been pushing really hard
0:45
to make cyclists realize there is a merit
0:46
in using at all times.
0:48
These have been thoughtfully designed
0:50
to increase cyclists visibility both day and night.
0:52
- Now safety and visibility
0:54
are actually quite hard to illustrate,
0:56
so what we thought we'd do
0:57
is take a look at the research,
0:58
and then do some science.
1:00
- Can we test for light visibility
1:02
at daytime and nighttime?
1:04
Sounds a little bit dangerous Emma.
1:06
(percussive electronic music)
1:11
Okay, the research.
1:13
One project carried out in daylight
1:15
showed that daytime running lights,
1:17
or lights used all the time,
1:19
do indeed reduce accident rate by up to 19%.
1:23
For their new range of lights,
1:24
Bontrager drew upon research carried out
1:26
at the Clemson University over four years.
1:28
The researchers showed that flashing lights
1:30
significantly increase visibility.
1:32
In other words, the distance at which cyclists
1:34
are seen by other road users.
1:35
- This was a properly controlled experiment
1:37
on a statistically significant number of cyclists.
1:40
3,845 to be precise,
1:42
of which 1,845 had permanent running lights
1:46
mount into their bikes,
1:48
and the accident rate for both groups of cyclists
1:50
was monitored over 12 months.
1:52
They then studied in real detail
1:54
exactly what kind of flash pattern
1:56
is most rapidly recognized by other road users.
1:58
And they found that it is actually
2:00
an interrupted flash pattern.
2:01
That means an irregular pattern,
2:04
and in the case of the flare RT,
2:05
it has a more powerful, initial flash-pop
2:08
that comes into the pattern.
2:09
Now the way that the researchers
2:11
at Clemson University tested the visibility
2:13
of cyclists with different lights
2:15
or no light set ups,
2:16
was the drive volunteers around
2:18
a secure, closed, road loop
2:19
at constant speed and measure the distance
2:22
at which the volunteer saw the cyclist.
2:27
- Now unfortunately,
2:28
we don't have 200 plus volunteers.
2:30
Nor do we have the time to conduct
2:31
a statistically valid experiment.
2:33
- No.
2:34
So instead, what we're gonna do,
2:35
is we're gonna try and see if we can measure
2:37
the light emitted from an approaching cyclist
2:40
using this exciting, hand held digital light meter,
2:43
which measured from zero to 200,000 lux
2:46
to an accuracy of 3%.
2:49
So in terms of methodology,
2:50
what we're gonna do is that one of us
2:51
is gonna stand with the light meter,
2:54
looking over our shoulder
2:56
and trying to see if we can see on the screen
2:58
in terms of lux measurements
2:59
when the other person is approaching
3:01
with their lights on.
3:02
Only slight problem is that
3:04
my swanky light meter has stopped working already,
3:08
and I swear it was working just a little while ago.
3:10
We tried to change the batteries,
3:11
and I just don't know what to do.
3:14
Really?
3:15
What, you can use an app on your phone?
3:17
You mean I didn't need this?
3:19
Typical.
3:20
Well that's great.
3:21
The day is saved.
3:23
(exotic electronic music)
3:27
- Once we prepared the experiment,
3:29
how about we take a closer look at the lights?
3:31
And more specifically, what is it
3:33
in a daytime running light that you should look for
3:35
if we use these flare and ion lights as an example,
3:38
and following on from what we learned with the research,
3:41
we know that the lights need to be bright,
3:43
and flash in a disruptive pattern.
3:46
The standard measurement
3:47
for the brightness of a light is lumens.
3:49
However, don't be fooled
3:50
into thinking that more lumens are better,
3:52
as that actually refers to the total amount of light.
3:55
And Bontrager say that these lights are visible
3:57
at up to two kilometers in daytime flash mode,
3:59
in addition to their nighttime settings.
4:01
Now, I'll be honest.
4:03
As well as increasing my visibility,
4:05
the vanity of having a light on my bike at all times
4:07
is also a consideration.
4:09
And while this won't matter for some of you,
4:10
for those of us who do care,
4:12
it should be small, discreet, and light weight.
4:15
Like this one for example, which weighs 23 grams.
4:18
It's lighter and smaller than it's predecessor,
4:20
while being brighter and with a longer battery life,
4:23
which is also a big consideration.
4:25
In fact, ease of use is a good thing.
4:27
With that in mind,
4:29
these lights feature AT&T Plus,
4:31
and Bluetooth, so they connect to your on bike computer.
4:33
Which means, that the second you start riding,
4:35
they turn and you'll be able to see
4:37
your battery life that's left in the lights.
4:39
The next feature they have is really cool.
4:41
They have an in-built ambient light sensor,
4:43
which means they're able to adjust
4:45
to the lighting conditions that you find yourself in
4:47
to make you safer.
4:49
So if you ride into a dark tunnel,
4:51
or it all of the sudden becomes dusk,
4:53
you'll still be visible whilst out on the road.
4:55
I'm all for making things as easy as possible,
4:57
so that really is a bonus to me.
4:59
Right then.
5:00
Let's get back to the sign, shall we?
5:02
(ornate chimes)
5:09
- I really don't understand it,
5:10
I mean the lights are so bright,
5:12
I can see them from ages away,
5:13
and yet I don't really get a change in measurement
5:15
until Chris gets pretty close.
5:18
- Well, allow me to shed some light on that
5:20
for you Emma.
5:21
It's not so much to do
5:23
with the total amount of light,
5:25
but more to do with recognition
5:26
and the way our brains process
5:28
the information that they're seeing.
5:29
- That's a good point Chris,
5:30
and that's actually what the researchers
5:32
at Clemson University showed in the research they did,
5:35
which Bontrager based their light design on,
5:38
that flashing lights are far more easy to see
5:40
than steady lights.
5:41
Further research also shows that lights mounted
5:44
on moving parts of your body,
5:45
like your knees or your ankles,
5:47
can be seen at greater distances than lights
5:49
mounted on static parts of your bike.
5:52
- And it's part of the growing body
5:53
of evidence that suports the concept of bio-motion.
5:56
Human perception that is sensitive to joint movement.
6:00
Basically, we're all looking out for each other.
6:02
- Yeah.
6:03
In fact, they've shown that if you have a flashing light
6:05
mounted in your knees or your ankles,
6:07
it's seen at 5.5 times the distance
6:09
than a steady light mounted on your seat post.
6:12
5.5 times more stopping distance,
6:14
that is not a number I would ignore.
6:16
- [Man] That is considerable.
6:17
- I hope this video has helped
6:19
to convince you how to be more visible and safe
6:21
on the road.
6:22
We cyclists do have a right to use the roads,
6:24
but the more visible we are
6:25
and the safer we are, the better.
6:27
- Let us know in the comments
6:28
if this video has helped convince you
6:30
to use daytime running lights.
6:31
And of course, don't forget to share this with your friends.
6:33
- If you'd like to see more videos
6:34
on road safety, why not click down here.
6:36
- And if you'd like to get your hands
6:37
on some of this kit,
6:38
why not click on the shop down here.
6:40
- Give us a like.

 

Edytowane przez Thomlodz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Flare RT działa bardzo dobrze i w trybie migającym potrafi wytrzymać 10-11 godzin. Widoczność jest bardzo dobra, nieporównywalnie lepsza od Knoga Road. oczywiście tryb AUTO i parowanie z Garminem jest "psu na budę" i tylko niepotrzebnie zużywa baterie. przedni ION RT nie jest juz tak fajny. pracuje zauważalnie krócej a i widoczność nie jest porażająca.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Tomek595 napisał:

Flare RT działa bardzo dobrze i w trybie migającym potrafi wytrzymać 10-11 godzin. Widoczność jest bardzo dobra, nieporównywalnie lepsza od Knoga Road. oczywiście tryb AUTO i parowanie z Garminem jest "psu na budę" i tylko niepotrzebnie zużywa baterie. przedni ION RT nie jest juz tak fajny. pracuje zauważalnie krócej a i widoczność nie jest porażająca.

Bardzo trafna wypowiedź. Niby tylko dwie linijki tekstu ale wartość merytoryczna większa niż dziesiątki testów na YT czy gdzieś indziej. Od siebie dodam, jak już jesteśmy przy lampkach Bontragera, że na przód, do jazdy w dzień oraz słonecznych warunkach potrzebny jest minimum Bontrager Ion Elite R który świeci w trybie dziennym migającym z mocą 300 lumenów.

Używanie lampek które świecą słabiej (cały czas mówię o słonecznym dniu) ma sens tylko w celu poprawy samopoczucia rowerzysty. Realny wpływ na bezpieczeństwo będą miały niewielki albo żaden w większości przypadków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK a są jakieś odpowiedniki Bontrager Ion Elite R ? Znalazłem też taką https://lampkinarower.pl/kategorie/186-gaciron-v9m-1000-lampa-rowerowa-1000-lum-usb-akumulator-4000mah.html

W opisie na Ali jest "daytime". Jednak cena taka sama a nawet wyzsza niż w PL https://www.aliexpress.com/i/1005003058534154.html

Czyżby już się nie opłacało tam kupować?

I jeszcze taka, która mozna wyrwać juz za kilkanaście zł :) Bardzo popularna w wersji tylnej, 2 diody 0,5 W. Moze dałaby radę jako druga z przodu? image.png.5d472e5e2c966b1390c6db97b06b9c95.png

 

Edytowane przez Thomlodz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Że co?

Jazda na światłach w dzień jeżeli chodzi o samochody, to była chyba najlepsza decyzja ostatnich lat jeżeli chodzi o ruch drogowy.

Nie wiem czemu miałoby być inaczej w przypadku rowerów i w czym miałoby przeszkadzać to światełko...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No a mieli lampki czy nie? A może mieli czerwone skarpetki? Taka sama logika szukania przyczyny.

Nie widział, zdarza się. Każdy ma gorsze chwile, czasami coś nas rozproszy, coś oślepi lub po prostu coś pójdzie nie tak...

Tymczasem, Ty zrobiłeś nie powiem co z logiki...

Czyli jesteś przeciwnikiem używania świateł, bo kierowcy szukają światełek zamiast ruchomych obiektów, a samochód mimo to ich potrącił. Lampka która zwiększa widoczność, według Ciebie spowoduje że...

Nie wiem, nie chce mi się brnąć tym tokiem myślenia.

Edytowane przez skom25
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No czego nie rozumiesz? Mrugająca lampka widoczna z kilkuset metrów tak naprawdę pogarsza widoczność, rowerzysta bez niej, ubrany najczęściej w stonowane kolory jest lepiej widoczny

*nie widzieć dwóch rowerzystów to można w nocy na nieoświetlonej drodze (kiedy oni nie są oświetleni) a nie w środku dnia. Gość po prostu zajmował się czymś innym niż obserwowanie drogi przed sobą, tyle. Możliwe, że gdyby napie... mu po oczach takie flare rt znacząco odróżniające się od otoczenia to mimo np. zabawy telefonem "kątem oka" zauwazyłby, że na drodze ktoś jest

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Różnie to bywa, nie zawsze jest to takie oczywiste. Mi kiedyś ktoś wyjechał samochodem na czołowe, bo zaczął wyprzedzać inny samochód. Na szczęście była to droga o małym ruchu i niskiej prędkości. Po prostu się schował.

Nie sądzę żeby zrobił to celowo, nie miał też telefonu w rękach. Nie wiem, czasami w mózgu człowieka dochodzi do czegoś takiego, że się nie widzi i już...

Oczywiście nikogo nie usprawiedliwiam, bo wciąż "idiotów" na ulicach nie brakuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie pojazd oświetlony=pojazd widoczny  poruszający się, który może potencjalnie w każdej chwili wykonać dowolny manewr w tym irracjonalny czy niebezpieczny a to oznacza ciągłą  czujność pozostałych uczestników ruchu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie jak kierowca nie widzi rowerzystów na drodze (z wyjatkiem sytuacji gdy jest noc, rowerzysta ciemno ubrany a rower nie ma ani świateł ani odblasków) to chyba kwalifikuje się na badania lekarskie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, ale wciąż pojawiają się kwestie losowe. Gdyby nie to, to pewnie wypadków byłoby mniej... Nie ważne.

Po prostu nie jestem w stanie zrozumieć, jak można dojść do wniosku, że mniej widoczny pojazd jest... lepiej widoczny. A może nie tyle co lepiej widoczny, co ma "zmotywować" kierowców do zwiększonej uwagi. Jakby na drodze było mało rzeczy do roboty...

Swoją drogą, nie wiem czy to zły dobór słowa czy celowe działanie, ale określenie rowerzysty jako "przeszkoda" jest nieco dziwne. Przeszkodą to jest konar drzewa na drodze, a nie rowerzysta. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...