Skocz do zawartości

[prowadnica łańcucha] Jak zrobić prowadnicę łańcucha do napędu 1x10 za 10 zł?


Rekomendowane odpowiedzi

Przepis na tanią i lekką prowadnicę łańcucha (chain guide) do napędu 1x10 lub 1x9

Do zrobienia własnej prowadnicy łańcucha skłoniła mnie chęć taniego przejścia na napęd 1x10 z napędu 3x10. Koszt "znośnej" prowadnicy łańcucha często przewyższa koszt przerzutki przedniej. Wykorzystanie samej przerzutki jako prowadnicy, to niepotrzebna komplikacja i waga dodana do roweru.
Założeniem było zmieszczenie się w 50g wagi i 10zł budżetu. Dla porówniania popularny Boplight CH-CM1 kosztuje ponad 100zł i też waży 50g.
Dodatkowo mój projekt pozwala za pomocą podkładek łatwo dostosować prowadnicę do szerokości łańcucha.

Składniki (na 1 sztukę):

  • Uchwyt do rur Good Work plastik 5 szt. 32 mm PP - cena to 6 zł za 5 sztuk, ale potrzebujemy tylko jednego uchwytu
  • 7-9 podkładek małych M6 (w zależności od rodzaju napędu 1x10 lub 1x9)
  • 2 podkładki duże M6 (średnica minimum 20mm)
  • 1 kotwa do drzwi ze śrubą M6 o długości 70mm+ lub sama śruba o długości 70mm+
  • 3 nakrętki samokontrujące

Wszystkie podzespoły są do kupienia w jednym markecie budowlanym :thumbsup: za mniej niż 10zł.

Wymagane narzędzia:

nóż, śrubokręt, dwa klucze 10-tki

Instrukcja:

Obetnij z uchwytu do rur kołek rozporowy
obrazek1972.jpg

Złóż wszystko w całość wedle załączonego obrazka.
obrazek2.jpg

Ilość podkładek i wysokość montażu prowadnicy dobierz tak, żeby na środkowym przełożeniu odległość łańcucha od prowadnicy wynosiła około 1mm z każdej strony.
obrazek3.jpg

Ciesz się z nie spadającego łańcucha.

obrazek4.jpg

 

Pozdrawiam,

Marcin 'rambolbambol'

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Łańcuch nie tłucze/ociera częściej, niż to miało miejsce z przednią przerzutką. Jak tłucze/ociera to tylko w górę, a nie na boki.

 

Przede wszystkim moja prowadnica bardzo dobrze chroni łańcuch przed spadaniem. Bez niej łańcuch spadał w konfiguracji 1x10 co 5-10 minut jazdy. Nie mam przerzutki ze sprzęgłem i jak na razie napęd 1x10 (na przerzutce SRAM x5) spełnił wszystkie moje oczekiwania: lest lekko, prosto, estetycznie. Blatu 44z i zębatki 22z nie używałem wcale.

Pewnie byłoby jeszcze lepiej, gdyby zamiast małych podkładek dać odpowiednio dociętą plastikową twardą rurkę pomiędzy te duże podkładki. Nie znalazłem niestety takiej rurki, a obudowy długopisów są zbyt miękkie.

 

W planach jest wstawienie w tyle przerzutki Shimano ZEE i pozbycie się drgań łańcucha na dobre.

Edytowane przez rambolbambol
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

 

 

Pewnie byłoby jeszcze lepiej, gdyby zamiast małych podkładek dać odpowiednio dociętą plastikową twardą rurkę pomiędzy te duże podkładki. Nie znalazłem niestety takiej rurki, a obudowy długopisów są zbyt miękkie.
 

 

mufa od rurki pcv/wodnej będzie pasowała

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 1 miesiąc temu...
  • Mod Team

Gdyby aluminiowa rolka była zbyt głośna to można ją zrobić z poliamidu albo polietylenu HD1000. Ten drugi jest stosowany np. do przemysłowych prowadnic łańcuchów płytkowych w przenośnikach. Ma dobre własności poślizgowe i wytrzymałość na ścieranie. No i jest  cichy.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@michuu

Powiedz mi gdzie moge kupić/skolować jakieś skrawki poliamidu, to zdrowaśkę za ciebie odmówię. Najtaniej co znalazłem to cały płat metr na pół o grubości 4mm za około 60zł w Castoramie. Potrzebowałbym tyle, żeby zrobić wersję 2.0 tej prowadnicy i do tego Bashring. Mam sprzęt (Dremele i takie tam) a nie mam materiału.

 

@Przeor

Też się napalam na taką zębatkę. HCC mam niedaleko. Czekam tylko, aż ten napęd zjeżdżę i w nowym będzie to 11-36 Sram + 36z HCC + 2xCampagnolo Veloce.

Boję się tylko o życie takiej aluminiowej zębatki. Niektórzy piszą, że zużywają się szybciej niż kaseta (akurat nie od HCC, ale od konkurencji).

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 2 miesiące temu...

Gratulacje za kreatywność ;)

Jednakże szczypta druciarstwa w tym jest, ale tego pozytywnego. Też mam 1x10 z Zee. Różnica jest taka, że z przodu mam mechanizm korbowy Alfine z podwójnym chainguard'em. Przy zablokowanym wózku o spadaniu łańcucha nie ma mowy (przy odblokowanym nawet też, choć mniej jeździłem w tej opcji).

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Docelowo miało być Narrow-Wide w napędzie, ale niestety komitet akceptacyjny nie zaaprobował takiego wydatku (150zł za 36z) nie widząc realnego uzysku.

Testowych zębatek od HCC pewnie się nie doczekam a jak na razie druciarstwo się u mnie sprawdza i to dobrze.

 

Co do prowadnicy, to można ją zrobić profesjonalnie w cenie koło 40zł:

- taka obejma za 13zł

- ślizg prowadnicy Dartmoor Trail One za 26zł

- nakrętka baryłkowa + 2 nakrętki + śruba

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

a dostałeś jakieś info, że chcą przysłać do testów ? 

 

Był taki temat pod koniec maja 2014. Pod koniec czerwca dostałem maila od Łukasza z HCC, że zostałem wybrany jako tester ich zębatek. Zębatki miały być w połowie lipca, potem pod koniec lipca a potem kontakt się urwał. Testy miały być przeprowadzone pod względem wytrzymałości, żywotności i użyteczności narrow wide w XC. Od tamtej pory zrobiłem 1500km i trochę szkoda, że nie udało się przeprowadzić tych testów w szczycie sezonu.

 

Zębatkę HCC pewnie i tak kupię jak się nadarzy okazja, ale obecnie skłaniam się ku konfiguracji: stalowa zębatka 36z + prowadnica jak z postu wyżej. Cenowo wyjdzie podobnie, wagowo niewiele więcej a stal zapewne wytrzyma dłużej niż aluminium 7075 t6.

Edytowane przez rambolbambol
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 2 miesiące temu...

jeszcze glosniejsze rozwiazanie to  szyjka od butleki - uzywalem tylko chwile:

 

dscn8888.jpg?w=450

 

zaleta byla jednak taka, ze urzadzenie sluzylo zarazem jako napinacz; gdyby to byla rolka, po ktorej by sie lancuch slizgal, chyba bylbym sklonny zostawic i jezdzic tak nawet z 2-rzedowa korba;)

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Popularne aktualnie

  • Podobna zawartość

    • Przez WojciechFix
      Witam wszystkich, pytanie kierowane tylko osób które miały do czynienia z zagadnieniem.
      Nie potrzebuje gdybania.
      Mianowicie chcę złożyć ht z napędem 1x10 na sunrace ms3 [11 - 42] 10s mam do tego sram x9 type 2.1 na średnim wózku, przód to 30z nw. 
      Tutaj mam całkowitą pewność co do poprawnego działania. Natomiast co z kasetą mx3 [11 - 46] ? 
      Miał ktoś taką konfigurację? Czy przerzutka daje sobie radę?  Jak z kulturą pracy?  
      Wszystkie tematy jakie udało mi się znaleźć to jedno wielkie "być może"
      Dziękuję za konkrety.
       
    • Przez Xerotkacy
      Moja przerzutka jest wyjątkowo kapryśna. Podróź w dół (cięższe przełożenia) nie sprawia jej problemów, ale przy podróży w górę (lżejsze) często się waha. Prawie każda próba zmiany przełożenia na większą zębatkę (zwłaszcza w zakresie, mniej więcej, od 5 do 10) jest nieskuteczna. Przytrzymuję dźwignię (założono tu Sram Apex do Sram GX5 - to Marin Gestalt 3), odpuszczam i słyszę charakterystyczne chrobotanie. Już wiem, że znowu nie wskoczyła. Często pomaga taki patent: przytrzymuję dłużej, żeby wrzucić na większą zębatkę i albo powtarzam czynność, albo przytrzymuję krótko, by zrzucić na mniejszą (bo czesto akurat o jedną nie chce przeskoczyć, a o dwie już tak). O co chodzi? Regulowali mi tę przerzutkę już w dwóch różnych serwisach i dalej chodzi (a raczej nie chodzi) tak samo. Podobno problematyczne są te Sramy 1x10 (i 1x11), ale aż tak?!
    • Przez Mejciej
      Witam przychodzę może i z głupim pytaniem ale czy w jakiś sposób ze sztywniaka dało by się zrobić fulla, jeśli tak to w jaki sposób.
    • Przez HanSolo
      Niedawno nabyłem Gianta Trance 4 model na rok 2017. Postanowiłem wprowadzić w nim trochę zmian aby przystosować go lepiej w góry. Między innymi zakładam napęd 1x11 Shimano XT M8000. Ponieważ aktualnie jest 2x9 do zmiany idzie wszystko oprócz mechanizmu korbowego. Mechanizm ów to FSA Comet Modular z pająkiem na 4 śruby o rozstawach 96 i 68 (na stronie FSA widnieje informacja "96.68", która sugeruje że jest to rozstaw śrub 96,68mm - warto pamiętać, nie ma takiego rozstawu w zębatkach).
      Mój FSA Comet:
      https://shop.fullspeedahead.com/en/type/cranksets/comet-modular-crankset
      posiada możliwość demontażu pająka i założenie zębatki spiderless co też chcę uczynić. Demontaż odbywa się za pomocą takiego oto klucza (nasadki):
      https://shop.fullspeedahead.com/en/type/tools/modular-tool
      Niestety w kilku serwisach krakowskich, w których pytałem o ten klucz nie posiadali go. Tak ten serwis mniej wiecej wygląda:
      www.youtube.com/watch?v=77aQNNMaMpY
      Jest to klucz który oprócz pająków od korb FSA demontuje również zintegrowane zębatki Cannondale Hollowgram.
      Tu pan demontuje zębatki z szosowego Cannondale kluczem sprzedawanym przez tę firmę: www.youtube.com/watch?v=JaYi4splh9Q
      Czy ktoś wie w Krakowie lub okolicach mogę wykonać demontaż pająka z FSA Comet Modular?
      W polskich sklepach niestety nie znalazłem tego narzędzia.
       
    • Przez malutki
      Jako że moja luba stwierdziła ze chce zamienić damkę na MTB padła propozycja złożenia roweru. Jako że w sklepach jej się nic nie podobało stwierdziłem że coś złożymy. Na początku był problem z ramą, miała być "ładna" ;-) Po długich poszukiwaniach i rozważaniach różnych opcji: peak 29 lady, cube wls, scott contessa, liv itd. Wybór padł na Force Bellona 27,5 w rozmiarze 18 i kolorze white gold. Mam nadzieję że będzie pasować.
      Rower budowany pod typowe XC, ale bez wyścigów, maratonów itd. Chciałbym w tym temacie pokazać postępy w budowie i pytać w razie ewentualnych niejasności. Na ten moment posiadam kilka części z dwóch poprzednich projektów. Zdjęcia postaram się sukcesywnie wrzucać. Na ten moment czekam na ramę. Cały rower chciałbym by ważył max 13 kg.
      Wrzucam poglądową fotkę ramy i przykładowego rowerku złożonych na tej ramie:
       

      ( http://www.sport8.sk/imgcache/4/e/pi271-146550-16-ram-force-bellona-mtb-27-5-damsky-bily-s-16-img-146550-16-det2-fd-11_-1_-1_70920.jpg )

      ( http://www.bike-forum.cz/foto/detail/46390-force-27-5-ram-mtb-force-bellona-damsky-bily-2017 )
       
      Bar Plugs: (Korki do kierownicy)
      Bottle Cage: (Koszyk na bidon)
      Brake (Front): (Hamulec przedni) Shimano M615
      Brake (Rear): (Hamulec tylny) Shimano M615
      Brake discs (Tarcze hamulcowe): Shimano SM-RT56 160mm
      Cables: (Pancerze i linki)
      Cassette: (Kaseta) 
      Chain: (łańuch)
      Crankset: (Korby) Shimano M552 3x
      Derlr (Front): (Przerzutka przednia)
      Derlr (Rear): (Przerzutka tylna)
      Fork: (Widelec)
      Frame: (Rama) Force Bellona 27,5 18"
      Grips: (Gripy) Chiński silikon
      Handlebar: (Kierownica) Syntace Vector 640 mm 250 g
      Stem: (Mostek) Syntace F149 100 mm 145 g
      Headset: (Stery)
      Pedals: (Pedały)
      Seat: (Siodło)
      Seatpost: (Sztyca) Easton EA50 31,6x400 mm
      Seatpost clamp: (Zacisk sztycy)
      Shifters: (Manetki) Shimano SLX SL-M670 3x/10x
      Skewers: (Zaciski koł)
      Spacers: (Podkładki pod mostek)
      Starnut: (Gwiazdka)
      Tire (Front): (Opona przednia)
      Tire (Rear): (Opona tylna)
      Top Cap: (Top cap)
      Tubes: (Dętki)
      Wheel Front: (Koło przednie) koło Giant P-XC2
      -Hub: (Piasta)
      -Rim: (Obręcz)
      -Spokes: (Szprychy)
      -Nipples: (Nyple)
      -Rim tape: (Opaska)
      Wheel Rear: (Koło tylne) koło Giant P-XC2
      -Hub: (Piasta)
      -Rim: (Obręcz)
      -Spokes: (Szprychy)
      -Nipples: (Nyple)
      -Rim tape: (Opaska)
      Misc : (Inne)
       
      Razem : xxxx g
×
×
  • Dodaj nową pozycję...