Skocz do zawartości

[rower] Enduro, trail, Full okolice 10k


Piioo

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć.

Poszukuję fulla, może być używany. Używany będzie głównie do trail/enduro i wycieczek po lasach. Moja waga w zależności od pory roku to 95-110kg, wzrost 185cm. 

Niedawno śmigałem na remedy 8 i na fuel ex 8 i właściwie na obu dobrze mi się jeździło, natomiast z racji koła 29" na exie znacznie trudniej wyszarpać manuala (a lubię je wszędzie sadzić).

Podczas poszukiwań natknąłem się na ofertę trochę powyżej budżetu, ale za to nowy i w carbonie. Osprzęt też wydaje się bardzo dobry. Co sądzicie o tej ofercie?

https://allegro.pl/oferta/rower-wheeler-raptor-carbon-21-sram-gx-1x12-9331072708?fromVariant=9331068910

Dawno nie siedziałem w sprzęcie ale nie widzę tutaj w tej cenie słabych stron.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Do admina: nie chcę otwierać nowego wątku ..

temat mojego zainteresowania , to nowy enduro a dylemat polega na tym , że ..rowery w nowych ofertach coraz częściej pojawiają się na kołach 29 . Czy ktoś z Was posiada lub mial okazje dłużej pojeździć na 29 ? 
Dla przykładu wrzucę dwa rowery 27.5 i 29 , dla porównania..

https://www.canyon.com/pl-pl/mountain-bikes/enduro-bikes/torque/torque-cf-9/2669.html?dwvar_2669_pv_rahmenfarbe=VT%2FBK

https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-swoop-10.0-hd-989399

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żaden z tych co podałeś nie jest endurówką. 

Nie kupował bym już nowego na średnim kole bo za rok góra dwa temat będzie dokładnie taki jak z umieraniem koła 26". I nie ma tu znaczenia na czym się i gdzie lepiej jeździ. 

Różnice w podobnej klasy rowerze, geo, zastosowaniu są w kole 29er nieco lepsze ale nie tyle aby jakoś strasznie było to czuć. Znowu im ciaśniej, trudniej tym przewaga dużego koła topnieje a nawet w paru kwestiach jest gorsze. Jak ktoś lubi bardzo szybko w dół to lepiej będzie mu się jechało na 29er.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
3 minuty temu, Tyfon79 napisał:

Żaden z tych co podałeś nie jest endurówką. 

Od kiedy? No i jeśli nie są Ęduro to czym są?

3 minuty temu, Tyfon79 napisał:

Nie kupował bym już nowego na średnim kole bo za rok góra dwa temat będzie dokładnie taki jak z umieraniem koła 26".

Czyli jak? Za rok, dwa rower na 27,5 będzie jeździł tak samo jak obecnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zalety koła 27.5 są znane i nikomu co wie..nie trzeba tłumaczyć. Najlepiej było by pożyczyć i przetestować na własnej skórze, jedynie strach , że zdemoluję rower ..i co wtedy ? ;) 
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak będziesz jeździł? Jeżeli głównie bikeparki, do tego trasy typu "air&flow" to 27,5, bo rower jest bardziej zwrotny. Jeżeli głównie szlaki piesze, lub trasy typu "naturalne" (np. stary zielony, dziabar, wilcze ścieżki w bielsku itp.) to 29, bo rower jest bardziej stabilny i lepiej leci po nierównościach. 

Wzrost też ma znaczenie, jak jesteś rozmiaru XL to raczej 29, jak S-M to 27,5, ale tu już dużo zależy od osobistych preferencji. 
Jedno jest pewne, 29er będzie droższy i trudniej dostępny. 

Jeżeli nie kupujesz "na już", to poczekaj do wiosny i wypożycz sobie gdzieś właśnie w okolicy ścieżek na próbę oba rozmiary dla porównania, przejedź się tą samą trasą i będziesz wszystko wiedział. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@akkwlsk Bardzo dziękuję za radę..27.5 jest mi znany od lat i wiem czego się spodziewać , nie tutaj jest „problem” . Mullet też objeżdżony.. chyba sam muszę przetestować, czy to będzie mi odpowiadać. 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, wojtt80 napisał:

Możesz rozwinąć? Chyba że coś mnie ominęło i powstały jakieś nowe standardy i rozwiązania. 

 

A co mas tam napisane pod Torque'm? Nie ma tam czasem i to się chwali słowa freeride? To nie to samo co enduro bo u nas nawet nie ma gdzie po czymś takim jeździć. No poza taką Czarną Górą i kilkoma policzalnymi na palcach 1 ręki innych miejscach. Ja rozumie, że jest moda na coś co ma w nazwie "super" bo definiowane tak zaczęły być "mocniejsze" enduraki jako super enduro ale to jest na takiej samej zasadzie jak kupowanie pro kolarki za 50 tys przez amatora. No chyba, że kolega ma zamiar latać w Alpach, tamtejszych BP względnie u Czechów i Słowaków to jak najbardziej oba rowerki są wskazane. 

@durnykot nie bardzo wiem co to za pytanie zadajesz? Koło średnie odeszło w niebyt tak samo jak 26er. Jakieś konsekwencje z tego są. Czy ktoś to olewa albo nie i ma z tym problem to indywidualna kwesta. Co nie zmienia faktu, że na fajnym 26er z dobrymi umiejętnościami objedziesz sporo takich na 29er. 

@Kemusi jak pisałem masa ludzi już przesiadła się albo ma zamiar to zrobić na 29er. Nie dlatego, że jest jakaś przepaść w jakości jazdy tylko średniego koła jest coraz mniej na rynku. Dość napisać, że ten słynny Giant ze swoim marketingowym bełkotem jakie to 27,5er jest cudowne już takiego rozmiaru nie oferuje. Reign poszedł w koło 29er i już nie wróci do mniejszego. Spectral to samo. Trek chyba coś tam jeszcze ma ale sprzedaje to w śmiesznych pieniądzach bo nie ma na to zbytu. Ktoś się ostanie dla takich dziwaków jak ja ale to będzie tak samo jak z Koną swego czasu. Długo się trzymali z 26er ale też ustąpili na rzecz 27,5. A już tak na koniec to nie liczy się rozmiar koła tylko geometria, umiejętności i skil. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Tyfon79 napisał:

A co mas tam napisane pod Torque'm? Nie ma tam czasem i to się chwali słowa freeride? To nie to samo co enduro bo u nas nawet nie ma gdzie po czymś takim jeździć.

Nie chodzi mi o to co jest napisane, tylko do czego ten sprzęt jest. W dobrych czasach, kiedy marketing jeszcze nie dzielił wszystkiego na atomy. Enduro było i dla wielu jest szlajaniem się po górach, trzeba wjechać, trzeba zjechać. Czy masz skoku 140 czy 170, obleci się te same trasy. Trail/super enduro fajnie tak to wszystko dzielić, bo później okazuje się że do jeżdżenia po górach potrzeba przynajmniej dwóch rowerów all moutain. Coś mi się gdzieś przewinęło ze all m... też już jest odrębną kategorią. No to będą potrzebne trzy;)

To jaki sprzęt wybierzemy zależy od nas, subiektywne odczucia, doswiadczenie, umiejętności. 

Co do wielkości koła, mam 29 i jest dobrze. Do 27,5 nie porownam, z 26 jest przepaść. Jazda po kamieniach, korzeniach, zwrotnosc gorsza, ale płynność jazdy nieporownywalna na 29.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, wojtt80 napisał:

W dobrych czasach, kiedy marketing jeszcze nie dzielił wszystkiego na atomy. Enduro było i dla wielu jest szlajaniem się po górach, trzeba wjechać, trzeba zjechać.

Wiele osób jeździło enduro nie wiedząc , że tak to ma się nazywać.. ;) 

12 minut temu, Tyfon79 napisał:

A już tak na koniec to nie liczy się rozmiar koła tylko geometria, umiejętności i skil. 

Rozmiar kół determinuje geometrię i dostrojenie zawieszenia..to tak nie wygląda.  

14 minut temu, Tyfon79 napisał:

No chyba, że kolega ma zamiar latać w Alpach, tamtejszych BP względnie u Czechów i Słowaków to jak najbardziej oba rowerki są wskazane.

Owszem i nie tylko ,tak od lat.. jednak możliwe,że będzie to mój ostatni zakup tzw enduro  :/ 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, wojtt80 napisał:

Nie chodzi mi o to co jest napisane, tylko do czego ten sprzęt jest. W dobrych czasach, kiedy marketing jeszcze nie dzielił wszystkiego na atomy. Enduro było i dla wielu jest szlajaniem się po górach, trzeba wjechać, trzeba zjechać. Czy masz skoku 140 czy 170, obleci się te same trasy. Trail/super enduro fajnie tak to wszystko dzielić, bo później okazuje się że do jeżdżenia po górach potrzeba przynajmniej dwóch rowerów all moutain. Coś mi się gdzieś przewinęło ze all m... też już jest odrębną kategorią. No to będą potrzebne trzy;)

Canyon definiuje Toqua jak DH i takie klasyfikowanie ja osobiście pochwalam. To sprzęt do grzania w dół zgodnie ze sztuką tej dyscypliny. To rower dla Łukasika a nie dla powiedzmy naszej czołówki enduro. Jasne, że nim pojedziesz to co na fajnym enduro tylko po co? Enduro to również w połowie podjazdy a tutaj takie bydle zawsze będzie mieć gorsze parametry od normalnej endurówki.

Teraz, Kemusi napisał:

Rozmiar kół determinuje geometrię i dostrojenie zawieszenia..to tak nie wygląda.  

Nie. Przykład podałem Kony, która na małym kole była tak dobra, że zmiatała wszystkie pseudo nowoczesne jak na owe czasy enduraki na średnim kole. Nadal są ludzie korzystający z dobrodziejstwa 26er. Ewentualnie hybrydy 26/27,5 cali. Nie dlatego, że ich nie stać na nowy rower tylko mają taki sprzęt, który jest lepszy od współczesnych. Również do jazdy jaką uprawiaj. Kąty na główce poniżej 65*, odpowiednia baza kół, efektywna długość górnej rury to nie jest coś co się urodziło kilka lat temu. Inne przykłady to Knolly czy starsze roczniki jakże popularnego Gianta ReignaX. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
47 minut temu, Tyfon79 napisał:

 Koło średnie odeszło w niebyt tak samo jak 26er. Jakieś konsekwencje z tego są.

Pytanie było proste i odnoszące się do Twojego zdania - jakie problemy będą z rowerami 27,5 za rok lub dwa? Jaki są lub będą tego konsekwencje? Pytam jako posiadacz 26" i 27,5 " oraz jako objeżdżony z kilkoma 29". Trasy ,które objeżdżałem na 29 objechałem także na małych kołach , gdzie między 27'5 a 29 przepaści nie ma.

Teraz, Tyfon79 napisał:

Nadal są ludzie korzystający z dobrodziejstwa 26er. Ewentualnie hybrydy 26/27,5 cali. Nie dlatego, że ich nie stać na nowy rower tylko mają taki sprzęt, który jest lepszy od współczesnych.

To jak w końcu? Odradzasz rower 27'5 jednocześnie pisząc o ludziach ,którzy świadomie na nich jeżdżą bo są lepsze od obecnych? Tak, czepiam się....Uważamy się za "obeznanych " ale teksty marketingowców przyjmujemy bezkrytycznie. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Tyfon79

Nie w tym kierunku miała pójść rozmowa , jak dla mnie ..wygląda to jak powrót do podstawówki . Mnie interesuje praktyczne doświadczenie z jazdy enduro w technicznym terenie i różnica pomiędzy 29 a 27.5. Boo..koło 27.5 ma inną masę rotacyjną (rotowaną) co przekłada się na dynamikę jazdy i zwrotność  nie wspominając o sztywności ,ale to można ominąć. Oczywiście ma też wpływ na rodzaj amortyzacji i jej ustawienia. Pytanie jest proste , ile się traci a ile zyska .. doceniam historyczne zasługi kół 26 , bo na takich lata jeździłem ,ale to nie na temat 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Kemusi napisał:

Mnie interesuje praktyczne doświadczenie z jazdy enduro w technicznym terenie i różnica pomiędzy 29 a 27.5

Nie ma jednej odpowiedzi na tak zadane pytanie, cały czas będziesz się odbijał od "ogólnych zasad".  
Ciasne agrafki? 27.5 lepsze, bo rower jest krótszy, koło mniejsze, łatwiej nim zawrócić. 
Stromy zjazd po korzeniach? 29er, bo się łatwiej przetoczy i będzie stabilniejszy. I tak bez końca :) 

Czy różnica będzie kolosalna? Wydaje mi się, że to będzie bardziej zależne od geometrii ramy, jakości pracy zawieszenia, doboru opon itd. 
Jeżeli zafiksujesz się na rozmiarze kół, możesz pominąć inne ważne kwestie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@akkwlsk

..staram się nie zafiksować a pewnie tak to wygląda..trochę mam „sraczkę” z tego powodu lub „zespół panienki coby chciała ale się boi”  :D Trochę czasu sobie zostawię i może gdzieś pośmigam na 29 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

31 minut temu, Kemusi napisał:

Mnie interesuje praktyczne doświadczenie z jazdy enduro w technicznym terenie i różnica pomiędzy 29 a 27.5

Tak się składa, że jechałem w ostatnich trzech latach dwa razy ten sam wyścig enduro (traile się trochę różniły ale kilka się powtarzało) - raz na 27.5 (Giant Reign), a w tym roku na 29 (Evil the Offering). I generalnie jest tak koledzy już pisali, jak jest prosto w dół to 29 jest szybszy, trzeba mniej uważać w przy dropach i jakiś większych dziurach bo koło się mniej zapada. Ale im ciaśniej tym trudniej generalnie, te rowery są po prostu strasznie długie, dodatkowo tą zwiększoną prędkość trzeba umieć ogarnąć... . 27.5 był wziął do turystyki górskiej, gdzie wchodzę z rowerem na jakiś szczyt i później próbuję zjechać jakieś bardzo techniczne odcinki, do takiej jazdy 29 się moim zdaniem nie nadaje.

Pozdrawiam

Krzysiek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, KrzysiekCH napisał:

Ale im ciaśniej tym trudniej generalnie, te rowery są po prostu strasznie długie, dodatkowo tą zwiększoną prędkość trzeba umieć ogarnąć... . 27.5 był wziął do turystyki górskiej, gdzie wchodzę z rowerem na jakiś szczyt i później próbuję zjechać jakieś bardzo techniczne odcinki, do takiej jazdy 29 się moim zdaniem nie nadaje.

..no właśnie , to spora kobyła jest .. głównie jeżdzę naturalne enduro i często w miejscach niebywanych, na ogół jest ciasno i sporo drzew , z drugiej strony , dzieciaki w rodzinie dorosły i chcą do bikeparków . Myślę ,że kompromisem może być mullet ..

A poza tym ,Evil..całkiem całkiem ;) 

pozdrawiam i dziękuję!  

Ps. Wysyłkowo, Propain coś takiego oferuje ..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Kemusi napisał:

@Tyfon79

Nie w tym kierunku miała pójść rozmowa , jak dla mnie ..wygląda to jak powrót do podstawówki . Mnie interesuje praktyczne doświadczenie z jazdy enduro w technicznym terenie i różnica pomiędzy 29 a 27.5. Boo..koło 27.5 ma inną masę rotacyjną (rotowaną) co przekłada się na dynamikę jazdy i zwrotność  nie wspominając o sztywności ,ale to można ominąć.

Ja też liczyłem po cichu na jakąś sensowną rozmowę... za to są jakieś aluzje do podstawówki. Gdybym był złośliwy to bym napisał, że 95% na tym forum do rowerowej podstawówki się faktycznie nadaje ze swoimi umiejętnościami. Uprzedzając jakieś zaczepki osobiście jestem tylko dobry w tym co robię. Temat jest szalenie złożony ale za to pozbawiony marketingowego bełkotu gdzie jeden z drugim geniusz stoi ze stoperem licząc sekundy. Dlatego celowo napisałem, że na tą chwilę jeżdzi się każdym rozmiarem w zależności od terenu. A wybór prawie zawsze determinuje za nas marketing. Bo to ten marketing najpierw ubił małe a obecnie dorzyna średnie koło. Kolega Krzysztof się wypowiedział jako "człowiek z Alp, uczestnik zawodów. Napisałeś o wykorzystaniu w takim a nie innym terenie do którego oba rowery są właśnie stworzone. To co możesz mi zarzucić i za co przepraszam jak coś to, że wrzuciłem Cię do wora bylejakości gdzie przepustką do zaistnienia jest kupno potężnej kolubryny do jakże atrakcyjnej jazdy "okołoflowtrailowej". Nie napisałeś jednak wcześniej, że masz styk z Alpejskimi i nie tylko BP. 

@durnykot nie bardzo wiem dlaczego wyciągasz aż tak na wierzch moje wtrącenie o małym kole. Jeżdzi na nim w tej chwili dość konserwatywna poniekąd grupa będąca elitą. Najlepsi z najlepszych, którzy wytyczali jako pierwsi to po czym wielu dzisiaj jeżdzi. To dinozaury na dziś z wyboru ale już powoli z przymusu bo nawet z ich układami coraz trudniej reanimować to czym dysponują. Moja wtyka na temat 26er dotyczyła pewnego stwierdzenia, które padło a nie do końca jest prawdziwe. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Luzik. Tu masz taki filmik z Tatr Mariusza Bryji niedługo po przesiadce na 29er. Widać wyraźnie zwłaszcza w górnej sekcji gdzie duże koło jest ociężałe i muli jazdę a gdzie idzie jak przeciąg. Za nim jedzie gość z mega umiejętnościami ale akurat nie w szybkości dlatego w dolnej sekcji nie wyrabia. Widać też, że wyglebił tam gdzie duże koło przeszło. Z podpórką ale przeszło. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...