Skocz do zawartości

[polskie prawo] czy muszę korzystać ze ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy z pasem dla rowerów


masloo5000

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Niedawno jechałem rowerem na pasie dla rowerów na ulicy Kazimierza Wielkiego w Poznaniu. Obok jest poprowadzona droga dla rowerów.

Wygląda to mniej-więcej tak:
iuarvGD.png

Ja wolę ulicę. Pewnie nie zainteresowałbym się legalnością mojego działania, gdyby nie pewien incydent. Jak już wspomninałem jechałem pasem dla rowerów. Na prawym pasie (samochodowym) ktoś zahamował i następny jadący za nim nie wyrobił i zjechał na pas dla rowerów (po którym ja jechałem). Zabrałko mi 40cm żeby w niego uderzyć.

I tu moje pytanie: Kto w razie ewentualnej kolizji byłby winny- ja czy kierowca, który zjechał na owy pas?
Z jednej strony ja, bo nie korzystałem z drogi dla rowerów, tylko z pasa (który być może jest nielegalny), a z drugiej kierowca, bo przecież to on mi zajechał drogę. 

Pozdrawiam i dziękuję za odpowiedzi

PS link do street view (może się przyda) http://tinyurl.com/lalf7fd

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg mnie ten pas na asfalcie to tak jak by ktos z drogi asfaltowej autem zamiast kolizji wjechal na chodnik i ty bys w niego uderzył/on w ciebie. Jego wina,wjechał na twoj pas ruchu a ty nie miales mozliwosci gdzie uciekac.

 

Raczej sie nie myle,najwyżej ktos paragrafami zarzuci :)

 

A ze jest sciezka kawałek dalej to inna bajka.

Legalny jest pas możesz śmiało jeździć.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta droga rowerowa miała być jednokierunkowa: https://maps.google.pl/maps?ll=52.400861,16.936305&spn=0.00686,0.020943&cbll=52.400857,16.936309&layer=c&panoid=2tnGd6CynCyuuX5CA3J4hA&cbp=12,139.61,,0,10.05&t=m&z=16

Że oznakowanie dalej nieco ułomne to inna kwestia.

 

Jeżeli mnie pamięć nie myli, to w prawie jest nakaz korzystania z drogi rowerowej lub pasa dla rowerów, więc jak najbardziej prawidłowo jechałeś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego mówię o ułomnym oznakowaniu. Wydaje się, że zarządca chciał zrobić jednokierunkową, ale nie potrafił już prawidłowo oznaczyć. Dodatkowo moim zdaniem szerokość ddr nie pozwala na swobodne minięcie się rowerzystów.

Jak chcesz mieć pewność, to zapytaj w zarządzie dróg i zieleni, czy co tam macie w Poznaniu, jaka jest organizacja ruchu rowerów w tym miejscu..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fany ten DDR.

 

W międzyczasie mijamy znak informujący o trzech pasach - z czego skrajny-prawy jest dla rowerów z którego można skrećić prawo albo lewo. Potem pas sie kończy, jest wjazd na chodnikowy DDR a teleportu dla rowerów nie widać. I tu mała niespodzianka dla pieszych :teehee: Organizacja ruchu pieszo-rowerowego jest zalezna od strony z której wchodzimy/wjeżdżamy. W przeciwną stronę jest DDRiP który po 20 metrach się zmienia w DRR. Zgodnie z ruchem natomiast jest DDR i ... żadnego znaku o DDRiP aż do "ulicznego" przejścia dla pieszych. Można jeździć po pieszych zależnie od strony wjazdu :sweat:  Zgodnie z ruchem mamy 2 x DDR, w przeciwną 1 x DDR z chwilowym DDRiP.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdzie ty widzisz możliwość jazdy po pieszych?

 

Ciekawostką jest, że w 2011 nie było znaku "kasującego" jednokierunkowość ddr: https://maps.google.pl/maps?ll=52.400933,16.936626&spn=0.00343,0.010192&cbll=52.40097,16.936792&layer=c&panoid=pF-3VNS-Lju-Yusm-8uVvA&cbp=12,90.51,,0,0.14&t=m&z=17

Stan z 2013 podał masloo5000.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

DDRiP nie sięga na jezdnię.

Z tego zdjęcia wynika, że ruch rowerowy w kierunku Mostowej odbywa się po pasie na jezdni, a ruch w kierunku Strzeleckiej/Garbary po DDR/DDRiP, gdyż ten jest jednokierunkowy. Wszystko jest ok z dokładnością do tego, że brakuje oznakowania poziomego, które by się przydało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

że ten sam DDR jest też w drugą stronę

 

Tu właśnie brakuje oznakowania. Ale jakby się głębiej zastanowić, to teoretycznie nie musi być, gdyż zasady ruchu wymuszają abyś pojechał DDR'em a nie pasem dla rowerów. Jednak nie powinno być tak, że zatrzymujesz się i robisz rozkminki... Znaczek i strzałka niewiele kosztuje.

Pas dla rowerów na jezdni przecież się nie kończy, tylko przejeżdża przez przystanek (znak P-17). Dopiero za przystankiem P-2 (czy też P-7b) przechodzi w P-11 i pas zjeżdża na DDRiP.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@mklos1

Mi chodzi o jazdę zgodnie ze znakami. Wielu milicjantów powtarza że obowiązkiem jest jazda zgodnie ze znakami a nie tak jak być "powinno". W tym wypadku DDR (chodnikowy) jest dwukierunkowy z jednostronnym kawałkiem DDRiP. Moim zdaniem  (tak rozumiem te przepisy) mam obowiązek jechać DDR (chodnikowy) - pas ruchu dla rowerów powinien być nieużywany.

 

I to co wcześniej pisałem: w tym miejscu pieszym wolno iść na przystanek tylko od strony znaku DDRiP - z przeciwnej by weszli na DDR.

 

Tak czy inaczej... przynajmniej wiem że prawdopodobnie dobrze myślę i gdy mam dziwny wybór jazdy pasem a DDRem to mam obowiązek jazdy DDRem.

 

 

Pas się kończy. Kontynuuje się DDRem. Oczywiście to zwykłe czepianie się. Jednak to powinno być prosto i czytelnie zaznaczone. Zwróć uwagę na wytarte ślady po farbie przy przejeździe które prawdopodobnie były kontynuacją pasa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oznakowanie jest niewłaściwe (poziome głównie), bo sugeruje jakoby przystanek byłby pasem dla rowerów, a przecież tak nie może być. Zamiast dywagować na tym czy się toast wznosi czy wygłasza, najlepiej zgłosić problem do właściwych osób.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@zekker

Jadąc zgodnie z ruchem masz znak DDR. Nie ma po drodze znaku że wjeżdżasz na DDRiP.

 

Z tej strony jest DDRiP na całą długośc przystanku - potem jest podział na chodnik i DDR.

Z tej strony nie ma znaku pomimo że jest to teren DDRiP.

DDRiP znajduje się po lewej od znaku. Kawałek między jezdnią a krzakami jest chodnikiem.

Pieszy idący w tym kierunku nie ma problemu, bo ma ciągłość chodnika. Rowerzyści w tym kierunku powinni jechać pasem rowerowym. Rowerzyści jadący w przeciwną stronę wiedzą o ddrip i są zobowiązani ustępować miejsca pieszym (potem jest znak informujący jedynie o ddr, chodnik za krzakami).

 

Owszem przejście dla pieszych i przejazd dla rowerów są dziwnie wymalowane. Sugerują jadącym od Mostowej wjechanie na przystanek, mimo że ddrip pokazuje co innego.

 

Piesi nie powinni sobie skracać drogi na przystanek idąc po przejeździe dla rowerów.

Jeżeli są wątpliwości, to warto zgłaszać do zarządcy drogi i sugerować poprawę oznakowania poziomego.

 

Odnośnie obowiązku poruszania się ddr:

Art. 33.

1. Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

Zatem jeżeli równolegle masz pas i ddr, to możesz sobie wybrać (pamiętając o kierunku ruchu, pasy są jednokierunkowe).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki wszystkim za odpowiedzi.

Czyli można by nazwać to ruchem lewostronnym. Zresztą ktoś też już to zauważył - tu
 

 

pasy są jednokierunkowe

A przynajmniej być powinny. W Poznaniu są dukierunkowe :P (min. św. Wojciecha i Mostowa)

Z tym zgłaszaniem to jest kiepsko, ale może warto spróbować. W Poznaniu mamy dużo takich nieścisłości, a moim ulubionym bublem jest to miejsce. (lepszy widok)

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tych miejscach dwukierunkowość ujdzie, choć jest wprowadzona na siłę.

 

Czasem niestety, żeby spiąć sieć ddr trzeba takie buble zrobić.

Widzę, że w tym miejscu też nie popisali się z oznakowaniem. Zamiast dać poziome natkali pionowych z nieintuicyjnymi strzałkami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...