Skocz do zawartości

[Przerzutka tył] Alivio - delikatny problem z regulacją]


UMR7

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam. Kilka dni temu kupiłem rower crossowy z tylną przerzutką Alivio. Mimo, że moja wiedza na temat regulacji przerzutek była niewielka po przeczytaniu kilku porad m. in. z tego forum i obejrzeniu kilku filmików na you tube zabrałem się za to samodzielnie. Efekt wyszedł mi co najmniej niezle bo nie ma problemów z przełożeniami, ale mam problem z położeniem wózka. Ponieważ każdy poradnik mówi, że najpierw trzeba go ustawić, by oba kółka były równolegle do najmniejszej koronki. Jak to zrobić? Tutaj zamieszczam zdjęcie. Na obecną chwilę wygląda to tak:

 

http://i.imgur.com/9bKWf.jpg (Po zakupie przed regulacją przez takie położenie, na pierwszej koronce kółko dolne dosłownie tłukło o szprychy.) Strzałkami zaznaczyłem mniej więcej przesunięcie kółek co do koronki w razie gdyby zdjęcie okazało się mało czytelne.

 

Aha i jeszcze jedno. Gdy przerzutka przednia znajduje się na drugiej koronce, a tylnia na pierwszej lub drugiej. Przy zakręceniu korbą do tyłu łańcuch z przodu spada. Czy to wina nierównoległego położenia wózka?

Napisano

Sam to montowałeś czy rower w pełni ze sklepu i nic nie ruszałeś poza regulacją?

 

Tego się nie ustawia. Masz krzywy wózek, lub hak. Ewentualnie źle wyregulowałeś przerzutkę i się się jakoś tak dziwnie gnie. Na początek sprawdź czy kółka nie mają luzu i jak coś to dokręć. Górne lekki luz powinno mieć jak i dolne, ale zobaczy czy nie nadmierny.

Chyba masz krzywy hak. Zobacz czy koło jest równo zamocowane.

Napisano

Niestety po własnych oględzinach i przejrzeniu kilku zdjęć sam skłaniam się do opcji 'wygięty hak'. Rower niestety w pełni ze sklepu a ja regulowalem tylko przerzutki. Wrzucę jeszcze zdjęcie haka.

 

5Z966.jpg

 

Niestety nie mogę sobie póki co pozwolić na lepszą jakość więc dorzucam zdjęcie z moimi nakreśleniami. Między dokręconą nakrętką a hakiem zostaje szczelina, a sam hak układa się pod nakreślonym kątem do ramy.

Napisano

Czy miałeś jakiś upadek, lub położyłeś rower na tej stronie, lub cokolwiek innego co mogło spowodować skrzywienie haka?

Może dali Ci taki nowy ze sklepu już uszkodzony. Możesz pójść i spróbować, żeby Ci to wymienili w ramach gwarancji jeżeli jesteś pewien, że to nie Twoja wina.

Jeżeli nie to możesz próbować naprostować ten hak. Jeżeli się nie uda, albo efekt nie będzie zadowalający to kupno nowego haka.

Napisano

Na rower właściwie nie wsiadałem przez niewyregulowane przerzutki, a o upadkach tym bardziej nie ma mowy. Z uwagi na to, że mam dosyć daleko do sklepu spróbuję sam naprostować hak. Wielkie dzięki za pomoc. W razie gdyby urodziło się coś nowego w tej sprawie to dam znać.

Napisano

Zdemontuj opony z obu kół. Zdemontuj przerzutkę z tyłu, wkręć przednie koło, jego oś, o twór montażowy przerzutki. Uzyskasz w ten sposób dwie duże równoległe powierzchnie, którymi są obręcze kół. W ten sposób możesz łatwo i precyzyjnie "manipulować" hakiem. Przed zabiegiem sprawdź czy śruba mocująca hak jest dobrze dokręcona, to też może być przyczyną wrażenia, że hak jest krzywy. Śruba najczęściej dokręcana jest kluczem imbusowym 5 mm.

Napisano

Nie m co tu myśleć, krzywy jest, to chyba każdy widzi :)

W niektórych rowerach "z kartonu" hak jest krzywy, nie wiem czemu ale jest. Niektóre haki są wykonane z miękkiego stopu i ulegają deformacji pod obciążeniem. Jeszze inne są delikatne i dzieje się z nimi to co powyżej. Skrzywienie jest minimalne i nadaje się bez problemu do prostowania.

Napisano
Zdemontuj opony z obu kół. Zdemontuj przerzutkę z tyłu, wkręć przednie koło, jego oś, o twór montażowy przerzutki. Uzyskasz w ten sposób dwie duże równoległe powierzchnie, którymi są obręcze kół. W ten sposób możesz łatwo i precyzyjnie "manipulować" hakiem. Przed zabiegiem sprawdź czy śruba mocująca hak jest dobrze dokręcona, to też może być przyczyną wrażenia, że hak jest krzywy.

Najlepszy "patent" do prostowania haka przerzutki.

Napisano

Można zrobić to też specjalnym sprzętem albo bawić się w prostowanie "na chama" ale to działa jak sie ma doświadczenia choć trochę i wyczucia w rękach, jak mocno i w którą stronę pociągnąć :)

Hak (każdy) oczywiście może pęknąć mimo minimalnego wygięcia, ale w przypadku na fotce musiałbyś mieć wyjątkowego pecha by był aż tak kruchy.

W dziecięcych roweruch prostuję hak przerzutką, prawie zawsze działa i da się to zrobić najszybciej :)

Napisano
Zdemontuj opony z obu kół. Zdemontuj przerzutkę z tyłu, wkręć przednie koło, jego oś, o twór montażowy przerzutki. Uzyskasz w ten sposób dwie duże równoległe powierzchnie, którymi są obręcze kół. W ten sposób możesz łatwo i precyzyjnie "manipulować" hakiem.

 

Możesz opisać jaśniej ta metodę, bo nie rozumiem. ;)

Napisano

Hak wyprostowany. Przerzutka wyregulowana, że aż śpiewa i tańczy. ;) Łańcuch już przestał spadać na niskich biegach. Wielkie dzięki za pomoc. Przychylam się jeszcze do prośby lyndowss'a bo sam jestem ciekaw jak się to dokłądnie robi. :P

Napisano

Problemów z hakiem ciąg dalszy... Po wczorajszym prostowaniu zajrzałem dziś do roweru i... zonk - śruba znowu zagięła hak do mniej więcej tej samej pozycji. To znaczy, że jest on zbyt 'plastyczny' i kwalifikuje się do wymiany?

Napisano

Co ma czyszczenie do gięcia się haka? oO Specjalnie dokręciłemem teraz lekko, żeby się nie wygiął...

Napisano

Jak masz powierzchnię styku haka z ramą to usuń brud, bo może powodować skrzywienie haka i nierówne jego położenie. Poza tym nie powiedziałem, że zanieczyszczenie Ci będzie giąć hak. Może wcześniej był prosty tylko źle zamontowany, a Ty go skrzywiłeś.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...