Skocz do zawartości
Drodzy Rowerzyści!
Fundacja Ewy Błaszczyk 'A kogo?' pilnie poszukuje dwóch rowerów, najlepiej damek, dla rodziców/opiekunów pacjentów kliniki 'Budzik' - Warszawia - Międzylesie, przy Centrum Zdrowia Dziecka.
Po więcej szczegółów odsyłamy na oficjalną stronie www oraz fanpage FB.
mesqueun

[hamulce] Shimano BR-M615 konieczność częstego centrowania

Rekomendowane odpowiedzi

mesqueun

Niedawno zmieniłem przedni hamulec na nowy Shimano Deore. Pierwszy problem jaki miałem, to niemożność ich wycentrowania tak, aby całkowicie wyeliminować ocieranie klocków o tarczę, ale tu najprawdopodobniej powodem jest krzywa tarcza. Natomiast bardziej irytuje mnie fakt, że hamulce trzeba na nowo centrować po każdym zdjęciu koła. Koło jest na ośce 9mmQR i zdejmuję je dosyć często, aby przewieźć rower samochodem, bądź wymienić opony. Jak wyeliminować ten problem?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
biker_xc

Na 9mm nie da się tego wyeliminować. Jedynym rozwiązaniem jest sztywna oś. Też mnie to wkurza...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

A tarcze z tej samej/wyższej grupy? Poza tym jedną z częstszych przypadłości M615 jest nierównomierna praca tłoczków. Czyszczenie i smarowanie na długo nie starczają.

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
abdesign

No nie przesadzałbym, "że się nie da", tyle lat człowiek jeździł nie było sztywnych osi... a zacisk się poprawiało - owszem, ale raz na ruski miesiąc.

A prawda jest taka że 80% problemów tego typu wynika z plastelinowej krzywej tarczy pokroju sm-rt54 (nie wiem jaką ma autor tarczę, ale na tym bym się skupił na początek)

Reszta przypadków to niskiej klasy "amortyzator" o sztywności wędki na szczupaka, któremu nawet ośka 20mm by nie pomogła, albo bijące koło dodatkowo z oponą jak kartofel.

No i są jeszcze sumy wszystkich nieszczęść krzywa kiepska tarcza, kiepski amortyzator i krzywe koło :)

Reasumując: po pierwsze krzywa tarcza (sam autor to napisał), po drugie 615-tki (tak jak wyższe modele Shimano) mają mniejszą szczelinę niż hamulce pokroju 3xx czy 4xxx, czy tektro.

Więc i mniejsza tolerancja na te pół milimetra które się to koło różnie z QR9 zapina.

Prosta tarcza pokroju rt76 (jest i węższa i sztywniejsza) poprawi sytuację, o ile nie wyeliminuje w całości problemu.

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
shotgun

Jak ktos jest perfekcjonista i po wlozeniu kola zakreca w powietrzu wsluchujac sie czy czasem subtelnie cos ociera to wspolczuje. Bo najprawdopodobniej podczas jazdy tego nie ma. Zawsze cos mi tam po ociera po wyciagnieciu i wlozeniu kola, chwila jazdy, kilka silniejszych zahamowan i nie mam problemu.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
dran2

U mnie kiedyś pomogła zamiana zacisku na taki na imbus i dokręcanie zawsze z tą samą siłą kluczem dynamometrycznym. Rzekomo same w sobie takie zaciski zwiększają nieco sztywność ale IMO to problem głównie powtarzalności a nie sztywności.

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
biker_xc
Napisano (edytowane)

Pisząc, że się nie da, założyłem, że problem wynika wyłącznie z faktu wyjęcia i ponownego włożenia koła . Jak krzywa tarcza, to tylko wymiana albo prostowanie pomogą. Tarcie rozumiane jako delikatne szuranie, a nie blokowanie koła.

9 minut temu, dran2 napisał:

U mnie kiedyś pomogła zamiana zacisku na taki na imbus i dokręcanie zawsze z tą samą siłą kluczem dynamometrycznym. Rzekomo same w sobie takie zaciski zwiększają nieco sztywność ale IMO to problem głównie powtarzalności a nie sztywności.

Dokładnie chodzi o powtarzalność, sztywna oś zwiększa tą powtarzalność

Edytowane przez biker_xc
  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Zacisk na imbus + klucz dynamometryczny, czyli tak jak kolega wyżej.

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mesqueun
1 godzinę temu, Dokumosa napisał:

A tarcze z tej samej/wyższej grupy?

Rower kupiłem używany, nie wiem dokładanie jakie to tarcze. Jedyna informacja na nich zawarta to: Aztec 160mm

Godzinę temu, shotgun napisał:

Bo najprawdopodobniej podczas jazdy tego nie ma. Zawsze cos mi tam po ociera po wyciagnieciu i wlozeniu kola, chwila jazdy, kilka silniejszych zahamowan i nie mam problemu.

Niestety po przejechaniu jakiegoś dystansu, tarcza ma tendencję do "przyklejenia" się do jednego z tłoczków i koło luźno prawie się nie kręci...

Godzinę temu, dran2 napisał:

U mnie kiedyś pomogła zamiana zacisku na taki na imbus i dokręcanie zawsze z tą samą siłą kluczem dynamometrycznym.

Możesz wkleić link, aby zobaczyć jak takie coś wygląda?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
shotgun

Tak samo moze kupic zaciski DT i tez bedzie mogl dowalic jak chce.

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Ja dokręcam 7,5-8Nm, nigdy problemów nie miałem

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Tylko szybkozamykaczem, choćby liczył obrotów za każdym razem, nie uzyskany zadowalającej powtarzalności.

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Jerry6

Nie wiem od czego to zależy ale z przednim kołem nie mam problemu, spokojnie można trafić. Ale wyjęcie tyłu za każdy razem kończy się regulacja zacisku.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Co ciekawe ja na starych hamulcach M396 praktycznie zacisków nie ruszałem, w nowych M6000 praktycznie za każdym razem muszę coś minimalnie poprawić, ale nie jest to taka skala jak u autora.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mesqueun

Myślałem, że te zaciski robią zarówno pod oś 9 mm jak i 15 mm i że trzeba kupić konkretnie pod oś. Na linkach, które podałem zaciskacze mają różną grubość i nie wiem, które będą pasować do mojej 9mm ośki. Czy zaciski są uniwersalne i pasują zarówno pod oś 9mm jak i 15mm? Jakby mi to ktoś rozjaśnił byłbym wdzięczny;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
abdesign

Do Twoich osiek 9mm pasują zaciski QR9 czyli... 5mm średnicy.

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
biker_xc
4 godziny temu, Jerry6 napisał:

Nie wiem od czego to zależy ale z przednim kołem nie mam problemu, spokojnie można trafić. Ale wyjęcie tyłu za każdy razem kończy się regulacja zacisku.

może od sztywności ramy? Amor jednak jest mniej podatny na ściskanie, widełki bardziej pracują podczas dociskania

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mesqueun
Teraz, abdesign napisał:

Do Twoich osiek 9mm pasują zaciski QR9 czyli... 5mm średnicy.

czyi żade z tych, które podałem w linkach?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Jerry6
Teraz, biker_xc napisał:

może od sztywności ramy? Amor jednak jest mniej podatny na ściskanie, widełki bardziej pracują podczas dociskania

Nie mam amora tylko sztywny widelec :-)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Gawel76

Też mam M-615 i nie pamiętam kiedy je regulowałem. Nawet ostatnio po wymianie klocków nie było potrzeby regulacji

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mesqueun
W dniu 12.09.2018 o 05:46, skom25 napisał:

Ja dokręcam 7,5-8Nm, nigdy problemów nie miałem

Kupiłem zacisk na imbus i jak go dokręcam na 7Nm to tylne koło się nie chce kręcić. Jak poluzuje to chodzi elegancko, tylko nie siedzi solidnie na uchwytach (drop out). Przednie koło dokręcam na 7Nm i nie ma problemu. Czemu tak może być?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
dran2

Za mocno skręcona piasta.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×