Skocz do zawartości

[łańcuch, kaseta] 9rzędów- ocieranie łańcucha o wyższą zębatkę


picalke

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Mam rower Genesis Croix de Fer który kupiłem używany, ewidentnie z nieoryginalnym napędem (cały osprzęt był Tiagry 4500, a tylna przerzutka -- Sora). Postanowiłem zmienić większość napędu na lżejsze przełożenia, więc kupiłem najtańszą przerzutkę Claris z długim wózkiem do tego kasetę HG4000-9 i łańcuch connex 808. Z przodu została korba Tiagra 4500, kompaktowa, dwa blaty. Ponad tydzień męczę się z regulacją, i niestety nie mogę wszystkiego tak ustawić,żeby działało płynnie i bez trzasków. Wydaje mi się obecnie, że jednym z problemów generujących hałas jest to, że kiedy mam wrzuconą dużą tarczę z przodu i najmniejszą, 9tą, zębatkę z tyłu to łańcuch ociera się o zęby zębatki numer 8. W dodatku jeśli kręcę korbą do tyłu to łańcuch jakby próbuje wskoczyć na większą zębatkę na kasecie (z 9 na 8). Jak kręcę szybko, to czasem wskakuje.
Tutaj zdjęcia napędu: https://www.dropbox.com/sh/tvz0jw9qlyk63xy/AAAxvWXANvJKIhF-cG3p-RMOa?dl=0

czy ktoś ma pomysł na czym może polegać problem? Czy jest to kwestia zbyt dużego łańcucha przystosowanego do napędów 8rzędowych? Czy może coś innego jest źle?

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łańcuch 9 sp, węższy niż Twój  8 sp. Connex ( pin 7,2 mm ) shimano czy kmc ( pin 6,6 mm ) na pewno poprawi sytuację, bo będzie węższy o 0,6 mm, czyli na stronę 0,3 mm. Sprawdź jeszcze linię łańcucha jaką masz. Dla Twojej korby ze zintegrowaną osią powinny być podkładki między suportem a ramą. W zależności od szerokości mufy ( np dla 68 mm powinny być 2 podkładki od strony napędu i 1 z  lewej strony - są ? Dla mufy 73 mm  - 1 podkładka po stronie napędu, z lewej zero  ). Hak ramy ( przerzutki ) prosty ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź!

Linia łańcucha to właśnie te podkładki o których wspominasz? gdzie te podkładki dokładnie się znajdują? da się stwierdzić ich obecność lub brak bez wykręcania łożysk suportu?

Hak prostowałem metoda chałupniczą "na koło"

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw pomierzę mufę, w tym rowerze to ja już naprawdę nie wiem ;)
Swoja drogą, na poprzednim napędzie gdzie była przerzutka Sory, 9rzędowy łańcuch i kaseta 11-25 na najwyższym biegu z tyłu nie było ocierania o wyższa zębatkę, natomiast zawsze był problem kiedy miałem małą zębatkę z przodu i 9ty bieg z tyłu -- łańcuch się ocierał o dużą tarczę z przodu. Także mam wrażenie, że z linią łańcucha coś może być nie tak...
Swoja drogą, tę linię łańcucha da się  jakoś zmierzyć normalnymi narzędziami (linijka, suwmiarka)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

https://porady.bikeboard.pl/artykuly,pokaz,wazne-5-mm-ustawienie-linii-lancucha

Można zwiększyć linię łańcucha dodając podkładki, tylko żeby korba nie ocierała o suport... bo oś korby krótsza niż w mtb. No i czy przerzutka przednia da radę obsłużyć bardziej odsunięte od ramy zębatki.. tego nie wiem, trzeba tu stricte szosowca do tego tematu.

tu poczytaj jeszcze:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cóż, linia łańcucha zmierzona w ten sposób:  https://www.sheldonbrown.com/chainline.html wynosi na oko 43 mm co jest zgodne ze specyfikacją Shimano stąd.
Długość mufy 68 mm, suport szosowy BC1.37x24, więc podkładek brak.

Zmierzyłem też łańcuchy, Connex ma wg mojej suwmiarki nawet 7,3 mm w najszerszym miejscu, podczas gdy starszy Shimano z poprzedniego napędu - 6,65. Być może to jest różnica powodująca zahaczanie... Ale nadal linia łańcucha wydaje się dziwnie wysunięta w stronę 'miększych' przełożeń . Łańcuch wydaje się prosty dopiero przy konfiguracji duża tarcza z przodu+4bieg z tyłu. Cóż, zmienię łańcuch na coś węższego i dam znać jak wyszło.
Swoją droga dziwne, że taka mała linia łańcucha w napędzie 2x9, nie wiem jak to policzyli że powinno działa płynnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Owszem, tak jest. Trochę nie popatrzyłem co mi sprzedał sprzedawca, a trochę się sugerowałem opinią (między innymi z wątku o kompatybilności), że dużej różnicy nie ma. Cóż, zamówię jakiś łańcuch do 9s i zobaczę jak to zmienia sytuacje -- zapewne będzie lepiej, bo w poprzednim napędzie twarde przełożenia śmigały bardzo dobrze (tzn, bez symfonii trzasków)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Trochę mi testy zajęły, ale w końcu po założeniu łańcucha na 9s i zrobieniu może 500 km mogę powiedzieć, że sytuacja znacznie się poprawiła, choć łańcuch nadal minimalnie obciera o zębatkę 8 w maksymalnym ustawieniu i przy czyszczeniu widać błyszczące opiłki na szmatce... Ale cóż, względem kultury pracy jest o niebo lepiej, dziękuję wszystkim za pomoc!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...