Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Taki mam problem, że pojawiło mi się jakieś dziwne piszczenie w rowerze. Chodzi o to, że pedałuję normalnie, jest cisza, i w pewnym momencie pojawia się kilka krótkich pisków zgodnie z rytmem kręcenia korbą i zawsze w tej samej pozycji ramion korby. Popiszczy tak sobie przez kilka obrotów i jest cisza. Po kilku minutach ciszy znowu kilka pisków itd.

Piszczenie pojawia się tylko przy pedałowaniu. Nie wpływa na samą jazdę, nic nie chodzi za ciężko ani za luźno, nie przeskakuje, jedyny efekt jest irytująco akustyczny. Zlokalizowałem je w okolicach suportu, chyba z lewej strony. Wymieniłem suport, włożyłem na próbę inne pedały, nic to nie pomoglo. Więc chyba to jakiś problem z korbą, tylko nie bardzo rozumiem jaki, bo w samej korbie nie ma żadnego mechanizmu obrotowego? Suport MT801 BSA, korba Deore T6010 HT2.

Jedyne co zauważyłem, to że lewe ramię korby ma taki jakby cienki pierścień (link na dole) dookoła otworu który wkłada się w oś korby, to jest jedyna ruchoma rzecz w tej okolicy. Nałożyłem na niego porządną warstwę smaru (bez wyjmowania tego pierścienia), ale to też nic nie dało. Ten pierścień się jakoś wyjmuje/wymienia? Czy on ma jakieś "strony" i mógł być fabrycznie założony złą stroną? Po co on w ogóle jest? Czy on może się jakoś uszkodzić? Czy to może być przyczyna piszczenia?

https://i.sstatic.net/S0nTr.jpg

Edytowane przez zlatan
Napisano

Czy jak wsadzisz rower w jakiś stojaczek i weźmiesz pedał w rękę i zakręcisz korbą to piszczy? Czy piszczenie tylko i wyłącznie jak jedziesz, pedałując po bożemu nogami?

Czy to pisk ciągły, czy okresowy (trwający circa 1/6-1/8 obrotu korby)? Jeśli okresowy to pojawia się raz czy dwa razy na pełen obrót? 

No i czy pisk przypomina dźwięk ocierania gumy o metal?

Napisano (edytowane)

Tylko podczas normalnego pedałowania nogami. Próbowałem to odtworzyć na stojaku, ale nie ma tego efektu nawet po dłuższym kręceniu.

Pisk okresowy i krótki, tak jak piszesz, około 1/6-1/8 pełnego obrotu. Raczej jeden raz na obrót.

Faktycznie odgłos przypomina tarcie gumy, ale nie mam tak dobrego ucha by stwierdzić na 100% czy to guma-metal czy metal-metal. Raczej guma.

Edytowane przez zlatan
Napisano

Przepraszam, że to piszę, ale ja kojarzę te objawy z jedną konkretną rzeczą. I jak to napisze, to pomyślisz, że sobie robię jaja, więc najpierw: no offence, nie obrażaj się.

Z fotki wynika,, że używasz pedałów platformowych, na których stopa się różnie układa. Różne też buty używamy. Stąd ostatnia rzecz (nie obrażaj się): czy to może być odgłos związany z ocieraniem buta (głównie podeszwy) o ramię korby podczas obrotu? 

No musiałem się o to zapytać, sorry. :) 

Napisano

Fotka nie jest moja, ale tak, jeżdżę na platformach.

Ale nie, na 100% nie jest to but :) Moje platformy są dość duże, a ja naturalnie układam stopę tak że jest wyraźna przerwa między butem a ramieniem korby..

Po tym jak zaczęło piszczeć, zawsze jeszcze dodatkowo patrzyłem czy to nie but, i zawsze był daleko od korby. W drugim rowerze też mam platformy i tego odgłosu nie ma.

Doceniam troskę, ale no nie, to absolutnie nie jest to. To coś technicznego :) 

Napisano (edytowane)

Wspomniany pierścień, to metalowo-gumowa uszczelka. Można ją spokojnie wyjąć, podważając w miejscu "rozcięcia" korby, tylko ostrożnie, żeby nie pokrzywić. Powinna być założona wargą w stronę suportu, czyli do kobry ma wejść płaską stroną. Tak jak tutaj: 

 

Edytowane przez TheJW
  • +1 pomógł 1
Napisano

Miałem suport MT501, wymieniłem na MT801, żaden nie zrobił więcej niż 1000-1500km. Wszystko zawsze porządnie nasmarowane smarem Shimano, podokręcane z odpowiednim momentem. Przy obu jest to samo - no piszczy :) 

Znalazłem filmik, na którym ktoś ma bardzo podobny problem do mojego, to jest właśnie taki odgłos, tylko u mnie trochę rzadziej występuje:

 

Napisano

Obydwa ramiona mają tę samą uszczelkę.

 image.png.ffe94c983ffa699cf189198ac6d41940.png

Zdejmij korbę, zdejmij te uszczelki, wyczyść wszystko dokładnie, przesmaruj (gniazda uszczelek też) i sprawdź. Nic tam innego gumowego nie ma, a ten dźwięk jest ewidentnie "gumowy". ;) Ta uszczelka w normalnych warunkach nie powinna się poruszać, tylko obracać razem z korbą i osłoną łożyska, do której przylega.

2 minuty temu, chudzinki napisał:

A dlaczego?

Może winna jest rama...

I to też jest jakiś trop - krzywa lub kiepsko wykonana mufa. 

  • +1 pomógł 1
Napisano
4 minuty temu, chudzinki napisał:

A dlaczego?

Może winna jest rama...

No właśnie dlatego żeby wykluczyć suport jako przyczynę. Jeździłem z MT501, zaczęło piszczeć, teraz mam 801 i nadal piszczy.

 

@TheJW do zdjęcia prawej uszczelki trzeba rozebrać całą korbę z zębatkami, czy da się ją wyjąć niezależnie?

Napisano (edytowane)

Z tego co widzę na schemacie i zdjęciach, to da się ją zdjąć bez rozbierania zębatek:
image.thumb.png.5495b39d8f2ea3f4140108194a404fad.png
Tylko oczywiście delikatnie i z głową. Delikatnie czymś płaskim podważ i sprawdź, czy w ogóle będzie chciała schodzić. Przed demontażem obejrzyj uszczelki pod kątem większych wytarć w jakimś konkretnym miejscu mogących sugerować problem z pasowaniem elementów względem siebie.
Jak już będziesz rozbierał, to zdejmij też tę podkładkę pod uszczelką. Może uda Ci się nawet zsunąć to z osi razem. Na pewno nie zaszkodzi wyczyścić i przesmarować. :) 

Edytowane przez TheJW
  • +1 pomógł 1
Napisano

W sumie to parę minut roboty, więc możesz tak zrobić, żeby mieć pewność, gdzie był problem. Jakbyś zrobił wszystko na raz i udało się go rozwiązać, to nie poznałbyś przyczyny. :D 

Napisano (edytowane)

Wspomniane suporty mt501 czy mt800 spokojnie przeżywają kilkadziesiąt tysięcy km w mtb więc w trenkingu co najmniej tyle samo. Kwestia poprawnego montażu.

Co do pisków to obstawiałbym sztycę/jarzmo siodła.

Edytowane przez Dokumosa
Napisano (edytowane)

No dobra, po rozebraniu mam taki widok.

Lewe ramię wygląda jakby faktycznie w jednym punkcie było mocno wyślizgane z czarnej farby.20251211_193137.thumb.jpg.3016eb62576d1434e97d1249a3f9bfe0.jpg

 

Z kolei ten oring był założony poprawnie (gumowym rantem w stronę suportu). Od tej metalowej strony też jest lekko wytarty z farby (ale to chyba nie szkodzi), z kolei gumowa strona wygląda na nienaruszoną.

Nie wiedziałem co sensownego z tym zrobić, więc wszystko wytarłem do czysta, nasmarowałem oring i gniazdo na niego naprawdę nieprzyzwoitą ilością nowego smaru i złożyłem z powrotem. Pojeżdżę, poobserwuję.

Ale mądrzejszy się nie czuję, no jakieś ślady są, ale co konkretnie trze o co i dlaczego, to nadal nie wiem. Odgłos jest "gumowy", ale ślad wytarcia jest na metalu...

20251211_193103.jpg

20251211_193113.jpg

Edytowane przez zlatan
Napisano

Też mam wszystkie korby tak wytarte. Wszystko pracuje w czasie jazdy, ugina się, odchyla, nawet jeśli wydaje się sztywne i stabilne. Jak ciśniesz prawą nogą, to rama wygina się w lewo itd. Do tego dochodzi brud i piasek, który zawsze dostanie się między korbę i suport, i działa jak materiał ścierny. 

Jeśli chodzi o uszczelkę, to ona też fabrycznie od "metalowej" strony jest pokryta gumą, ale cieniutką warstwą, która z czasem znika. To normalne i nie ma się czym przejmować. Czasami nawet nowe nie są równo pokryte.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...