Skocz do zawartości
Sobek82

[Łańcuch] różnice 8s, 9s, 10s

Rekomendowane odpowiedzi

Sobek82

Tak z nudów zapytam, mam trzy rowery na każdym inny napęd, szosa 8s, monster przełaj 9s, HT 10s. ale jak powiesiłem 9s obok 10s to różnicy nie ma, a przykładając łańcuch 9s do łańcucha z szosy też nie bardzo widać i pytanie czy łańcuch 9s lub 10s można założyć do kasety 8s, na zęby kasety 8s każdy leży jak ten pierwszy.

Od lewej 8s, 9s ,10s
IMG_20200330_131354729.thumb.jpg.e6fd75beeeb2ecbb4cd8f7a5e96dfc27.jpg
Pozdrower

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
cervandes

Suwmiarkę weź i sprawdź jaką mają szerokość. Im więcej rzędów tym piny węższe a co za tym idzie całe łańcuchy węższe.

 

I tak, praktykuje się czasem zakładanie węższego łańcucha na 'szerszą' kasetę. Np na 8s ludzie zakładali czasem 9tki. A czy większe różnice działają bez problemów z regulacją - dowiemy się jak spróbujesz ;)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Sobek82

Tak chyba zrobię, rozkuję 8s i założę najpierw 9s a potem 10s, kaseta 9s ma szerokość około3,7 cm a 10s 4 cm. Na ósemce widać że 9s i 10s mają więcej luzu pomiędzy zębatkami, ale na samych zębach leża dobrze i mają luz wewnątrz.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
SoloTM
Napisano (edytowane)

Rolka w łańcuchach 8 sp jest szersza od 9 ( 10,11,12 sp ) Szerokość pin w łańcuchu 8 sp - 7,1 mm ( niektóre shimano i kmc ) 7,3 mm ( większość shimano i kmc ) Sram albo Connex 7,2 mm ( już nie pamiętam który - bo ten drugi ma 7.3 mm )  Były wyjątki jak sach sedis sc90  ( 6,99 mm )

W łańcuchach 9 sp - pin 6,6 mm ( Sram 6,8 mm )

10 sp - 5,9-6,2 mm ( a nawet bodaj 5,85 - 6,2 )

Edytowane przez SoloTM

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Invincibe.

Ludzie zakładają łańcuch 9s na napęd 8s z dwóch powodów. Pierwszy to poprawa kultury pracy (ale to nie każdy zuważy). Druga, o wiele bardziej istotniejsza to dłuższa żywotność łańcucha - łańcuchy 8s, szczególnie shimano są w większości robione chyba z plasteliny

Prawdopodobne wyniki testu: łańcuch 9s na napędzie 8s zwiększa kulturę pracy, łańcuch 10s na napędzie 8s "nie działa dobrze" przez różnice w wymiarach ogniwa

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
itr

krytyczna sytuacja to czasem w szosie była na starej korbie kiedy łańcuch potrafił się wgryźć pomiędzy 53 a 39, ale  czym ja to zrobiłem nie pamiętam, chyba łańcuchem 10s. Możliwe że też że dokładała się jakaś zębatka nie systemowa w każdym razie trzeba rzut okiem na korbę zrobić czasem...

Z ciekawostek kaseta 11-23 9s pojechała mi 600 km z nowym łańcuchem 8s.  Sram ze sramem.

Ponieważ strasznie bliskie zestopniowanie kasety i poziomy blisko siebie to coś świrgolaszczyło nietypowo w okolicach 11-12, ale nie terkot przeskoku tylko szur tarcia bokiem tzn łańcuch na 11 tarł o 12 bokiem.

Ale na takim napędzie w góry czy błoto bym nie jechał.

9 na 8 kasecie świadomie nie miałem... ale kto wie, czy one wewnętrznie nie są tej samej szerokości? Może tylko bardziej łupie przy zmianach?

jeśli łańcuch 8 s  to polecam sram 870 lub 890 , 870 to chyba 50 zł teraz. W szosie starczy na kilka lat jeżdżenia po bułki, dopiero w mtb to nie jest za różowo, ale nie mam 8 w błocie od chyba 2010

zakaz shimano,

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Invincibe.
Teraz, itr napisał:

9 na 8 kasecie świadomie nie miałem... ale kto wie, czy one wewnętrznie nie są tej samej szerokości?

Nie są. 5/6/7/8 mają 3/32" a od 9/10/11 11/128" choć różnica niby żadna. Ciekawiej robi się przy szerokości zewnętrznej bo w zakresie 6-11 każdy ma inną, między 8 a 10 jest już 1mm różnicy

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
SoloTM
Napisano (edytowane)

Wszystko zalezy jaki łańcuch 8 sp Shimano porównujemy. Bo hg40 jest do bani, a hg71 jest sporo lepszy ( choć nie jakiś mega ) a były jeszcze lepsze, ale nowych to nie ma bądź ceny kosmiczne bo to będa NOS-y stare. Z łańcuchów 8 s dac wyższy model kmc i będzie spokój, albo srama czy connexa. ( też wyższe modele ) Tam się nei ma z drugiej strony co "spuszczać"  nad najwyższym możliwym modelem za grubą kasę bo  kasety i dobre łańcuchy nie są bardzo drogie = kaseta 50 pln ( no chyba, że szosowa to ciut droższa ) , łańcuch podobnie. ( podobnie z resztą w 9 sp )

Edytowane przez SoloTM

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Invincibe.

Tylko właśnie ten "wyższy model" 8s będzie droższy niż np przyzwoite hg91 (a zostaje jeszcze niby poprawa działania)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
itr

W shimano w zasadzie w czasach jak mi zależało 8,9s to był jeden łąncuch xtr/dura ace  i na przekosach  błotach golonkowych wybierałem zawsze srama, niskie grupy były złe, zresztą podobnie w sramie... Jednak na szosie to mniej zauważalne, i przebiegi większe...

Rzeczywiście od jakiegoś czasu kupuję KMC i teraz mam go  o 9  i 10 s i jest dobrze, tylko ja taki już jestem nie katujący, tak się kulam. Ale przyjemna kultura pracy...

W ostrym na wąskich gumach wciąż króluje .... tu idę sprawdzić ... sram 870 , czyli wciąż sram, ten od około może 500 może 1000 km, wcześniej wrzucałem rzeczywiście lekko przejeżdżone 9ki bo chyba były uwaga  (ostre 53/17) CICHSZE!!!!

tak tak nawet w ostrym gdzie nie wibruje kółeczkami przerzutka można coś usłyszeć, a już łańcuch prawdziwy torowy to trzepie akustycznie że cierpną kciuki u stóp...

W ogóle kto nie stawiał ostrego na trenażerze, wibracje z łańcucha na zakrętach przerzutki czuć tylko kiedy rower stoi w powietrzu, a ostre nagle jest jak odkurzacz silent do tymczsowego usypiania niemowląt. Te wibracje nie przeszkadzają na ucho ale czuć rowerem, a o ostre idzie gładko. Czy singiel nie ma znaczenia.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
itr

Ja kupiłem i już mam OEM od tego sprzedawcy, chyba wyższy model :

kmc 8.93

jeszcze nie jeździł,

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
SoloTM

8.93  ( nowe oznaczenie x8 silver/grey ) to niższy model od 8.99 ( x8 silver ) różnią się powłoką antykorozyjną wewn. płytek.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
itr

tak, tak przejęzyczenie, niższy, i tańszy. Wygląda natomiast bardzo dobrze. lepiej niż ten x EPT z poprzedniej aukcji, choć może zdjęcie jest tam tylko poglądowe, waga 326g. 

Tak więc zaryzykowałem, dwa na zmiany do znajomego roweru typu praca dom. Jedzie codziennie to nie rdzewieje... No tylko, że teraz to nic nie jedzie i wszystko rdzewieje :( czekają na montaż.

Co ciekawe na ogniwkach pojawia się oznaczenie, małe 9g!!!   oprócz częstszego KMC i X8.

w ręku mam wersję dla siebie czyli X9 waży 294g a oznaczenie dodatkowe na co którymś ogniwku to 9f

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
WaGiant

Z praktyki : na shimanowskiej kasecie 8s 11- 34 łańcuch 9s KMC działa bez problemu . Shimanowski Hg 53 chyba też był .

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Lukasdnb
Napisano (edytowane)

Witam, czy ma ktoś doświadczenia w ujeżdżaniu łańcucha 10s na kasecie 9s, przymierzam się do takiej operacji bo nie podoba mi się właśnie kultura pracy tylnej kasety z łańcuchem,poprostu wydaje mi się że za bardzo go słychać,dodam że wszystko super wyregulowane i chodzi gładko,z tyłu kaseta hg 400 i łańcuch hg 93 a chcę jakiś łańcuch 10s,z przodu korba Xt m771 3 blaty, klasyczne mega 9,ale nie wiem jak się ma technologia HG do HGX czyli system " zazębiania" Shimano,czy nie będzie wtedy problemu z wrzucaniem przełożeń z przodu i z tyłu?

Edytowane przez Lukasdnb

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
doms

U mnie na kasecie 9s używam już od kilku lat tylko łańcuchów 10s. Mam wrażenie że łańcuch 10s pracuje bardziej kulturalnie. Na 100% możesz zakładać ( u mnie działa w konfiguracji 3x9 i jak dla mnie łańcuchy 10s mają wyższą trwałość niż 9s)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
MaxCava

jakiego 10s używasz, a jakiego 9s uzywałeś ?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Lukasdnb
58 minut temu, doms napisał:

Na 100% możesz zakładać ( u mnie działa w konfiguracji 3x9 i jak dla mnie łańcuchy 10s mają wyższą trwałość niż 9s)

O to mi chodziło, o konkretne doświadczenie w temacie, dzięki wielkie a kolega @MaxCava zadał dobre pytanie,łańcuch 10s też Shimanowski czy jakaś konkurencja?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
doms

HG54 po przebiegu 4500 km jest tak samo rozciągnięty jak HG53 po 3000 km. Używałem też Sram PC-951, KMC 9000, KMC 9200, i te 4 łańcuchy 9 rzędowe były słabsze od HG54, Natomiast HG93 i Campagnolo RECORD C9 u mnie wytrzymują podobnie do HG54.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
MaxCava

No to ja już nie wiem.

U mnie HG54 to gumka od majtek, po 1000 km powyciągany ponad 1%. KMC X9 po 2500 km ma ok. 0,3%.

Już nie wspomnę o tym, że wydaje mi się 54 głośniejszy od x9

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Lawstorant

U mnie HG54 wytrzymał 1700 km do 0.75%. Aktualnie x10.93 zapowiada się na lepszego zawodnika, ale jest głośniejszy.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×