Skocz do zawartości

[hamulce] Avid + Goodridge + Straitline = Custom Brakes


BikeBert

Rekomendowane odpowiedzi

Pomysł na "customowe" hamulce zrodził się po kilku niesympatycznych przygodach

z fabrycznymi zestawami hamulców firmy Hope[less] [Moto6, Tech M4, Tech V2]

Postanowiłem zatem powrócić do firmy, z którą nigdy nie miałem problemów, i.e. Avid.

Moje pierwsze Juicy7 kupiłem w 2004. Przewinęły się one przez kilka rowerów

i do tej pory bezproblemowo spowalniają streetowego sztywniaka.

 

Projekt zakładał zbudowanie niekoniecznie lekkiego ale za to mocnego i przy okazji cieszącego oko hamulca.

Forumowy kolega "Andrew" podsunął pomysł zbudowania następującej hybrydy:

- klamka Juicy Seven ze względu na bezawaryjność i łatwość odpowietrzania

- zacisk Code ze względu na moc i modulację

 

Ja poszedłem o krok dalej i postanowiłem wzbogacić projekt o:

- przewody Goodridge w oplocie stalowym

- klamki Straitline w kolorze czerwonym

- obejmy SRAM Matchmaker w sosie własnym

 

 

Summa summarum na hamulce składają się:

 

The%252520Brakes%252520001.jpg

 

Avid%252520Juicy%252520Seven%252520MC%252520001.jpg

Klamka Avid Juicy Seven 2008

 

 

The%252520Brakes%252520022.jpg

Zacisk Avid Code 2012

 

 

Avid%252520Code%252520R%2525202012%252520006.jpg

Tarcza Avid HS1 Rotor 180mm

 

 

Avid%252520Code%252520R%2525202012%252520003.jpg

Tarcza Avid HS1 Rotor 200mm

 

 

Goodridge%252520Brake%252520Hose%252520001.jpg

Przewód hydrauliczny Goodridge 900mm

 

 

Goodridge%252520Brake%252520Hose%252520002.jpg

Przewód hydrauliczny Goodridge 1650mm

 

 

Straitline%252520Lever%252520001.jpg

Klamka Straitline

 

 

Avid%252520Matchmaker%252520001.jpg

Obejmy SRAM Matchmaker

 

 

 

 

Złożenie całego hamulca odbyło się bez żadnych problemów.

Do bezstresowej i przyjemnej pracy nad hamulcem przyczynił się zestaw przewodów i końcówek wielokrotnego użytku firmy Goodridge.

 

Przy okazji postanowiłem zrobić kilka zdjęć dokumentujących cały proces oraz napisać krótki "manual".

Mam nadzieję, że przyda się innym rowerzystom majsterkowiczom podczas podobnej operacji.

 

 

Zatem zaczynamy!

 

Na początek niezbędne narzędzia:

 

The%252520Brakes%252520011.jpg

 

• Avid Juicy Bleed Kit [zestaw do odpowietrzania]

• płyn hamulcowy DOT 5.1

• klucz płaski 8mm

• klucze imbusowe 2.5, 3, 4, 5mm

• klucz torx T-10

• szpikulec

• czyste szmaty lub ręcznik papierowy

• alkohol izopropylowy lub woda mydlana

 

Do mojego projektu potrzebny był Goodridge Hose Kit 104.

 

Na początku należy przyciąć wąż do żądanej długości. Warto postępować wg angielskiej maksymy: measure twice, cut once!

Mój kolega w takich sytuacjach zwykł mawiać: Kur*a, dwa razy uciął i dalej krótkie :)

 

 

Do skracania przewodu warto użyć dobrych jakościowo nożyc.

Sama operacja obcięcia musi być szybka i zdecydowana, zwłaszcza przy przewodach w stalowym oplocie.

 

The%252520Brakes%252520012.jpg

 

 

Zaraz po obcięciu należy zaokrąglić końcówkę przewodu.

Zazwyczaj nożyce do przewodów mają do tego specjalne narzędzie.

 

The%252520Brakes%252520013.jpg

 

 

Następnie na koniec przewodu nasuwamy końcówkę [RCB600-02MTB C].

UWAGA: od 2006 roku w zestawach rowerowych Goodridge nie nacinamy i nie zdejmujemy [!]

11mm bezbarwnego plastikowego pokrycia przewodu mimo,

że instrukcja zaczyna się właśnie od tego kroku. Końcówka nasuwa się nieraz z zauważalnym oporem,

zwłaszcza gdy nie zaokrąglimy wcześniej końcówki przewodu.

Ja założyłem rękawiczki rowerowe dla lepszego "gripu" i ruchem obrotowym osadziłem końcówkę na przewodzie.

 

The%252520Brakes%252520015.jpg

 

 

Po nałożeniu końcówki, za pomocą jakiegoś szpikulca powiększamy nieco otwór w przewodzie,

aby później inna końcówka mogła łatwo wkręcić się w ów otwór.

UWAGA: oryginalna instrukcja zaleca aby otwór powiększyć przed założeniem końcówki na przewód.

Jednak taka kolejność utrudnia,

a wręcz uniemożliwia wsunięcie końcówki na poszerzony wcześniej przewód.

 

The%252520Brakes%252520016.jpg

 

The%252520Brakes%252520017.jpg

 

 

Teraz nasuwamy na przewód żółtą gumową osłonkę z napisem Goodridge oraz oprawiamy drugi koniec przewodu wg instrukcji jak powyżej.

 

The%252520Brakes%252520018.jpg

 

 

Następnie pora na zaopatrzenie klamki w odpowiednie końcówki.

W moim przypadku były to: MTB442-02-M8 C SW oraz MTB442-02-M81 C SW.

 

The%252520Brakes%252520019.jpg

 

The%252520Brakes%252520020.jpg

 

 

W zacisk także wkręcamy odpowiednią końcówkę. Avid Code wymaga: MTB442-02-M8.

Po zaopatrzeniu klamki i zacisku w końcówki mój zestaw wyglądał jak poniżej.

 

The%252520Brakes%252520024.jpg

 

 

Teraz pozostało już tylko połączenie całości. Zaczynamy od zacisku. Po prostu wkręcamy końcówkę wystającą z zacisku w przewód.

Tu także przydały się rękawiczki rowerowe dla lepszego "gripu".

Kiedy połączą się gwinty końcówki wystającej z zacisku z tym w końcówce na przewodzie, możemy pomóc sobie płaskim kluczem 8mm.

Ważne aby pozostawić przerwę ok. 1mm pomiędzy dwoma końcówkami, czyli nie wkręcamy do końca zacisku w przewód.

Analogicznie postępujemy na drugim końcu przewodu: wkręcamy klamkę w przewód, także pozostawiając przerwę ok 1mm.

 

Na koniec pozostaje tylko zalać przewód olejem i odpowietrzyć hamulec.

Cała procedura odpowietrzania hamulców Avid wbrew pozorom jest prosta i przyjemna.

Kiedy czyta się papierową instrukcję można odnieść inne wrażenie.

Jednak wszystko staje się jasne i przejrzyste kiedy obejrzy się

na YouTube.

 

Ponieważ system hamulcowy po złożeniu z odrębnych części jest całkowicie pozbawiony płynu hamulcowego,

procedurę odpowietrzenia należy przeprowadzić dwukrotnie.

 

 

Po naszym ciężkim narzędziowo-serwisowym wysiłku przyszła pora

na ustawienie klamki, testowanie i delektowanie się nowym hamulcem.

 

The%252520Brakes%252520027.jpg

 

The%252520Brakes%252520026.jpg

 

The%252520Brakes%252520029.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie to trochę drogo wyszło, ale czego się nie robi dla roweru... :)

W sumie to po Twoim pytaniu zacząłem liczyć orientacyjny koszt tego projektu:

- komplet hamulców Avid Code R 2012 - ok. 1200 PLN

- komplet klamek Juicy Seven - ok. 600 PLN

- klamki Straitline - ok. 300 PLN

- komplet przewodów Goodridge - ok. 300 PLN

 

Razem wychodzi ok. 2400 PLN.

 

Jednak mam nadzieję, że uda mi się sprzedać klamki m które zostały mi z kompletu Avid Code 2012.

Wówczas ostateczny koszt byłby niższy. Czy było warto? Moja odpowiedź brzmi: tak!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Regulamin forum, pkt 2i

 

W USA bez problemu dostaniesz same zaciski do starszych modeli [sprzed 2011], choć nie jest to zbyt opłacalna opcja [ok. 300 PLN].

Tych nowych nie widziałem jeszcze w sprzedaży. Wagowo sam zacisk Code oczywiście będzie cięższy od zacisku Juicy.

Jednak cały hybrydowy komplet [klamka Juicy + zacisk Code] waży mniej niż pierwsze Juicy7.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

"- klamki Straitline - ok. 3..."

Jak już coś to łapy, bo klamka to komplet korpus plus właśnie łapa.

Co do poradnika to fajnie zrobiony, choć myślę ze niewielu skorzysta, bo cena kosmiczna. Ale jak kogoś stać i potrzebuje ekstra silnych i oryginalnych hamulców to czemu nie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak już coś to łapy, bo klamka to komplet korpus plus właśnie łapa.

 

Łapami to ja hamuję, łapiąc za klamki :)

Sam ubolewam, że zarówno język angielski [levers] jak i polski [klamki] nie rozróżnia tych dwóch elementów.

Wystarczy spojrzeć na stronę producenta Straitline oraz na polskiego dystrybutora Beastie Bikes,

którzy stosują taką właśnie nomenklaturę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawie to wyszło ale może taniej by było, kupić nowe Formule The One. Próbowałeś jazdy na nich ?? Podobno trwałe, w miarę lekkie, a i siłę mają, bo sam sprawdzałem :thumbsup:

Co do Twoich tarcz: masz jakieś porównanie do G2 lub G3 ?? Jak Ci się sprawują te, które masz w zestawie ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Próbowałem Formule The One i nie spodobała mi się ich praca oraz wygląd klamek.

Trzeba przyznać, że ich moc jest potworna. Jednak jak dla mnie nie mają dobrej modulacji, działają zero-jedynkowo.

Takie są moje subiektywne odczucia.

 

Co do nowych tarcz HS1, to Avid [Formula także] na 2012 wprowadził nowy standard średnic: [160], 180, 200.

Zatem upgrade będzie wymagał nowych adapterów lub kombinowanie z podkładkami.

Jeśli chodzi o pracę, to HS1 po pierwsze nie piszczą jak starsze G2. To zasługa otworów, które zastąpiły podłużne wycięcia.

Powierzchnia tarcz jest także zauważalnie "gładsza" niż w starszych modelach.

Są też oczywiście nieco lżejsze. No i mnie się wizualnie podobają ale wiem, że w tej kwestii zdania są podzielone.

Ja traktuję te kilka różnic jako miły bonus, ale nie powód dla upgrade'u.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Łapami to ja hamuję, łapiąc za klamki :)

Sam ubolewam, że zarówno język angielski [levers] jak i polski [klamki] nie rozróżnia tych dwóch elementów.

Wystarczy spojrzeć na stronę producenta Straitline oraz na polskiego dystrybutora Beastie Bikes,

którzy stosują taką właśnie nomenklaturę.

Ja spotkałem się z określeniem "łapa/łapka" odnośnie samej dźwigni klamki, i w sumie nie jest to złe określenie, na pewno lepsze niż nazywanie "klamką" zarówno całości, czyli korpus plus dźwignia (łapa), jak i tego drugiego elementu osobno. Bo jak by brzmiało pytanie kogoś kto by sobie by chciał stuningować klamkę:

"Jaką klamkę kupić do mojej klamki?"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...