Ranking
Popularna zawartość
Treść z najwyższą reputacją w 03.07.2020 w Odpowiedzi
-
7 punktów
-
4 punkty
-
4 punkty
-
3 punkty
-
2 punkty
-
2 punkty
-
Dziś dwa rozmiary opon rowerowych pod względem ich średnicy są najpopularniejsze: 26" czyli 559 mm wg ETRTO 29" / 28" lub 700c czyli 622 mm wg ETRTO. Pierwsze wymienione rozmiary wywodzą się do zewnętrznej średnicy opony, jednak dziś ze względu na mnogość szerokości (a tym samym rozmiaru balonu) występujących w oponach, pasujących na obręcz o tej samej średnicy, ETRTO wprowadziło drugi rozmiar. Jest to średnica rowka na stopkę opony, znajdującego się w obręczy. Inne rozmiary również są podawane w ten sposób. Wprowadziło to jasny podział jakie opony pasują na jakie obręcze pod względem ich średnicy. Ale mimo, że można używać praktycznie każdej kombinacji opona / obręcz jeśli zgadzają się ich średnice, nie jest bezpieczne używanie zestawów o mocno różniącej się szerokości. Jeśli będzie się używać bardzo wąskiej opony na szerokiej obręczy istnieje ryzyko przedziurawienia opony przez przyszczypnięcie jej oraz uszkodzenia obręczy. Jeśli będzie się używać bardzo szerokiej opony na wąskiej obręczy istnieje możliwość uszkodzenia ścianki opony lub obręczy, a także spadnięcia opony z obręczy. Taka kombinacja opona / obręcz powoduje mało precyzyjne i mało wygodne sterowanie przy niskich prędkościach. Niestety aktualne trendy w kolarstwie mocno przeciągają tą granicę. Ze względu na korzyść w postaci mniejszej wagi większość współczesnych rowerów ma nadmiernie wąskie obręcze. Tak wąskie obręcze bardzo słabo współpracują z szerokimi oponami chyba, że opona jest mocno napompowana, ale to z kolei sprzeniewierza główne korzyści stosowania szerokich opon i poddaje ścianki obręczy dodatkowemu obciążeniu. Rekomendowane kombinacje szerokości opon i obręczy (za Schwalbe wg ETRTO; wszystkie wymiary w mm; dla przypomnienia 1 cal = 25,4 mm): Nowa tabelka (Safian) Jak mierzymy wewnętrzną szerokość obręczy: Nowy obrazek (Safian) W celu zmniejszenia niekorzystnych naprężeń przy stosowaniu szerokiej opony na wąskiej obręczy zaleca się nie pompowanie opon do maksymalnych ciśnień. Generalne zalecenia na ten temat podano w tabeli poniżej. Opon o szerokości ok. 60 mm i więcej zamontowanych na wąskich obręczach (17, 19 mm) nie należy pompować powyżej 45 psi oraz pod żadnym pozorem nie zakładać na obręcze węższe niż 17 mm. Jak widać z uwag powyżej oraz z drugiej tabeli, da się stosować kombinacje inne niż zalecane w pierwszej tabeli, wielu rowerzystów korzysta z tego z powodzeniem. Jednak zestawienia inne niż rekomendowane wymagają potwierdzenia ich skuteczności w praktyce, a poza tym mocno zależą od stylu jazdy, wagi rowerzysty, preferowanych ciśnień w oponach, terenu w jakim się porusza itp. Dobrym przykładem jest porównanie zastosowania opon o szerokości powyżej dwóch cali typu slick do cruiserów oraz typowej opony MTB – pierwsza powinna się sprawdzić bez problemu na wąskich obręczach, druga niekoniecznie ze względu na inny charakter użytkowania.1 punkt
-
1 punkt
-
1 punkt
-
W sumie szukasz roweru jaki i mnie bardzo interesuje i staram się rozpoznawać temat : )177 cm i 84 kg. Dobrze podjeżdżający i bezpiecznie zjeżdżający rower o skoku 130/120. Niestety o takich rowerach mało jest opinii : ( Nie wiem, dlaczego uważasz, że sztywniaki ścieżkowe będą gorzej podjeżdżać. O jakich podjazdach mowa ? Długich pożarówkach < 10 % czy technicznych wąskich, krętych kamienistych, piaszczystych i korzennych podjazdach ? Na fulla ścieżkowca 10-11 kg do takich zastosowań to bym nie liczył - to drogie ścigacze maratonowe XC typu Supercaliber czy Scott Spark 900 RC i wyżej ... inny przedział cenowy 20k++. Normalnie 13 kg to dobra waga. W okolicach nieco powyżej 10k nie liczyłbym mniej niż 13-14 kg. Ale w sumie - o ile się nie ścigasz - waga w górach nie ma aż takiego znaczenia. Rower, Ty z ubraniem i butami, plecak z piciem, dętką i jakąś kurtką, bidon to prawie 100kg. 2% większa waga sprawi, że zamiast godziny podjedziesz w godzinę i minutę - jest o co walczyć ? Skoncentrował bym się na geometrii i zawieszeniu. Orbea zbiera dobre recenzje ale o OIZ mało znalazłem. Ma mocowania na dwa bidony ! - w górach istotne. Spark ma system TwinLoc (chyba) - jedną manetka wybierasz jeden z 3 stanów zawieszenia - odblokowany, półzablokowany i zablokowany. Ja do blokad nie mam jakoś przekonania ale w górach raczej bym się przekonał : ) Ten z ogłoszenia za 6500 wygląda niegłupio choc na dzień dobry trzeba kupić hamulce XT albo magóry czterotłoczkowe z przodu. Na razie na radarze mam: Canyon Neuron - pół XC pół ścieżkowiec. Jeździłem na nim kilka razy i bardzo fajnie mi się podjeżdżało, na technicznych podjazdach zawieszenie nie buja nawet odblokowane. Kąt podsiodłowy 75 - nieco płaski wg dzisiejszych standardów. Ma wersję aluminiową. Jeździłem na L i ludzie w recenzjach dla wzrostu 180 zdecydowanie radzą L. Zima karbonowy Neuron 9 z wagą realną 12,9 był do wzięcia za 12 tys ale teraz mamy pandemię :/ Na jesieni pewnie stanieją ale teraz się cenią. Alu: https://www.canyon.com/pl-pl/mountain-bikes/trail-bikes/neuron/neuron-al-7.0/2468.html?dwvar_2468_pv_rahmenfarbe=BK%2FGY#!accordions=1_0_0 Fox 34 Rythm podstawowy ale i tak lepszy od Reby. Sprzedawany bez hamulców. Tu masz recenzję modelu piętro wyżej : https://enduro-mtb.com/en/canyon-neuron-cf-8-0-review/ . No i suport BSA Radon Skeen Trail https://www.radon-bikes.de/en/mountainbike/fullsuspension/skeen-trail-cf/skeen-trail-cf-90-2020/ Waga podobna, karbonowa rama z aluminiowym tylnym wahaczem. Nie ma wiele opinii ale za to obłędna geometria do podjazdów - kąt podsiodłowy 76,4 ! Lepszy napęd niż w Tym alu Canyonie i o wiele lepsze hamulce. Tu nie wiem jaki rozmiar - patrząc po długości górnej rury 20", po Reach 18". Stromy kąt podsiodłowej daje takie właśnie dylematy : ) Chyba brałbym 20" - przekrok spokojnie, w 18" rura 588mm + mostek 60mm to nieco mało na płaskim i na podjazdach :/ Suport PrssFit ale w końcu ludzie na tym jeżdżą. Nieco poza konkursem SlideTrail https://www.radon-bikes.de/en/mountainbike/fullsuspension/slide-trail/slide-trail-90-2021/. Ścieżkowiec ale stosunkowo daleki od Enduro. Najtańsze modele wysprzedane ale ten całkiem sensownie zestawiony, rama karbonowa, tył alu. Skok 150/140. Podjeżdża gorzej niż Skeen i Canyon z oczywistych względów ale na zjazdach lepszy wg recenzji. Super skrętny, dobrze poskładany ale ze względu na charakter zawieszenia gubi sie przy większych szybkościach na technicznych zjazdach. Mi to akurat nie przeszkadza ale może mi się tylko tak wydaje ; ) Opinie: https://enduro-mtb.com/en/radon-slide-trail-8-0-review/ tu nieco go spluli ze względu na zawieszenie ale testowali wersję niżej niż wrzuciłem na RS a nie na Foxie. Gówniany ten enduro-mtb.com , porównują rower za 2,5K z rowerami za 9K. Ustawka jak się patrzy. Ten 9.0 na Fox-ie 36 to inna bajka ! Tu został ściezkowcem roku https://www.mbr.co.uk/reviews/full-suspension-bikes/radon-slide-trail-9-0 Ktos tam wygrał na nim Maxiavalanche jeżeli to ma znaczenie. Także jeżeli też ściezki i zjazd to bym przemyślał. No i super filmy o nim kręcą jak się nudzi to przejdź do 17-ej minuty : ) No i to jeszcze Whyte 120 https://enduro-mtb.com/en/whyte-s-120-rs-review/ Nie rozpisuję sie bo poza budżetem i oczywiście wysprzedany ale to najbardziej zjazdowy z tych wszystkich. Zjazdowy w sensie stabilny na zjazdach - to firma z doświadczeniami Enduro. To po prostu Whyte 130 na kołach 29. Recenzję wrzucę z rozpędu : ) https://enduro-mtb.com/en/whyte-s-120-rs-review/ Jakbyś znalazł jakieś poważne, obiektywne recenzje tego OIZ-a to sie prosze podziel : )1 punkt
-
1 punkt
-
1 punkt
-
1 punkt
-
1 punkt
-
1 punkt
-
1 punkt
-
1 punkt
-
1 punkt
-
1 punkt
-
Ja dorzucę też swoje pytanko tutaj. Bo nigdzie nie mogę znaleźć dobre wytłumaczenia. Mam w rowerze teraz oponę, która tam była standardowo, czyli 700x23C. O co w tym chodzi. Gdzieś znalazłem info, że literki A,B,C,D oznaczają odpowiedni A-wąskie, D - grube. To znaczy, że do tych kół mogę teraz kupić sobie węższe i lżejsze opony, które mają mniejsze opory toczenia?? A to 23? Będę bardzo wdzięczny jak ktoś mi raz na zawsze dobrze to wyjaśni. Pozdrawiam1 punkt
Ten Ranking jest ustawiony na Warszawa/GMT+02:00