Skocz do zawartości

[Piasta] Serwis piasty Specialized - co to za łożyska?


Rekomendowane odpowiedzi

Posiadam rower Specialized Rockhopper SL Expert, z około 2010 roku (kupiony używany wiele lat temu).
Specyfikacja roweru:
https://www.specialized.com/pl/pl/rockhopper-sl-expert/p/22902

W rowerze nigdy wcześniej nie serwisowałem piast i koła kręcą się nieco opornie.
Rozebrałem najpierw przednią, spodziewałem się, że będą tam łożyska maszynowe, które po prostu sobie w całości łatwo wymienię. Tymczasem wygląda to tak jak na załączonych zdjęciach. Na zdjęciach są bieżnie, w których rzecz jasna były kuleczki.

Podejrzewam, że po 10 latach eksploatacji, zarówno kuleczki jak i bieżnie są do wymiany. Najchętniej wymieniłbym całe piasty, ale to wiąże się z ponownym zaplataniem kół.
Mam sporo pytań:

  1. Jak się nazywa taki typ łożysk? Po prostu kulkowe?
  2. Czy te bieżnie można wypchnąć ze środka i zamontować nowe?
  3. Generalnie co byście z tym zrobili? Wymiana piast? Całych kół? A może tylko wymiana tych kulek?

Dzięki!

oska.jpg

piasta.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obejrzyj bieżnie i stożki, jeśli nie mają wżerów to ciągle nadają się do użytku. Podobnie z kulkami - jeśli nie mają wżerów są okej, jeśli nie trzeba wymienić na kulki o takiej samej średnicy. 

Generalnie piastę opłaca się naprawiać dopóki bieżnie nie są uszkodzone - potem naprawa staje się nieopłacalna/niemożliwa. 

Kulki są tanie, stożki generalnie też, te które masz wyglądają na "typowe" więc powinno tak być. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@MikeSkywalker dzięki za odpowiedź.

Wyczyściłem dokładnie wszystkie części i nałożyłem nowy smar, ale niestety ośka kręci się b. ciężko, mimo lekkiego skręcenia.
Wrażenie jest takie, jakby przez ułamek obrotu kręciła się lekko, a potem na chwilę łapała opór, i tak dalej.

Ciekawy efekt daje następujący test:
Gdy wkładam ośkę z konusem z jednej strony i dociskam do kulek wszystko kręci się elegancko, nawet jeżeli docisnę ośkę z całej siły.
Podobnie z drugiej strony, żadnych oporów.
Natomiast jeżeli przykręcę oba konusy na raz (tak jak przy normalnej pracy koła), to nawet przy słabym dokręceniu wyczuwalny jest opór.
Wydaję mi się, że taki efekt może być spowodowany:

  1. Skrzywieniem ośki, ale wydaje się być idealnie prosta.
  2. Skrzywieniem piasty w taki sposób, że bieżnie łożysk nie są współliniowe.

Może ktoś jest w stanie coś tutaj doradzić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pewno nie skręciłem za mocno, bo daje się nawet wyczuć lekki luz poprzeczny.
Jak widać jeden ze stożków ma drobne wżery, ale czy może to powodować aż takie opory?

Jeżeli zdecyduję się dalej używać tej piasty to stożek na pewno do wymiany. Ale najpierw muszę ustalić skąd biorą sie aż tak duże opory.

DSC06502.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...