Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Chamelleon

Witam. Dalsze perypetie mojej nauki serwisowania roweru. Tym razem mam problem z hamulcem. Po 3 latach jazdy hamulce były już nie te więc wymieniłem w tytułowych Shimano klocki. Tarcze odtłuszczone bio degreserem, nowe klocki oryginalne, żywiczne Shimano bo podobno do tych hamulców i tarcz innych nie wolno. Ok, przód hamuje pięknie, tył jednak nadal klamka miękka. Więc zlałem płyn i wlałem oryginalny różowy Shimano. Fabryczny płyn był przezroczysty ale w specyfikacji hamulca znalazłem, że ten różowy powinien być użyty. Na koniec odpowietrzyłem na kilka różnych sposobów ale niestety efekt ciągle ten sam. Bombelki już nie lecą, zamykam zawory ale nadal klamka miękka. Niby jest lepiej, jednak nadal nie ma szans zatrzymać koła na czymkolwiek innym niż piasek. Przód o niebo jest mocniejszy. Tak więc zastanawiam się czy to wina klocków, manetki czy ogólnie instalacja jest nieszczelna. Jakieś pomysły? Z góry dzięki. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Charvel

Do tego zacisku można i żywiczne i metaliczne: https://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-BR-RS505-3901B.pdf. Tarcza, owszem może mieć zalecenia by używać na niej wyłącznie żywicznych okładzin, co nie znaczy, że używanie metalików jest niedozwolone - będzie się szybciej ścierała od tej która jest pod oba rodzaje okładzin.

Do zacisków shimano używa się tylko i wyłącznie olej mineralny. Krótko i na temat, mniejsza jaki on ma kolor :)

Pokaż wg którego opisu odpowietrzałeś zacisk? Czy postawiłeś rower na stojaku w miarę w pozycji bardziej pionowej bądź odkręciłeś zacisk od ramy by przewód do klamki był w jak najbardziej możliwej pionowej pozycji?

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Chamelleon

Poradnika użyłem tego:

https://www.youtube.com/watch?v=tKueHUBM0J0

oraz

https://www.epicbleedsolutions.com/resources/instructions/instructions/shimano.pdf

a olej ten

https://www.evanscycles.com/shimano-disc-brake-mineral-oil-bleed-kit-00103088?wiz_medium=cpc&wiz_source=google&wiz_campaign=UK - Shopping - DT - Shimano - Parts&wiz_content=UK - Shopping - DT - Shimano - Parts - Pedals&wiz_term=* %2F Product type&gclid=CjwKCAjw-7LrBRB6EiwAhh1yX6opPMlPQVvjs2VAdwDEATdBV2JrZfjyOMM9E8ERg937zfjnSs1JNBoCe_oQAvD_BwE

 

Zdjąłem zacisk z ramy, podłączyłem wężyk, odkręciłęm dekielek z klamki, otworzyłem zawór na zacisku i pompowałem klamką aż płyn spłynął do woreczka. Potem zalałem zbiorniczek i dolewałem płynu aż zaczął się wylewać do woreczka. Potem dolewałem delikatnie płynu tak żeby nie zasysało powietrza i żeby upewnić się, że w instalacji nie ma żadnych bombelków. Na koniec zakręciłem zawór i dolałem do pełna płynu do zbiorniczka, zakręciłem i wyczyściłem. Klamka jest stanowczo twardsza niż była wcześniej ale nadal ugina się już po pełnym dociśnięciu tłoczków. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Charvel

Sposób który opisałeś jest końcową fazą procesu odpowietrzania :)

Obejrzyj:

 

 

i/lub:

 

Najpierw od dołu przepychasz olej do zbiorniczka/lejka na klamce. Powietrze ma to do siebie, że w cieczy łatwiej będzie mu poruszać się ku górze, niż ku dole, dlatego przepychanie wyłącznie oleju w stronę zacisku moim zdaniem nie jest całkowicie wystarczalnym sposobem.

Czy przy okazji wyciągnięcia klocków wepchnąłeś tłoczki by nie wystawały poza krawędź ścianki/komory na tarczę/klocki?

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Chamelleon
Napisano (edytowane)

Tak, tłoczki wepchnięte i zablokowane plastikowym klockiem. Nie mogłem się zastosować do instrukcji z lejkiem bo mam klamki bez zaworu, takie jak na zdjęciu poniżej. Próbowałem wpychać płyn  strzykawką od dołu i zbierać go ze zbiorniczka na klamce drugą strzykawką ale efekt był jescze gorszy.

 

s-l1600.jpg

Edytowane przez Chamelleon

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Charvel

Spróbuj zatem po odkręceniu pokrywki na klamce wybrać troszkę oleju inną strzykawką, a następnie powoli przepchnąć go tak jak w powyższych filmach od zacisku ku klamce - możesz ewentualnie owinąć sobie jakąś szmatką klamkę, tak by olej który wycieknie skończył na niej, a nie skapywał dalej.

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Chamelleon

No dokładnie tak próbowałem i efekt końcowy był gorszy niż z pompowaniem klamką w dół.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Charvel

To jedyne póki co mi przychodzi jeszcze na myśl, to przy przelewaniu oleju obstukanie zacisku i klamki jakimś kluczem, by uwolnić przyklejone pęcherzyki. Z pewnością ustawienie przewodu hamulcowego w jak najbardziej pionowej pozycji poprawi skuteczność tego. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Chamelleon

Czyli zdjąć przewód z ramy też?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Charvel

Chyba, że masz jak postawić rower w pozycji pionowej.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Chamelleon

Spoko, mam montowane paskach szybkomontażowych. Spróbuję w ten sposób wieczorem i dam znać czy jest lepiej. Dzięki

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • Malinowy
      Przez Malinowy
      Witajcie.
      Potrzebuję porady odnośnie korby do mojego trekinga. Potrzebuję czegoś solidnego, czym tłukł będę kilometry. Nie zależy mi tak bardzo na masie, bardziej na niezawodności. Moje dwa typy:
      - shimano alivio t4010 48x36x26 na octalink
      - shimano aliwio t4060 48x36x26 na BSA
      Ewentualnie jakieś inne propozycje? Który suport będzie lepszym wyborem?
    • Lawstorant
      Przez Lawstorant
      Tytuł trochę za prosty, ale też nie potrafiłem tego ująć w jednym zdaniu. Sytuacja wygląda następująco, mam w rowerze piasty Shimano FH-M475 (tak, szrot. Rower był kupiony używany). Ostatnio zaglądałem do bębenka bo zaczął się kleić i przeskakiwać albo zaciągać łańcuch. Po wyczyszczeniu i ostrożnym nałożeniu smaru do łożysk sytuacja się uspokoiła, ale nie daje mi spokoju to, że jeden ze schodków jest całkowicie zjedzony, i jeszcze jeden tak w połowie. Kończy się to na tym, że mam szansę stanąć na pedały i albo bębenek przeskoczy (apdejt, pojechałem do lasu i znów zaczął zaciągać łańcuch, tak jakby bębenek nie działał i koło obracało kasetą), albo nawet się wywalę także chcę wymienić całą piastę jednak przez to, że niedawno wymieniałem szprychy, wiedzie mnie w kierunku FH-M756. Ogarniam piasty na konusach i kulkach, potrzebuję QR i mocowania na 6 śrub a najważniejsze jest to, że ma identyczne wymiary także nie musiałbym znów kupować 36 szprych na wymianę. Rozpisałem się, więc przejdę do sedna sprawy. Czy jest sens wymienić od razu przednią piastę (tak samo FH-M475) też na FH-M756? Bieżnie, konusy i kulki są nawet w niezłym stanie (na tyle jeden konus jest dość mocno zjedzony) a najostrzejsza jazda jaką uprawiam, to zjazdy w lesie tak do 35 km/h. Czy FH-M756 nie jest pobiedzone i ma trzy zapadki?
       
      Nie chcę wydawać majątku na piasty. Wystarczy, że rower dostał niedawno nowy napęd, hamulce i tarcze (napęd T6000 i hamulce M6000 z RT66). Rower ma ramę bardziej Trekkingową także na DH i tak tym nie pojadę. 90% czasu spędza w mieście, szczególnie po wakacjach gdzie nie mam tyle czasu na "ostrzejsze" wypady.
    • brachypelma252
      Przez brachypelma252
      Cześć,
      Chciałbym Was prosić o pomoc.
      Posiadam u siebie w MTB kompletny napęd EAGLE 1x12, korba X01, 32z, 6mm offset, GXP, BEZ BOOSTA. Czy jest opcja aby podmienić korbę na SHIMANO oczywiście nadal pozostając przy napędzie 1x12 ?? Posiadam pomiar mocy STAGES XTM8000 stąd moje pytanie bo fajnie byłoby to zamontować u mnie w MTB 
      Pozdrawiam !!
    • szymku
      Przez szymku
      Witam,
      Sprzedam nową, ściągniętą z roweru (zerowy przebieg), przerzutkę SHIMANO TIAGRA RD-4700 SS.
       
      Szczegółowy opis (strona Shimano): 
      https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/tiagra-4700/RD-4700-SS.html
      Cena 100 zł + KW, możliwość odbioru osobistego w Żywcu lub okolicy.

    • matic123
      Przez matic123
      Witam, Wymieniłem w rowerze korbę, kasetę na alivio hg51, łańcuch na connex 808. Mam problem z łańcuchem TYLKO na 8 biegu, niezależnie od biegu z przodu, zawsze się to dzieje. Problem polega na tym, że podczas normalnego pedałowania, łańcuch zachowuje się jakby chciał wskoczyć na 7 bieg ale jednak rezygnował, albo jakby nie wchodził między zęby kasety. Kupowałem nowe części, przejechałem już ok. 100km na tych nowych elementach, niestety max na 7 biegu bo mam ten probelm z ósmym. Kręcenie śrubami baryłkowymi nie pomaga, przerzutka z tyłu jest dobrze wyregulowana, jej zakres jest dobry i przerzuca tak jak powinna. Nie jest krzywa ani nic.
×