Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam czy ktoś pomoże… Odnawiam starszy rowerek, miał wysłużoną i korbę ( 3 rządowa, najmniejsza  tarcza miała 28 zębów)  i kastę ( 8 rzędów z największą zębatką tylko 30T) . Przerzutka tył w tym bicyklu też stara, jaki model nie wiadomo, jakaś Acera. Zależało mi, aby na korbie była mniejsza niż uprzednio najmniejsza tarcza,  z 24T.

Mam problem ze znalezieniem odpowiedniej tylnej przerzutki,  która obsłuży idącą nową korbę Shimano  FC TY301  42/34/24 i nową kasetę  Shimano CS-HG400-8 Acera z 8 rzedowa tarcze 11-45T ! Nie potrafię znaleźć przerzutki, która obsłuży tak dużą tarczę 45T w kasecie w układzie 3x8? Co znajdę w necie jaką przerzutkę, to po wczytaniu się  w szczegóły, znajduję informację owszem  o pojemności do 45T, ale jednocześnie kolejną informację, że obsłuży  największą tarczę kasety tylko np. 34-38. To się jakby wyklucza?  Znajdziecie rozwiązanie? 

Czy gdybym zmienił korbę na z jeszcze mniejszą najmniejszą  zębatką ( 22 zęby) , np. FC-M311 ( 42-32-22) byłoby łatwiej znaleźć taka przerzutkę? Jaki model?

A może odstąpić od tej kasety z 45T i wziąć z największą zębatką 40T, wtedy chyba dużo łatwiej już coś znaleźć, ale to bym wolał  w ostateczności.

Dziękuję serdecznie za podpowiedzi? Pozdrawiam.

Napisano (edytowane)

Cyt "Co znajdę w necie jaką przerzutkę, to po wczytaniu się  w szczegóły, znajduję informację owszem  o pojemności do 45T, ale jednocześnie kolejną informację, że obsłuży  największą tarczę kasety tylko np. 34-38. To się jakby wyklucza? "

Nie, to się nie wyklucza. To są dwie różne sprawy. Pojemność przerzutki to maksymalna różniąca zębów miedzy najtwardszymi i najbardziej miękkim możliwym przełożeniem, czyli ilość ogniw które przerzutka musi "zmagazynować" przy różnych przełożeniach. U ciebie jak wrzucisz największe zębatki z przodu i z tyłu to masz 42+45=87. Jak wrzucisz najmniejsze to masz 24+11=35 zęby. Różnica to 52 i to jest wymagana pojemność przerzutki. Oczywiście, na takich przekosach się nie jeździ, ale gdybyś przypadkowo wrzucił takie skrajne przełożenia przy przerzutce o mniejszej pojemności, to albo łańcuch okaże się za krótki i coś urwiesz, albo za długi, będzie luźno zwisał i pewnie spadnie.

A drugą sprawa jest na jaka największą tarczę przerzutka będzie w stanie wrzucić łańcuch. Te 45 zębów w kasecie to sporo. Tak na szybko, to SHIMANO Acera M3020 ogarnie max zębatkę 40 zębów, przy pojemności przerzutki 45 zębów (czyli trochę mało: 82-35=47). 

Edytowane przez Garlock
Napisano

A potrzebujesz takiego miękkiego przełożenia? W okolicy Legnicy to aż takich stromych podjazdów chyba za wiele nie ma. W starym rowerze jadąc na młynku miałeś przełożenie 0,9 (czyli niecały obrót koła przy jednym obrocie korby). Przy nowej korbie 24 zęby i kasecie 40 zębów przełożenie to 0,6. Będziesz kręcił korbą jak chomik w klatce.

Tak jak pisałem wyżej, dla tej konfiguracji potrzebujesz przerzutki z pojemnością 47 zębów.

Napisano
2 godziny temu, ancesol napisał:

OK, dzięki .

I chyba dlatego zrezygnuję z tej pierwszej kasety ( zwrot alledrogo) o 45T,  zdecyduję się na tą z 40T  Shimano Acera CS-HG400-8 11-40T, pewno będzie optymalniejsza, a i tak  o 10 zębów więcej niż do tej pory :) 

No i dodatkowo będziesz miał 4 zęby mniej na młynku korby (dla TY301 42/34/24), więc sumarycznie da to już kolosalne zmiękczenie przełożenia. Toż na tym już nawet w Alpy z sakwami można jechać.  

  • Mod Team
Napisano

Napędy 3x nie były projektowane do takich kaset. Pojemność przerzutki to jedno, jest jeszcze kwestia długości łańcucha, a w takiej konfiguracji nie da się jej dobrać prawidłowo. Jak dobierzesz tak, żeby na największych zębatkach było ok to przy najmniejszej na korbie i kilku najmniejszych kasety łańcuch będzie nie napięty i będzie luźno wisiał. Jak dobierzesz żeby na najmniejszych było ok to przy największej na korbie nie wrzucisz kilku największych na kasecie.

  • +1 pomógł 1
Napisano
18 godzin temu, ancesol napisał:

Shimano Acera CS-HG400-8 11-40T, pewno będzie optymalniejsza

Popatrz na stopniowanie tej kasety:

11-13-15-18-22-27-33-40

Dla porównania Sram PG-850 8-rzędów:

11-13-15-17-20-23-26-30 

Trzy najmniejsze zębatki różnią się o 2 zęby w obu przerzutkach. W Sramie czwarta też jest większa od trzeciej o 2 zęby. Potem kolejne wieksze po kolei o 3 zęby. I największa o 4 zęby. W miarę gładko i równo.

A w Acerze czwarta większa o 3 zęby, piąta o 4 zęby, szósta o 5 zębów, siódma o 6 zębów a ósma o 7 zębów. Liniowo to nie jest, spore przeskoki między biegami. Jak Ci to nie przeszkadza, to OK. Ale dla mnie to nie jest takie optymalne.

Napisano
19 godzin temu, Garlock napisał:

A potrzebujesz takiego miękkiego przełożenia? W okolicy Legnicy to aż takich stromych podjazdów chyba za wiele nie ma.

Tutaj nie mam, ale już 45-60min. na południe zaczyna sie Pogórze Kaczawskie, a zaraz dalej Karkonosze, a chce "wrócić do młodości" ( ok.25 wiosen temu :) , gdzie często stosowałem krótkie , weekendowe wypady  z sakwami+namiocik  do Jeleniej Góry i okolic, ok.70km i na drugi dzień powrót, a w przyszłym roku powtórzyć kolejną przygodę z młodości- trasę wzdłuż pomorza, może i dalej do Mazur- stąd Panowie raczej muszę iść w kierunku miękkich przełożeń, pod wiatr nawet na płaskiej trasie, bywało wtedy  upierdliwie z sakwami.

 

do Powitoł.   Cyt.  "Zostawiłbym kasetę i przerzutkę, a odesłałbym korbę ;) i poskładał napęd 1x8 :)"  

       Tak, też i nad tym zastanawiałem się ostatnio, czyli 1- 2 korba x8-10, ale dzięki waszym podpowiedziom, powoli ogarniam temat pojemności i obsługi kaset o dużych blatach przez przerzutki.    

Cyt. " p.s. Co za rower odnawiasz?"   Rower to jakiś market chyba niemiecki, McKenzi, ma pewno z 15 wiosen lub więcej, kupiłem z OLX, ale dlatego się zdecydowałem, bo jak go dosiadłem na próbie, to od razu poczułem całkiem inną jazdę niż na jeszcze starszym posiadanym z 30 wiosen! bicyklu też 28calowym, lepsza i wygodniejsza pozycja i większa rama. Miał już  tarczowe na pewno wymienione na nowe niedawno i widelec sprawny, tylko napęd był nigdy nie wymieniany... Wstawiłem opony cieńsze, 700x32, i sunie po utwardzonych nawierzchniach aż miło, po prostu płynie, stąd uparłem się że go reaktywuję, bo mi po prostu pasuje... i przyda sie na planowane  trekingowe wypady. Jak porównuję jazdę na bicyklu żony,  26 cali 2.0 typu MTB , Rockrider z 5 lat góra, to zdziwiona mówiła, że kolosalne różnica w ilości energii do jazdy, jak stwierdziła " on sam jakby jechał" 

 

   do Marvelo   cyt: "No i dodatkowo będziesz miał 4 zęby mniej na młynku korby (dla TY301 42/34/24), więc sumarycznie da to już kolosalne zmiękczenie przełożenia. Toż na tym już nawet w Alpy z sakwami można jechać."   

Jak wyżej,  Karkonosze obok, sakwy nowe ( w historii chyba 3cie?), ino pary mniej ,bo 50ka właśnie na karku, stąd szukam rozwiązania na powyższe - czyli miękkiego przełożenia, aby wjechać na górkę, a z górki to mi grawitacja wystarczy i nie muszę osiągać prędkości.

 

do Garlock   cyt.  "Popatrz na stopniowanie tej kasety: 11-13-15-18-22-27-33-40 Dla porównania Sram PG-850 8-rzędów:  11-13-15-17-20-23-26-30 "  

  Tak, ale mi chyba przyda się ciut więcej niż 30T na kasecie, bo te plany .... 

     

 

    Stąd Panowie, kolejne pytanie, czy rozumiem , że gdyby zdecydować się na korbę 2x o blatach np. 22T-36T , np. Schimano Cues FC-U4000-2, to dobranie do niej i  do kasety np.  40T lub 45T ( np. w 8 rzędowej choć nie koniecznie, bo myślę i czytam o 9-10 rzędowej kasecie),  będzie już łatwiej znaleźć przerzutkę ? 

Napisano (edytowane)

Skoro wymieniasz i korbę i kasetę (więc i łańcuch też) to możesz pomyśleć o wymianie również manetek i przerzutek na 10 i 2 rzędowe (przynajmniej tylnej).

Sprawdź, czy na Twój bębenek wejdzie kaseta 10 rzędowa (zwykle da się ją założyć). Możesz wybrać np z 42 zębami SHIMANO 10-rzędowa CS-M4100 (to przykład) ze stopniowaniem 11–13–15–18–21–24–28–32–37–42. Do tego przerzutka np RD M6000 Deore (to tylko przykłady). Korbę chcesz 22-36

Jeśli tak, to odpal kalkulator np:

https://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=22,36&RZ=11,13,15,18,21,24,28,32,37,42&UF=2215&TF=90&SL=2.6&UN=KMH&DV=teeth

i wprowadzasz dane. 

image.thumb.png.c5883b1e991a2273fa3612bd609f1c02.png

 

I możesz się bawić. Zmieniać zębatki, kadencję itp. Wciskając "Compare" pokaże ci kilka opcji jedna pod drugą. Aż znajdziesz to, co najbardziej Ci pasuje. Zauważ, że teoretycznie okład 10x2 daje 20 przełożeń, ale faktycznie masz ich mniej, bo niektóre przełożenia pokrywają się na obu zębatkach korby.

Tu jest porównanie dla Twojej pierwszej wersji czyli kaseta 11-40 i korba 24-34-42:

image.thumb.png.1ed88496a54597668b31e50fdb323b31.png

P.S. Jak masz teraz klamkomanetki, to niestety wymiana manetki przerzutki będzie wymagała zmiany całości albo dokupienia klamki hamulcowej i przepięcia hydrauliki

 

 

Edytowane przez Garlock
Napisano

A nie da się tam zrobić 3x9? Albo 3x10? No będzie to wymagać zmiany tylnej manetki ale czy jeszcze czegoś?

Wtedy korba np 40/30/22, a w każdym razie coś z 22 na młynku i kaseta 12-36 lub 11-36. To są przełożenia z MTB i wyjedziesz tym wszędzie. A jednocześnie zachowasz też twarde przełożenia. 

Napęd 2x to pomyłka i wieczne wachlowanie przednią przerzutką czego w 3x paradoksalnie nie ma.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...