Skocz do zawartości

[korba] Jaki wymiar kwadratu


sharku111

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witajcie,

Projektujemy w pracy elektryczny napęd rowerowy; tj. silnik, przekładnię, suport, wszystko od zera. Potrzeba mi informacji jaki jest standardowy wymiar kwadratu na który zakłada się korbę?, bo nigdzie nie można znaleźć tej informacji, a nie będziemy zamawiać całego wkładu/mechanizmu korbowego żeby sprawdzić suwmiarką jeden wymiar. Korby musimy wykonać sami ponieważ nie mogą być one na sztywno połączone z zębatkami, jak jest w handlowych rozwiązaniach.

Chodzi przede wszystkim o wytrzymałość na skręcanie, żeby zamocowanie korby nie pękło, jak 90 kilogramowy facet stanie na pedale jedną nogą. Z moich obliczeń wynika, że w poziomym położeniu działa tam ok. 170 Nm (korba 170 mm) i bardzo się dziwię, że te kwadraty wytrzymują takie skręcanie. Przy takim momencie skręcającym powinny wymiękać już wałki fi17 ze stali stopowej.

Chciałem się też dowiedzieć z Waszej praktyki, czy często te mocowania się urywają? Czy z tego powodu stosuje się wielowypusty? czy chodzi raczej  o wygodniejszą jazdę, większą sztywność itp?

Pozdrawiam

Napisano
5 godzin temu, sharku111 napisał:

Korby musimy wykonać sami ponieważ nie mogą być one na sztywno połączone z zębatkami, jak jest w handlowych rozwiązaniach.

Sprecyzujesz?

5 godzin temu, sharku111 napisał:

Chciałem się też dowiedzieć z Waszej praktyki, czy często te mocowania się urywają? Czy z tego powodu stosuje się wielowypusty? czy chodzi raczej  o wygodniejszą jazdę, większą sztywność itp?

Jeszcze nie słyszałem, żeby suport na kwadrat się komuś urwał. Ma w sumie trzy wady, słabą trwałość, wysoką masę i niską sztywność. Wypust to nie do końca "kwadrat" a raczej lekki ostrosłup i kiedy uderzasz watami w końcówkę korby to ta po prostu pracuje na łączeniu. Wielowypustów praktycznie się nie stosuje, nietrafione rozwiązanie, praktycznie już martwe.

Jak na razie optymalnym rozwiązaniem jest korba ze zintegrowaną osią i zewnętrzne łożyska

Napisano

Wielowpusty wymarły bo weszła oś zintegrowana. Ok. Ale nie tylko. Również dlatego, że Shimano wprowadzając to rozwiązanie zastrzeglo je dla siebie ( octalink ) i inni również robili swoje. Isis i mini isis. ( power spline ) O ile mini ciągle ma patent ( octalink również ) to isis już nie. W każdym razie za dużo było standardów, za krótko to trwalo i weszly korby ze zintegrowaną osią. Kwadrat przeżył bo nigdy nie był opatentowany i zastrzeżony dla 1 firmy.

Napisano
18 godzin temu, Mihau_ napisał:

Wielowypustów praktycznie się nie stosuje, nietrafione rozwiązanie, praktycznie już martwe.

Jak na razie optymalnym rozwiązaniem jest korba ze zintegrowaną osią i zewnętrzne łożyska

A co jest na końcu takiej zintegrowanej osi..? :) 

Napisano
W dniu 14.10.2020 o 12:12, sharku111 napisał:

Witajcie,

Projektujemy w pracy elektryczny napęd rowerowy; tj. silnik...

Drogie misie. Skoro silnik to z pewnością nie rowerowy. Ta machina tak ma i już ;) Jeśli jednak "projektujecie w pracy" to rozumiem, że nie pro publico bono? Szukasz waść "frajera" co użyczy wiedzy a Ty zgarniesz wypłatę?

Napisano
10 godzin temu, Donkichot napisał:

Szukasz waść "frajera" co użyczy wiedzy a Ty zgarniesz wypłatę?

Rozumiem, że dla Ciebie życzliwość i chęć pomocy drugiemu to frajestwo? Nie no.. Winszuję światopoglądu :) Jeśli dla Ciebie wymiar kwadratu korby to jakiś know-how no to szanuję, szanuję. Owszem, mogę wypisywać wniosek o delegację i czekać na jego akceptację by iść do sklepu z głupią suwmiarką ale liczyłem po prostu na ludzką życzliwość i chęć pomocy. W Twoim przypadku niestety się przeliczyłem, no ale statystyka mówi, że ktoś taki jak Ty musiał się trafić, także nie mam do Ciebie żalu. Taki już jesteś.

Dzięki SoloTM za odpowiedź. Widzisz Donkichot? Tak to się właśnie robi. Stuknij się w głowę, zapamiętaj i stosuj w życiu.

Napisano
Cytat

To jak już o uprzejmościach to odpowiedz koledze @Mihau_'owi bo to dość ciekawe jaki cel/powód przyświeca połączeniu zębatek z ramionami korby bez usztywnienia tego połączenia.

Powód jest taki, że silnik elektryczny ma napędzać łańcuch ale nie napędzać nóg cyklisty. Dlatego wał z pedałami jest oddzielony od silnika i przekładni za pomocą sprzęgła jednokierunkowego; tak samo jak np. w silnikach rowerowych PW-X Yamahy: https://www.youtube.com/watch?v=Me-H_Gykobc&ab_channel=PerformanceLineBearings;

chociaż niektórzy twierdzą, że 

Cytat

Skoro silnik to z pewnością nie rowerowy.

 

Napisano
Teraz, sharku111 napisał:

Powód jest taki, że silnik elektryczny ma napędzać łańcuch ale nie napędzać nóg cyklisty.

ale co mają do tego korby i połączenie ich ramion z zębatkami???

W dniu 14.10.2020 o 12:12, sharku111 napisał:

Korby musimy wykonać sami ponieważ nie mogą być one na sztywno połączone z zębatkami, jak jest w handlowych rozwiązaniach.

bo to jest zdanie które wywołuje zainteresowanie.

Napisano
Cytat

ale co mają do tego korby i połączenie ich ramion z zębatkami???

No nie rozumiesz, że jak silnik napędza zębatkę to przy sztywnym połączeniu zębatki z korbą silnik napędza też nogi cyklisty?

Napisano
Cytat

wysprzęglasz koła zębate przekładni oś silnika - oś suportu - korba nie ma nic do tego.

Słuchaj, nie wiesz po prostu jak wygląda mechanizm więc nie możesz wiedzieć na czym polega problem. Ale nie mogę Ci zrobić zrzutu z ekranu mechanizmu bo to dopiero byłoby naruszenie know-how. Mogę Ci tylko podpowiedzieć, że jest to rozwiązane podobnie jak na filmie który Ci załączyłem powyżej.

Tam wał pedałów obraca się niezależnie od zębatki z łańcuchem. A w handlowych mechanizmach korbowych do zwykłego roweru masz na dzień dobry połączoną korbę z zębatkami.

Napisano
16 godzin temu, sharku111 napisał:

Rozumiem, że dla Ciebie życzliwość i chęć pomocy drugiemu to frajestwo? Nie no.. Winszuję światopoglądu :) Jeśli dla Ciebie wymiar kwadratu korby to jakiś know-how no to szanuję, szanuję. Owszem, mogę wypisywać wniosek o delegację i czekać na jego akceptację by iść do sklepu z głupią suwmiarką ale liczyłem po prostu na ludzką życzliwość i chęć pomocy. W Twoim przypadku niestety się przeliczyłem, no ale statystyka mówi, że ktoś taki jak Ty musiał się trafić, także nie mam do Ciebie żalu. Taki już jesteś.

Dzięki SoloTM za odpowiedź. Widzisz Donkichot? Tak to się właśnie robi. Stuknij się w głowę, zapamiętaj i stosuj w życiu.

No cóż drogi panie. Nowe czasy, nowa moralność. Powodzenia!

Napisano

 

W dniu 14.10.2020 o 12:12, sharku111 napisał:

Projektujemy w pracy elektryczny napęd rowerowy; tj. silnik, przekładnię, suport, wszystko od zera.

 

W dniu 14.10.2020 o 12:12, sharku111 napisał:

Korby musimy wykonać sami ponieważ nie mogą być one na sztywno połączone z zębatkami, jak jest w handlowych rozwiązaniach.

No to skoro wszystko zrobicie od zera, nawet korbę. To dlaczego na kwadrat ?

Zróbcie na wieloklin, a koła zębate (blaty) zamontujecie w standardzie BCD.

Wały napędowe, półosie, wały korbowe, wałki rozrządu, itp montowane są na wieloklin

Napisano
Cytat

No to skoro wszystko zrobicie od zera, nawet korbę. To dlaczego na kwadrat ?

Dlatego, że jest szybciej, prościej, taniej i nie trzeba celowo kupować jednego narzędzia do wykonania jednej operacji.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...