Skocz do zawartości

[napęd] problem, rower nie osiąga prędkości.


Kage

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam.

 

Chodzi tu o rower: Jamis Trail x3

 

Waga: 14,5 kg Rama: aluminium 7005 Widelec: RST Gila T9, 80 mm Tłumik: n.d. Rozmiary ramy: M: 12/14/15,5/17/19/21; D: 12/14/17,5 Stery: VP Wspornik kierownicy: Jamis XC Kierownica: Jamis XC, wznios 13 mm, szerokość 620 mm Wspornik siodła: Jamis, aluminiowy Siodło: Jamis ATB Piasty: aluminiowe Obręcze: Weinmann ZAC-19 Opony: CST XC 26x1.95 Dźwignie przerzutek: Shimano Altus EF50 EZ-Fire Plus Przerzutka przód: Shimano C051 Przerzutka tył: Shimano Deore M531 Dźwignie hamulca: Shimano Altus EF50 EZ-Fire Plus Hamulce: Tektro iO, tarczowe, mechaniczne Korby: SR XCC-T202, 42-32-22 z. Środek suportu: kartridż, uszczelniony Pedały: płaskie, tworzywo sztuczne Kaseta: Shimano HG30, 11-32 z., 8 b. Łańcuch: Shimano HG40 Rozmiar do geometrii: M 17 Kąt główki: 71° Kąt podsiodłowy: 73,5° Rura górna: 557 mm Rura podsiodłowa: 432 mm Rozstaw kół: 1043 mm Rama - tył: aluminium Zawieszenie: n.d. Dystrybucja: Polsport

 

Rower nie jest mój, był zakupiony 3 lata temu, na przecenie. Przez dłuższy czas jest nie używany, nie przejechał nawet 200km. Byłam z nim we wszystkich serwisach w moim mieście, w każdym z nich nie zauważono problemu który dotyczy napędu. Nie wiem dokładnie co jest nie tak bo nie znam się na tym.

 

Postaram się opisać problem jak najlepiej: po ustawieniu biegów na najwyższe rower nie ma możliwości rozpędzenia się nawet do 25km/h i utrzymania tej prędkości na prostej drodze, wjeżdżanie na podjazdy już nie mówiąc o jechaniu po nierównej nawierzchni (kamieniach, korzeniach, wysokiej trawie) graniczy z cudem, nawet najniższe „górki” stanowią problem, przerzutki czy tam korba według mnie kręci się o wiele za lekko.

 

Tu nie chodzi o moją kondycje i ile przejechałam rowerem. Jeżdżę od 3 lat, może to krótki okres ale ja wiem swoje, z moimi rowerami jest wszystko w porządku, radzę sobie na nich z każdym podjazdem i na każdej drodze. Nie wiem co mam robić, w każdym serwisie mówią to samo - piękny, śliczny rower, nic mu nie brakuje, może kondycja za słaba, wszystko w porządku, świetny rower, wygodny, dobrze się nas nim jeździ.

 

Pomoże ktoś? :(

 

Jak potrzeba dołączę zdjęcia.

  • Mod Team
Napisano

Moja droga powoli ... czego dotyczy problem ? korba ci się za lekko kręci ?? Nie bardzo rozumiem .... napisz jakie biegi włączasz, i kiedy ?

 

Aha i uwaga administracyjna - Przeczytaj i przyswój sobie regulamin, bo następnym razem będą ostrzeżenia.

Napisano

Zabij mnie ale nie mam pojęcia w czym problem?? Załóżmy, ze masz łańcuch na środkowej zębatce korby i gdzieś na środku kasety z tyłu to co się dzieje?? Kręcisz korbą a rower nie jedzie??

 

Dosyć głupie pytanie ale zmieniasz przełożenia?? Jak na rowerze w którym masz łańcuch na największym blacie korby i mniejszych zębatkach kasety nie możesz się rozpędzić do ponad 20 km/h. To jest możliwe tylko wtedy gdyby poszły zapadki w bębenku piasty czy wolnobiegu ale to by chyba w serwisie wyłapali.

Napisano

Może masz świetną kondycję, ale brakuje pary w nogach. Zredukuj przełożenia i jedź z wyższą kadencją. Może jeździłaś na tym rowerze podczas wiatru, na innych nawierzchniach. Jest zbyt wiele zmiennych. Jeśli w kilku serwisach nie stwierdzono żadnych problemów, to trudno, żeby na forum internetowym, nie dotykając roweru, ktoś Ci pomógł. 

Piszesz o innych rowerach - jakie to są rowery? Gdzie nimi jeździsz? 

pozdr

  • Mod Team
Napisano

 

wjeżdżanie na podjazdy już nie mówiąc o jechaniu po nierównej nawierzchni (kamieniach, korzeniach, wysokiej trawie) graniczy z cudem, nawet najniższe „górki” stanowią problem, przerzutki czy tam korba według mnie kręci się o wiele za lekko.

Mnie strasznie intryguje to stwierdzenie i to co za nim sie kryje, bo ja tego nie ogarniam.

Napisano

Moja droga powoli ... czego dotyczy problem ? korba ci się za lekko kręci ?? Nie bardzo rozumiem .... napisz jakie biegi włączasz, i kiedy ?

 

Aha i uwaga administracyjna - Przeczytaj i przyswój sobie regulamin, bo następnym razem będą ostrzeżenia.

 

Jak już mówiłam problem dotyczy napędu.

 

Rower posiada 3 przednie zębatki i 7 tylnych co razem daje 21 przełożeń.

 

By ruszyć z miejsca biegi ustawione są zawsze na 3 (przód) i 5 (tył). Gdy jadę po prostej biegi ustawiam na najwyższe czyli 3 i 7. Tu pojawia się problem bo bieg 3 i 7 w tym rowerze chodzi tak jak w moim 3 i 4 i nie ma możliwości rozpędzenia się nawet do 25km/h i utrzymania tej prędkości na prostej drodze. Podczas wjeżdżania na podjazdy (co jest praktycznie nie możliwe przy dłuższych trasach, nieźle się trzeba napocić by w końcu wyjechać) zmniejszam ilość biegów na np. 1 i 5 (zależy od tego czy jest stromy itd). Chciałabym aby ten rower po ustawieniu na 3 i 7 chodził bardzo ciężko, dzięki czemu będzie się jechało szybciej. A po ustawieniu 1 i 1 mógł jechać bo jak na razie na tych biegach kręcą się same pedały a rower stoi lub lata kierownicą na wszystkie strony.

Napisano

Napisz coś o swoich pozostałych rowerach. Bo np jeśli przesiadłaś się z roweru trekingowego/szosowego na tego Jamisa to możesz mieć właśnie takie odczucia.

Wynika to z tego, że różne rodzaje rowerów (szosowe, trekingi, górskie) mają różne przełożenia w przerzutkach.

Najłatwiej sprawdzić to licząc i porównując ilość zębów w zębatkach na poszczególnych przełożeniach.

Na chłopski rozum:

- im więcej zębów ma tarcza z przodu tym ciężej się pedałuje ale szybciej jedzie

- i odwrotna zależność z tyłem, im mniej zębów na zębatce z tyłu tym szybciej jedziesz ale ciężej się pedałuje.

 

Na szybkość jazdy może też mieć wpływ rodzaj opon (szerokość, "agresywność" bieżnika) oraz waga roweru i geometria.

No i oczywiście kondycja osoby jeżdżącej.

 

 

P.S. Jeśli masz 7 przełożeń z tyłu to najprawdopodobniej masz wolnobieg z najmniejszą zębatką z 14 zębami.

Żeby jeździć szybciej musiałabyś zmienić wolnobieg na kasetę z najmniejszą zębatką 11-zębową. Wiąże się to niestety ze zmianą samej piasty w kole. Ewentualnie możesz też zmienić korbę z przodu na trekingową (z ilością zębów np 28-38-48)

 

Pozdrawiam

Napisano

Napisz coś o swoich pozostałych rowerach. Bo np jeśli przesiadłaś się z roweru trekingowego/szosowego na tego Jamisa to możesz mieć właśnie takie odczucia.

Wynika to z tego, że różne rodzaje rowerów (szosowe, trekingi, górskie) mają różne przełożenia w przerzutkach.

Najłatwiej sprawdzić to licząc i porównując ilość zębów w zębatkach na poszczególnych przełożeniach.

Na chłopski rozum:

- im więcej zębów ma tarcza z przodu tym ciężej się pedałuje ale szybciej jedzie

- i odwrotna zależność z tyłem, im mniej zębów na zębatce z tyłu tym szybciej jedziesz ale ciężej się pedałuje.

 

Na szybkość jazdy może też mieć wpływ rodzaj opon (szerokość, "agresywność" bieżnika) oraz waga roweru i geometria.

No i oczywiście kondycja osoby jeżdżącej.

 

 

P.S. Jeśli masz 7 przełożeń z tyłu to najprawdopodobniej masz wolnobieg z najmniejszą zębatką z 14 zębami.

Żeby jeździć szybciej musiałabyś zmienić wolnobieg na kasetę z najmniejszą zębatką 11-zębową. Wiąże się to niestety ze zmianą samej piasty w kole. Ewentualnie możesz też zmienić korbę z przodu na trekingową (z ilością zębów np 28-38-48)

 

Pozdrawiam

 

Moje rowery to: Author Basic asl i Kross Level B3, są to rowery górskie, nie miałam nigdy styczności z szosowymi. Jeżdżą zupełnie inaczej niż Jamis, nie ma porównania.

Napisano

Policz odpowiednio we wszystkich 3 rowerach ilość zębów na najmniejszej zębatce z tyłu oraz na największej tarczy z przodu.

 

Napisano

Mnie strasznie intryguje to stwierdzenie i to co za nim sie kryje, bo ja tego nie ogarniam.

 

Nie da się tego normalnie napisać, ten rower jest inny, może to wada fabryczna? Nie wiem, dlatego zwracam się o pomoc, może na tym forum ktoś będzie wiedział o co chodzi. Na Authorze i Krossie jeżdżę w różnym terenie, głównie jest to szosa, las, drogi żwirowe i polne. Jaimisa używam tylko na ulicy, na bardzo krótkich prostych odcinkach, bo do lasu i na dłuższe trasy szkoda się nim tłuc. Jak na razie ten rower służy głównie jako transport do sklepu i z powrotem.

Napisano

Rower posiada 3 przednie zębatki i 7 tylnych co razem daje 21 przełożeń.

 

By ruszyć z miejsca biegi ustawione są zawsze na 3 (przód) i 5 (tył). Gdy jadę po prostej biegi ustawiam na najwyższe czyli 3 i 7. Tu pojawia się problem bo bieg 3 i 7 w tym rowerze chodzi tak jak w moim 3 i 4 i nie ma możliwości rozpędzenia się nawet do 25km/h i utrzymania tej prędkości na prostej drodze. Podczas wjeżdżania na podjazdy (co jest praktycznie nie możliwe przy dłuższych trasach, nieźle się trzeba napocić by w końcu wyjechać) zmniejszam ilość biegów na np. 1 i 5 (zależy od tego czy jest stromy itd). Chciałabym aby ten rower po ustawieniu na 3 i 7 chodził bardzo ciężko, dzięki czemu będzie się jechało szybciej. A po ustawieniu 1 i 1 mógł jechać bo jak na razie na tych biegach kręcą się same pedały a rower stoi lub lata kierownicą na wszystkie strony.

 

Przyznam szczerze, ze próbuję zgłębić problem ale z trudem mi to przychodzi. Jak w rowerze górskim mającym 24 przełożenia w tym korbę z blatem 42Tmęczysz się na podjazdach. To się po prostu kupy nie trzyma. Jaka by nie była korba i to samo kaseta z tyłu jest to nie możliwe. To samo z np. 3x7/8 jak byś chciała. Ja mam napęd 8 rz.i na takim przełożeniu spokojnie polecę i z 50 km/h.

 

Jeśli łańcuch obsługuje wszystkie zębatki a koło tylne napędza w normalny sposób rower to jaka to może być wada fabryczna??

 

Jak na płaskim będziesz mieć 1x1 to nie możesz być zdziwiona, ze prędkość jest żadna i rower lata we wszystkie strony. To jest bieg terenowy na najcięższe podjazdy.

 

Napisano

@beardman

 

Kross obecnie spoczywa w serwisie. Author w przednich zębatkach ma 42 zęby (największa), 22 zęby (najmniejsza) w tylnych (kasecie) ma 32 zęby (największa), 12 zębów (najmniejsza), pod kasetą są jeszcze dwie małe zębatki które mają po 12 zębów. Jamis ma tyle samo zębatek i zębów. Ale nie rozumiem po co to? Większa ilość zębów = szybsza jazda, ale ona mają tyle samo a różnica jest ogromna.

 

@beskid

 

Doskonale wiem do czego służą biegi. Wypróbowałam Jamisa na dość stromym podjeździe i na 1 i 1 on nie da rady, kierownica lata na lewo i prawo, można pedałować ile tylko się da a i tak nie wyjedzie na górę. Odwiedzał już nie jeden serwis, jeżdżono nim ale nikt nic nie zauważył bo na pierwszy rzut oka to zwyczajny rower.

 

@Piter233

 

Zgadza się ma 8 biegów, tak samo jak Author. Coś mi się pomyliło :D A w rowerze nawet dętka nie była zmieniana.

Napisano

Jeśli przełożenia są te same w Authorze i Jamisie to w takim razie nie ma to wpływu. Podałaś wcześniej, że masz w Jamisie 3x7 przełożeń co sugerowało mi wolnobieg z tyłu. A wolnobiegi miały zwykle inną liczbę zębów co przekładało się na inne przełożenia.

Jeśli to nie to to nie wiem w czym może być problem?  Za szerokie opony? Inna waga roweru?

Zatarte piasty albo strzelony bębenek?  Ale takie rzeczy wykryliby w serwisie.

 

 

 

Napisano

Z racji, że jesteś kobietą nie będę Cię podejrzewał o prowokację ale osobiście jeszcze się z takim przypadkiem nie spotkałem aby przy 1x1 nie dało rady wjechać pod dość stromy podjazd jak piszesz. Jak jest tyle z nim kłopotu to może go sprzedaj bo wydaje mi się, że mało kto da radę tu pomóc.
 

Napisano

Ciekawy temat, wydaje mi się, że najlepiej będzie jak zrobisz zdjęcia swojego napędu, w szczególności zbliżeń na kasetę i korbę, dobrze by też było, gdybyś ustawiła przełożenia do zdjęć na takie, przy jakich masz problem z osiągnięciem prędkości większej jak 25kmh.

 

Pozdrawiam.

Napisano

Jeśli przełożenia są te same w Authorze i Jamisie to w takim razie nie ma to wpływu. Podałaś wcześniej, że masz w Jamisie 3x7 przełożeń co sugerowało mi wolnobieg z tyłu. A wolnobiegi miały zwykle inną liczbę zębów co przekładało się na inne przełożenia.

Jeśli to nie to to nie wiem w czym może być problem?  Za szerokie opony? Inna waga roweru?

Zatarte piasty albo strzelony bębenek?  Ale takie rzeczy wykryliby w serwisie.

 

Jamis jest cięższy o 1 lub 2 kg, opony ma trochę szersze/grubsze. Serwisanci mówili że służy do bardziej agresywniejszej jazdy, ale jak na razie tego po nim nie widać, zwykły „składak” go wyprzedza.

 

 

@beskid

 

Gdyby to był mój rower już dawno bym się go pozbyła. Ale czy ktoś by go chciał…

 

@Loozack

 

Zdjęcia dodam wieczorem lub jutro rano jak aparat się naładuje.

  • Mod Team
Napisano

Wg mnie brakuje przełożenia, być może korba jest mała a z tyłu wolnobieg kończący sie na 14t. to by tłumaczyło wszystko. A tak żebyś zrozumiała jeżeli nie wiesz o czym mówię, policz albo przeczytaj z zębatki ile zębów ma przednia zębatka i z tyłu najmniejsza i jaki rozmiar kół masz.

 

Być może ma 24".

Napisano

Wg mnie brakuje przełożenia, być może korba jest mała a z tyłu wolnobieg kończący sie na 14t. to by tłumaczyło wszystko. A tak żebyś zrozumiała jeżeli nie wiesz o czym mówię, policz albo przeczytaj z zębatki ile zębów ma przednia zębatka i z tyłu najmniejsza i jaki rozmiar kół masz.

 

Być może ma 24".

 

Już wcześniej to napisałam: w przednich zębatkach ma 42 zęby (największa), 22 zęby (najmniejsza) w tylnych (kasecie) ma 32 zęby (największa), 12 zębów (najmniejsza), pod kasetą są jeszcze dwie małe zębatki które mają po 12 zębów. Rozmiar kół: 26.

  • Mod Team
Napisano

ja na prostej drodze używam 44/17/15t zazwyczaj czyli jakieś 3x5/6 przyrównując do twojego sprzętu czyli twoje 3x7 u mnie by to było ok 3x8. Prawie nigdy tego nie używam chyba ze jade z górki bo dla mnie jest za ciezko a ty mowisz ze kręci sie za lekko ... jakoś nie ciągle nie rozumiem twojego punku widzenia.

Napisano

Na największej z przodu i najmniejszej z tyłu to sie jeździ powyżej 35km/h . 25-30 jade zazwyczaj na 3-6 lub 3-5 czyli największej z przodu i na trzeciej lub czwartej (licząc od najmniejszej) z tyłu .

 

Nie ogarniam twoje problemu .

 

Puklus ona ma kasete jest to napisane w 1 poście

  • Mod Team
Napisano

Ja na 3x8/9 z wiatrem w plecy rozpędzę swoją krowę do 50km/h, nie wyobrażam sobie jazdy ok 20km.h na takim przełożeniu.

 

Puklus ona ma kasete jest to napisane w 1 poście

Ciężko mi było ogarnąć wypowiedź :P

Napisano

A ja radzę koleżance zmierzyć swoją kadencję. 

Zegarek w dłoń i liczysz obroty np. prawej nogi. Według mnie tylko tu tkwi problem.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...