Skocz do zawartości
Norbigwgw

[napęd/przebudowa] Stary Giant - wymiana części

Rekomendowane odpowiedzi

Norbigwgw

Dzień dobry

Dostałem stary rower (z naklejki GIANT), którego używam do dojazdów do pracy (~15min) i mam zamiar jeździć cały rok (zima/deszcz/etc.).

Stan ramy jest chyba całkiem ok - szukałem ognisk rdzy i jakichś poważniejszych problemów, ale raczej prócz wieku to wszystko wygląda ok.

Natomiast cała reszta jest niezbyt przyjemna w użytkowaniu. Zanim zainwestuje w coś lepszego to chciałbym spróbować przerobić ten rower na najprostszy sposób z możliwych, czyli singlespeeda. Chciałbym kupić wszystkie potrzebne części online. I tutaj pojawiają się pytania, czego potrzebuję i co będzie pasować do tego sprzętu.

Zrobiłem małą listę potrzebnych części i narzędzi, poprawcie mnie proszę jeśli się mylę.

Klucz do korby, spinka do łańcucha - mam

Wolnobieg jednorzędowy - czy będzie pasował każdy?

Bacik do odkręcenia wolnobiegu

Korba - też nie wiem co będzie pasować

Suport - zastanawiam się czy muszę kupować nowy? Prawdopodobnie by się przydał przy okazji wymiany korby, ale jaki wybrać?

Manetki do hamulców + linki i pancerze

Łańcuch - chciałbym jakiś grubszy (jak do bmx?) żeby zapobiec spadaniu, ale czy wtedy nie muszę wybrać dopasowanej korby i wolnobiegu?

Opony dużo cieńsze niż aktualne, ale jednak mają być na cały sezon + nawierzchnia jest bardzo "lasopodobna".

Jeśli macie jakiekolwiek pytania to proszę o komentarze, odpowiem jak najszybciej. Mogę oczywiście dosłać więcej zdjęć.

Za każdą pomoc mocno dziekuję!

Pozdrawiam

Norbert

 

 

1b.jpg

2a.jpg

2b.jpg

3b.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
seraph
Napisano (edytowane)

Na pewno masz tam wolnobieg? Wolnobiegu nie odkręca się bacikiem tylko kluczem (kasetę zresztą też - bacik jest do jej przytrzymania). Zresztą to i tak nie ważne, bo jak chcesz zrobić prawilnego single speeda to na piaście pod taki wolnobieg się nie da. Jeśli zastąpisz wolnobieg wielorzedowy  jednorzedowym to znajdzie się on o wiele za blisko osi roweru (w miejscu obecnej największej zębatki) i z linni łańcucha nici. Jeśli masz kasetę to są zębatki singlowe na takie bębenki i już.

Korbę i suport trzeba dobrać tak, aby linia łańcucha była prawidłowa, czyli zębatki wolnobiegu i korby muszą być w linii. Kolejna kwestia to taka, że przy tej ramie niezbędny będzie napinacz łańcucha, bo masz proste haki i inaczej odpowiednio go nie napniesz.

Edytowane przez seraph

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
dovectra

Środkowa koronka korby , nie istnieje.

Tylny wielotryb to jakiś zabytek zupełnie nie kompatybilny z SIS.

 to jakiś ulep składany przez kowala.

Jakie masz manetki? ?

Pokaż cały rower, to wtedy coś poradzimy.

A robienie z niego singla, to sę mniej opłaca niż wstawienie jakiś normalnych części od shimano czy sunrace.

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Norbigwgw

Dziękuję za szybką odpowiedź.

1/ Rower jest naprawdę stary i szansa, że ma kasetę jest raczej mała. Plus w pudle były do niego jakieś części i dwa wolnobiegi.

2/ Mogę poznać jaki klucz do odkręcenia muszę kupić bez demontowania niczego? I bacik rzeczywiście tylko do przytrzymania.

3/ Czyli musiałbym wymieniać też piastę na taką z marginesem żeby łańcuch był prosto? Wiąże się to z przeplataniem koła?

4/ Co do napinacza liczyłem że uda się wykorzystać część tylnej przerzutki.

Biorąc też pod uwagę komentarz Dovectry, chyba bardziej będzie się opłacało poszukać czegoś innego z odpowiednimi częściami/budową ramy i odłożyć tę przebudowę na jakiś czas? Wiem, że wszystko się da, ale nie wiem czy warto poświęcać czas na taką bazę?

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
seraph

Klucz do wolnobiegu. Najpewniej coś takiego, a bacik do odkręcania wolnobiegu jest kompletnie zbędny.

Przeplatanie takiego koła z byle jaką obręczą też się nie opłaci. Lepiej kupić koło.

Przerzutka jako napinacz to niezły pomysł, a druciarsko to nawet ten wolnobieg da się przerobić na singla - zostawiasz jedną zębatkę, skracasz łańcuch, wywalasz linki, blokujesz przerzutkę i już. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
dovectra
Godzinę temu, seraph napisał:

Wolnobiegu nie odkręca się bacikiem tylko kluczem

Musisz odkręcić koło spojrzeć na mocowanie  wolnobiegu.

Teraz stosuje się w 99% standard shimano na wielowpusty, ale tam mogą być jakieś stare standardy a było ich kilka.

 Każdy rower da się reanimować, tylko trzeba go rozebrać i przeserwisować a zużyte części wymienić na odpowiednie.

 I każdy rower używany wymaga przeserwisowania.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Norbigwgw

Dziękuję bardzo za wasze odpowiedzi!

Miałem nadzieję, że to ja coś ominąłem i cała operacja będzie prostsza niż mojej głowie, ale chyba jednak zrezygnuję z takiej przebudowy i tworzenia Frankensteina, a spróbuję po prostu doprowadzić go do stanu używalności. Wymienię co trzeba/można niższym sumptem i po zimie poszukam czegoś lepszego, a ten niech będzie jako zapasowy rower w piwnicy/na zimę.

 

1/ Klucz do wolnobiegu. - Dzięki, zamówię!

Przerzutka jako napinacz to niezły pomysł, a druciarsko to nawet ten wolnobieg da się przerobić na singla - zostawiasz jedną zębatkę, skracasz łańcuch, wywalasz linki, blokujesz przerzutkę i już.Teraz mam podobny patent, bo klamkomanetka przednich przerzutek nie działa, więc cały czas jeżdżę na środkowej tarczy.

2/ Środkowa koronka korby , nie istnieje. - Więc wymiana korby musi być.

Tylny wielotryb to jakiś zabytek zupełnie nie kompatybilny z SIS. / to jakiś ulep składany przez kowala. - Przyznaję, że nie wygląda najlepiej, ale dostałem go za darmo i po prostu chciałbym zrobić ile się da i jest sens żeby jeszcze go poużywać, a do tego mogę się sporo nauczyć na przyszłość.

Jakie masz manetki? Klamkomanetki Shimano, ale jakieś przedpotopowe. Przednia przerzutka w ogóle nie działa, tylna ledwo (ma 7 przełożeń, więc dwa ślepe), a obie rozpadają się ze starości. Jutro mogę przesłać zdjęcia, aczkolwiek chciałbym je wymienić (hamulec x2, przerzutka tylna).

3/ Po namyśle i przeszukaniu internetu chciałbym jeszcze zapytać czy poniższy zestaw ma sens/będzie do siebie pasował?

a. https://allegro.pl/oferta/korba-1-rzedowa-bold-38t-x-170-mm-czarna-9348051581 - Korba

b. https://allegro.pl/oferta/neco-wklad-suportu-pakiet-bsa-kwadrat-68-122-5mm-8803284648 - Suport. Muszę tylko zmierzyć szerokość (średnicę?) i długość mufy? I dobrać suport na jednorzędową tarczę (najkrótszy)?

c. https://allegro.pl/oferta/wolnobieg-shimano-mf-tz50-6rz-14-28-zeb-mf-tz500-6-9321965707 - Wolnobieg. 6 przełożeń całkowicie mi wystarczy.

d. https://allegro.pl/oferta/lancuch-rowerowy-kross-s6-6-7-rzedowy-8455855011 - Łańcuch

e. https://allegro.pl/oferta/przerzutka-tyl-sunrace-rdm2t-sruba-dlugi-wozek-6-7-8270741215 lub popularna https://allegro.pl/oferta/przerzutka-tyl-shimano-tourney-rd-ty300-6-7-sruba-9704045972 - Przerzutka tylna. Tutaj mam problem, chciałbym żeby pasowała, a nie wiem czym prócz zasięgu i mocowania się kierować.

f. https://allegro.pl/oferta/dzwignia-przerzutki-shimano-prawa-6rz-sl-tx30-9640211474 - Dźwignia przerzutki

 

Jeszcze raz dziękuję za odpowiedzi. Wiem, ze mogę zamówić i odesłać, ale byłoby idealnie gdybym mógł w jeden dzień wszystko rozebrać, umyć, złożyć i cieszyć się odnowionym rowerem, zwłaszcza, że korzystam z niego codziennie przez cały rok.

 

Pozdrawiam!

Norbert

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • dieselek
      Przez dieselek
      Witam
      Wysokosc to 172 i ok 74kg wagi. Zastanawiam sie na rowerem crossowym (ewentualnie trekking). Widelki raczej raczej otwarte (pomiedzy 3000-4500PLN).
      Giant Roam 1 https://www.giant-bicycles.com/pl/roam-1-disc-2021
      Giant Roam 0 https://www.giant-bicycles.com/pl/roam-0-disc-2021
      Cube Cross Pro https://www.cube.eu/pl/2020/bikes/tour/cross/cube-cross-pro-iridiumngreen-2020/
      Ewentualnie 
      Cube Touring EXC https://www.cube.eu/pl/2021/bikes/city-tour/on-road/touring/cube-touring-exc-iridiumnwhite/
      Przewiduje jazde w duzej czesci po asfalcie oraz z częściową jazdą po drogach leśnych.
      Na ten moment sklaniam sie głownie do Roam 1, zastanawiam się czy jest sens doplacac do Roam 0 czy tez Cube Cross Pro.
      Moze jakies inne sugestie. 
      Kolejne pytanie, ma ktos doswiadczenie z zakupami w roweru w Black Friday? Mozna liczyc na ciekawe oferty?
      Pozdrawiam.
       
    • KazikTIVI
      Przez KazikTIVI
      Witam,
      Mam problem, dostałem się do szkoły w "Dużym Mieście" (Piła woj.Wielkopolskie) i chciałbym pojeździć tam na moim rowerze, jest tylko jeden problem, sam dojeżdżam do szkoły i nie mam możliwości pojechać do niej rowerem ani zabrać go ze sobą autobusem. Trudziłem się szukając w google rozwiązań ale wyskakiwały tylko sposoby na przechowywanie w mieszkaniu. Dlatego zwracam się na to forum z prośbą o pomoc. Zna ktoś może sposób jak przechować rower w mieście w którym nie mieszkasz.
      Z góry dzięki za porady.
    • MD11
      Przez MD11
      Przymierzam się do zakupu roweru na takich kołach: https://www.giant-bicycles.com/int/cxr-2-2021.
      Mają karbonowe obręcze o wysokości 35mm w technologii hookless i fabrycznie miałyby zamontowane opony w systemie bezdętkowym.

      1. Co sądzicie o tych kołach?
      Pewnie ciężko coś konkretnego o nich napisać, bo z tego co się orientuję zostały wprowadzone do sprzedaży w tym roku, ale może mają jakieś widoczne na pierwszy rzut oka minusy lub mieliście doświadczenia z innymi karbonowymi kołami od Gianta?

      2. Zastanawiam się co oznacza dla mnie technologia hookless, bo spotkałem się z opinią, że to jest dobre tylko dla producenta, ponieważ obniża koszty produkcji i podobno takie obręcze są niebezpieczne przy wyższych ciśnieniach, bo jest ryzyko, że opona wyskoczy z obręczy. Nawet nie chcę myśleć czym mogłoby się to dla mnie skończyć w trakcie pokonywania zakrętu na asfaltowej drodze w górach (nie będzie to główne zastosowanie tego roweru, ale zakładam, że gdyby taki wyjazd mi się trafił, to zabrałbym na niego ten rower).

      Używałbym ich z oponami o szerokości 40mm, które mają maksymalne ciśnienie 5 bar / 75 psi.
      Czy 5 barów to jeszcze bezpieczna wartość przy takich obręczach? Widzę, że Schwalbe zaleca 4 bar, tylko czy taka opona będzie wystarczająco twarda przy takim ciśnieniu, żeby jeździć po szutrze i asfalcie z w miarę niskimi oporami toczenia?
      Czy do takich kół można w ogóle zakładać dętki?
      Rozumiem, że stożek przy dętkach to nie problem - widzę, że mają np. wentyle 42 mm, więc przy stożku 35 mm powinno chyba wystarczyć?
      Czy do takich obręczy powinna pasować większość opon, np. Schwalbe G-One? Czy będę musiał kupować ich konkretny rodzaj (widzę, że są różne rodzaje TLE - np. snakeskin, microskin)?

      Schwalbe pisze tak: "there are also state-of-the-art MTB carbon rims without crotchets on the market". Zastanawiam się, czy te obręcze są state-of-the-art gravelowymi obręczami, czy będę miał z nimi same problemy...
    • saldiam
      Przez saldiam
      Poszukuję manetki sztycy regulowanej wersja "pionowa", 2x/3x , czyli pasująca do manetki przedniej przerzutki. Najchętniej Giant, ale inna pasująca też będzie ok.
      Moja sztyca to GIANT Contact Switch 30.9mm 150.
      Często sprzedawane są w obydwie w komplecie. Może komuś zalega w szufladzie...
    • matteus8
      Przez matteus8
      Sprzedam rower Giant Anyroad 1 GE rocznik 2018, rozmiar XL, kupiony w sierpniu 2018 r. z krajowej dystrybucji, w salonie rowerowym w Lesznie.
      Rama zarejestrowana na stronie producenta.
      Rower jest w specyfikacji fabrycznej: https://www.giant-bicycles.com/pl/anyroad-1--ge--2018
      Napęd 2x10 pełna Tiagra 4700.
      Opony Schwalbe CX Comp 700x30c.
      Niewątpliwym atutem tego modelu Giant'a jest widelec i sztyca podsiodłowa z kompozytu węglowego, które świetnie tłumią drgania.
      Przebieg niecałe 3000 km, serwisowany na bieżąco, osprzęt działa bez zarzutu, rower w pełni sprawny i gotowy do jazdy. Niewielkie rysy na prawym ramieniu korby, poza tym stan roweru oceniam na bardzo dobry.
      Rama oklejona w kilku miejscach folią ochronną.
      Rower sprzedaję BEZ pedałów spd, widocznej torby na górnej rurze, torby podsiodłowej wraz z uchwytem oraz bez oświetlenia.
      Cena: 3.500,00 zł
      Link do zdjęć https://photos.app.goo.gl/JpkTWCUhJySPULk1A
       
×