Skocz do zawartości
Librenetti

[Shimmy] Blisko tragedii

Rekomendowane odpowiedzi

Librenetti

Witam. 

Od 2 miesięcy jestem posiadaczem nowego roweru szosowego na karbonowej ramie. Wszystko było fajnie, rower komfortowy, ustalony trening na mocy itd. Było fajnie bo się skończyło kiedy zacząłem poważne treningi, a prędkość wzrosła. 

Przy szybkim zjeździe, bądź sprincie kiedy prędkość przekracza około 55-60 km/h kierownica zaczyna wpadać w tzw. "shimmy", rezonans lewo-prawo coraz mocniejszy.... Na szczęście nie cały rower tylko przód. Jakoś do tej pory udało mi się to opanowywać. Ale tak nie może być! Kiedyś to się skończy mega bolesnym upadkiem. A tego nie chce. Przez to straciłem radość uprawiania kolarstwa i ciągle czuję lęk. 

Co jest przyczyną? Rozcentrowane koło (już ponad 1000 km zrobiłem więc może coś się pokrzywiło), piasta, łożyska sterów, za wąska kierownica? 

Pomóżcie, bo nie chce mieć poważnego wypadku i chce znów trenować w spokoju i radości. 

Edytowane przez Librenetti

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Nie do końca musi być to prawda.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Drgania_Shimmy

Najczęściej efekt ten jest spotykany w motocyklach. Obawiam się że nie ma jasnej odpowiedzi co może być przyczyną u Ciebie. Sprawdź czy nie ma luzów na poszczególnych elementach.

No i bez paniki, rower waży tyle co nic, a więc i siły są dużo mniejsze. Jak coś takiego się pojawi, zaciśnij hamulce zaczynając od tylnego i tyle. W motocyklu jest gorzej, bo koło waży znacznie więcej niż cały rower.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Ilia
14 minut temu, skom25 napisał:

No i bez paniki, rower waży tyle co nic, a więc i siły są dużo mniejsze.

Nie do końca. To trochę tak jak z przeciwwagą i siłą odśrodkową. Elementy są lekkie ale siły duże. Też kiedyś tak miałem kilka razy.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
MartinGIR

zla geometria ramy i/lub jej wiotkosc. Szukanie i eliminacja luzow nic nie dadza IMO. Jezeli chcesz czuc sie pewnie przy takich predkosciach - czas na zmiane ramy.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Lezia

Ja miałem takie objawy jak na kierownicy ( nie w osi) miałem zamontowane oświetlenie. Po zdemontowaniu drgania znikły.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
TheJW

Tytuł jak z Onetu. :D


"[Shimmy] Blisko tragedii
Nie uwierzysz, jaki koszmar przeżył ten rowerzysta"

 

10 godzin temu, Librenetti napisał:

Rozcentrowane koło (już ponad 1000 km zrobiłem więc może coś się pokrzywiło), piasta, łożyska sterów, za wąska kierownica? 

Hm...autor już to sprawdzał, czy tylko się zastanawia? Ja zrobiłbym tego typu przegląd od razu po zauważeniu problemu, zanim napisałbym na forum. Do tego naprawdę nie trzeba specjalistycznej wiedzy. :huh:

Nie ma co gdybać, że rama za duża, że za elastyczna... Zaraz się okaże, iż autor ma źle zaciśnięte koło i jeździ tak 1000km. ;)

Ja ze swojej strony poleciłbym przegląd całego roweru, najlepiej wykonany przez specjalistę. Po wykluczeniu usterek technicznych można się zastanawiać, co i dlaczego się dzieje. Ale to tylko moje zdanie...

  • +1 pomógł 4

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Librenetti

Do tej pory nie jeździłem szybko. A teraz nie zamierzam jeździć już zanim nie dojdę co jest grane. To chyba logiczne.

No dobrze. To w takim razie jak mocno przykręcać sztywną oś 12 mm? 

Na zacisku po zewnętrznej jest napisane 5Nm, po czym po wewnętrznej napisane 11Nm Close. To jaki moment w końcu? 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
1415chris

Mozliwe przyczyny i pare porad jak sobie z tym radzic

 

Jaki masz rower, rozmiar, dluggosc mostka i jaki wzrost?

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Librenetti

Filmik GCN widziałem i akurat mało z niego wynika. Z resztą co to za shimmy jak gość sam je zainicjował.

Jeśli chodzi o rower to jest to Giant TCR disc z tego roku. Rozmiar to M- 55 cm. Długość mostka to 100 mm. Wzrost 176 cm

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
1415chris

Akurat filmik nie pokazywal shimmy, bo jak obaj wspomnieli przez dlugie lata jazdy na rowerze, a Dan Lloyd byl profesjonalnym zawodnikiem, nie doswiadczyli tego zjawiska.

Ale mowia o dosc sporej ilosci mozliwych przyczyn i ewentulnych sposobach radzenia sobie z tym zjawiskiem. Ja osobiscie tez nie mialem z czyms takim do czynienia. 

Tu niestedy nikt ci nie da jednoznacznej odpowiedzi, co jest tego przyczyna.

Czy zawsze to zjawisko wystepuje przy danej predkosci? Przy zjazdach przenosisz srodek ciezkosci do przodu? Jadac po plaskim bez trzymania kierownicy czujesz, ze rower znosi w ktoras ze stron? 

Ogolnie zjawisko to jest spowodowane, nazwijmy to sprzetem albo pozycja na rowerze.

Zaczalbym od sprawdzenia czy nie masz luzow na lozyskach kol, headset, moze nawet sprawdzilbym jak bardzo, bo jak nic wczesniej nie robiles w tym kierunku, to na pewno masz niezbalansowane kola. Poogladaj jaka pozycje przyjmuja kolarze podczas zjazdow. 

To tak na poczatek.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Librenetti

Grunt w tym, że puszczają kierownicę, roweru nie znosi na żadną stronę. I problem pojawia się nie tylko na zjeździe, ale np. po sprincie jak prędkość wzrasta powyżej 50 km/h. 

Na różnych rowerach jeździłem i nie było takiego problemu. I to na zjazdach totalnie wyprostowany i kto tam patrzył na jakąś pozycje? Nic się wtedy jakoś nie działo. 

Zastanawiam się czy mój ostatni upadek czegoś nie zainicjował w rowerze. Patrząc na obręcz to idzie prosto. Gorzej z oponą. Jakby nie leżała na obręczy jak trzeba. 

Czy upadek coś przestawił? 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
durnykot
4 godziny temu, Librenetti napisał:

Gorzej z oponą. Jakby nie leżała na obręczy jak trzeba.

Załóż inną dla testów i wyklucz to. W samochodach przy źle wyważonych kołach kierownica dostaje "bicia" przy określonych prędkosciach. Mając źle osadzoną oponę powodujesz nieprawidłowe wyważenie koła.

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Librenetti

No co mówiłeś? O źle zacisniętym kole? 

To jaka powinna byc siła skoro NA sztywnej osi z jednej strony jest napisane 5 Nm a z drugiej 11 Nm CLOSE? 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
MartinGIR

Niezly artukul na road.cc i jeszcze lepsze komentarze ponizej.  Sam mialem rower ktory wpadal w lekki shimmy w okolicach 65kmh (przy zjezdzie).  Zmiana kol nie pomagala.  Nie sprawdzalem czy ten sam rower wpadal w shimmy z innym rowerzysta (byloby ciekawe to sprawdzic).  Byl to 2012 Litespeed C1R.  Problem rozwiazalem wjezdzajac do garazu z C1R ciagle na bagazniku dachowym samochodu :rolleyes:.

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Librenetti

Road cc i inne fora przeczytałem a i tak jak zwykle nie ma nigdzie konkretnej odpowiedzi. 

Sugerujesz bym pozbył się roweru za 10 tysi? A kto go kupi? 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
1415chris

Nie oczekuj, ze ktos ci wskaze palcem co jest przyczyna tego zjawiska w twoim przypadku.

Zamiast biadolic, zacznij sam cos robic. 

Zmieniles, ewentualnie sprawdziles opone, ktora jak piszesz nie lezy na obreczy jak trzeba? 

 

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
MartinGIR
20 minut temu, Librenetti napisał:

Road cc i inne fora przeczytałem a i tak jak zwykle nie ma nigdzie konkretnej odpowiedzi. 

Sugerujesz bym pozbył się roweru za 10 tysi? A kto go kupi? 

Ja droga eliminacji doszedlbym do powodu tego wobble.  Pozniej zostaje decyzja - ryzyko versus kasa

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Librenetti

No tak co tam 10 tysi. Wszyscy bogaci. A jak go wystawić na olx to jakoś nikt go nie chce, bo za drogi i najlepiej za darmo by chcieli. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
MartinGIR
3 minuty temu, Librenetti napisał:

No tak co tam 10 tysi. .....

OK. No to znokautuj sie, i moze kogos, albo jezdz na pol gwizdka.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
wkg
33 minuty temu, Librenetti napisał:

No tak co tam 10 tysi. Wszyscy bogaci. A jak go wystawić na olx to jakoś nikt go nie chce, bo za drogi i najlepiej za darmo by chcieli. 

No  tak, najlepiej rozwiązać problem sprzedając komuś nieświadomemu na OLX :((((

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Ilia

Ja nie wierzę. Można spróbować zlokalizować przyczynę. Wymienić wadliwy element i jeździć dalej.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
1415chris

Np przyczyna moze byc wyprzedzenie widelca i do tego np niezbyt sztywna glowka ramy. Wtedy elementem do wymiany jest rama ;)

Ale masz racje, mozna zaczac sprawdzac i eliminowac potencjalne przyczyny, np wymiana opony lub jej ponowne poprawne zalozenie.......

Chyba kolejne tu wpisy nie beda mialy sensu dopoki Librenetti nie zacznie sam cos robic w tym kierunku, zaczynajac od najprostszych rzeczy.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Librenetti

A kto powiedział, że nie zacząłem sprawdzać wszystkiego po kolei? 

Właśnie to robię. 

I nie wiem jak można źle założyć oponę? Raczej fabrycznie prędzej jest jakiś feler. Opony w rowerze się nie wyważa jak w aucie. 

Wymiana ramy? Hehe. Dobre. To niech sobie ją jeszcze wymieni kilkaset osób na świecie tak? No wybacz, ale szanujący się producent by nie wypuścił czegoś takiego. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.

×