piotrekek Napisano 14 godzin temu Napisano 14 godzin temu Cześć. Niedawno kupiłem na następny sezon nowy (używany) rower Merida SCULTURA 8000 BURGUNDY RED (BLACK). Chciałem dzisiaj odkręcić koło z przodu bo coś ciężko się obracało i się zdziwiłem bo sztywna oś odkręca się w drugą stronę niż w moim poprzednim rowerze . Zorientowałem się dopiero w momencie jak dokręciłem tak koło, że ledwo się obracało.. Moje pytanie - dlaczego tak zrobili ? Dokręciłem teraz na wyczucie bo mój klucz dynamometryczny działa tylko w jedną stronę ale koło dalej nie kręci się idealnie gładko.. Jak poluzuje trochę to jest lepiej ale wtedy ledwo się trzyma i strach jechać. Drugie pytanie - piasta do serwisu ? Cytuj
kaido2 Napisano 14 godzin temu Napisano 14 godzin temu Raczej tak, bo koło ewidentnie za mocno skręcone, lub brak podkładki jeżeli na maszynach, albo inny miki. Tak, czy siak do przejrzenia Cytuj
Dokumosa Napisano 13 godzin temu Napisano 13 godzin temu Poprawnie pracująca piasta na maszynach najczęściej ma prawidłowy luz roboczy dopiero po ściągnięciu jej w hakach widelca odpowiednim momentem (powinna się nawet gorzej kręcić nie skręcona w widelcu). Cytuj
Faja3 Napisano 8 godzin temu Napisano 8 godzin temu Z jednej strony odkręcasz a z drugiej dokręcasz. Cytuj
przecietny.kolarz Napisano 6 godzin temu Napisano 6 godzin temu Cześć, Nie wiem czy do końca rozumiem problem. Oś ma lewy gwint? Jeżeli ma prawy, to nie ma różnicy z której strony kręcisz. Jeżeli jesteś pewny że koło wcześniej się kręciło dobrze, a teraz nie, to podejrzewam że zbyt mocno dokręcona oś zgniotła tulejkę w piaście. W związku z tym, przy dokręceniu osi, wewnętrzne bieżnie łożysk są nadmiernie ściskane i łożysko generuje opór. Nie znam się na tym, ale nie byłbym bardzo zdziwiony, gdyby doszło także do uszkodzenia samych łożysk. Upewnij się także że nie doszło do uszkodzenia gwintu na osi i w widelcu. 10Nm to nie jest wysoka wartość przy tak dużym gwincie, no ale jak zacząłeś potencjalnie gnieść tulejkę w piaście, to warto się upewnić że wszystko jest w porządku. Cytuj
piotrekek Napisano 4 godziny temu Autor Napisano 4 godziny temu Żeby odkręcić przednie koło muszę kręcić w prawo. Mam inne dwa rowery i w nich odkręca się normalnie w lewo dlatego się zdziwiłem... Trzeba będzie oddać koło na serwis bo sam nic nie wymyślę. Cytuj
piotrekek Napisano 3 godziny temu Autor Napisano 3 godziny temu Po rozmowie z chatemgpt wyszło, że moja merida z przodu i z tyłu ma lewy gwint... bez sensu Cytuj
przecietny.kolarz Napisano 2 godziny temu Napisano 2 godziny temu (edytowane) Trochę poszukałem w sieci, bo mnie to zaciekawiło i prawdę mówiąc, nie znalazłem informacji aby którykolwiek producent stosował lewy gwint w osiach kół. Znalazłem także krótki film z budowy Scultura 8000 i oś jest wkręcana normalnie, zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara. Tylko nie wiem czy to ten rower co Twój. Poniżej oś do modelu Scultura. Ponownie, nie jestem w 100% pewny czy pasuje do Twojego roweru, natomiast nie sądzę żeby producent od tak sobie zmieniał kierunek gwintu. Mogę się mylić bo zdjęcie jest dość małe, a innych nie znalazłem, ale wygląda to na prawy gwint. Czy przypadkiem nie kręcisz od złej strony, przez co właśnie musisz kręcić w przeciwną niż byś to robił normalnie? Jeżeli wkręcasz oś od strony gwintu, to mając prawy gwint, musisz kręcić przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Tyle że zdjęcie nie sugeruje jakbyś kręcił od strony gwintu... Edytowane 2 godziny temu przez przecietny.kolarz Cytuj
piotrekek Napisano 1 godzinę temu Autor Napisano 1 godzinę temu (edytowane) Na bank jest na odwrót bo mam 2 rowery w domu ze sztywnymi osiami.. 😕 Edytowane 1 godzinę temu przez piotrekek Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.