Skocz do zawartości

[kompatybilność Sram] poprzednia generacja Eagle vs. kasety 10-52


TheJW

Rekomendowane odpowiedzi

Nie mogłem znaleźć konkretnych informacji ani tutaj, ani na zagranicznych forach, więc postanowiłem założyć nowy wątek.

Mam w swoim rowerze przerzutkę SRAM X01 Eagle poprzedniej generacji (RD-X0-1-B1), jak każdego roku przed sezonem wymieniam napęd.
Znalazłem nową kasetę XG-1275 10-52 w cenie lepszej, niż XG-1275 w wersji 10-50 i zacząłem się zastanawiać, czy moja przerzutka będzie z nią poprawnie "gadała".

Jak to jest z tą kompatybilnością? Oficjalne stanowisko jest  podobno takie, że stare przerzutki nie obsłużą poprawnie zakresu 520% i trzeba je wymienić.

"What happens if I do run my current drivetrain with a 52t cassette?
With your V1 Eagle derailleur, you will encounter a more labored, less precise shift experience. We do not recommend using your V1 Eagle with the new, expanded-range cassette."
źródło: https://www.mtbr.com/threads/sram-eagle-expanded-range-explained.1173572/

Zastanawia mnie jednak, jak to wygląda w praktyce...

Co może nie pasować, nie działać? Czy coś może ulec uszkodzeniu? Przerzutka nie będzie wrzucać na największą zębatkę, będzie robić to koślawo? A może wszystko będzie działać prawidłowo? Przecież pozostałe zębatki są takie same, nie zmieniło się stopniowanie...
Ktoś z Was testował już połączenie starszych 12-tkowych przerzutek SRAMa z nowymi kasetami 10-52?

Edytowane przez TheJW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Miałem testować, ale w końcu padło na nową przerzutkę.

Z tego co udało mi się ustalić przerzutka mimo mniejszej pojemności powinna obsłużyć zakres 11-52T. Jedyne co jest niewiadomą to praca przerzutki na największym trybie bo to jedyna różnica między kasetami. Przerzutka podobno będzie wolniej zmieniała, ale powinna dać radę.

W wersjach Lunar kółko górne jest przesunięte i dzięki temu uzyskane jest lepsze opasanie kasety łańcuchem co przynajmniej teoretycznie poprawia pracę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To samo wydedukowałem w międzyczasie. :)
I zacząłem się zastanawiać nad inną rzeczą - praktycznością tego rozwiązania. W kasecie 10-50 przeskok między największymi koronkami to 8 zębów (42->50t). W przypadku 10-52 to już różnica 10 zębów. W niektórych przypadkach może to bardziej przeszkadzać, niż pomagać...

Różnica w cenie niewielka, 30zł na korzyść 10-52, więc chyba po prostu kupię to, co w chwili zakupu uznam za sensowniejsze. ;)

Mimo wszystko ciekawi mnie, jak to ze sobą działa.

Edytowane przez TheJW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Ja powiem tak. Według mnie GX Lunar z kasetą 11-52 szybciej zmienia z i na największy tryb niż starszy GX na kasecie NX 11-50. Nie wiem czy to kwestia kasety czy przerzutki czy może jednego i drugiego razem. Niemniej Amerykanie coś poprawili w tym zestawie.

2 ząbki czasem robią różnicę. Ewentualnie można przy tym zabiegu zmienić tarcze korby na większą praktycznie bez straty miękkiego przełożenia, a zyskać jeden twardszy. Co kto woli.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli można się podpiąć do tematu. Jak to wygląda w przypadku NX-a, da radę przejść z 11-50 na 11-51 lub 52?

Jak zajadę napęd, to chciałbym właśnie dać większą z przodu ale zachować miękkie przełożenie.
Do 10 z tyłu jakoś nie mam przekonania ale może się mylę co do kultury działania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja robiłem testy starego 11rz GX (niby pod 11-42) z kasetą 11-50 i u mnie działało to dobrze. Myślę że jeśli potrzebujesz dodatkowych 2 ząbków to możesz zakładać, bo to zbyt mała różnica aby miało się wszystko pochrzanić. 

Ale lunara nie testowałem na sobie. Więc to rozważania teoretyczne. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

45 minut temu, Kemusi napisał:

a z jakim wózkiem (długość) ,czy jeździłeś ..nie podchodzilo za bardzo pod 50tke ? 

Sram GX 1x11on jest całkowicie inny jak ten z 2x11.(w opisie long) .....jazda była testowa wkoło komina i było ok. Używam na codzień z kasetą 11-46.

Edytowane przez woojj
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 11 miesięcy temu...
  • 6 miesięcy temu...

Tak, sprawdzałem, mam, działa. Miałem KCNC 9-52 kupioną do przerzutki XX1 10-50 - chodziło bez problemów. Mam teraz kasetę garbaruk 10-52 na bębenek shimano mikrospline (koła miche k1 pod shimano - nie chciałem zmieniać bębenka bo drogi) teoretycznie do przerzutki shimano. I działa bezbłędnie. Nie zmieniałem odchylenia przerzutki, nie zmieniałem kółeczek w wózku przerzutki, delikatnie tylko korygowałem naciąg linki - to wszystko. Łańcuch plus jedno ogniwo względem 10-50 bo dołożyłem też na korbę zamiast 32 zęby to 34. Tu masz mój wątek:

 

Edytowane przez scaraab
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...