Skocz do zawartości

[auć!] Kompedium pęknięć w rowerze:


Rekomendowane odpowiedzi

Jestem z tym osób, które telefon wymieniają średnio co 10 lat, a rower co 20. Mojemu już chyba nabiło z 16 wiosen i nie zapowiada się na razie na zmiany (co nie oznacza, że nic w nim nie wymieniałem). Zliczając kilometry to chyba dojechałbym już do Księżyca. Jednak przez ten czas pękło w nim chyba wszystko co tylko się dało, więc postanowiłem zrobić małe kompedium pęknięć i ich przyczyn.

1. Zacisk sztycy
obraz
Chyba pierwsza z rzeczy która się poddała. Po prostu za mocno chciałem przykręcić. Model - ???

2. Hak przerzutki
Był taki okres, że hak łamał mi się co tydzień. Łancuch był źle skuty i czasami klinował się w przerzutce, a naciskąjąć pedał - łańcuch ciągnął wózek przerzutki do góry az do złamania. Gdy przeszedłem na spinki - problem zniknął. Jednak od tamtego czasu został mi nawyk, że w sakwie, oprócz zestawu do łatania dętki, kluczy, zacząłem wozić hak na wymianę.
obraz

3. Obręcz
Przy V-brake-ach jak wiadomo, klocki trą o obrącz. Klocki sie ścierają, jednak obręcz też. W końcu staje się tak cienka, że ścianka pęką. W ten sposób "zużyłem" dwie obręcze (obie z przodu). Alerims X2100
obraz obraz obraz

4. Sztyca
Dlaczego sztyca pęka w środku, tego chyba nie wie nikt. Zbyt mocne zaciśnięcie albo zużycie materiałowe? Pacjent: Sztyca ZOOM
obraz obraz obraz

5. Rama - trójkąt przy sztycy
Prawdopodobnie od zbyt krótkiej sztycy wsuniętej zbyt krótko. Kiedyś zauwazyłem przy myciu ramy. Peknięcie jednak nie poszerzało się. Rama: Kross Level A4 2008
obraz obraz obraz obraz

6. Rama - trójkąt przy supporcie
To pęknięcie zauważyłęm po powrotcie z jednej z wycieczek, gdzie miałem wiatr w plecy i jechałem z 30-35km/h przez kilkanaście kilometrów. Ściezkochodnik, ale ciągle podjazdy i zjazdy. Wtedy też pękła mi obręcz (pkt 3).

obraz obraz obraz obraz

Ramę oddałem do spawania i wytrzymała jeszcze z rok:
obraz obraz obraz obraz

7. Rama - trójkąt przy sterach
Dlaczego rama pęka w najgrubszym miejscu i to w dotatku tam, gdize jest jeszcze wzmocniona? Prawdopodobnie zmęczenie materiału. Zauważyłem "przypadkiem" podczas jednej z jazd po lesie, gdzie wjeżdżając na górę, towarzyszył mi dotąd niespotykany odgłos trzeszczenia.
obraz obraz obraz obraz obraz

Po tej przygodzie wymieniłem ramę na nową(używaną) - identyczną.
Niestety poprzedni właściciel chyba zbyt słabo dokręcał tylne koło, bo gniazdo było mocno wyrobione i niesymetryczne.
Musiałem oddac do "zaspawania" a potem na nowo wyfrezowałem otwory:
obraz obraz obraz obraz

8. Ośka pedałów NECO WP-101
Pedały miały świetne recenzje na allegro. Łożyska maszynowe, bardzo lekkie. Nic tylko brać.
Po 2-3 latach nagle podczas jednego z podjazdów pękła ośka. Auć.
Po nastęnym roku pekła ośka w drugim tym samym pedale (!). Jedna z tych "awarii" która może zabolec najbardziej. Zwłaszcza gdy jedziemy ulicą, nie siedzimy na siodełku, a po przeciwnym pasie akurat mija nas ciężarowka.
obraz obraz obraz obraz obraz

9. Stopka do roweru
Pękła w zaznaczonym miejscu. Dwa te same modele w odstępstwie koło 2-3 lat. Tam powinno byc jakieś wzmocnienie, bo cała waga roweru opiera sie na tym cienkim kawałku aluminium, które w ogóle nie jest wzmocnione, w końcu się wygnie. Można potem przygiąć znowu, ale po kilku takich "zabiegach" zmęczenie aluminium trafi szlag.
obraz

10. Bagaznik
Najpierw pęknął po jednej stronie, a po kilkunastu miesiącach po drugiej. Na bagazniku jest jak byk "do 25kg" a nigdy tak go nie obciążałem, maks w sumie 15 kg, równomiernie rozłożony ciężar po obu stroach. Możliwe, że sakwy za bardzo wystają do tyłu i naciskają na ten element.
obraz

11. Wspornik bagaznika
To jest jakaś plaga, ten element pękł mi chyba z 3-4 razy, za każdym razem odcinałem pęknięty fragment i skracałem go. Oczywiśćie nie da sie tego "dokupić". Może, gdyby robili stalowe, a nie aluminiowe to by nie pękło tylk się wygięło.
obraz

12. Kierownica
No i na koniec najlepszy "smaczek" sprzed kilku dni. Przez te 16 lat zastanawiałem się, czy jest jakis element roweru, który towarzyszył mi od samego początku we wszystkich podróżach. Wyszło, że chyba tylko rogi, kierownica i mostek. Parę dni temu jadąć po prostej drodze (!), nagle lewa ręka zaczęła mi się zsuwać w dół. Szczęśliwie od razu zatrzymałem rower, jednak przez kilka minut stałem w miejscu jak wryty zastanawiając się, jak to się w ogóle mogło stać. Pękło w miejscu zaraz za mostkiem. Mostek do kierownicy od nowości nie był nigdy przykręcany ani odkręcany. Znowu zmęczenie materiału?
Pacjent: Kierownica truvativ
obraz obraz

Edytowane przez krzysiobal
  • Haha 2
  • Smutny 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przejeżdżałeś tym rowerem po 24 tys. kilometrów rocznie - to w nawiązaniu do Księżyca?

Nie miałem nigdy Krossa i nie wiem jak jeździsz, ale po jednej dziesiątej tych pęknięć wymieniłbym rower na inny. Odmienną kwestią jest oddanie ramy do "spawacza" który zrobił jak na obrazku i późniejsze używanie takiej ramy - nie wskazuje to na jakikolwiek poziom kultury technicznej, co pewnie ma przełożenie na "trwałość" poszczególnych elementów. Podobnie jak brak odkręcenia i ponownego przykręcenia kierownicy przez 16 lat i zdziwienie że coś nie zadziało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łał. Części się zużywają, rama pęka. Nowe. Nie znałem. :))) 

Autorze, wielu z nas jest tu od lat, w świecie rowerowym jeszcze dłużej, nie takie rzeczy widzieliśmy. Zużycie sprzętu i pękanie ram to naturalna kolej rzeczy.

Jesteś pewnie z tych, którzy kupując 20-letnie auto badają jego każdy centymetr kwadratowy miernikiem lakieru oczekując, że będzie na całości fabryczny lakier bez żadnych napraw... :)

P.S. Zamiast zakładać zbędny wątek, trzeba było wrzucić te zdjęcia do forumowego "śmietnika" fotograficznego ZFOR. 😜

Edytowane przez TheJW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To masz chyba wyjątkowego pecha bo za dużo tych awarii.

Przez ostatnie 30 lat pękła mi jedna rama i dwa haki do przerzutki, z czego jeden sam złamałem siłując się z przerzutką.

No ale przyznaję się, że na Księżyc bym nie dojechał. Tak liczę przez ten czas średnio na rok jakieś 7-8 tys.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...