Skocz do zawartości

[kompatybilność Sram] poprzednia generacja Eagle vs. kasety 10-52


TheJW

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Nie mogłem znaleźć konkretnych informacji ani tutaj, ani na zagranicznych forach, więc postanowiłem założyć nowy wątek.

Mam w swoim rowerze przerzutkę SRAM X01 Eagle poprzedniej generacji (RD-X0-1-B1), jak każdego roku przed sezonem wymieniam napęd.
Znalazłem nową kasetę XG-1275 10-52 w cenie lepszej, niż XG-1275 w wersji 10-50 i zacząłem się zastanawiać, czy moja przerzutka będzie z nią poprawnie "gadała".

Jak to jest z tą kompatybilnością? Oficjalne stanowisko jest  podobno takie, że stare przerzutki nie obsłużą poprawnie zakresu 520% i trzeba je wymienić.

"What happens if I do run my current drivetrain with a 52t cassette?
With your V1 Eagle derailleur, you will encounter a more labored, less precise shift experience. We do not recommend using your V1 Eagle with the new, expanded-range cassette."
źródło: https://www.mtbr.com/threads/sram-eagle-expanded-range-explained.1173572/

Zastanawia mnie jednak, jak to wygląda w praktyce...

Co może nie pasować, nie działać? Czy coś może ulec uszkodzeniu? Przerzutka nie będzie wrzucać na największą zębatkę, będzie robić to koślawo? A może wszystko będzie działać prawidłowo? Przecież pozostałe zębatki są takie same, nie zmieniło się stopniowanie...
Ktoś z Was testował już połączenie starszych 12-tkowych przerzutek SRAMa z nowymi kasetami 10-52?

  • Mod Team
Napisano

Miałem testować, ale w końcu padło na nową przerzutkę.

Z tego co udało mi się ustalić przerzutka mimo mniejszej pojemności powinna obsłużyć zakres 11-52T. Jedyne co jest niewiadomą to praca przerzutki na największym trybie bo to jedyna różnica między kasetami. Przerzutka podobno będzie wolniej zmieniała, ale powinna dać radę.

W wersjach Lunar kółko górne jest przesunięte i dzięki temu uzyskane jest lepsze opasanie kasety łańcuchem co przynajmniej teoretycznie poprawia pracę.

Napisano

To samo wydedukowałem w międzyczasie. :)
I zacząłem się zastanawiać nad inną rzeczą - praktycznością tego rozwiązania. W kasecie 10-50 przeskok między największymi koronkami to 8 zębów (42->50t). W przypadku 10-52 to już różnica 10 zębów. W niektórych przypadkach może to bardziej przeszkadzać, niż pomagać...

Różnica w cenie niewielka, 30zł na korzyść 10-52, więc chyba po prostu kupię to, co w chwili zakupu uznam za sensowniejsze. ;)

Mimo wszystko ciekawi mnie, jak to ze sobą działa.

  • Mod Team
Napisano

Ja powiem tak. Według mnie GX Lunar z kasetą 11-52 szybciej zmienia z i na największy tryb niż starszy GX na kasecie NX 11-50. Nie wiem czy to kwestia kasety czy przerzutki czy może jednego i drugiego razem. Niemniej Amerykanie coś poprawili w tym zestawie.

2 ząbki czasem robią różnicę. Ewentualnie można przy tym zabiegu zmienić tarcze korby na większą praktycznie bez straty miękkiego przełożenia, a zyskać jeden twardszy. Co kto woli.

Napisano

Jeżeli można się podpiąć do tematu. Jak to wygląda w przypadku NX-a, da radę przejść z 11-50 na 11-51 lub 52?

Jak zajadę napęd, to chciałbym właśnie dać większą z przodu ale zachować miękkie przełożenie.
Do 10 z tyłu jakoś nie mam przekonania ale może się mylę co do kultury działania?

Napisano

Ja robiłem testy starego 11rz GX (niby pod 11-42) z kasetą 11-50 i u mnie działało to dobrze. Myślę że jeśli potrzebujesz dodatkowych 2 ząbków to możesz zakładać, bo to zbyt mała różnica aby miało się wszystko pochrzanić. 

Ale lunara nie testowałem na sobie. Więc to rozważania teoretyczne. 

Napisano

@woojj a z jakim wózkiem (długość) ,czy jeździłeś ..nie podchodzilo za bardzo pod 50tke ? 

Napisano
45 minut temu, Kemusi napisał:

a z jakim wózkiem (długość) ,czy jeździłeś ..nie podchodzilo za bardzo pod 50tke ? 

Sram GX 1x11on jest całkowicie inny jak ten z 2x11.(w opisie long) .....jazda była testowa wkoło komina i było ok. Używam na codzień z kasetą 11-46.

Napisano

Ok. w sramie to jakoś 00 jest ? Nie pamiętam dokładnie ..dokładałeś do łańcucha , czy na tej samej długości  ? 

  • 11 miesięcy temu...
Napisano

Odswieżam temat. Troche czasu mineło ktoś więcej z Was testował już połączenie starszych 12-tkowych przerzutek SRAMa z nowymi kasetami 10-52?

Mam do wymiany kasete i sie zastanawiam co wybrac do GXa

  • 6 miesięcy temu...
Napisano

Też mam pytanie czy przerzutka od NX'a (11-50) obsłuży zwiększony zakres przy wymianie kasety na GX'a (10-52). Testował już ktoś czy dalej pozostaje to w sferze domysłów?

Pozdrawiam

  • Mod Team
Napisano

Na ten moment sfera domysłów, generalnie powinna działać, aczkolwiek precyzja zmiany może być gorsza niż z dedykowanym zestawem.

Pamiętaj, że przy zmianie kasety na GX konieczna jest wymiana bębenka lub czasem nawet piasty.

Napisano

Tak, sprawdzałem, mam, działa. Miałem KCNC 9-52 kupioną do przerzutki XX1 10-50 - chodziło bez problemów. Mam teraz kasetę garbaruk 10-52 na bębenek shimano mikrospline (koła miche k1 pod shimano - nie chciałem zmieniać bębenka bo drogi) teoretycznie do przerzutki shimano. I działa bezbłędnie. Nie zmieniałem odchylenia przerzutki, nie zmieniałem kółeczek w wózku przerzutki, delikatnie tylko korygowałem naciąg linki - to wszystko. Łańcuch plus jedno ogniwo względem 10-50 bo dołożyłem też na korbę zamiast 32 zęby to 34. Tu masz mój wątek:

 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...