Skocz do zawartości
bzx

[odpowietrzanie] problem z odpowietrzeniem tylnego C1 - co robię źle?

Rekomendowane odpowiedzi

bzx

Cześć,

 

Temat dotyczy hamulców C1.

O ile przedni hamulec odpowietrzam bez problemu, mam problem z odpowietrzeniem tylnego.

 

Hamulce odpowietrzam na rowerze, nie ściągam hamulców i przewodów - tylko ustawiam klamki tak aby mieć dojście od góry do zaworka.

Inspirowałem się tym przewodnikiem 

, oraz oficjalnym manualem od Formuli.

 

Oto moja procedura:

1. Zaczynam od zacisku, wyciągam okładziny, wkładam "spacer" 10,8mm tak aby tłoczki były maksymalnie schowane (tak mówi oficjalny manual Formuli)

  • Czy to jest ok? Czy lepiej wsadzić okładziny do hamulca (mam jakieś zużyte) i tylko włożyć "spacer" do okładzin? Ale to wydaje mi się bez sensu, bo zużyte okładziny nie docisną tłoczków do końca i nowe okładziny mogą nie przyjąć tarczy, więc musiałbym użyć nowych, ale tutaj nie chcę ryzykować przypadkowego zabrudzenia.. W tutorialach na Youtube zostawiają okładziny w hamulcu, no ale powiedzmy że serwis może sobie na to pozwolić.

2. Montuję strzykawkę w zacisku hamulca (15ml), potem montuję strzykawkę w klamce hamulca (5ml)

3. Sprężam strzykawkę przy zacisku, zasysam przy klamce - potem sprężam przy klamce, zasysam przy zacisku - do momentu kiedy nie będzie bąbli. Nie dotykam klamki. Ostukuję przewód kluczem lub palcem, tak aby rozruszać zablokowane pęcherze powietrza. 

  • czy powinienem sprężać i zasysać tylko przy zacisku? czy nie uszkadzam czegoś zasysając przy klamce?
  • podczas któregoś z kolei sprężania/zasysania potrafią nadal pojawiać się małe bąbelki, nie wiem skąd się tworzą..
  • czy powinienem na tym etapie zaciskać klamkę hamulca?
  • czy wychylenie klamki ma znaczenie?

4. Lekko sprężam strzykawkę przy zacisku (tak aby została kropla w gwincie), wykręcam strzykawkę, zakręcam śrubkę.

  • Czy sprężając nie spowoduję że ciśnienie w układzie jest za duże, przez co przez zawór wycieknie więcej płynu niż powinno? Zwykle właśnie wycieknie mi więcej niż jedna kropla..

5. W strzykawce od klamki mam około 10ml. Zasysam, jednocześnie zamykając klamkę. Luzuję klamkę, sprężam strzykawkę. Tutaj pojawia się jeszcze trochę średnich pęcherzy.

  • Czy tutaj można w jakiś sposób uszkodzić hamulec?

6. Lekko sprężam strzykawkę przy klamce (kropla w gwincie), wykręcam strzykawkę, zakręcam śrubkę.

 

Wczoraj wykonałem powyższą operację na przednim i poszło cacy, klamka działa jak należy. W tylnim klamka jest gąbczasta i dochodzi do końca zakresu... Gdzie robię błąd? 

Proszę bardziej doświadczonych o poradę.

 

Pozdrawiam!

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
bzx

Odpowiem sobie sam bo wczoraj odpowietrzałem jeszcze raz - tym razem wszystko ok, hamulec działa prawidłowo :)

 

A zatem, obejrzałem jeszcze raz dokładniej wideo z mojego posta powyżej i zauważyłem, że po zapięciu strzykawek gość spręża i zasysa tylko strzykawkę przy zacisku, i nie operuje praktycznie strzykawką przy klamce (ewentualnie lekko spręża). Zrobiłem więc wczoraj to samo, i wszystko poszło jak z płatka - co oznacza że w mojej powyższej procedurze lekko zmienia się krok nr 3. 

 

Nie wiem jak jest zbudowany ten hamulec ale widocznie zasysanie (czasem zbyt gwałtowne, lub generowanie podciśnienia) na strzykawce przy klamce w jakiś sposób powodowało że nadal było tam powietrze - może na przykład w ten sposób wyciągałem płyn z cylindra i tworzyłem lekkie podciśnienie, przez co po odpięciu strzykawki układ zasysał płyn i przy okazji powietrze? Nie wiem.. Grunt że tym razem jest ok, ale zweryfikuję tą metodę dopiero przy następnej wymianie okładzin lub jak hamulec się zapowietrzy.

 

Pozdrower

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
bzx

I jeszcze na zakończenie, oficjalna procedura odpowietrzania hamulców C1/CR1/CR3:

Bleeding Procedure (C1/CR1/CR3)

 

Temat do zamknięcia.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • Byderobo
      Przez Byderobo
      Witam,
      Pierwszy raz w życiu umarła mi klamka hamulcowa ( XT M785) po zimie tylny hamulec zapowietrzony, olej hydrauliczny po przewodzie, ściekł aż na amortyzator (tak, teraz już nigdy nie wrócę do hamulców zalewanych DOTem ). W związku z tym proszę szanowne Koleżanki i Kolegów o podpowiedzi, rady i opinie.
      Rozwiązania widzę 3.
      1. Wymiana samej klamki. Na plus idzie koszt, na minus to to, że nie mogę nigdzie znaleźć nowych klamek do XT M785. I teraz zaczynają się pytania:
      a) Która klamka będzie lepiej pasowała M8000 czy M8100 (manetki mam na obejmach)?
      b) Czy przy wymianie klamki konieczna/zalecana/zbędna jest wymiana zakończenia przewodu?
       
      2. Wymiana tylko tylnego hamulca na  nowy XT M8000 (lub inny). Na plus wciąż mamy dość ograniczony koszt, na minus to, że kiedyś chciałbym przejść na klami 1-dno palcowe.
       
      3. Wymiana kompletu hamulców. W tym momencie hamulce muszą być:
      - z klamkami na jeden palec
      -zalewane olejem
      -siła hamowania minimum taka jak dawały XT M785
      -modulacja zdecydowanie lepsza niż w M785
      -cena za komplet bez tarcz i adapterów powiedzmy do około 1000zł
      -dostawa do Austrii
      Na plus dla rodzinki Shimano - mam już zestaw do odpowietrzania
      Na plus dla XT M8100 mam zapasowe klocki z poprzednich hamulców
      Myślałem o zakupie po prostu kompletu nowych XT, ale może lepiej dorwać gdzieś w promocji Sainty? Albo 4 tłoczkowe XT? A może coś od Magury lub Formuli?
       
      Za odpowiedzi, podpowiedzi i sugestie albo linki do konkretnych promocji będę bardzo wdzięczny
    • Endurooman
      Przez Endurooman
      Witam, 
      Posiadam amortyzator fox 32 talas 140mm skoku, i zastanawiam się czy można do nich zastosować tarczę 203mm, bo czytając o tarczach dowiedziałem się, że tak duże tarcze jak 203mm  mogą uszkodzić amortyzator jeśli nie jest on do nich przystosowany. Dlatego też zwracam się do was czy ktoś posiada taką kombinację, albo czy wie czy ten amor jest przystosowany do takich tarcz? Inaczej zastosuje tarcze 180mm.
    • mikulek
      Przez mikulek
      Siema, zepsulem zacisk w hamulcu schimano br-m 315 I znalazlem na olx zacisk formula rx.
      I czy to wszystko bedzie pasowac jak wymienie ten zacisk ?
    • Sylwester
      Przez Sylwester
      Witam, mam kilka pytań odnośnie hamulców XT-775

      jako plik załączyłem instrukcję odpowietrzania i uzupełniania płynu
      SI_0037A_002_POL_v1_m56577569830696736.pdf

      1. Czy nie muszę rozpierać klocków przed rozpoczęciem czynności ?
      2. Czy odpowietrzanie wykonuje się bez dystansera (nie wiem jak to inaczej nazwać, ani gdzie to kupić) ?
      3. Jeśli chciał bym sam wykonać w.w dystans czy grubość dwóch nowych klocków + tarczy hamulcowej będzie odpowiednia ? zmierzę wszystko suwmiarką i wykonam do 0.1 mm, nada się ?
      4. Jakieś dodatkowe sugestie ?
      5. Gdzie kupić zaślepki na zawory odpowietrzania ? znalazłem to w internecie na zagranicznej stronce, nazywa się nipple cap, na allegro i w polskich internerach, nie potrafię

    • Radoslaw85
      Przez Radoslaw85
      poznałem już teorię
      jednakw moim modelu DB1 mam problemze zlokalizowaniem śrub w manetce do zalewania hamulca - prosze o pomoc.
×