Skocz do zawartości
Ntkgzd

[Napęd] Kompatybilność zębatki jednobiegowej

Rekomendowane odpowiedzi

Ntkgzd

Chciałbym aby mój napęd rowerowy opierał się na jednym biegu tj. na wąskiej wkręcanej zębatce Novatec 15T a jednocześnie chciałbym aby mój napęd nie był "powiązany" z pedałami innymi słowy jak np. zjeżdżam z górki to nie chcę abym musiał pedałować. Wstępnie ustaliłem, że pedały "zintegrowane" z napędem to ostre koło a pedały "rozłączone" od napędu to single speed (wolnobieg, reduktor?). Aktualnie mój rower korzysta z kasety i zastanawiam się co muszę mieć aby taka konwersja była możliwa. Dodam, że zależy mi na tym aby ta konwersja współpracowała z tarczami hamulcowymi najlepiej montowanymi na 6 śrub. Z przodu mam tylko 38T, więc będzie pewnie potrzebny napinacz łańcucha.

Będę wdzięczny za informację jak tego dokonać i co potrzebuję - nie szukam koniecznie najtańszego sposobu konwersji, bardziej szukam rozwiązania (jeśli jest możliwe), które docelowo będzie się opierało na wymianie zębatki 15T i łańcucha gdy te się zużyją przy spełnieniu powyższych założeń - wówczas taka wymiana napędu będzie kosztowała nie więcej niż 65 zł + robocizna.

Z góry dziękuję za pomoc.

Edytowane przez Ntkgzd

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Kiedyś widziałem takie przekładki na bębenek żeby zamontować tylko jedną zębatkę. Będziesz też potrzebował napinacz łańcucha.

A ogólnie to bez sensu i nie wiem co chcesz tym osiągnąć, oprócz męczarni związanej z jazdą rowerem.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
rambolbambol

@Ntkgzd
Rozbierasz dwie stare kasety i za darmochę masz tyle plastikowych podkładek, ile potrzebujesz do zrobienia singla na bębenku do kasety.

@skom25

Jazda na singlu to jest PRAWDZIWA  jazda. Cały czas atakujesz, zwłaszcza w MTB. Polecam najpierw sprawdzić na własnej skóre. 

Edytowane przez rambolbambol

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Żeby ten atak sie tylko nie skończył na pierwszej Mazowieckiej górce :P

Na np 32x15 da się wjechać na coś łagodnego, ale raczej wielkich podbojów nie wróżę.

O ile naped 1x przy aktualnych kasetach ma sens, o tyle robienie SS i to jeszcze w MTB to jakieś nieporozumienie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Ntkgzd

@rambolbambol tylko problem jest taki, że ta zębatka jest wkręcana a na bębenek kaseta jest "wsadzana" jeśli dobrze widzę (totalnie się na tym nie znam)?

Zębatka o której myślę to:

https://allegro.pl/oferta/zebatka-torowa-novatec-15t-x-2-3mm-a166sbt-a186sbt-7604842526

Jest kompatybilna z:

https://allegro.pl/oferta/kmc-lancuch-x8-93-8-rzedow-114-spinka-6317077378

Z kolei ten łańcuch jest kompatybilny z przednią zębatką korby Shimano STEPS i całość dzięki temu jest kompatybilna.

Tylko nie wiem właśnie do czego w piaście/bębenku przykręcić tę zębatkę, co do podkładek to już wiem, że będą mi potrzebne - to wydaje się najmniejszym problemem :).

@skom25 po co takie coś? Dużo jeżdżąc rowerem elektrycznym zajeżdżam kasetę i 2 łańcuchy w dwa miesiące, moje rozwiązanie daje dwie rzeczy, pierwsza to, że na wymianę napędu idzie 4 razy mniej pieniędzy a druga to eliminuję problem nieprecyzyjnie działającego mechanizmu zmiany biegów gdzie w tym przedziale cenowym trudno spodziewać się rewelacji.

Pomijam fakt, że gdybym kupił Unibike Energy (gdybym dowiedział się o nim wcześniej) a nie Kross Trans Hybrid 5.0 to bym nie musiał tak kombinować, ale niestety umoczyłem pieniądze w Kross'a.

Edytowane przez Ntkgzd

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Ntkgzd

Z tego co wstępnie udało mi się ustalić to nie ma piast kompatybilnych z tą zębatką i jednocześnie takich do których dałoby się przykręcić tarcze hamulcowe mocowane na 6 śrub (o CL nawet nie myśląc - zresztą to zawyżyłoby koszta a w końcu chodzi tutaj o jak najtańszą eksploatację). Znalazłem adapter https://allegro.pl/oferta/adapter-reduktor-a2z-single-speed-dirt-pump-gs-9553225211, który co prawda ma zębatki mocowane w inny sposób ale w całej tej konstrukcji jest jakiś pierścień, który wygląda na wkręcany tak jak ta zębatka o której wcześniej wspominałem. Postaram się ustalić czy to jest jakiś punkt zaczepienia (te same średnice otworów) aby zrealizować mój plan i wrócę z tą informacją gdyby kiedyś ktoś potrzebował tej wiedzy. W wolnobieg 15T nie chcę iść, ponieważ to są już kwoty podobne do kasety a i awaryjność większa - wówczas to wystarczyłoby zablokować łańcuch na koronce 15T i wyszłoby prawie na to samo :). Ostatnia opcja to hamulec tarczowy z przodu a z tyłu V-brake - ale jakoś to do mnie nie przemawia ;) lub z rzeczy bardziej wyszukanych to zlecenie wykonania takiego adaptera - ale to już pewnie drogie rzeczy aby skonstruować taki prototyp.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Ntkgzd

Tak się jeszcze zastanawiam czy gdyby użyć koronki 15T z kasety 10 rzędowej (dla tych droższych są sprzedawane osobno a cena jest podobna jak za tę zębatkę Novatec'a) to czy będzie to działało prawidłowo tylko dla jednej zębatki z kasety, która jest przystosowana do łańcuchów cieńszych niż ten, którego ja chcę użyć tj. KMC X8?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
abdesign

Będzie, wystarczy że w miejsce pozostałej części kasety dasz tuleje/pierścienie/podkładki/dwa kawałki przyciętej rurki. Tak jak to ma miejsce w linkowanym przez Ciebie reduktorze. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Roballinho

Poszukaj zębatki z szeroką stopą. Coś w ten deseń. Jest duża szansa, że ta, wyjęta z rozebranej kasety, zniszczy ci stalowy bębenek. O aluminiowym nawet nie wspomnę.

 

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
abdesign

Pojedynczą zębatkę wydłubaną z kasety 11s czy 10s zajedziesz znacznie szybciej niż obecnie zużywasz całą kasetę, masz tego świadomość?

W normalnym użytkowaniu (nawet w rowerze elektrycznym) pojedyncza zębatka bez stopki (czyli taka wyjęta z kasety) raczej bębenka stalowego od piasty deore nie potnie... nie ma takiej opcji prędzej wyklepią się wypustki zębatki, ale oczywiście dłużej posłuży taka ze dedykowana stopką i pod napęd 8s, bo po prostu jest solidniejsza.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Ntkgzd

@abdesign ogólnie rozchodzi się o redukcję kosztów eksploatacji, znalazłem coś takiego https://hadronsport.com/marki/reverse/akcesoria/reverse-single-speed-zebatka-39216.html?gclid=EAIaIQobChMI37rO48i47AIVCud3Ch1izAY8EAQYAyABEgLMqPD_BwE ale cena prawie taka jak za kasetę - nie wiem jak z żywotnością tego cuda. Jak ma się okazać, że taniej wyjdzie zablokować łańcuch na zębatce 15T kasety Alivio to pewnie przy tej opcji zostanę, ale chcę wierzyć, że zębatka 15T w tej cenie wytrzyma więcej niż kaseta Alivio.

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
rambolbambol

Mam taką zębatkę Reverse od 2 lat i nie da się jej zajechać. Rowerem codziennie po min 10km trzaskam.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Ntkgzd

@rambolbambol no to chyba mamy to? :) Pytanie tylko czy tę zębatkę montuję wraz z adapterem wymienionym wyżej czy jest jakiś inny dedykowany, jako, że ta zębatka ma jak to chyba się nazywa "dedykowaną stopkę" (chyba znalazłem: https://allegro.pl/oferta/reverse-single-speed-kit-ss-reduktor-13t-zloty-9570362124 )? Jeśli całość będzie kompatybilna z łańcuchem KMC X8 - a z opisu wychodzi na to, że jest - to jestem w domu. Pytanie do Ciebie @rambolbambol jakiego napinacza łańcucha używasz albo jaki polecasz w przypadku gdy będę miał z tyłu 15T a z przodu 38T, bez niego nawet jak skrócę łańcuch to pewnie będzie on spadał?

Zastanawiałem się jeszcze czy może uda się wydrukować na drukarce 3D z twardego filamentu coś przypominającego podkładkę ale na tyle wysoką, żeby uniemożliwić łańcuchowi zsuwanie się z tylnej zębatki, wówczas może udałoby się nie szpecić napędu napinaczem. Nie wiem tylko czy skrócenie długości łańcucha w tym przypadku zmieni siły potrzebne do napędzania roweru no i jaka będzie żywotność takiego wydruku - na to chyba nie działają duże siły, jako, że pełni to tylko rolę "wypełniacza" wolnej przestrzeni bębenka?

P.S. @rambolbambol co ile mniej więcej zmieniasz łańcuch przy takiej zębatce? Tysiąc kilometrów czy więcej?

Edytowane przez Ntkgzd

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Ntkgzd

W międzyczasie sprawdziłem dostępność tych rozwiązań i jest z tym ciężko (co mnie martwi), czekam na potwierdzenie, że reduktor w kolorze czarnym i zębatka są dostępne tutaj:

Reduktor/adapter w kolorze czarnym: https://www.bikester.pl/reverse-single-speed-kit-kaseta-rowerowa-czarny-358884.html

Zębatka 15T: https://www.bicyklon.pl/Zebatka-reverse-single-speed-15t

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Roballinho

Użyj podkładek dystansowych od starej kasety, jak to wyżej zostało napisane. Będzie najtaniej, a może nawet za darmo, jak popytasz w jakimś serwisie.

A jak cię nie goni czas, to zamów aluminiowe z Chin https://pl.aliexpress.com/item/4000415948506.html

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
remover

Hmm, a czy na taki flipflop NovaTech D566sbt nie da się zamontować tarczę żeby to było kompatybilne z zaciskiem? I Surly ma taką SS-disk piastę, tanią, tylko 150 :), bo podobne od DTswiss 300$.

Poza tym widze na ebay pelne zestawy do konwersji piasty na kasetę na SS.

https://www.ebay.com/itm/FOURIERS-Gear-Single-Speed-Cog-fix-on-Bike-Hub-Disc-16T-17T-18T-19T-23T-Spacers/284047915659?hash=item4222933a8b:g:05sAAOSwORFfhWTo

Na ali pewnie bedzie taniej.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Ntkgzd

Z tego co widzę to te podkładki potrafią być nawet plastikowe, to równie dobrze na mój gust można takie coś sobie wydrukować na drukarce 3D z twardego filamentu i zamiast dziesiątek podkładek mieć 2 dedykowane pomiędzy zębatką 15T. To jest chyba kompatybilne z bębenkiem mojej piasty https://www.thingiverse.com/thing:2867425 wystarczy edytować projekt i wydłużyć ten element. Muszę tylko znaleźć gdzieś informację jaka jest długość bębenka mojej piasty https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/deore-m6000/FH-M6000.html tutaj są jakieś informacje w mm ale nie wiem jak to się nazywa w tym zestawieniu :). Widzę to tak, mierzę długość bębenka, odejmuję szerokość zębatki, dzielę przez dwa i drukuję takiej długości dwa elementy na podstawie powyższego projektu. To chyba nie jest zły pomysł? Dodatkowo mogę zwiększyć szerokość tych podkładek przed i za zębatką tak aby łańcuch nie miał możliwości zsunąć się z zębatki w ekstremalnych sytuacjach. Dobry pomysł?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
remover

Kilka drobnych podkladek mają taką przewagę że jak ta zębatka już uszkodzi ci bębenek :) to przekładając podkladki można przesunąć ją o kilka mm w nieuszkodzone miejsce.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
rambolbambol
W dniu 16.10.2020 o 11:43, Ntkgzd napisał:

@rambolbambol no to chyba mamy to? :) Pytanie tylko czy tę zębatkę montuję wraz z adapterem wymienionym wyżej czy jest jakiś inny dedykowany, jako, że ta zębatka ma jak to chyba się nazywa "dedykowaną stopkę" (chyba znalazłem: https://allegro.pl/oferta/reverse-single-speed-kit-ss-reduktor-13t-zloty-9570362124 )? Jeśli całość będzie kompatybilna z łańcuchem KMC X8 - a z opisu wychodzi na to, że jest - to jestem w domu. Pytanie do Ciebie @rambolbambol jakiego napinacza łańcucha używasz albo jaki polecasz w przypadku gdy będę miał z tyłu 15T a z przodu 38T, bez niego nawet jak skrócę łańcuch to pewnie będzie on spadał?

Zastanawiałem się jeszcze czy może uda się wydrukować na drukarce 3D z twardego filamentu coś przypominającego podkładkę ale na tyle wysoką, żeby uniemożliwić łańcuchowi zsuwanie się z tylnej zębatki, wówczas może udałoby się nie szpecić napędu napinaczem. Nie wiem tylko czy skrócenie długości łańcucha w tym przypadku zmieni siły potrzebne do napędzania roweru no i jaka będzie żywotność takiego wydruku - na to chyba nie działają duże siły, jako, że pełni to tylko rolę "wypełniacza" wolnej przestrzeni bębenka?

P.S. @rambolbambol co ile mniej więcej zmieniasz łańcuch przy takiej zębatce? Tysiąc kilometrów czy więcej?

Po kolei. Zębatka ma stopkę, co zabezpiecza aluminiowe bębenki przez nacięciami. Jeżdżąc singlowo, jeździsz o wiele agresywniej niż normalnie, więc taka stopka to świetny pomysł. Napęd single speed jest kompatybilny z absolutnie każdym łańcuchem (8,9,10rzędowym). Na 11 rzędowym nie śmigałem, nie stać mnie :-P

Napinacza nie używam, bo mam ten komfort, że mój Genesis High Latitude ma poziome haki z tyłu, ale nawet najtańszy napinacz od Alfine się nada.

Nie baw się w drukowanie, tylko skocz do rowerowego i za przysłowiowe piwo poproś o dwie zajechane kasety. Będziesz miał podkładek do zrobienia singla aż nadto.

W singlu, a singluje już od 3 lat w MTB, łańcuchy wykańczałem średnio co 4-5 miesięcy. Albo się wyciągały jak guma od majtek albo po prostu pękały ogniwka. Niestety to jest też zada/waleta singlowania, że jeździsz agresywniej, więc łańcuch dostaje o wiele mocniejszy wycisk. Twoje łydy też i to czuć, że krótszy trening zostawia o wiele lepszy efekt niż  z przerzutkami. Od roku mam łańcuch Connex 7e8 i tym spokojnie mógłbyś auto holować. Wszystkie ogniwka  mają blaszki tak 2,5 raza grubsze niż w normalnym łańcuchu 8 rzędowym. Piękna sprawa, nie wyciąga się wcale. Polecam kupić wersję wide (Connex 1r8), bo jest cichsza, szersza i pasuje pod blaty narrow wide.
vŁańcuch 5,6,7-rzędowy CONNEX by Wippermann 7e8 + Rowery elektryczne |  Części rowerowe \ Łańcuchy i spinki \ Łańcuchy 6,7,8-rzędowe | Sklep  Rowerowy Republic Bikes - Tychy Katowice

 

Edytowane przez rambolbambol

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
yapabaka

Jeśli nie masz w ramie poziomych haków lub innego patentu, np. mimośrodowego suportu, to ciężko będzie uniknąć montażu napinacza. Nawet jeśli na początku uda Ci się dobrać długość (co nie jest wcale oczywiste przy "normalnym" łańcuchu bez półogniwek), to w miarę użytkowania łańcuch będzie się wyciągał. W napędzie z przerzutką to ona napina łańcuch i niweluje różnice długości. Przy singlu i mocniejszym depnięciu niewystarczająco napięty łańcuch będzie spadał, a to nieprzyjemne i niebezpieczne - może się skończyć naprawdę konkretną glebą.

Co do podkładek (dystansów), które nakłada się na bębenek - wydrukowanie dwóch o takiej samej długości niekoniecznie musi być dobrym rozwiązaniem. Jak dotąd, nie bierzesz jeszcze pod uwagę tzw. linii łańcucha, czyli tego, że łańcuch powinien biec jak najbardziej równolegle do osi roweru. Zamontowanie zębatki na środku bębenka wcale nie musi oznaczać, że tak będzie. Większa ilość cieńszych podkładek da Ci możliwość przesuwania zębatki do wewnątrz albo na zewnątrz, i dzięki temu pozwoli skorygować linię łańcucha.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Ntkgzd

Rozumiem, dzięki za kolejną dawkę wiedzy.

Ten łańcuch to wychodzi ponad 2 razy drożej niż KMC X8, ale jak wytrzyma 3 razy tyle to będzie dobrym wyborem - sprawdzę z ciekawości i Twojego doświadczenia @rambolbambol, chociaż martwi mnie to, że jest on trudno dostępny tak jak zębatka 15T (na Allegro tylko 1 sklep go sprzedaje) a ten 1R8 to z tego co mi wiadomo Shimano STEPS na przedniej koronce go nie przetrawi ze względu na grubość osłony.

Co do podkładek to rozumiem, że mogę je mieć ze starych kaset, ale też mi zależy na wyglądzie, te czarne podkładki są ładne, ale nie wiem ile sztuk tych 1 mm zamówić https://pl.aliexpress.com/item/4000415948506.html (jak rozumiem 1 przedmiot to 5 podkładek) i pytanie czy jak na bębenek wejdzie z 20 podkładek 1 mm albo więcej to czy nie będzie to miało wpływu na napęd (one mogą się obracać - widzę, że nie mają "gwintu" pod bębenek - najwyżej o tym pomyślę później a na początek skręcę całość tak jak piszecie dzięki podkładkom ze starych kaset. Ewentualnie jak już będę wiedział jak przypada zębatka aby była ona ustawiona równolegle do osi roweru o czym przypomniał @yapabaka (dzięki) to wówczas pomyślę może o tym wydruku 3D np. z czarnego filamentu PET-G - tak aby wydruk miał "gwint" pod bębenek kasety a dodatkowo mógłbym zwiększyć szerokość podkładek przed i za zębatką tak aby zapobiegać zsuwaniu się łańcucha w ekstremalnych sytuacjach - tylko nadal nie wiem czy to wyeliminuje potrzebę zakładania napinacza łańcucha?).

Co do napinacza to szkoda, że muszę go mieć - będę o tym pamiętał przy wyborze kolejnej ramy, głównie chodzi mi tutaj o fakt, że dla tego napinacza co znalazłem koszt wymiany kółek to około 40 zł a dodatkowo martwi mnie to, że w opisie jest informacja o tym, że można go stosować w układach napędowych z tarczami mechanizmu korbowego o różnicy do 16 zębów (ja będę mieć różnicę 23 (38T-15T) - chyba, że chodzi tutaj tylko o różnicę zębów przednich zębatek) oraz z zębatkami mieszczącymi się w zakresie od 18 do 20 zębów (ja chcę mieć z tyłu zębatkę 15T): https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/alfine-s7000s700/CT-S500.html czy ten napinacz nadaje się do napędu, który chcę stworzyć? Jeśli nie - to jaki polecacie?

Edytowane przez Ntkgzd

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Roballinho

1. Podkładki nie będą się obracać na bębenku.

2. Napinacz, jeśli ma być od Alfine, kup z jednym kółkiem – https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/alfine-s7000s700/CT-S510.html Ten który podałeś, bardziej nadaje się do napędów z przednią przerzutką.

3. Jeśli boisz się o spadający łańcuch, to większe prawdopodobieństwo będzie, że spadnie on z przedniej zębatki, niż z tylnej. Kup tarczę narrow wide i nie myśl o tym.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Ntkgzd

@Roballinho w sensie kupić takie coś do Shimano STEPS https://allegro.pl/oferta/zebatka-narrow-wide-38t-czarna-snail-9235556944 i dzięki temu nie będę potrzebował napinacza? Jeśli jednak to nie wyklucza potrzeby założenia napinacza to ten co podałeś współpracuje od zębatki 16T a u mnie będzie 15T, nie wiem na ile to jest ważne?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
rambolbambol

Napinacz musisz i tak mieć. Zębatka przednia narrow wide lepiej trzyma łańcuch, ale nie zastąpi ci napinacza.

Swoją drogą 38:15 to  bardzo twarde przełożenie. Na twoim miejscu zaczynałbym od  36:18, w kżym razie coś w proporcji 2:1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×