mateusz_p Napisano 26 Kwietnia 2015 Napisano 26 Kwietnia 2015 Cześć, przeglądam fora w poszukiwaniu odpowiedzi na dręczące mnie pytanie i odnoszę wrażenie, że trafiłem we właściwe miejsce Otóż planując wymianę tylnej piasty (z konieczności, nie wyboru ) w moim cyclocrossie (cannondale caadx bez tarczy) wszedłem na stronę producenta piasty używanej obecnie: Formula RB-52 (http://www.formulahubs.com/upload/21397035969.pdf). Wg producenta, mam piastę typu Road Disc. Moje pytanie brzmi: czy mogę ją wymienić na piastę stricte szosową, np. RB-240C? Chodzi mi nie tyle o konkretny model, co typ (przy zachowaniu tych samych rozmiarów). Czy jedyna różnica między tymi dwiema to możliwość zamontowania tarczy hamulcowej i waga, czy różnią się jeszcze czymś więcej? Skąd różnica w geometrii pośrodku (RB-52 Disc Road jest węższa)? Dodam, że rower waży circa 11 kg, rowerzysta 80, i że w 95% jeżdżę po polskiej (czasem łatanej) szosie, choć zdarza mi się zboczyć na utwardzane ścieżki... Z góry dzięki za pomoc i komentarze Pozdrawiam
Mod Team IvanMTB Napisano 26 Kwietnia 2015 Mod Team Napisano 26 Kwietnia 2015 Kłaniam, Po pierwsze, w zalinkowanym przez Ciebie katalogu brak piasty RB-52 Disc. Po drugie, sprawdź linijka lub suwmiarka jaki faktyczny jest rozstaw tylnego widelca w Twoim rowerze. Jeśli to 130mm wewnetrznie na wysokości haków to mozesz uzyc dowolnej piasty o szerokosci OLD 130mm. Po trzecie, kwestie wytrzymałościowe piasty RB-240C to temat na pogmeranie w sieci, no chyba , że ktoś takowa własnie posiada i się wypowie. Szacunek... I.
mateusz_p Napisano 26 Kwietnia 2015 Autor Napisano 26 Kwietnia 2015 Uszanowanie Ivan, dzięki za odpowiedź i wskazówki. (Może nieprecyzyjnie się wyraziłem, w katalogu widnieje RB-52, a w prawym górnym rogu strony, na której jest ta piasta, jest napisane Road Disc.) Jak to jest z budową piast? Dziwi mnie, że korpus mojej piasty Formula RB-52 w cyclocrossie jest węższy w obwodzie, niż korpus piast szosowych (patrz: wspomniana Formula RB-240C czy Shimano Ultegra FH-6800).Jak to się ma do inercji koła? Istnieje jakaś zależność? Schodzę w szczegóły, ale jak mam wymieniać, to czemu by nie wybrać oszczędności w mocy potrzebnej do rozkręcenia kółka... Pozdrawiam
Mod Team IvanMTB Napisano 26 Kwietnia 2015 Mod Team Napisano 26 Kwietnia 2015 (Może nieprecyzyjnie się wyraziłem, w katalogu widnieje RB-52, a w prawym górnym rogu strony, na której jest ta piasta, jest napisane Road Disc.) Zbyt dosłownie to bierzesz. Katalog jest w .pdf, w wersji drukowanej sekcja Road Disc zapewne była na nastęnej stronie. No ale to technikalia drukarskie... Fakt: RB-52 nie ma wersji Disc, chyba że masz jakąś niekatologowaną wersję OEM. Fakt: wymiary, grubości i kształty korpusów piast sa tak rozmaite jak producenci i fantazja projektanta. Nie wyciągałbym z tego żadnych wiążących wniosków. Twoje pytania o inercje i inne fizyczności w/g mnie to zdecydowany przerost formy nad treścią. Róznice będą byćmoże mierzalne, ale na pewno niezauważalne w codziennym użytkowaniu. Szacunek... I.
tobo Napisano 26 Kwietnia 2015 Napisano 26 Kwietnia 2015 To jedynie fantazja projektującego. Jak poczujesz praktyczną różnicę - podziel się doświadczeniami
mateusz_p Napisano 26 Kwietnia 2015 Autor Napisano 26 Kwietnia 2015 Ivan i Tobo, dzięki wielkie za wskazówki! Fakt, zgłębiam bardzo szczegółowo, najważniejszy jest 'silnik', ale zawsze warto podpytać Dzięki Panowie, pozdrawiam Mateusz
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.