Skocz do zawartości

[Amortyzator] Luz amortyzatora SR Suntour NRX D RL Air w Orkanie 5.0


Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Mam pytanie odnośnie dopuszczalnego luzu amortyzatora.

Orkan 5.0 to mój pierwszy rower z amortyzatorem i nie wiem czy to jest dopuszczalne ale wyczuwam pewien luz w przednim amortyzatorze.

Na zaciśniętym przednim hamulcu przy ruchu przód tył amortyzator lekko się buja.

U góry na ślizgach nie widać luzu, w czasie jazdy też tego nie czuć, nie ma tez jakiś stuków.

Czy to normalne, czy amortyzator powinien być całkowicie sztywny?

Jak to wygląda u innych posiadaczy orkana 5.0.

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli odczuwasz bujanie na na zaciśniętym przednim hamulcu przy ruchu przód tył to masz pewne że tuleje ślizgowe są do wymiany. Niestety w NRX-ach są dawane tuleje ślizgowe teflonowe i nie ma dostępnych samych tuleji. Do wymiany masz całe dolne lagi. Gdybyś myślał o wymianie to pisz na PW bo mam sporo nówek z 2015/2016

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To jest nowy rower i amortyzator z przebiegiem 300km. Zresztą zauważyłem to prawie od razu. Przyjrzę się jeszcze temu i opiszę dokładnie.

 

Edytowane:

Przyjrzałem się temu jeszcze raz, stery lekko dokręciłem ale na nich nie było luzu.

Chyba źle to opisałem, luzu tam chyba nie ma, tylko cały widelec wykazuje pewna elastyczność, że wygina się o pół cm. Wcześniej miałem sztywniaki i tego nie było ale crossowy amortyzator chyba nie jest zbyt sztywny?

 

Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka

Edytowane przez lkomarnicki82
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Że wyciąga się pół cm to normalne. Napompuj że 120PSI i już wyciągać ci się nie będzie. Czym mniejsze ciśnienie tym szybciej ci się zapada bo sprężyny negatywne ciągną go w dół. Żeby zrobić to idealnie to musiał byś dopasować sobie sprężyny negatywne pod dane ciśnienie

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 1 miesiąc temu...

 

 

Żeby zrobić to idealnie to musiał byś dopasować sobie sprężyny negatywne pod dane ciśnienie

Ile kosztuje taka sprężyna negatywna i jaka by musiałaś być pod 70 kg?

Ile kosztują też dolne lagi jeśli okażą się do wymiany?

Jak w moim amortyzatora reguluje się skok, w sumie nie wiem czy tam fabrycznie jest 63 czy 75?

 

 

Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Panowie pomóżcie proszę. Kupiłem rower z amortyzatorem Suntour NRX D RL air. Moja waga to 70kg. Jest bardzo sztywny, prawie nic sie nie ugina na wybojach , no może kilka mm na dużych dziurach. Uczucie jest ,że jest bardzo twardy. Jak sie go reguluje aby był bardziej miękki? Jak wyregulować apięcie wstępne (ten cały SAG)? Czy tylko można tam regulować powietrzem, czy może też sprężyną tylko nie wiem jak?

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

OK dzięki kolego. Ten rower kupiłem wczoraj także nie musze serwisować aż tak poważnie jak ty. Czyli rozumiem,że jeżeli jest za twardy przy 10 barach, to muszę upuścić do np. 7-8 barów i powinien być bardziej miękki? Czy tak? Pompke juz zamówiłem.

Dzięki jeszcze raz kolego.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@IKomarnicki82: jeśli masz NRX-D-RL-R Air to gdzie tam chcesz lać olej? Takie rzeczy to chyba dopiero w S.

 

Każdy nowo kupowany czy to w sklepie w pudełku czy razem z rowerem wymaga serwisu zerowego bo producenci od pewnego czasu skąpią na smarowidłach dzięki czemu mają i oszczędność i skróconą żywotność produktu. Czyli dwie pieczenie przy jednym ogniu.

 

@Observer: pierwsza rzecz jaką trzeba zrobić to ustawić SAG za pomocą pompki właśnie. Do pełni szczęścia zapewne przydałoby się też wymienić sprężynę negatywną na dostosowaną do Twojej masy.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

OK dzięki kolego. Ten rower kupiłem wczoraj także nie musze serwisować aż tak poważnie jak ty. Czyli rozumiem,że jeżeli jest za twardy przy 10 barach, to muszę upuścić do np. 7-8 barów i powinien być bardziej miękki? Czy tak? Pompke juz zamówiłem.

Dzięki jeszcze raz kolego.

 

Polecam zrobienie serwisu zerowego bo naprawdę duże efekty potem odczujesz, zaś ciśnienie 150PSI to masz amortyzator KAMIEŃ - Nic ci się nie ugnie

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Marcin9 i ACTIVIA za informacje.

Jeszcze się tylko zastanawiam nad budową tego NRX D RL. Oczywiście w lewej goleni jest komora powietrzna o określonym ciśnieniu powietrza(takim jakie załadowaliśmy za pomocą pompki). A co jest w goleni prawej? Czy tylko olej hydrauliczy pod pewnym ciśnieniem. Czy po prostu wlany olej ale bezciśnieniowo? Czy może jest olej i sprężyna?

W jaki sposób amortyzuje goleń lewa powietrzna a w jaki sposób goleń prawa hydrauliczna? Jaka jest różnica? Dlaczego w dwóch goleniach nie ma powietrza?

Sorry, że tak dużo pytań, ale dopiero wchodzę w ten świat amortyzatorów i jeszcze wielu rzeczy nie zdążyłem przeczytać.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czy tylko olej hydrauliczy pod pewnym ciśnieniem. Czy po prostu wlany olej ale bezciśnieniowo? Czy może jest olej i sprężyna?

 W środku znajduje się zamknięty kartridż http://activia.sgl.pl/cena/czesci-zamienne-suntour/kartridze-i-podzespoly/kartridze_kartridz-blokady-do-amortyzatorow-raidon-rl-xcr-rl/266 (przykładowy kartridż)

W jaki sposób amortyzuje goleń lewa powietrzna a w jaki sposób goleń prawa hydrauliczna? Jaka jest różnica

Goleń z tłumikiem odpowiada za tłumienie drgań a goleń zawierająca sprężynę powietrzną za ugięcie amortyzatora.

Dlaczego w dwóch goleniach nie ma powietrza?

Bo nie ma takiej potrzeby... Edytowane przez Marcin9
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@Observer: Komora powietrzna działa jak sprężyna - analogicznie do pompki w której zatkasz palcem wylot. Jak ściśniejsz sprężynę i nagle ją puścisz to wystrzeli. W rowerze może to oznczać np. podbicie przedniego koła i chwilową utratę przyczepności a w skrajnych sytuacjach glebę. Tutaj właśnie z pomocą przychodzi tłumik olejowy, który ma za zadanie spowolnić odbicie (działa na zasadzie przeciskania cieczy przez otwór o niewielkiej przepustowości, przy czym w prostych rozwiązaniach działa jednostronnie - tzw. tłumik odbicia, w bardziej wyszukanych jest też tłumienie kompresji). Równie ważnymi elementami amortyzatora jest sprężyna negatywna (czasami w postaci drugiej komory powietrznej, czasami stalowa), króra odpowiada za czułość na małych nierównościach oraz mechanizm umożliwiający regulację tłumienia pwrotu. Bez możliwości zmiany charakterystyki sprężyny negatywnej (np. poprzez ciśnienie w komorze negatywnej albo wymianę sprężyny stalowej) i bez możliwości zmiany tłumienia odbicia amortyzator pracuje poprawnie w bardzo wąskim przedziale regulacji ciśnienia lub naprężenia wstęnego sprężyny (czyli np. może działać ok jak ważysz 80kg i zupełnie beznadziejnie jak ważysz 60 albo 100kg).

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 3 miesiące temu...

Dziś zrobiłem pełen serwis mojego amortyzatora i przy okazji zmieniłem skok z 63mm na 75mm. Operacja okazała się bardzo prosta, bo trzeba było tylko przestawić pin. Widać go na zdjęciu.

a3a95c19e7adeafe8b779ee393d01bca.jpg

5cd900e1b8eb804dfc6e50cc3dc33863.jpg

Są trzy opcje chyba 50, 63 i 75. Ja zmieniłem na ostatnią dziurkę i po złożeniu zmierzyłem że zgodnie z planem skok ma 75mm.

Jazda próbna dopiero w weekend, zdam rewelacja[emoji1]

 

Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka

Edytowane przez lkomarnicki82
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Podobna zawartość

    • Gość
      Przez Gość
      Amortyzator jak w tytule, nie wiem ile na nim przejechlem bo od kilku sezonow podróżuje praktycznie tylko na sztywnych maszynach :> .... no ale 2x do roku odkurzam crossa i jade do lasu :PP  
      EDYTA: myślę ze nie przejechał od nowości 1tys km. 
      Do rzeczy, blokada sterowana z matenki, linka naciagnieta jak trzeba i ... wyciagam rower z garazu, wsiadam, blokuje ... dziala przez paręnaście metrów, blokada trzyma, po czym jakby słabnie i amortzator zwyczajnie zaczyna sie uginac, może nie tak ochoczo i w pełnym zakresie, jak na wyłączonej blokadzie, ale jednak wyraźnie pracuje .... a nie po to kupilem wersje z blokada zeby caly czas się bujać
      ktoś wie co z tym "szajsem" zrobic ?  wydaje mi sie że słowo szajs trafnie okresla ten sprzęt, chyba ze ktos mi wytłumaczy jak mógł się popsuć od tego, że rower głownie stoi w cieplutkim garazu, jak juz jezdzi to po DDRach, nie widzial wody czy blota ni razy, jak juz jezdzi to po   niewielkich nierownosciach, jak na rower crossowy przystało. Zakładam, ze w takim rowerze, taki amortyzator powinien wytrzymać dłużej niz komplet tanich opon, ale wydaje mi się z e w moim przypadku to ...
       
      to jakąś kupę kupiłem  a nie była tania 
    • Przez Grzeszotnik
      Cześć! 
      Piszę tego posta ponieważ od kilku dni poszukuję amortyzatora do MAX 300 zł i mam małą zagwozdkę. Przeglądając nasze forum najczęściej polecanym amortyzatorem do tej ceny jest Suntour NRX ale z tego co czytałem bardziej zalecany jest do cross'u a ja poszukuję czegoś na szuter / leśne drogi / asfalt i zastanawiam się czy nie będzie on zbyt twardy. Co o tym myślicie? Czy lepszym wyborem w tym wypadku będzie NCX, a może zupełnie coś innego? Załączam kilka linków amortyzatorów nad którymi się zastanawiam, który z nich wypada najlepiej?
      1.http://allegro.pl/sr-suntour-nrx-lo-28-1-1-8-x300-srebrny-i5636744962.html
      2.http://allegro.pl/amortyzator-28-ncx-d-p-lo-ahed-suntour-olej-30-i6354973395.html
      3.http://allegro.pl/sr-suntour-ncx-28-1-1-8-x300mm-ktm-czar-i5646888140.html
      Dzięki za każdą wskazówkę 
      PS: Trochę info:
      waga - 75kg
      koło - 28''
      typ - 1 1/8'' ahed
    • Przez lkomarnicki82
      Witam.
      Usłyszałem dzisiaj trzaski dochodzące z okolic tylnego koła.
      Po testach doszedłem że trzaski dochodzą niezależnie od napędu, jadąc luzem trzask następuje w równych odstępach chyba o pełen obrót koła. Nawet po równej drodze jadąc 5km/h.
      Głos to taki metaliczne pyknięcie, trzask.
      Jak kręcę kołem trzymając rower jest cisza. Koło kręci się luźno bez wyczuwalnych oporów lub nierówności.
      Rower to Orkan 5.0 tylna piasta to FH-M475. Mają 500km przebiegu.
      Co może być przyczyną, od czego zacząć diagnozę?
      Wolałbym uniknąć odrazu rozbierania piasty.
    • Przez dasaj
      Kupiłem niedawno NRXa DRL 2013 i chcę zwiększyć skok z 63mm do 75mm.
      Nie mogę znaleźć nigdzie instrukcji jak to zrobić.
      Na podstawie schematu budowy doszedłem do wniosku, że powinna zadziałać metoda z filmku Suntoura o zmianie skoku w Axonie Epiconie (wybić szpilkę i przenieść na górę).
       
      Czy ktoś mądrzejszy może to potwierdzić?
    • Przez piotrek1299
      Witam
      Niedawno stalem się posiadaczem amortyzatora SR Suntour NRX powietrzno-olejowy, niestety nie wiem jaki to jest dokładny model ani jaki rok. Mój problem polega na tym że podczas 'podbicia' koła występuje dość głośne metaliczne stuknięcie. Amortyzator kupiłem używany i mogę go zwrócić, jego ogólna praca jest dobra, komora trzyma powietrze, nie pluje olejem, nie ma luzów na goleniach. Kiedyś w innym rowerze miałem najpierw amortyzator SR Suntour XCR w którym występował dokładnie ten sam problem od nowości, ale był to budżetowy amortyzator więc tam mnie to nie dziwiło, potem zmieniłem XCR'a na RS Argyle i takiego problemu nie było. Więc moje pytanie jest takie czy to jest po prostu przypadłość Suntourów i muszę to zaakceptować, czy to z moim egzemplarzem jest coś nie tak i jeśli tak to co?
      Z góry dziękuję za pomoc.
      Pozdrawiam
×
×
  • Dodaj nową pozycję...