Skocz do zawartości

[kółka przerzutki] nowe kółko z dużym oporem


felt100

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Wymieniłem ostatnio w przerzutce Tiagry model 4700 kółeczka. Przeczytałem, gdzieś, że w miejsce seryjnych warto wrzucić kółka z Ulegry, które są na łożyskach maszynowych. Zamówiłem kółka RD-6700 pasujące do 10 rzędowej Ultegy, Sainta i Xt. Dolne kółko posiada łożysko maszynowe i z nim raczej nie ma problemu, górne natomiast jest na łożysku ceramicznym. Problem polega na tym, że gdy tylko lekko dociągnę śrubę górne kółko kręci się z bardzo dużym oporem, nie mówiąc już o mocniejszym dokręceniu. Oryginalne kółka z Tiagry kręca się o niebo lepiej. W czym moze być problem? Ceramiki chyba się nie smaruje?

Napisano

Wsadziłeś je w dobrym kierunku? Nie pamiętam jak to o którym piszesz, ale niektóre kółka nie są symetryczne. Jak zamontujesz odwrotnie, to wtedy opiera się o wózek.

Napisano

Ceramiczne tak mają,

opór jest przez uszczelnienie 'po obwodzie' z tym raczej nic nie zrobisz.   

ew. tulejki, które przechodzą przez środek są różne. Może zamieniłeś z dolnym kółeczkiem?  

Napisano

Miałem wspomniane kółka i nie przypominam sobie, żeby stawiały "duży opór". Więc nie, te kółka tak nie mają.

Swoją drogą, czemu kupiłeś taki model, skoro mogłeś kupić obydwa na łożyskach maszynowych? Jaki to ma sens?

Napisano
4 godziny temu, RabbitHood napisał:

Przejechałeś na nich już coś?

Jeszcze nie. 

 

2 godziny temu, ChuChu napisał:

Wsadziłeś je w dobrym kierunku? Nie pamiętam jak to o którym piszesz, ale niektóre kółka nie są symetryczne. Jak zamontujesz odwrotnie, to wtedy opiera się o wózek.

Dolne koło posiada strzałki i jest zamontowane poprawnie. Na górnym nie zauważyłem, żeby był zaznaczony kierunek. Wyglądają na symetryczne po zamontowaniu.

 

2 godziny temu, adas651 napisał:

ew. tulejki, które przechodzą przez środek są różne. Może zamieniłeś z dolnym kółeczkiem?  

Montowałem je po kolei. Ściągałem dolne i montowałem dolne. To samo z górnymi więc raczej nic nie pomyliłem. Poza tym górne kółeczko ma ceramiczną tulejkę.

 

Kupiłem ten model ponieważ jak pisałem szukałem od Ultegry. Ilość zebów się zgadzała, dodatkowo są to kółka do 10 rzędowej Ultegry a Tiagra też jest 10 rzędowa. A ceramika ponoć kręci się jeszcze lepiej od łożyska maszynowego.

Napisano

mam takie kółeczko w XTR i kręci się właśnie z oporem, jest 'bardzo dobrze' uszczelnione przez to słabiej sie obraca, jak zdejme osłonki z uszczelkami rowkowymi to kręci sie wyraźnie lżej. Jak do łożyska ceramicznego dostanie sie brud to długo nie pojeździ.  Pewnie stąd takie uszczelnienia.

  • 2 tygodnie później...
Napisano
W dniu 6.01.2023 o 15:44, felt100 napisał:

Jeszcze nie. 

 

Dolne koło posiada strzałki i jest zamontowane poprawnie. Na górnym nie zauważyłem, żeby był zaznaczony kierunek. Wyglądają na symetryczne po zamontowaniu.

 

Montowałem je po kolei. Ściągałem dolne i montowałem dolne. To samo z górnymi więc raczej nic nie pomyliłem. Poza tym górne kółeczko ma ceramiczną tulejkę.

 

Kupiłem ten model ponieważ jak pisałem szukałem od Ultegry. Ilość zebów się zgadzała, dodatkowo są to kółka do 10 rzędowej Ultegry a Tiagra też jest 10 rzędowa. A ceramika ponoć kręci się jeszcze lepiej od łożyska maszynowego.

Tak się ponoć lepiej kręci, że teraz pytasz co zrobiłeś źle, bo kręci się z oporem :P Co, nagle wykrywa że kręcisz korbą i kręci się lekko?

Strzelam że chodzi o zbijanie wagi. Takie kółko jest lżejsze, niż z łożyskiem przemysłowym.

Napisano
9 godzin temu, adas651 napisał:

w kółeczku d xtra jest ceramiczne ślizgowe

 

IMG_20230113_184824.jpg

Trzeba było napisać że masz na myśli wykopalisko archeo. 

Napisano

W temacie mowa o Kółkach Ultregry RD-6700, górne jest dokładnie takie samo. 

Btw.  łożysko ma rowki na smar? w których po jakimś czasie zbiera sie brud. Ja te łożysko czyszcze i skałdam na sucho, smaru pm600 daje troche na uszczelkę. Nowych nie rozkładałem. Ciekawe co shimano tam pakuje..

Czy może ktoś wie jakiego smarowidła tam używać do ślizgu ceramicznego?

 

Napisano

SRAM Smar do łożysk ceramicznych / Smary i płyny / Akcesoria / Katalog Rowerowy 2015 (bikeworld.pl)

CeramicSpeed Oil for Pulley Wheel Bearings, Tools & Spare Parts

w sumie każdy producent stosujący łożyska ceramiczne oferuje również dedykowane środki smarne... w koszmarnej cenie.

Osobiście do uszczelnionych łożysk ceramicznych stosuję cable grease od shimano (z braku laku i chęci posiadania dedykowanych smarowideł).

Napisano

To może tak: Jakie są zalety specjalnego smaru do łożysk ceramicznych? w porównianiu do innego smaru lub braku smaru+dobrym uszczelnieniu?  

 

Napisano

Powielając marketingową papkę powielaną przez producentów to chodzi o minimalizację tarcia wewnętrznego. W praktyce jak na zwykłym łożysku straty mocy wynikające z tarcia to jakieś 0,05W to w ceramicznym jest 0,04W ;). Przy czym ceramiczne bez "specjalnego" smaru będzie działało jak zwykłe stalowe ;)

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...