Skocz do zawartości

[tarcza] Shimano MT-800 okresowo ociera


Rekomendowane odpowiedzi

Borykam się z dziwnym problemem. Delikatnie obciera mi tarcza MT-800 o klocki. Niby nic nadzwyczajnego i do ogarnięcia, ale:

- na stojaku wszystko działa, jest idealnie wyregulowane, 
- podczas lekkiej jazdy i lekkiego hamowania jest OK.

Problem pojawia się wyłącznie w następujących przypadkach:

- ostre i długie hamowanie, 
- mocne deptanie w korby, 

Co ciekawe problem pojawia się i po chwil znika. Można odnieść wrażenia, że to ocieranie np. ma związek z nagrzaniem się tarczy a po ostygnięciu mija. 

Prawdę mówiąc nie wiem co z tym zrobić. Regulacje nie dają oczekiwanego efektu. 

Macie jakieś pomysły na rozwiązanie tego problemu?

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam u siebie to samo.

Brak sztywności połączenia ramy z piastą to jedno. Może jakiś absolutnie minimalny luz na łożysku, taki pojawiający się dopiero pod dużym obciążeniem.

No i gięcie się tarczy od temperatury. Ja mam RT56 i jestem je w stanie podgrzać na płaskim Mazowszu tak, że zaczynają dzwonić.

Raczej niz z tym nie zrobisz. Może radiatory do klocków? Klocki na aluminiowej płytce?

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@skom25 zmieniając popsuty zacisk zostawiłem fabryczne klocki Shimano z radiatorem. Niestety bez zmian. Delikatnie obciera.

1. brak sztywności 

raczej nie, sztywna ośka 12mm, skręcone z zalecanym momentem, 

2. luz na łożysku 

sprawdzę, ale nie wydaje mi się. Piasty DT Swiss 350 z przebiegiem ~1500km

3. inne klocki 

wcześniej dzwoniło na SwissStopach. Co ciekawe wyłącznie z tyłu jest ten problem. Z przodu jest ok. 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ten sam efekt mam u siebie; i dokładnie w takich samych okolicznościach.

Mowa o tarczy przedniej oczywiście? Też mam MT800 (160 mm) i, może się wygłupię, ale obwiniam tłoczki hamulca, nic innego nie przychodzi mi do głowy. Myślę, że trzeba je wysunąć i lekko przesmarować olejem mineralnym, był gdzieś poradnik w tym temacie.

Z tyłu ten problem nie występuje nigdy (tarcza RT99 140mm).

Co do odkształceń od temperatury to jestem innego zdania. Zawsze jak mi zaczyna obcierać to zaciskam lekko przedni hamulec i jadę dalej, po paru sekundach jest cisza, a przecież tarcza musiała się rozgrzać mocniej... Zresztą MT800 to nie jest tania wytłoczka Made in PRC żeby odkształcała się przy normalnej amatorskiej jeździe.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No i tu się możesz mylić, bo ostatnio ktoś wrzucał że właśnie tarcze XT też są już tłuczone w kraju kwitnącego Szajsu :P

Jak Ci pomaga naciśnięcie, to może Ci się zbiera brud, który strącają klocki? U mnie tak jest.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@marcesco nie przód jest ok. U mnie ociera tył - 180 mm. Co do tłoczków to u mnie na 100% nie jest to powodem. Zamontowałem nowy (fabrycznie) zacisk, działa perfekt, wszystkie cztery tłoczki chodzą jak złoto.  Mimo to objaw jest. 

@skom25 u mnie zero brudu, nowy zacisk, nowe klocki shimano z radiatorem. I faktycznie jak delikatnie zacisnę klamkę nie ociera - a właściwie nie słychać tego. Jak puszcze to jeszcze jakiś czas słychać obcieranie i potem mija. Zakładam więc, że lekko zaciśnięty hamulce powoduje po prostu inną pracę tarczy, która obciera na całej długości i przestaje to być słyszalne. Po odpuszczeniu problem wraca, tarcza stygnie i jest ok. 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
57 minut temu, marcesco napisał:

Zresztą MT800 to nie jest tania wytłoczka Made in PRC żeby odkształcała się przy normalnej amatorskiej jeździe.

Niestety już nawet XT jest robione u Chinoli na odwal się. Shimano to jest coraz większy oszust i partacz a za to co robią w kwestii hamulców to kryminał. 

A sam problem? Cóż mam to samo w tych cudownych kanapkowych tarczach. To jest taki szajs moim skromnym zdaniem , że aż szkoda mi się denerwować. 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@skom25

Na obydwu tarczach widnieje napis "Japan". Też myślałem o zabrudzeniach ale efekt jest obecny nawet świeżo po czyszczeniu.

 

@Tyfon79

Miałem wcześniej tarcze Shimano tłoczone w Chinach i to jest przepaść, po zmianie na MT800 i RT99 staję dęba. A ocieranie pojawiło się po przebiegu większym niż 500 km, dlatego obstawiam tłoczki zacisku, nie chce mi się tylko w to bawić 🙃

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
2 godziny temu, Tyfon79 napisał:

Shimano to jest coraz większy oszust i partacz a za to co robią w kwestii hamulców to kryminał. 

Ja bym to zgłosił gdzieś, tylko gdzie?

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
6 godzin temu, Eathan napisał:

@Tyfon79 co zamiast tego warto kupić? Koniecznie centerlock

Są inne tarcze pod to mocowanie bez Ice Techa a to jest moim zdaniem główny powód czemu te tarcze po sporym nagrzaniu dzwonią. Albo sobie wstaw adapter pod 6 śrub i w ogóle zrezygnuj z Shimano. 

@Q_u żeby coś zgłosić to trzeba mieć nie tylko do kogo ale na podstawie czego. Taka analogia co by było gdyby w motocyklach na przykład dopuszczonych do ruchu pękały tłoczki, były nieszczelności lub montowało się fabrycznie krzywe tarcze. Albo ceramiczna tarcza za kupę kasy rozpadła się w trakcie hamowania w samochodzie sportowym. To jest tylko rower - taka popierdółka i tu nie trzeba by hamulce działały i były wyprodukowane prawidłowo:002:

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To po co wypisujesz, co wypisujesz. Myślę, że jeżeli nie odpowiada Ci jakość to rezygnujesz z produktu, a nie głupoty piszesz za Przeproszeniem a potem siejesz defetyzm.

Kryminał 🤣

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

OK bajkopisarzu;)

A co do tarcz od 64 po 82 na sztywnych i nie problem zawsze u mnie występuje, poddałem się już. I to na zaciskach m6000 jak i m8100, klockach ebc, Jagwire, Shimano obu typach i 2-3 chińskich. Co najlepsze potrafi być cicho przez kilka dni ( 200-250km) po czym potrafi nagle się pojawić. A, jezdżę tylko gdy sucho.

Edytowane przez Q_u
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Tarcze Swisstop, klocki metaliczne Shimano z radiatorami + zaciski M8100 cztero i dwutloczkowe i żadnych problemów od listopada.

Zjeżdżanie z górek na hamulcu, hamowanie w głębokich kałużach, strumykach. Nic nie dzwoni i nie ociera.

Montowane od zera osobiście, wszystko dokręcone z momentem przewidzianym w instrukcji. Zalane i odpowietrzone raz w listopadzie.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@marcesco nie bardzo. Generalnie siedziałem i z 40 minut szukałem ustawień zacisku. Udało mi się dojść do momentu, w którym ocieranie jest najmniejsze i sporadyczne. Nie udało mi się go wyeliminować. Nadal na stojaku jest OK i to nie sprawia problemu. Jednak w terenie pojawia się tak jak opisałem na początku tyle, że ciut mniej niż kilka dni temu. Sprawdzałem też tarczę pod kątem wykrzywienia i nie ma nic takiego (na stojaku). 

Rozważam zakup innej tarczy, ale to pewnie po powrocie z urlopu. 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam to samo z MT-800 na tylnym kole, czyli o średnicy 160mm. O dziwo większa 180-tka z przodu nie jest tak problematyczna. Tarczę już ze 4-5 razy próbowałem podprostować, czyściłem zacisk, regulowałem go kilkukrotnie i nic to nie daje - jak tarcza ma kaprys, to zaczyna losowo przez chwilę dzwonić i nic jej nie zrobisz. :D Pogodziłem się z tym i ignoruję. ;)

Edytowane przez TheJW
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@TheJW o widzisz to u mnie jest tak:

180mm tył - sprawia problemy, 
203mm przód- jest ok, 

Robiłem dokładnie to samo co Ty. Z moich obserwacji wynika, że tarcza jest prosta i idealnie ustawiony zacisk na stojaku. Na trasie po mocniejszych hamowaniach można odnieść wrażenia, że tarcza w jednym miejscu jest minimalnie krzywa. Po ostygnięciu wszystko wraca do normy i znowu nie widać tej krzywizny. Wygląda to tak jakby materiał się rozszerzał i przez pająka wybrzuszał w jednym miejscu. Pewnie pająk nie puszcza i nie ma gdzie się "zgubić". 

Rozważam zmianę na te Jagwire polecane przez @JackFrost

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wychodzi, że to nie kwestia rozmiaru, a faktycznie nagrzewania tarczy. Tyłem zazwyczaj hamuje się więcej i dłużej.
I faktycznie - zauważyłem, że ocieranie i delikatne wykrzywienie pojawia się w okolicach ramienia pająka. Całe szczęście nic złego się z tarczą nie dzieje.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

U mnie z kolei tylna RT99 pracuje idealnie niezależnie od warunków, a przednia MT800 160mm czasem obciera. Pójdę za poradą @TheJW i się z tym pogodzę 🙂

Czy nie zauważyliście korelacji z temperaturą otoczenia? Ostatnie parę dni jest zdecydowanie chłodniejszych i znowu tarcza pracuje cichutko. Jeśli dobrze pamiętam to zaczęła mi obcierać podczas jednej trasy przy temperaturze ~28°C...

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie, zarówno w chłodniejsze dni, w deszczu, błocie jak i bardzo słonecznych, suchych warunkach ocieranie/dzwonienie potrafi się pojawić. Chyba to kwestia temperatury i odkształceń samej tarczy, bo u mnie pojawia się zwykle po mocniejszym przyhamowaniu, czasami po kilku kolejnych ustępuje, czasami samoistnie po jakimś okresie... Klocki mam metaliczne, Shimano G04Ti.

Edytowane przez TheJW
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...