Skocz do zawartości

[kaseta] 8-rz vs 9-rz


lucek

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

jak myślicie- czy opłaca sie wydać pare setek na wymiane całego napędu pod kasete 9? jak bardzo odczuwalna taka zmiana ( z kasety 8)? czekam na Wasze opinie :D

Napisano

Jakiś czas temu wymieniałem 8-rz napęd na LX czyli 9-rz.

 

Jeżeli chodzi o zmianę kasty to raczej jest lepiej. Zawsze to 3 przełożenia więcej. Jeżeli miałbyś 6-rz czy 7-rz to bez zastanowienia wymieniałbym (a raczej kupował nowy rower, żeby mieć od razu 9-rz). W Twoim przypadku myślę że to raczej nie ma sensu, no chyba, że dysponujesz większym zapasem finansowym i nie masz na co go przeznaczyć :D .

Napisano

sprawa nie jest taka łatwa. spodobały mi sie tarczówki lx, a sprzedają je od razu z manetkami. manetki są na kasete 9rz, a ja mam ósemke. korbe i tak bede musiał zmienić, więc w sumie pozostawałoby mi zmienić przerzutke, kasete i łańcuch. ech, ciężkie są wybory rowerzysty ... ;-)

Napisano

Witam. Jaką masz przerzutkę? Myślę, że różnicy nie odczujesz, ale w twoim wypadku warto zmienić na 9 bbiegów. Pozdrawiam.

Napisano

z tyłu acera. jak uzbieram troche kaski to sie chyba szarpne i cały napęd zmienie na lx. tylko sie bede musiał na nowo uczyć zmieniać biegi, bo z hamplami są dual controle :D

Napisano

Z tego co pamiętam Lucek to też masz Hexagona i że masz jakiś rower do sprzedania, co go wygrałeś. Kasę chcesz przeznaczyć na nowe części. Myślę, że to bardzo dobry wybór. Po wymianie napędu na LX będziesz miał taką samą maszynę jak ja, z tą różnicą, że ja mam V-Brake. Sprzęt spisuje się wybornie :)

 

Co do manetek DC to wsiadasz i jedziesz. Bardzo fajny wynalazek.

Napisano

dokładnie tak, tylko że część funduszy pójdzie jeszcze na sprzęt na snowboard. mam nadzieje, że gwiazdka sie w tym roku postara. może sie uda od niej wymusić korbe albo chociaż przerzutke :). idą święta! :)

Napisano

Kathar napisał: Jeżeli chodzi o zmianę kasty to raczej jest lepiej. Zawsze to 3 przełożenia więcej.

 

Kolego jak bedziesz jeździł na najmniejszym przełożeniu z przodu i na najmniejzym z tyłu to ci życze powodzenia :)

Napisano

Lukasz1306 za bardzo nie wiem o co Ci chodzi :) .

 

Przy zmianie 8-rz na 9-rz masz 3 przełożenia więcej. Zamiast 24 (3x8) masz ich 27 (3x9) :) . Dla mnie osobiście duży PLUS. A jeżeli chodzi o łańcuchy w naszych rowerach to raczej możesz spać spokojnie. Nikt w ten sposób jaki opisałeś nie jeździ. W ogóle skąd ten pomysł?

Napisano

Jakie 27 przełożeń. Standardowa korba ma blaty 22-32-42 a kaseta 11-12-14-16-18-21-24-28-32.

 

Czyli 22-11 czy 32-16 czy 42-21 to róznicy żadnej nie ma. Czyli już mamy 25 biegów. Dalej 22-21 czy 32-32 róznica równiez mało zauwazalna. Kolejny bieg do piachu i mamy 24. Może jeszcze coś by się znalazło.

 

A tak już kończąć to jak ktos nie chce zajechac sobie napędu to z więcej niż tych 14 biegów na 9 kasecie nie korzysta. Prawda jest taka, że różnica między 8, a 9 jest niewielka, inne są międzybiegi dla normalnego usera jezdzącego bez kadencjometru niewykrywalne w zasadzie. Dokładane sa kolejne w celach marketingowych, ze niby lepsze. Wiele osób szuka starych 8-mek XT i XTR bo łańcuchy są szersze i trwalsze.

Napisano
A bedziesz korzystał z 1x9 ? Powodzenia :) 3x9 i 2x9 sie przydadza .

:) Idąc Twoim tropem myślenia zadam Ci równie głupie pytanie: A będziesz korzystał z 1x8?, a może z 1x7 :) ?

 

Więc po co w ogóle tyle tych zębatek na kasecie? Wystarczyły by 2 czy 3 i byłby spokój. Tak ciężko zrozumieć, że przy kasecie 9-rz mamy mniejszą granicę pomiędzy poszczególnymi blatami kasety. Przez to jazda jest bardziej płynna, przerzutka wykonuje mniejszą prace przerzucając na, lub z zębatek mających niewielką różnice ząbków między sobą (inaczej rozstaw ma kaseta 8-rz 11-32 a inny 9-rz 11-32 minimalnie, ale zawsze inny). Jest wygodniejsza dla bikera!!! I wcale nie myślę tu o tych granicznych przełożeniach jak 1x9, czy jakiś innych narażających łańcuch na nieodpowiednie prowadzenie po skosie.

 

I jeszcze zapytam na koniec. Po co Shimano, SRAM i jeszcze pewnie inne firmy robią kasety 10, 9, 8 rzędowe, skoro z góry zakładasz, że ktoś byłby na tyle głupi, żeby używać takich przełożeń jak np. 1x9?

Napisano
sprawa nie jest taka łatwa. spodobały mi sie tarczówki lx, a sprzedają je od razu z manetkami. manetki są na kasete 9rz, a ja mam ósemke. korbe i tak bede musiał zmienić, więc w sumie pozostawałoby mi zmienić przerzutke, kasete i łańcuch. ech, ciężkie są wybory rowerzysty ... ;-)

Sprzedają też LX-y bez manetek:

http://allegro.pl/item218635712_hamulce_ta...umrowerowe.html

 

Ja pozostałbym jednak przy ósemce i kupił fajną dechę póki jeszcze są olbrzymie przeceny na modele 06/07 :)

Napisano

Też ubolewalem nad decyzją i właściwie kaseta 9-rz 11-32, to to samo co 8-rz 11-28 z dołożoną największą koroną 32T, której w ogole sie nie używa. Rozważałem zostać przy 8-rz pod kątem masy, jako, że jest mniej koron, ale okazuje się, że np. kaseta LX 8-rz jest cięzsza od 9-tki

 

8-rz ok. 350g

9-rz ok. 300g

 

Łańcuch cieńszy, więc też lżejszy, gorzej z wytrzymałościa, więc są plusy i minusy.

Zmieniłem z 8mki na 9tkę tylko dlatego, że musialem zmienić manetki, a najwyższa klasa 8mek są tylko alivio.. Nie widziałem 8mek LX'a

Napisano
Więc po co w ogóle tyle tych zębatek na kasecie? Wystarczyły by 2 czy 3 i byłby spokój. Tak ciężko zrozumieć, że przy kasecie 9-rz mamy mniejszą granicę pomiędzy poszczególnymi blatami kasety. Przez to jazda jest bardziej płynna, przerzutka wykonuje mniejszą prace przerzucając na, lub z zębatek mających niewielką różnice ząbków między sobą (inaczej rozstaw ma kaseta 8-rz 11-32 a inny 9-rz 11-32).

Tak się akurat składa, że rozstaw typowej kasety 8-rz to: 11-13-15-17-20-23-26-30T lub 11-13-15-18-21-24-28-32T, a 9-rz 11-12-14-16-18-21-24-28-32 lub 11-13-15-17-20-23-26-30-34T. Jak widać różnice są minimalne i sprowadzają się do niewielkiego zagęszczenia biegów na górze lub do dodania jeszcze jednego biegu na dole. Dla ósemki 11-30 i korb 44-22 mamy 12, góra 14 efektywnych przełożeń, bo pozostałe albo się dublują, albo wykańczają napęd. Dla dziewiątki 11-32 i korb 44-22 wychodzi maksymalnie 18 przełożeń, ale bez rzeźbienia srodek-blat użytecznych jest 15. Niedowiarkom radzę policzyć wartości poszczególnych przełożeń i sprawdzic położenie łańcucha... Ogólnie, 9-rz daje nieco lepsze zestopniowanie, ale w praktyce jest to nieodczuwalne, chyba że komuś brakuje niskich przełożeń. Zaryzykuje stwierdzenie, że w przypadku standardowego stopniowania, 9-rz nie wnosi nic poza jednym niższym biegiem. Dostajemy za to cięższą kasetę i słabszy łańcuch. 9-rz ma natomiast wielka zaletę, jeśli ktoś chce złożyć sobie kasetę wg własnych upodobań. Wtedy rzeczywiście większa ilość biegów daje płynną jazdę, ale trzeba stosować kasety szosowe, albo skladać samemu jedną kasetę z kilku.

Napisano

XT na 8 jest lżejszy od XT na 9, ale tylko o ~10g. Wspomniany wczesniej LX jednak nie. Zresztą whatever.

Sam zostałbym na 8, gdyby nie to, że są sh*towate manetki. Dual-release, które mam w nowych XT to super sprawa, dziekuję bardzo za Alivio czy jakieś tam starocie.

Napisano

Shimano cały czas robi manetki XT na 8, a starocie, mam na myśli XT z cyframi na telewizorkach, działaja lepiej niż te nowsze. Na Dual-release nie miałem okazji jeździć.

Napisano

Naprawde fajna opcja, zwłaszcza jak przy rapid-fajerowaniu dociskam cynglem w gripa. To mnie zmobilizowało do zmiany przyzwyczajeń, zacząłem trigerować i jest super. Poza tym manetki mają mniejszy luz roboczy niż starsze oraz niższe wersje Shimano.

Napisano

Ale nadal to nie to samo co triggery.

 

Co do biegów - z 9 chętnie bym amputował dwa przełożenia, mógłbym zwiększyć odległość między kołnierzami w piaście, mieć mocniejsze kółko, a jeśli taka 7'ka byłaby dobrze zestopniowana to i na brak odpowiednich przełożeń bym nie narzekał

Napisano

Nigdy nie jeździłem na trigerach i nie zamierzam, zmieniałem tylko kiedyś biegi na sucho w sklepie i na tej podstawie dual-release wydaje mi sie wygodniejsze.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...