Skocz do zawartości

[Tylne koło] Krzywo się obraca z nową oponą i dętką


skurg

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

dwa lata jeździłem z rozprutą po bokach tylną oponą. Przejechałem na niej z 1,5tys km :D. Sobie wtedy myślałem że wymienię dopiero jak się się całkiem rozpadnie, nie wiedziałem że potrwa to aż tyle. Ostatnio jednak powietrze zaczęło schodzić i postanowiłem w końcu kupić nową oponę i dętkę. Kupiłem Opona Schwalbe Black Jack 26 x 2,25 oraz dętkę Continental MTB 26. Założyłem wszystko na felgę ale problem jest taki że koło jakoś krzywo się obraca, nagrałem taki filmik żeby pokazać:

Powiedzcie czemu może się tak dziać. Felga nie wydaje się krzywa, dwa razy dętkę pompowałem bo myślałem że może źle się ułożyła w oponie ale jest tak samo. Ta opona w porównaniu do starej jest jakaś inna, jest dużo wyższa czy nie potrzeba do takich opon specjalnej dętki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Strasznie ruszasz tą kamerą. Trudno jednoznacznie stwierdzić, ale wygląda, że jednak opona krzywo założona. Może postaw kamerę nieruchomo, ustaw ją tak, żeby pokazywała oponę razem z przerwą między felgą, a klockami hamulcowych wtedy będzie lepiej widać czy koło scentrowane, czy opona bije, czy jedno i drugie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsze co trzeba sprawdzić to czy felga jest prosta - zobacz czy pulsuje względem klocka hamulcowego. Drugie to czy stopka opony siadła prawidłowo - dokoła rantu obręczy powinna równomiernie wystawać linia.

Jak opona nie siadła to zwilż oponę dookoła mydlinami, napompuj na maksa (czasem nawet mocniej niż zaleca producent) i jak nie wyjdzie od razu to zostaw na noc - powinna wyjść. Jak rant siądzie, a opona dalej bije to jest krzywa i oddaj ją do sklepu.

Dętka nie wpływa w żaden sposób na kształt opony, a że jest z gumy to to, że udało Ci się ją włożyć i napompować oznacza, że pasuje do opony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 pompowanie i kolejne ujęcie. Niestety to samo.

Cytat

Jak opona nie siadła to zwilż oponę dookoła mydlinami, napompuj na maksa (czasem nawet mocniej niż zaleca producent) i jak nie wyjdzie od razu to zostaw na noc - powinna wyjść. Jak rant siądzie, a opona dalej bije to jest krzywa i oddaj ją do sklepu.

Nie bardzo jasna jest dla mnie ta operacja. Co to znaczy że opona nie siadła i gdzie ma wyjść? Opona widać że równo wszędzie jest wsadzona w felgę.

Oponę kupiłem przez internet, była spakowana w ósemkę. Sprzedawca zapewniał że w ten sposób wysyła opony i nie ma z nimi problemu. Podobnież też pisali ludzie na forum którzy również w taki sposób kupowali opony, więc kupiłem, ale chyba to był błąd. Jutro jeszcze spróbuję na przedniej feldze, bo już dzisiaj mam dość po 3 godzinach walki.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Wygląda na to, że albo opona się nadal odpowiednio nie ułożyła, albo coś z nią jest nie tak ( niektóre tanie modele cierpią czasem na niedoróbki ), ale obstawiam to pierwsze - sądząc po ujęciu z boku, gdzie wydaje się, że jednak miejscami nierównomiernie wystaje ( raz bardziej, a raz mniej - widać to po tym pasku na boku opony umieszczonym bliżej bieżnika ).
Jak odzyskasz siły do "walki", to przyjrzyj się, czy tak jak pisał seraph : pasek przy krawędzi obręczy jest równo ułożony względem niej.
Czym pompujesz ? - jeśli jakąś małą ręczną pompką, to też może utrudniać zadanie, bo być może nie jesteś w stanie uzyskać odpowiednio wysokiego ciśnienia, tak żeby opona "wskoczyła" na rant obręczy ( u mnie były z tym problemy ).

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podczas wkładania dętki i potem pompowania nie da się tej opony w żaden sposób ułożyć, tak jakby ona sama się układa jak chciała, przerywam pompowanie żeby dociskać wszędzie co by jakoś zaskakiwało, ale wygląda na to że robiąc tak tylko pomagam jej żeby się we własne miejsce sama ułożyła, nie mogę przecież gdzieś docisnąć czy wyciągnąć żeby było równo. A czy na takiej oponie da się jeździć, czy będzie szarpało podczas jazdy? Tak pompuję ręczną, niestety, ale daje się na dość twardo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A sprawdziłeś ten pasek? Jest na oponie, biegnie równolegle do obręczy. Powinien być w tej samej odległości od rantu na całym obwodzie. Jak zobaczysz że gdzieś się zbliża do rantu za bardzo to możesz zrobić terapię mydlinami.

Swoją drogą to też mam lekkie bicie na oponie (nie na obręczy) które umyślnie ignoruje :P 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Podczas jazdy może być odczuwalne lekkie tzw. bicie opony.
Tak jak już podpowiadał seraph : możesz użyć mydlin i napompować mocno - kiedy opona wskakuje na rant, to słychać lekki "strzał".
Jeżeli sam nie ogarniesz tematu, bo np. masz kiepską pompkę, to udaj się do serwisu, gdzie za kilka złotych to zrobią.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, KrissDeValnor napisał:

Właśnie trzeba pompować dość mocno, żeby opona wskoczyła na miejsce - opona ma większy limit, więc 3 bary to nie problem.

Jak raz dość mocno pompowałem, to potem musiałem leczyć uraz akustyczny w szpitalu :P Nie żartuję. Ale nabiłem chyba z 5-6 barów wtedy, a była to bezdętka.

Także nie wiem ile opona podaje maksymalnie, ale nie przekraczałbym tej wartości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pytanie.. Nie kombinowałeś czasami nic z ośką, kulkami etc ?  możliwe ze opona felerna  lub obręcz. Czasami tak jest że opona w 1 obreczy ulozy sie idealnie a w innej nie chce ( kross robil takie obrecze ciut za duze - np. zeby tam zdjac opone to na 3 łyżki trzeba bylo etc ) Przeloz opone na przód ew. do innego koła z innego roweru i porównaj

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 bary w tylnym kole na asfalcie  lub 4  bary celem prawidłowego ułożenia  opony w obręczy  to nic nadzwyczajnego.

A co do budżetowych opon Schwalbe - to przez forum niejednokrotnie przewijały się wątki o ich biciu np tu:-> https://www.forumrowerowe.org/topic/218715-opony-schwalbe-robi-krzywe-opony/?page=2

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
8 godzin temu, Dokumosa napisał:

nie przekraczając max ciśnienia podanego na oponie.

Przekroczenie dopuszczalnej wartości przy montażu opony u mnie jeszcze nigdy nie spowodowało strat w ludziach i sprzęcie.

Krótkotrwałe dmuchnięcie ponad normę pomaga w ułożeniu się opony na rantach jak jest oporna. No i detergent  dla poślizgu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, skurg napisał:

 A czy na takiej oponie da się jeździć, czy będzie szarpało podczas jazdy? Tak pompuję ręczną, niestety, ale daje się na dość twardo.

  Zmieniałem oponę na zimę na taką która była wcześniej na tym kole (też schwalbe) i podczas przejażdżki nie mogłem zrozumieć co się dzieje bo rower podskakiwał.. opona była dobra tylko nie chciała się ułożyć,nie da się tak jeździć bo na trochę większej prędkości rzuca rowerem. Sporo się nagimnastykowałem zanim się ułożyło, i obstawiam że u Ciebie jest to samo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Sporo się nagimnastykowałem zanim się ułożyło, i obstawiam że u Ciebie jest to samo.

No ale co zrobiłeś żeby się ułożyło?

Przełożyłem oponę nawet z inną dętką na przednią felgę i myślę że jest niewiele lepiej. Posmarowałem dość obficie krawędź felgi jak i oponę z każdej strony ludwikiem i napompowałem ile mogłem, jest niemal na kamień i teraz wygląda to tak:

 

Chyba jednak sprawie sobie inne opony, co możecie innego polecić? Tym razem jednak coś cieńszego, bo nie zdawałem sobie sprawy że te Black Jacki są takie wysokie, na dodatek wziąłem o 0,25 cala szersze ale tak naprawdę są szersze o ponad cm, od starych 2.0. Pewnie i błotników bym w nich nie miał do ramy przykręcić bo zostało około 1cm: http://www.tinypic.pl/jh3fs9o4i6zf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

adtrip
Właściwie to tu niechodzi o to, czy się da, czy nie ( to też zależy od stopnia złego ułożenia opony ), tylko o to, żeby się w końcu opona ułożyła i nie będzie wtedy takich dylematów ;)
skurg
Jest już lepiej niż było - jeszcze można to delikatnie poprawić, ale nigdy nie będzie w 100 % idealnie ( zawsze jakieś minimalne odchyły się zdarzają ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ale jak jej w tym pomóc, bo jeśli widzę że pasek co biegnie wokół opony z jednej strony zapada się w felgę głębiej niż po drugiej stronie to nie mogę nic z tym zrobić bo  felga jest wąska i dętka nawet nie napompowana zbytnio trzyma oponę sztywno że nie ma opcji manewru, jestem zdany tylko na to jak właśnie się opona sama ułoży.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...