Olin Napisano 1 Września 2013 Napisano 1 Września 2013 Witam. Chciałbym się poradzić na temat możliwości wymiany tarcz hamulcowych 160 mm na 180 mm, a przez to ewentualnemu zwiększeniu skuteczności hamowania. Sytuacja na trasie maratonu w którym ostatnio jechałem (BM w Wiśle) wyglądała w ten sposób, że podczas szybkich zjazdów i konieczności hamowania tylne koło ulegało blokowaniu co oczywiście powodowało poślizg i wydłużało drogę hamowania. W związku z tym pytanie: Czy zmiana wielkości tarczy pozwoli na skuteczniejsze i szybsze hamowanie ? Mam co do tego wątpliwości ponieważ "na chłopski rozum'' wydaje się, że tarcza 180 mm szybciej się zablokuje w zacisku a tym samym spowoduje poślizg na nawierzchni wydłużający drogę hamowania. Proszę o radę w tym temacie.
tobo Napisano 1 Września 2013 Napisano 1 Września 2013 Szybkie hamowanie i bardzo skuteczne masz juz teraz Wieksza tarcza nie poprawi tych parametrow a jeszcze moze je pogorszyc.
Fenthin Napisano 1 Września 2013 Napisano 1 Września 2013 Tył zablokujesz byle V-ką. Większa tarcza może mieć sens z przodu, z tyłu niespecjalnie.
lasq Napisano 1 Września 2013 Napisano 1 Września 2013 Żeby większą tarcza rozwiązywała problem poślizgów to świat byłby piękniejszy i nikt nigdy nie wymyśliłby systemu ABS. Prędzej na brak uślizgu wpłynie opona, której używasz niż tarcza. Lepszy bieżnik może zredukować uślizgi, chociaż oczywiście nie ma opony, która by je całkowicie wyeliminowała. Warto też cześć siły hamowania przenieść na przedni hamulec i hamować z wyczuciem, to też zmniejszy uślizgi. Jest jeszcze opcja hamowania pulsacyjnego (coś a la ABS w samochodzie).
beskid Napisano 1 Września 2013 Napisano 1 Września 2013 Niestety ale coś robisz żle bo zbyt częste blokowanie tylnego koła do normalnych nie należy. Być może po prostu opużniasz hamowanie a potem zbyt mocno naciskasz na klamkę. Większa tarcza akurat na to wpływu miała nie będzie.
jasinski21444 Napisano 1 Września 2013 Napisano 1 Września 2013 Większa tarcza ma tylko te zalete że będzie sie mniej grzać . Osobiście 160mm z tyłu przegrzałem płyn i tarcze podczas zjazdu ze ślęży czerwonym na sobótke a waże 75kg i mam 29er . Więc jeżeli klamka ci sie nie zapada i nic zbyt mocno sie nie grzeje to zostawiłbym tak jak jest
Klosiu Napisano 1 Września 2013 Napisano 1 Września 2013 Jak blokujesz koło to żadna większa tarcza ci sytuacji nie poprawi. Naucz się po prostu hamować. Prawidłowo hamuje się najmocniej jak się da bez blokowania koła. Tarczówki znakomicie to ułatwiają i tu tkwi ich wyższość nad V-kami, a nie w większej mocy. Jak za często blokujesz tylne koło to po prostu za mało wykorzystujesz przedni hamulec. W normalnej jeździe (nie DH) tylna tarcza większa niż 160mm nie ma po prostu sensu.
Mod Team safian Napisano 1 Września 2013 Mod Team Napisano 1 Września 2013 Większa tarcza może jedynie pogorszyć modulację, czas nauczyć się używać hamulca
Olin Napisano 2 Września 2013 Autor Napisano 2 Września 2013 Większa tarcza może jedynie pogorszyć modulację, czas nauczyć się używać hamulca Rozumiem. Czyli faktycznie tak jak myślałem wymiana nic nie pomoże. Wykorzystywanie w większym stopniu przedniego hamulca wiąże się jednak z pewnym ryzykiem-niestety przetestowałem na sobie. Wcześniejsze hamowanie spowoduje jednak też spadek prędkości i stratę cennych sekund, tak, że chyba nie ma złotego środka. Dzięki za wszystkie posty.
Mod Team sznib Napisano 2 Września 2013 Mod Team Napisano 2 Września 2013 Najlepiej hamować oba hamulcami naraz, czasem zależnie od sytuacji jeden dociskając mocniej. Nie ma wtedy ryzyka OTB. Ważne jest wyczucie i tego trzeba się nauczyć. Sam mam tarcze 2x180, klocki metaliczne, silne hamulce, a koło (czy to przednie czy tylne) blokuję tylko kiedy chcę i bez problemu daję radę wyhamować z prędkości 50-60km/h na małym dystansie bez blokowania koła.
Mod Team safian Napisano 2 Września 2013 Mod Team Napisano 2 Września 2013 Wykorzystywanie w większym stopniu przedniego hamulca wiąże się jednak z pewnym ryzykiem-niestety przetestowałem na sobie.Przy odpowiednim przeniesieniu środka ciężkości praktycznie nie ma szansy na zaliczenie OTB, po prostu trzeba trochę poeksperymentować, popróbować i będzie dobrze
Mod Team Puklus Napisano 2 Września 2013 Mod Team Napisano 2 Września 2013 Nie bez powodu motocykle mają z przodu dużą albo i 2 tarcze a z tyłu małą a większość aut z tyłu ma bębny, bo cała energia gromadzi sie z przodu podczas hamowania. Najważniejsze by mieć przyczepną oponę i wyczucie w palcach, dokładając balansowanie ciałem tylny staje sie hamulcem pomocniczym.
BajkowiecxD Napisano 2 Września 2013 Napisano 2 Września 2013 po zmianie z slabej tarczy tektro 160mm na hs1 203 mm zauwazyłem roznicę tylko w tym ze nie piszczała w deszczu Dopiero po zmianie opon może się skrócic czas hamowania
Olin Napisano 3 Września 2013 Autor Napisano 3 Września 2013 2i regulaminu treść usunięta przez moderatora. Jeszcze raz dzięki za wszystkie posty. Jeszcze tylko pytanie chyba związane z precyzją hamowania: jaki wpływ na precyzje hamowania ma grubość osi czyli sztywność ?
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.