Skocz do zawartości
Chamelleon

[Hamulce] BR-M505 miękka klamka

Rekomendowane odpowiedzi

Chamelleon

Witam. Dalsze perypetie mojej nauki serwisowania roweru. Tym razem mam problem z hamulcem. Po 3 latach jazdy hamulce były już nie te więc wymieniłem w tytułowych Shimano klocki. Tarcze odtłuszczone bio degreserem, nowe klocki oryginalne, żywiczne Shimano bo podobno do tych hamulców i tarcz innych nie wolno. Ok, przód hamuje pięknie, tył jednak nadal klamka miękka. Więc zlałem płyn i wlałem oryginalny różowy Shimano. Fabryczny płyn był przezroczysty ale w specyfikacji hamulca znalazłem, że ten różowy powinien być użyty. Na koniec odpowietrzyłem na kilka różnych sposobów ale niestety efekt ciągle ten sam. Bombelki już nie lecą, zamykam zawory ale nadal klamka miękka. Niby jest lepiej, jednak nadal nie ma szans zatrzymać koła na czymkolwiek innym niż piasek. Przód o niebo jest mocniejszy. Tak więc zastanawiam się czy to wina klocków, manetki czy ogólnie instalacja jest nieszczelna. Jakieś pomysły? Z góry dzięki. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Charvel

Do tego zacisku można i żywiczne i metaliczne: https://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-BR-RS505-3901B.pdf. Tarcza, owszem może mieć zalecenia by używać na niej wyłącznie żywicznych okładzin, co nie znaczy, że używanie metalików jest niedozwolone - będzie się szybciej ścierała od tej która jest pod oba rodzaje okładzin.

Do zacisków shimano używa się tylko i wyłącznie olej mineralny. Krótko i na temat, mniejsza jaki on ma kolor :)

Pokaż wg którego opisu odpowietrzałeś zacisk? Czy postawiłeś rower na stojaku w miarę w pozycji bardziej pionowej bądź odkręciłeś zacisk od ramy by przewód do klamki był w jak najbardziej możliwej pionowej pozycji?

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Chamelleon

Poradnika użyłem tego:

https://www.youtube.com/watch?v=tKueHUBM0J0

oraz

https://www.epicbleedsolutions.com/resources/instructions/instructions/shimano.pdf

a olej ten

https://www.evanscycles.com/shimano-disc-brake-mineral-oil-bleed-kit-00103088?wiz_medium=cpc&wiz_source=google&wiz_campaign=UK - Shopping - DT - Shimano - Parts&wiz_content=UK - Shopping - DT - Shimano - Parts - Pedals&wiz_term=* %2F Product type&gclid=CjwKCAjw-7LrBRB6EiwAhh1yX6opPMlPQVvjs2VAdwDEATdBV2JrZfjyOMM9E8ERg937zfjnSs1JNBoCe_oQAvD_BwE

 

Zdjąłem zacisk z ramy, podłączyłem wężyk, odkręciłęm dekielek z klamki, otworzyłem zawór na zacisku i pompowałem klamką aż płyn spłynął do woreczka. Potem zalałem zbiorniczek i dolewałem płynu aż zaczął się wylewać do woreczka. Potem dolewałem delikatnie płynu tak żeby nie zasysało powietrza i żeby upewnić się, że w instalacji nie ma żadnych bombelków. Na koniec zakręciłem zawór i dolałem do pełna płynu do zbiorniczka, zakręciłem i wyczyściłem. Klamka jest stanowczo twardsza niż była wcześniej ale nadal ugina się już po pełnym dociśnięciu tłoczków. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Charvel

Sposób który opisałeś jest końcową fazą procesu odpowietrzania :)

Obejrzyj:

 

 

i/lub:

 

Najpierw od dołu przepychasz olej do zbiorniczka/lejka na klamce. Powietrze ma to do siebie, że w cieczy łatwiej będzie mu poruszać się ku górze, niż ku dole, dlatego przepychanie wyłącznie oleju w stronę zacisku moim zdaniem nie jest całkowicie wystarczalnym sposobem.

Czy przy okazji wyciągnięcia klocków wepchnąłeś tłoczki by nie wystawały poza krawędź ścianki/komory na tarczę/klocki?

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Chamelleon

Tak, tłoczki wepchnięte i zablokowane plastikowym klockiem. Nie mogłem się zastosować do instrukcji z lejkiem bo mam klamki bez zaworu, takie jak na zdjęciu poniżej. Próbowałem wpychać płyn  strzykawką od dołu i zbierać go ze zbiorniczka na klamce drugą strzykawką ale efekt był jescze gorszy.

 

s-l1600.jpg

Edytowane przez Chamelleon

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Charvel

Spróbuj zatem po odkręceniu pokrywki na klamce wybrać troszkę oleju inną strzykawką, a następnie powoli przepchnąć go tak jak w powyższych filmach od zacisku ku klamce - możesz ewentualnie owinąć sobie jakąś szmatką klamkę, tak by olej który wycieknie skończył na niej, a nie skapywał dalej.

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Chamelleon

No dokładnie tak próbowałem i efekt końcowy był gorszy niż z pompowaniem klamką w dół.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Charvel

To jedyne póki co mi przychodzi jeszcze na myśl, to przy przelewaniu oleju obstukanie zacisku i klamki jakimś kluczem, by uwolnić przyklejone pęcherzyki. Z pewnością ustawienie przewodu hamulcowego w jak najbardziej pionowej pozycji poprawi skuteczność tego. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Chamelleon

Czyli zdjąć przewód z ramy też?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Charvel

Chyba, że masz jak postawić rower w pozycji pionowej.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Chamelleon

Spoko, mam montowane paskach szybkomontażowych. Spróbuję w ten sposób wieczorem i dam znać czy jest lepiej. Dzięki

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • Looser
      Przez Looser
      Cześć,
      Za przeciętna opłatą oddam w dobre ręce kompletny napęd wyjęty z roweru. Link do galerii: Google gallery
      Wspomniane części to:
      1. Korba - SHIMANO Deore XT M780 Holowtech II (42x32x24)
      2. Manetki - SHIMANO SLX SL-M670 Rapidfire Plus i-spec
      3. Przerzutka przód - SHIMANO Deore XT M781 (34.9mm) - uwaga, drobny detal, śruba od mocowania linki została wymieniona na nieoryginalną, poprzednia straciła kiedyś głowę podczas odkręcania
      4. Przerzutka tył - SHIMANO Deore XT M780
      5. Kaseta - SRAM CS PG-1030-10 (11-32)
      6. Łańcuch - Campagnolo C10 - przymiar 0,75 nie wchodzi
      Mam również do sprzedania hamulce m675 dostępne w oddzielnym temacie.
      Napęd ma za sobą jakieś 7-8 tys. km, z czego kaseta tak ponad 2 tys. km, natomiast łańcuch w okolicy tysiąca.
      Dla osoby, która weźmie cały napęd bez miauczenia cena wynosi 450 pln (700 pln z hamulcami)
      Cena regularna:
      1. 250 pln
      2. 100 pln - komplet
      3. 40 pln
      4. 110 pln
      5. + 6. 70 pln
      Do powyższych cen należy doliczyć cenę dostawy przez wybranego 'spedytora'.
       
    • Looser
      Przez Looser
      Cześć,

      Do sprzedania mam hamulce m675. Hamulce w komplecie z nowymi klockami żywicznymi, płyn ostatnio wymieniony we wrześniu ubiegłego roku. Nie leją etc itp.
      Cena 320 pln + wysyłka.
      Do sprzedania mam również napęd, przy zakupie kompletu cena wychodzi korzystniej (700 pln)
      Link do galerii:
      Google gallery
    • Majkel
      Przez Majkel
      Nowe hamulce hydrauliczne Shimano BR-MT200, komplet. Szczególy na OLX: https://www.olx.pl/oferta/hamulce-hydrauliczne-shimano-br-mt200-CID767-IDF0i2t.html
      Cena: 120zł za komplet lub 160zł z tarczami SM-RT30-S pod centerlock.
    • wojtek9300
      Przez wojtek9300
      Witam.
      Jestem nowy na forum, bo dopiero zaczynam swoją poważniejszą przygodę z rowerem. Mam GIANT NRS 2 z 2004 roku lub coś około. W rowerku są hamulce hydrauliczne GIANT MPH. Działają bardzo dobrze i nie chcę ich zmieniać. Planuję podwyższyć kierownicę i muszę przedłużyć wężyki od hamulców, zwłaszcza tylny jest dość napięty. W hamulcach są specyficzne końcówki. W serwisach rowerowych nawet nie potrafią ich nazwać . Na zagranicznych forach spotyka się nazwy "banjo". Na obrazku mój hamulec.
      Moje pytanie - jaki zestaw będzie pasować do moich hamulców? Znalazłem zestawy końcówek do SHIMANO i MAGURA np.  takie:
      https://allegro.pl/oferta/koncowki-przew-hydraul-magura-shimano-xtr-8834792745
      albo takie:
      https://allegro.pl/oferta/koncowki-przewodow-hydra-shimano-xtr-2005-2008-9139798868
      Czy wciskanie takich końcówek jest bardzo trudne i wymaga specjalnego narzędzia, czy też wystarczy siła rąk, imadło i podstawowe narzędzia majsterkowicza?
      W serwisach rowerowych doradzają zmianę hamulców na nowe, ale nie mam ochoty wydawać kilku stów na wymianę czegoś co dobrze działa. 
      Pozdrawiam
      Wojtek.
       

    • Howard1991
      Przez Howard1991
      Sprzedam Rower crossowy NORTHTEC CALEDON DB. Przejechane może z 200km a nawet nie tyle. Stan Bdb Jelenia Góra Cena 1500zl
      RAMA RAMA aluminium WIDELEC SR Suntour NEX MLO 63mm NAPĘD PRZERZUTKA PRZEDNIA Shimano Alivio FD-T4000 PRZERZUTKA TYLNA Shimano Alivio RD-M4000 MECHANIZM KORBOWY Shimano Alivio FC-T4010 48x36x26 zębów 175mm KASETA Shimano CS-HG3009 11-32 zęby ŁAŃCUCH Shimano HG-53 KOŁA OBRĘCZE TrilogyDisc 622x22 OPONY SCHWALBE CX COMP 700X38C SZPRYCHY Sapim Leader KONTROLA MANETKI Shimano Alivio SL-M4000 HAMULCE Shimano BR-355, 160mm KIEROWNICA Northtec 25,4 640mm MOSTEK Northtec regulowany 100/120mm SIODEŁKO Northtec Comfort WSPORNIK SIODEŁKA Northtec 27,2 350mm
×