Skocz do zawartości

[stary napęd] Co należy wymienić?


NotUsed

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam
 
Na rowerze lubię jeździć odkąd pamiętam, lecz nigdy nie przywiązywałem dużej wagi do sprzętu. Jestem kompletnym laikiem w świecie serwisowania dwóch kółek, lecz powoli nadrabiam straty. Jeżdżę po wszelkiego rodzaju terenie w różne warunki atmosferyczne, zima i śnieg nie są straszne dla mojego bajka ;)
Do tej pory rower był 24/7 na zewnątrz.
Rower mam od nowości i spędził ze mną 8 lat, nigdy nic nie było w nim wymieniane ani smarowane... teraz wiem, iż to był błąd (po zakupie wymyłem dokładnie lagi amortyzatora bo były "tłuste").
Użytkowanie:

70% asfalt - jako środek komunikacji miejskiej, reszta to weekendowe wycieczki gdzie oczy poniosą, czasem to ścieżka rowerowa, innym razem las, drogi polne itp.
 
Zakupiłem już nowy łańcuch, lecz przy poszukiwaniu informacji jak wymienić trafiłem na to forum i pojawiło się więcej pytań oraz wątpliwości. Dotychczasowy łańcuch nigdy nie był smarowany, poza kilkakrotnym użyciem WD40 zimą. Przerzutki zmieniają się bezproblemowo w całym zakresie.
Uzbroiłem się w Lidlu w przyrząd do czyszczenia łańcucha oraz stojak.
 
Zamieszczam zdjęcia starego napędu i proszę o poradę czy mogę założyć nowy łańcuch.
Przebieg ~ 24.000 km
staż ~ 8 lat
Wydaje mi się, że tylny wolnobieg jest ok, ale przednia część do wymiany.
 

9k7LyC9.jpg

 

5YoTucz.jpg

 

3kWqj1v.jpg

 

y6Ij2tn.jpg

 

iyJC5Gb.jpg

 

NKgUTFi.jpg

 

0F2CWaA.jpg

 

WGWybxc.jpg

 

EtqFgmt.jpg

 

drfSCkg.jpg

 

4bfauuB.jpg

 

A7s2CGN.jpg

 

v4c1jgm.jpg

 

iBazCiO.jpg

  • Mod Team
Napisano

Stan napędu oceniamy tutaj. Poproś moderatora o przeniesienie.

Aha i nie używaj WD40 do smarowania łańcucha. Na temat odpowiednich do tego celu specyfików też znajdziesz sporo na forum.

Napisano

Wskazany przez Ciebie temat jest "bez dyskusji" a jako początkujący chciałbym dowiedzieć się czegoś więcej niż tylko usłyszeć tak lub nie. Przednia przerzutka wydaje mi się, iż ma zjechane ząbki, aczkolwiek działa, nawet na przełożeniach skrajnych: z przodu i z tyłu mała zębatka.

WD40 - nie będę używać, mam już smar do łańcucha => ostatnie zdjęcie :)

Napisano

Ząbki to ma korba. Przerzutka to ten wózek przesuwający łańcuch. Z tyłu masz kasetę. Skoro nic Ci nie przeskakuje to po prostu wyczyść napęd i nasmaruj. 

 

Co rok w rowerze należy zmienić smar w piastach, raz na rok czy dwa zmienić linki i pancerze. Do tego trzeba przeserwisować stery.

 

A kategorycznie nie wolno używać roweru z krzyżowaniem łańcucha. Najmniejsza z przodu i najmniejsza z tyłu to wybitna rowerowa głupota. Czytaj, czytaj, czytaj, bo wszystko tu już zostało wiele razy napisane.

 

 

A jeśli zmieniasz, to kasetę i łańcuch, korba jest szansa, że podziała, Łańcuch masz mocno wyciągnięty, widać to po zdjęciu z łańcuchem na dużym blacie - na dole nie pasuje na ząbki.

Napisano

Dziękuję cervandes

 

Staram się nie używać łańucha w skrajnych przełożeniach, lecz czasem w pośpiechu myślę, że zdarza się każdemu.

Łańcuch już zakupiłem i wtedy dopiero zacząlem czytać...

Wydaję mi się, iż moja kaseta jest w bardzo dobrym stanie, a "przednia przerzutka" aka korba w o wiele gorszym.

Piasty i stery będę musiał zrobić.

Poczytałem trochę i z tego co wyczytałem mój rower już dawno temu powinien odmówić posłuszeństwa. Rower ma swoje lata, przechowywany na dworze, deszcze mu niestraszne i wciąż chodzi. Rozumiem, że to smarowanie co 500km itp to raczej wymysł marketingowców i zawodowców niż realna potrzeba, w tym roku Endomondo wskazuje 3800km.

Przygody z rowerem zaczęły się od wizyty w serwisie, gdzie udałem się z powodu dwóch zerwanych szprych, przy okazji wymieniłem oponę, a uprzejmi Panowi spieli mi żyłkę hamulca przedniego do amortyzatora. Od tej pory za każdym razem gdy wjeżdzałem na krawężnik, zjeżdzałęm po schodach itp. uginający się amortyzator wciskał mi przewód w przednie koło. Było tak do momentu gdy przewód pękł i cały płyn wyciekł.

 

Ciężko znaleźć porady dla "normalnych" użytkowników, wiekszość chucha na rower po wyprowadzeniu na dwór i proponuje zakup miliona smarów po kilkadziesiąt złotych, bo na dworze może wiać, świecić Słońce, a nawet padać! lub odchudzanie roweru o 20 gram, zamiast po prostu zjeść dobre śniadanie.

 

Nowa opona - od czerwca i hamulec podpiety w superserwisie.

 

HTAD2NH.jpg

 

ZeML0cH.jpg

 

2Ir5OYg.jpg

  • Mod Team
Napisano

Wiec tak, napęd do wymiany, czyli kaseta + łańcuch, opony, widelec do serwisu i wstępnie tyle. Pewnie linki jak stał dłuższy czas.

Napisano

Nie dostrzegam żadnego zużycia na kasecie, w jaki sposób to oceniacie?

Korbę widzę zużycie, lecz zgaduje, iż ma dużo mniejsze znaczenie?

 

  • Mod Team
Napisano

Ta kaseta jest po przebiegu 24.000 km ? Czy 2400 km ? Jeżeli to pierwsze, to nie wiem jak ty to robisz, lub skąd dorwałeś ten egzemplarz, ale trzyma się zadziwiająco dobrze!

Napisano

Korba zużywa się o wiele, wiele wolniej niż kaseta, ponieważ ma o wiele więcej zębów. Zwróć uwagę, że na korbie masz np 42 zęby na dużym blacie a kaseta ma 11, 12... Więc ta sama siła na korbie opiera się na o wiele większej liczbie ząbków, w rezultacie o wiele wolniej się one zużywają.

 

Kaseta może i wygląda dobrze, ale jestem przekonany, że nie przyjmie nowego łańcucha. Nie ma dla mnie takiej opcji. Co do mocowania linki do amorka - no sorry, chyba masz oczy, uszy i rozum przetwarzający informacje? Drapać linkę tak długo, że płyn hamulcowy wyciekł? 

 

 

I nikt nie poleca olei po kilkadziesiąt pln. To co potrzeba to olej do łańcucha, lepszy jakikolwiek niż żaden. PTFE kosztuje ze 20pln i jest w mojej ocenie najlepszy. Do tego jakiś brunoxol do goleni i to jest wszystko czego trzeba do utrzymania roweru we wzorowej kondycji. Oczywiście poza benzyną i smarem stałym, ale z tego co widzę to daleka droga zanim zaczniesz używać takich specyfików.

 

 

Piasty serwisuje sie raz na rok, można częściej jeśli jeździsz bardzo dużo. Sprawdza się stan bieżni. kulek, wszystko czyści, smaruje i składa. Po 24000km wypadałoby też przesmarować bębenek. O sterach już pisałem.

  • Mod Team
Napisano
w jaki sposób to oceniacie?

np tu widać wyraźnie

4bfauuB.jpg

Przy tak wyciągniętym łańcuchu, zakładając że jeździł on cały czas na tym napędzie, są bardzo małe szanse zę to będzie działać po wymianie tylko łańcucha.

 

Widać także ze i 2ka w korbie jest zużyta i pasował oby ją wymienić, choć jeszcze może być.

Napisano

Ta kaseta jest po przebiegu 24.000 km ? Czy 2400 km ? Jeżeli to pierwsze, to nie wiem jak ty to robisz, lub skąd dorwałeś ten egzemplarz, ale trzyma się zadziwiająco dobrze!

24.000km choć ciężko mi to dokładnie stwierdzić. W tym roku 3800km, w zeszlym 4100km, ustaliłem średnią na 3000 rocznie stąd też 24k, aczkolwiek podejrzewam, iż tych kilometrów było sporo więcej. Wczesniej nie korzystałem z Endomondo, a wszystkie podzespoły są w nim od nowości.

 

Co do mocowania linki do amorka - no sorry, chyba masz oczy, uszy i rozum przetwarzający informacje? Drapać linkę tak długo, że płyn hamulcowy wyciekł?

Niestety wykazałem się olbrzymią głupotą, lenistwo połączone z glupotą tworzy niebezpieczną mieszankę.

 

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi.

Zamówiłem skuwacz i kasetę do roweru, zobaczymy co mi się uda zdziałać.

Napisano

Jeszcze klucz do odkręcenia kasety. Bacik niekonieczny, kasetę możesz zablokować kawałkiem starego łańcucha lub jakimś dużym kluczem.

Napisano

 

 

Kasetę z tyłu mam HG50, 9-speed, 11,34t - Czy mogę wymienić ją na 11-28? (również 9 biegowa)

 

Tak, możesz założył 11-28T.

 

Klucz i bacik będzie pasował do każdego napędu.

Napisano

Kolejne pytanie... czy klucz ze stabilizatorem byłby lepszy, szczególnie dla początkującego czy nie ma to wielkiego znaczenia?

  • Mod Team
Napisano

Do kaset ? nie ma potrzeby raczej, choć zdarzały się takie kasety ze przedłużałem już najdłuższy bat ... wtedy bez stabilizatora ani rusz. Do suportu, jak najbardziej :P Do octalincka to nawet skręcałem klucz śrubą, bo był tak dowalony ze metrową rurą starałem się odkręcać ... warto mieć dodatkowe oparcie.

Napisano

Mam dodatkowe pytanie odnośnie napędu, na przodzie mam korbę 22s/32s/44A jako, iż jest zużyta myślę o wymianie. Wstępnie mój wybór padł na taką 40-30-22, czy będzie konieczna natychmiastowa wymiana przedniej przerzutki?

Przerzutka to Shimano FD-M530 Deore. Znalazłem informację, że jest ona kompatybilna z tarczami 44/48t czy mam przez to rozumieć, że nie będzie pasowała do nowej korby z dużą zębatką 40?

  • Mod Team
Napisano

Teoretycznie tak, ale najpierw jak chcesz taką korbę to ją kup ( oczywiście z odpowiednim suportem o ile nie ma zintegrowanej osi) i postaraj się wyregulować, powinno się dać to zrobić w miarę względnie.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...