Skocz do zawartości

[napęd] Fuji Sunfire 2004 - wymiana całego napędu


ak_ambi

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam wszystkich jako że to mój pierwszy post na forum.

Chciałem poprosić o poradę przy restaurowaniu mojego starego górala Fuji Sunfire 2004. Przejechałem na nim wiele tysięcy kilometrów i do wymiany jest raczej cały napęd (3x8). Chcę wymienić kasetę i korbę. W tej chwili są oryginalne blaty 24/34/42 i kaseta 11/32, przerzutki Shimano C101 (przód) i Acera (tył). Jeździło mi się bardzo dobrze, najniższych biegów 1-1 i 1-2 właściwie nie używałem, z najwyższych przełożeń już tak, ale z najwyższej kombinacji raczej sporadycznie. Ten zakres jest więc ok, a nawet z mniejszym dałbym radę.

Wybór komponentów do 3x8 dla rowerów MTB jest już bardzo niewielki. Przykładowo Shimano oferuje już coraz mniej wsparcia dla rozwiązań 3-rzędowych w rowerach MTB, już więcej w trekingowych. Czy warto zainwestować więcej i przejść na 2x10? Czy też lepiej spojrzeć na ofertę napędów 3-rzędowych dla rowerów trekkingowych, np. Shimano T?

Napisano
5 godzin temu, ak_ambi napisał:

Przykładowo Shimano oferuje już coraz mniej wsparcia dla rozwiązań 3-rzędowych w rowerach MTB, już więcej w trekingowych. Czy warto zainwestować więcej i przejść na 2x10? Czy też lepiej spojrzeć na ofertę napędów 3-rzędowych dla rowerów trekkingowych, np. Shimano T?

No co Ty nie powiesz :) Możesz sobie zbudować napęd 3x8/9 czy na Altusie, czy Acerze, czy Alivio, czy Deore, możesz 3x10 Deore, kaset też nie brakuje. 

 

Napisano

Co do budżetu, to myślałem o ok. 1000zł w przypadku większych przeróbek.

@MikeSkywalker właśnie widzę teraz że jest np. seria M6000 ze wsparciem na 3x10. Moje wrażenie wzięło się stąd, że na stronie Shimano już nie ma na liście tych serii, z Deore widać np tylko M6100/M5100/M4100 i dopiero w Alivio M3100 jest korba 3-rzędowa. Czyli jednak nie wycofali wsparcia dla 3x10 w Deore tylko nie chcą się tym chwalić? :P

Napisano

Nie wiem, strona Shimano jest specyficzna i ja osobiście jej nie lubię :P

W każdym razie - zastanowiłbym się czy jest sens tyle inwestować w taki rower. Ja wiem że sentyment i te sprawy, ale może warto odnowić po prostu to co jest w wersji 3x8 a myśleć o nowszym rowerze z napędem 3x10? 

Napisano
2 godziny temu, ak_ambi napisał:

Co do budżetu, to myślałem o ok. 1000zł w przypadku większych przeróbek. 

A musisz się jak pijany płotu trzymać 3x8? Manetki już masz, więc minimalnym kosztem - korba Altus 46/30 ( ~150zł ) + Suport ( 50zł ) + kaseta 12-32 ( lub 11-28, lub cokolwiek tam chcesz ) + łańcuch HG40 ( czy tam inne KMC, koledzy łańcucholodzy na pewno doradzą ). I masz za ~400zł napęd na następne 16 lat.

Tak na marginesie, to tę korbę mam wraz z kasetą 12-28 w napędzie 2x10 i jestem szczęśliwy jak chomik na amfie :) takie to fajne.

Napisano
2 godziny temu, uzurpator napisał:

A musisz się jak pijany płotu trzymać 3x8? Manetki już masz, więc minimalnym kosztem - korba Altus 46/30 ( ~150zł ) + Suport ( 50zł ) + kaseta 12-32 ( lub 11-28, lub cokolwiek tam chcesz ) + łańcuch HG40 ( czy tam inne KMC, koledzy łańcucholodzy na pewno doradzą ). I masz za ~400zł napęd na następne 16 lat.

Tak na marginesie, to tę korbę mam wraz z kasetą 12-28 w napędzie 2x10 i jestem szczęśliwy jak chomik na amfie :) takie to fajne.

Dzięki za propozycję, wygląda super jeśli chodzi o stosunek jakość/cena. Właśnie myślałem o puszczeniu tego płota jak wytrzeźwieję i o to pytałem Was w pierwszym poście. ;) Moja jedyna wątpliwość to właśnie ile jest sens wydać żeby nie okazało się, że nowy rower wyjdzie taniej. Z drugiej strony nigdy nie wymieniałem w rowerze nic bardziej skomplikowanego niż opona czy siodełko i widzę wartość w samodzielnych przeróbek by poznać mój rower nieco lepiej.

Myślałem jeszcze czy nie dołożyć do korby ze zintegrowaną osią. Razem by wyszło:

Wkład BB-MT500 + korba Deore 375zł

Kaseta CS-HG50 130zł

Łańcuch HG40 50zł

Razem: 555zł

Tylne przerzutka i manetka też do wymiany, prawda? Bo są na 8 biegów. Czyli np

Deore RD-M4100 +180zł

Deore SL-M6000 +110zł

Teraz czy przednia przerzutka i manetka mogą zostać czy też byłyby do wymiany?

Godzinę temu, KSikorski napisał:

Na www Shimano komponenty z starych grup widać gdy sortujesz po komponencie, nie po grupie.

Dzięki, teraz widzę. :)

Napisano

Dzięki za uwagę. Zgadzam się co do łańcucha  - powiedzmy że wezmę CN-HG54  za 90zł.

Niestety w tym rowerze oryginalnie są klamkomanetki, więc klamki też do wymiany. A to znaczy że dawno przekroczyłem mój budżet.

Chciałbym wobec tego spróbować odłożyć wymianę przedniej przerzutki i manetki by trochę ograniczyć koszty. Rozumiem że moja stara przerzutka C101 obsłuży 3-rzędową korbę Alivio (40/30/22) w miejsce starej (42/32/24 albo 22*). Sztywną oś bym zostawił tylko zmienił korbę na 3-rzędowe Alivio. Póki co będę miał napęd 3x10. Czy dobrze rozumiem że będę też mógł zdemontować największą tarczę, zastąpić podkładką i osiągnąć budżetową wersję 2x10 na starej przerzutce?

 

Także ostatecznie wychodzi mi coś takiego:

Wkład BB-MT500 50zł

Mechanizm Korbowy Alivio FC-M4050 3-rzędowy (40-30-22) 240zł

Kaseta CS-HG50 130zł

Łańcuch CN-HG54 90zł.

Przerzutka tylna Deore RD-M4100 +180zł

Manetka tylna Deore SL-M6000 +110zł

Klamka hamulca - Acid XXX (50zł)

Razem: 850zł

 

Czy stara przednia klamkomanetka z tylną manetką Deore będzie wyglądać ok? Dźwignię hamulca mogę dobrać kolorystycznie i może nie będzie się rzucać w oczy.

 

* Ja naliczyłem 24 zęby, ale BikePedia podaje 22 zęby. Jeśli to coś zmienia, mogę policzyć jeszcze raz.

Napisano

Za 200zł więcej masz całą, kompletną grupę napędu deore: https://allegro.pl/oferta/shimano-grupa-deore-m6000-2x10rz-7510174989

Opcja 3x10 też jest. Zostaje jedynie dołożyć klamki, ale to koszt ~30-40zł za jakieś DaOne. Ale...

Biorąc pod uwagę z jakim rowerem mamy do czynienia, trochę to armata na wróbla - koszt wymiany przekracza wartość roweru. Krzywdy Ci to nie zrobi, ale z drugiej strony, trąci myszką.

Jeżeli sporadycznie korzystasz z niskich przełożeń, to parcie na 3x jest zbędne, gdyż te 22T daje ci dokładnie te dwa najniższe biegi.

Propozycja którą Ci przedstawiłem wykorzystuje w stopniu maksymalnym Twój posiadany sprzęt i daje te same przełożenia które już masz, ale w łatwiejszej do użytku formie.

46/12 to tyle samo co 42/11
30/32 to tyle samo co 22/24

Czyli zakres dokładnie taki, który aktualnie. Manetki zostają, przerzutki zostają, klamki zostają.

Korba - 140zł - Altus FC-MT210 46/30 - 2 piece
Suport - Byleco na oś 24mm - 50zł
Kaseta - 40zł - Altus CS-HG200 12-32
Łańcuch - 40zł - CS-HG40 ( lub jakiś lepszy, co tam chcesz )

Łącznie: 310zł + przesyłki. Zaś jako bonus, to masz śmiesznie tanie części i szeroki ich wybór.

Ta korba Altusa jest już na przelotową oś. Wersja na kwadrat ( Tourney 501 ) też istnieje i kosztuje ok 90zł.

Napisano
7 godzin temu, uzurpator napisał:

Za 200zł więcej masz całą, kompletną grupę napędu deore: https://allegro.pl/oferta/shimano-grupa-deore-m6000-2x10rz-7510174989

Opcja 3x10 też jest. Zostaje jedynie dołożyć klamki, ale to koszt ~30-40zł za jakieś DaOne. Ale...

Biorąc pod uwagę z jakim rowerem mamy do czynienia, trochę to armata na wróbla - koszt wymiany przekracza wartość roweru. Krzywdy Ci to nie zrobi, ale z drugiej strony, trąci myszką.

To co mnie kusi do 2x10/3x10 na Avilio/Deore to że:

- Spodziewam się po nich większej trwałości niż po tańszych grupach jak Tourney/Altus.
- Jak już inwestuję to chciałbym w coś z długim wsparciem. Za parę lat mogę już nie kupić kasety 8/9 rzędowej. 10-rzędowe części będą natomiast schodzić do tańszych grup i dostępne jeszcze długo.

Nie prę na 3x, po prostu założyłem że nie chcę wydawać teraz więcej niż 1000zł i 2x10 przekracza ten budżet. Raczej chciałbym móc łatwo przejść na 2x10 w przyszłości i dlatego zaczynam od robienia tyłu. Jak mam wybierać wolę w okresie przejściowym 3x10 niż 2x8.

 

W aktualnym rowerze lubię lekką aluminiową ramę, dokupiłem wygodne siodełko i nowe opony i poza napędem nie mam z nim większych problemów. Jestem pierwszym właścicielem więc znam go jak łysego konia. ;) No dobra, uzewnętrzniłem się trochę, a teraz bym prosił żeby ktoś mniej przywiązany do tego roweru powiedział ile bym musiał wydać na nowy, równorzędny rower i dlaczego warto. ;)

 

Napisano

Warto przede wszystkim dlatego żeby przeskoczyć na większe koła. Jak raz spróbujesz to gwarantuję że nie wrócisz do 26". 

Całej reszty nowych standardów aż tak nie odczujesz, no może poza hamulcami tarczowymi które są znacznie skuteczniejsze. 

To tylko tyle i aż tyle. 

I coś solidnego i na lata kupisz w okolicach 2 tysięcy, np. Unibike Shadow. 

Napisano
3 godziny temu, ak_ambi napisał:

- Spodziewam się po nich większej trwałości niż po tańszych grupach jak Tourney/Altus.
- Jak już inwestuję to chciałbym w coś z długim wsparciem. Za parę lat mogę już nie kupić kasety 8/9 rzędowej. 10-rzędowe części będą natomiast schodzić do tańszych grup i dostępne jeszcze długo.

- Trwałość ma się nijak do półki cenowej. Jeżeli już, to im wyżej idziesz, tym wszystko staje się bardziej zegarkowe, wrażliwe na brud i zużywa się ciut szybciej.
- Osprzęt pod 8 rzędów to jeszcze kupią Twoje wnuki. Shimano do dzisiaj produkuje kasety 7 rzędowe.

Napisano

Ja bym pozostał przy napędzie 3x8, zakładając po prostu nowe części (zwykła korba na kwadrat, kaseta, łańcuch, suport). Tylną przerzutkę raczej też bym zmienił, albo na nową (np. Deore 9rz lub  szosowa 105 5701 gs to moje typy), albo na jakąś używaną LX, XT, XTR. Przednie też można znaleźć używane w dobrym stanie z wyższych grup.

Moje propozycje elementów napędowych:

https://allegro.pl/oferta/korba-z-wymiennymi-zebatkami-alfa-3r-42-32-22-mech-8352183853

https://allegro.pl/oferta/wklad-suportu-neco-920-alu-bsa-113-5-mm-mufa-68-8999166974

https://allegro.pl/oferta/promocja-kaseta-shimano-alivio-cs-hg51-8-rz-11-28-7211132244 (zakres 11-28 będzie w sam raz, do tego na pewno będzie lżejsza od starej 11-32).

https://allegro.pl/oferta/kmc-lancuch-x8-93-8-rzedow-114-spinka-6317077378

https://allegro.pl/oferta/shimano-105-rd-5701-gs-przerzutka-tyl-10-rz-czarna-9060366353

Za to, co zostaje do planowanego 1000 zł złożyłbym nawet jeszcze lekkie koła na piastach xt (albo Novatec) i obręczach o wadze około 450 g (może nawet na cieniowanych szprychach). Gwarantuję, że poczułbyś większą różnicę niż pakując w sam nowoczesny napęd ten 1000 zł.

http://e-bmx.pl/opis/7694509/piasty-shimano-deore-xt-t780-przod--tyl.html

http://e-bmx.pl/opis/7532857/obrecz-26-black-jack-warm-up-spawana.html

 

Napisano

Bardzo Wam dziękuję za pomoc, właśnie złożyłem zamówienia. Posłuchałem Waszego głosu rozsądku i kupiłem bardziej oszczędny wariant. Coś pomiędzy tym co polecaliście:

 
64,44 zł
 
54,01 zł

 

I na koniec żeby to poskładać

59,90 zł
 
Zmieściłem się w 400zł. :) A opcję z wymianą obręczy i piast zapamiętam na przyszłość, bo brzmi nieźle. Wcześniej o tym nie myślałem.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...