Skocz do zawartości
kima_141

[korba] Dobór korby w przystępnej cenie pod napęd 1x z zębatką Narrow Wide

Rekomendowane odpowiedzi

kima_141

Jest to mój pierwszy post na forum, więc cześć wszystkim :)

Otóż chcę zmienić w moim rowerze starą korbę na kwadrat (oraz suport), bo ma lekko wyrobiony gwint i są czasem problemy. Albo się luzuje, albo nie chce zejść, jak jest bardzo mocno założona. Nie orientuję się zbytnio w modelach, ale myślę nad przejściem na coś nowszego typu Hollowtech II. Szukam w miarę najtańszych korb, które by pasowały do mojego układu.

Obecne części: korba RPM19 CK-304 170mm (waga bez zębatki około 600g), suport BB-7420 68x110,5 (jakieś 300g), zębatka Narrow Wide 32T 104BCD.

Co do linii łańcucha to nie jestem pewna, ale mam takie podkładki pod śruby do korb, które stosuję, gdyby trzeba było przesunąć zębatkę do wewnątrz.

Poszperałam trochę i niektóre korby mają 96BCD (przykładowo Shimano SLX FC-M7000), a ja mam zębatkę 104. Ewentualnie, jak nic się nie znajdzie, mogę rozważyć wymianę zębatki, jeżeli korba wyjdzie tanio. To samo tyczy się długości korby - u mnie jest 170mm, więc najlepiej gdyby taka długość została (może dodatkowe 5mm to nie dużo, ale nie lubię nigdzie w terenie zahaczać pedałami itp.) A z suportem myślę nie będzie problemu, nawet za kilkadziesiąt złotych można znaleźć. Jeszcze takie dodatkowe info - planuję też rozszerzenie napędu do 11s jak dobrze pójdzie, ale najpierw chcę rozwiązać problem z korbą.

Bardzo proszę o jakieś propozycje w myśl: jak najtaniej i jak najlżej :D jeśli to w ogóle możliwe (nie chcę przekroczyć wagi obecnego układu). Używane korby w dobrym stanie też rozważę.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
cyganos

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Jeśli masz tarcze 104 BCD (symetryczną) to polecam jakąś korbę shimano z poprzedniej generacji np.: fc-m785, 677, 675 albo z tańszych 625, 617, 615. Każda z nich występowała w wersji z ramionami 170mm i do każdej trzeba będzie użyć podkładek pod tarczę (ze 2 mm). Deore można nowe kupić za 200-240zł, suport 40-50zł. Zaletą tych korb jest dostępność wyjątkowo tanich tarcz. Tarcze DM czy z niesymetrycznym BCD (jak we współczesnych shimano)  są dużo droższe.

  • +1 pomógł 2

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
kima_141

Dzięki za odpowiedzi!

Właśnie przeglądam sobie po sklepach internetowych tańsze korby Deore i myślę nad np. Deore FC-M617 za około 250zł https://allegro.pl/oferta/korby-shimano-deore-fc-m617-170mm-38x24-h-ii-7904412803 Wszystko się zgadza, 170mm, 104BCD, wagowo również ok.

Przy okazji, wyświetliło mi się również coś takiego i nie wiem, co o tym myśleć https://www.sbike.pl/shimano-korba-shimano-fc-mt300-3x9-443222t-170mm-o_l_12032.htm Czyli Shimano FC-MT300, jednak po duuużo niższej cenie (+/- 150zł) domyślam się, że jest jakiś haczyk? Pewnie to starsze technologie i jakość, jednak czy w dużym stopniu? Ale z ciekawości wysłałam zapytanie do kilku osób o wagę tej korby bez zębatek i czekam, czy uda mi się dostać jakieś info dla porównania.

9 godzin temu, Dokumosa napisał:

Jeśli masz tarcze 104 BCD (symetryczną)

Tak, mam symetryczną :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
KaDeT5

Ja bym polecił zee, deorke, albo jakies tansze sramy

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Zee nie ma sensu ze względu na cenę. MT300 to pozagrupowa korba na pograniczu acery i alovio. Bedzie stalowa oś, trochę cięższa, nie trzeba bedzie podkładek pod blat za to krótsze śruby i kominy. Po przeróbce na 1x będą wideczne "eleganckie" srebrne miejsca wokół śrub na pająku (zeszlifowane powierzchnie do których przylega najwieksza tarcza w konfiguracji 3x).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
kima_141

Gdybym planowała tylko wymianę korby, to pewnie brałabym pod uwagę Zee i inne tego rodzaju, bo widać, że są porządne. A wiadomo, że każdy chciałby jak najlepszy sprzęt. Lubię sobie poszaleć na zjazdach itp. ale zadałam sobie pytanie, czy naprawdę potrzebuję korby w takiej cenie (skoro nawet leciwa na kwadrat już tyle wytrzymała przy mojej niskiej wadze), czy może lepiej pójść z korbą na kompromis i dołożyć do czegoś innego...

Co do srebrnych miejsc przy MT300 to widziałam na fotkach i tak, nie wygląda to zbyt ładnie, ale jakby się ktoś uparł to może dałby radę maznąć na czarno.

Podsumowując, w tej chwili skupiam uwagę na modelach Deore (jeśli chodzi o nówki, to raczej tych tańszych), a w międzyczasie jeszcze się rozglądnę, może trafi się jakaś okazja. Jakby później udało się sprzedać tarcze z takiej korby, to byłoby jeszcze lepiej :)

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Zee to to samo co stare deore jeśli o wykonanie czy solidność chodzi.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
kima_141

To w sumie tym lepiej dla budżetowców.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
kima_141

(przepraszam za post pod postem)

Zapomniałam o jeszcze jednej rzeczy. Mam taką mini prowadnicę do łańcucha montowaną pod suport, coś takiego - https://i.imgur.com/GYsaz76.jpg Ma ona około 3-4 mm grubości i przesuwa mi obecny suport i prawe ramię korby na zewnątrz, dlatego już teraz mam te podkładki między tarczą, a korbą, dla zachowania linii łańcucha. Nie wiem jak będzie wyglądała sytuacja przy suporcie Hollowtech i korbie z osią, ale jeśli przesunie tak samo, to odnosząc się do tej wypowiedzi:

W dniu 15.05.2019 o 10:05, Dokumosa napisał:

albo z tańszych 625, 617, 615. Każda z nich występowała w wersji z ramionami 170mm i do każdej trzeba będzie użyć podkładek pod tarczę (ze 2 mm).

wychodzi na to, że wtedy będzie potrzeba dużo więcej, co najmniej 6 mm. Wydaje się, że sytuację mogą uratować tylko śruby z długim kominem i więcej podkładek? Na krótsze na pewno tyle podkładek nie wejdzie, ale na szczęście jeszcze posiadam te dłuższe, więc w razie czego spokój.

W przypadku korb 3-rzędowych jest lepiej, bo wypada na środkową tarczę. Ale zakładając, że kupię 2-rzędową - przykładowo taka FC-M617, ma według strony Shimano linię łańcucha 48.8, ale to jest pewnie środek między tarczami. Więc ile może mieć na zewnętrzej zębatce? 51, 52 mm? Teraz jak dodam do tego jeszcze +4 mm grubości prowadnicy to wychodzi 55-56 mm, no trochę daleko od ideału :laugh: Żeby tylko starczyło śruby na tyle podkładek! :D

 

Dla ciekawych, tu jest fajnie opisana korekcja linii łańcucha przy różnych korbach w napędach 1x, tylko po angielsku. Może komuś pomoże https://www.oneupcomponents.com/pages/understanding-chainline-for-optimal-1x-conversions-boost-and-non-boost

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Ja bym robił standardową linię 50mm, prowadnica łańcucha może zostać (trzeba ustawić do korby).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
kima_141

Tak by było najlepiej, żeby nie było później problemów na największych koronkach kasety, tylko potrzeba będzie sporej korekty przy korbie. Prowadnica ma własną regulacje, więc tutaj ok.

Tymczasem dostałam info z wagą ramion trzyrzędowej MT300 - 725g. Teraz mam jeszcze większy dylemat, bo spodziewałam się w granicach 800 po starszej korbie, a wychodzi niewiele więcej od co poniektórych tańszych deorek, natomiast różnica w cenie 100zł. Trochę mnie korci...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Jeśli estetyka takiego rozwiązania (o czym pisałem powyżej) oraz korozja osi Ci nie przeszkadza to nie widzę przeciwwskazań dla FC-MT300. Bez podkładek się obędzie tylko trzeba krótsze śruby i kominy zorganizować.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
kima_141

Z tą korozją to nie wiedziałam, wezmę to pod uwagę. Dziękuje za info

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

To nie jest jakieś tam straszne, delikatny rdzawy nalot wewnątrz potrafi się pojawić (trzeba zajrzeć w oś żeby zobaczyć).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
kima_141

A, chodzi Ci o wewnętrzną stronę. Bo tak sobie myślę, że jak się regularnie czyści i smaruje to nie powinno być problemów między osią, a suportem?

Edytowane przez kima_141

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
dovectra
16 godzin temu, kima_141 napisał:

Mam taką mini prowadnicę do łańcucha montowaną pod suport, coś takiego - https://i.imgur.com/GYsaz76.jpg Ma ona około 3-4 mm grubości i przesuwa mi obecny suport i prawe ramię korby na zewnątrz, dlatego już teraz mam te podkładki między tarczą, a korbą, dla zachowania linii łańcucha. Nie wiem jak będzie wyglądała sytuacja przy suporcie Hollowtech i korbie z osią, ale jeśli przesunie tak samo, to odnosząc się do tej wypowiedzi:

POd suport hollowtech - daje sie podkładki po obydu stronach, dasz jedną mniej od napędu i będzie git.

 Najprościej brać 3 rzędową korbę i wywalić dwie skrajne  zębatki, 

MT 300, ciekawa propozycja.

 Stalowe ośki mają wszystkie korby HT, prócz niektórych w standardzie BB30.

Edytowane przez dovectra
  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Jeśli tam jest tak nakombinowane z podkładkami to jeździsz na niesymetrycznych ramionach. Trzeba zrobić jak @dovectra pisze.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
dovectra
W dniu 17.05.2019 o 16:10, dovectra napisał:

Stalowe ośki mają wszystkie korby HT

Mój błąd, widzę że w szosowych bywają alu oski.

 to i może w Xt  jest?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mazowiecki
3 godziny temu, dovectra napisał:

Mój błąd, widzę że w szosowych bywają alu oski.

 to i może w Xt  jest?

Musiałbym sprawdzić, ale przy montażu mojego XT wydawało mi się, że oś jest alu a nie stalowa. Ale w sumie nie myślałem nawet, że może być inna niż alu, więc nie zwróciłem za bardzo uwagi.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
cervandes

A ja wprost przeciwnie, łeb bym dał sobie obciąć, że w M8000 jest oś stalowa. Magnesu nie przykładałem ale organoleptycznie, składając, czyszcząc itp jak miałem korbę w ręku to przez myśl by mi nie przyszło, że jest ona aluminiowa.

 

EDIT:

 

wszędzie piszą, że oś ze stali:

https://www.centrumrowerowe.pl/mechanizm-korbowy-shimano-deore-xt-fc-m8000-pd16339/

Edytowane przez cervandes

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
abdesign

Skoro Ultegra na krórej nikt nie skacze ma stalową oś (mam-sprawdzałem) to czemu niby XT miałaby mieć aluminiową?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
kima_141

Nie zwlekałam już dłużej i wzięłam tą MT300. Myślę, że jak dla mnie będzie ok. :) Łatwa do przerobienia na 1x, a do tego niska cena i akceptowalna waga.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×