Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Dzień Dobry, 
Poszukuję nowego roweru do jazdy po górnym śląsku, lasach, ale także asfaltach 50/50, na wycieczki z rodziną a także do samotnego szybszego jeżdżenia tras ok 30 - 80km. Wybrałem rowery około XC ponieważ uważam iż są to najbardziej uniwersalne rowery i dają dużo radości z jazdy. Obecnie posiadam 12 letniego MTB Kellysa na 26calach, v-brake i sprężynie oraz Szose Meridy na zwykłych hamulcach i Sorze. Żona ma nowego Levela 5.0 (https://kross.pl/level-5-0-granatowy-blekitny-polysk-1) którego geometria bardzo mi odpowiada, podoba mi się nisko opadająca rura wchodząca równolegle w tylne widełki. Chciałbym opcjonalnie móc zamontować jakiś lekki bagażnik z tyły pod sakwę (typu Ortlieb Quick rack light) aby na wycieczkach rodzinnych zabrać trochę rzeczy.
Sprzętowo znam Shimano nigdy nie miałem do czynienia z Sram i nie znam się na hierarchii sprzętu w tej firmie, prosiłbym o uwagi dotyczące, suportów, korby, kół i wagi.

Czego oczekuję od roweru:
sztywnych osi, boost, amortyzatora powietrznego, manetki blokady (przyzwyczaiłem się do niej), napędu 1x12 (około SLX), nowoczesnej progresywnej geometrii oraz nie za wysokiej wagi roweru.
Wzrost: 180cm
Waga: 85kg


Przykładowe rowery na które zwróciłem uwagę:
KELLYS GATE 90 ok 5700zł
https://rower-sport.pl/pl/p/KELLYS-GATE-90-202425/9720#variantOptions=4:440
Wady: brak mocowań, gorsza kaseta w stosunku do reszty, trudniejszy tubless
Zalety: ładny, zębatka 34

MERIDA BIG NINE TR LIMITED ok 6000zł
https://allegro.pl/oferta/big-nine-tr-limited-17543283812?context=47f3b9fc8c28d2f0cc553f3bc9051fcbb471a93bcfda76f8e9abb578208d34401341a9376140dedca57957e3f832485d26a5fa61f9557673baee19bf3e936e47ae4c7946595c8cfc06a94c5ee2cd032229cd5b376e028a793d9926ac79e48f9c5757f3ae48b55ff9c578ce50a6fe4957b81779aabac3e0bba1eaa33e553ab57b9b7d7a1bdc234520ab4de21ecf38f8ce&sellerHasChanged=false&fromVariant=17543158311

Wady: słabsza korba i kaseta w stosunku reszty
Zalety: bardzo dobre hamulce, chyba brak manetki blokady? nieznany amortyzator dla mnie

TREK PROCALIBER 8 ok 5600zł
https://sprint-rowery.pl/rower-gorski-trek-procaliber-8
Wady: zębata z przodu tylko 30, brak manetki blokady te dwie rzeczy na pewno do zmiany. Opony mnie nie przekonują (widziałem na żywo zarówno Maxiixy jak i Bontagery).
Zalety: cena, dostępność, mocowania pod bagażnik, "marka"

GRAND CANYON AL7  ok 6217zł
https://www.canyon.com/pl-pl/rowery-gorskie/rowery-trailowe/grand-canyon/grand-canyon/grand-canyon-al-7/4160.html?dwvar_4160_pv_rahmenfarbe=M196_P12&dwvar_4160_pv_rahmengroesse=L
Wady: brak manetki blokady, standardowa cena przy tym osprzęcie, brak promocji.
Zalety: duża liczba mocowań na ramie

Napisano

Z przytoczonych rowerów postawiłbym na TREK'a (5339 zł) - najlepszy stosunek cena/jakość.

P.S. MERIDA BIG NINE TR LIMITED ma manetkę blokady skoku na kierownicy, jednak zamęczysz się na tych oponach jeżdżąc "wokół komina", ponieważ nie mają małych oporów toczenia.

Twój profil jazdy bardziej wskazuje na rower typu cross.

Napisano (edytowane)
19 minut temu, RabbitHood napisał:

No jak ci się podoba kross to czemu sobie takiego samego nie kupisz?

Inna sprawa jesteś w pełni świadomy swoich potrzeb i wiesz, że będziesz kręcił te 50 km na mtb?

Chciałem troche wyższą klasę sprzętu, Kross w tej ramie nie ma innych rowerów sensownych. Czy będe kręcił te 50? może czasem 30 może 50. Aktualnie biegam 3 rok i potrzebuje innego bodźca i sportu, kondycyjnie jest na pewno powyżej średniej.

15 minut temu, afly napisał:

Z przytoczonych rowerów postawiłbym na TREK'a (5339 zł) - najlepszy stosunek cena/jakość.

P.S. MERIDA BIG NINE TR LIMITED ma manetkę blokady skoku na kierownicy, jednak zamęczysz się na tych oponach jeżdżąc "wokół komina", ponieważ nie mają małych oporów toczenia.

Twój profil jazdy bardziej wskazuje na rower typu cross.

Dziękuje za uwagę dotycząca opon, bardzo cenna, niestety oglądając opony Treka mam takie samo wrażenie, opony są ogromne balonowe a mają mały bieżnik(w tym Treku daja losowe opony Maxisy lub ich firmowe). Ja jeździłem zawsze na Shwalbe i tam często mimo dużej opony i dużego bieżnika, środek gumy miał gesty bieżnik, na którym opona jedzie płynnie i cicho po asfaltach. Dodatkowo w Treku musiałbym zmienić zębaka lub całą korbę np na SLX 34?? nie mam pojęcia ile to kosztuje i co by tam pasowało??? No i jeszcze brak blokady amora.... także nie wiem jakie są tego koszty.

Co do roweru typu cross, to tak wiem... ale dla mnie te rowery są totalnie nudne, ciężko na nich poszaleć u nas w terenie, w lasach mamy dużo błota, kamieni, koleiny dziury. Rower MTB daje mi możliwość przejechania każdej trasy i daje dużo frajdy.

Edytowane przez dadid84
Napisano

Ja bym nie patrzył na opony, bo każdy dostosowuje je do własnych preferencji, ale na całość jako rower.

Co do zębatki - nie zawsze jest taka zmiana, a jeżeli jest to w niektórych ramach niewielka. Sprawdź to zanim podejmiesz decyzję.

Napisano
2 minuty temu, afly napisał:

Na jakich przełożeniach jeździsz w obecnym rowerze, robiłeś kalkulację iż na pewno potrzebujesz zębatki 34T?

Nie robiłem kalkulacji, jeździłem na tym Krossie żony i wystarczało na asfalcie na styk, więc boje się że 30 to będzie ciut za mało. Nie porównywałbym i nie przeliczał do mojego mtb z napędem 3x7  i 26 calowych kołach.... Wiadomo też że pewnie jak większość zwykłych kolarzy mam tendencję do zbyt niskiej kadencji.

Napisano (edytowane)

Merida ma kable sterach czyli kijem się tego ścierwa nie powinno ruszać. Kellys najbardziej typowy dla xc, Canyon to jakaś pokraka i nie wiadomo do czego to w ogóle jest. Trek jak najbardziej i raczej z tego towarzystwa jego bym wybrał. Oczywiście dziś tego typu rowery nie są do wymyślnej szybkiej jazdy. Raczej na spokojnie bez spiny przetaczanie się po płaskim. 

Edytowane przez Tyfon79
Napisano

Może Radon?

https://www.bike-discount.de/en/radon-jealous-al-9.0-4 

https://www.bike-discount.de/en/radon-jealous-al-9.0-5

Bardziej spójna i wyższej klasy specyfikacja, m. in. amortyzator czy hamulce. 

Ewentualnie, nieco poza budżetem: https://www.bike-discount.de/en/radon-jealous-al-10.0-3 
Fox 32 Performance, niemal pełna grupa XT wraz z hamulcami, sztyca, kierownica i mostek Race Face i opony z względnie niskimi oporami toczenia. 
Przednią zębatkę możesz wymienić na 36T (sam tak zrobiłem i taka konfiguracja idealnie sprawdza mi się do jazdy zarówno w terenie, jak i na asfalcie / po mieście). 
Ze swojej strony - polecam, jestem bardzo zadowolony. 

Napisano
W dniu 10.07.2025 o 11:36, RabbitHood napisał:

No jak ci się podoba kross to czemu sobie takiego samego nie kupisz?

Inna sprawa jesteś w pełni świadomy swoich potrzeb i wiesz, że będziesz kręcił te 50 km na mtb?

Kross ma XCR-a, który jest atrapą widelca i jest znacznie gorszy od Recona Gold (cięższa wersja Reby). Nawet nie ma co sobie nim zawracać głowę.

Napisano

Obecnie chyba zostały 2 rowery do wyboru, oglądałem Kellysa Gate 70 (prawie to samo co 90) jakoś rama nie przypadła mi do gustu, ma wywłaszczenia i jakby nalepki nawet na górnych widelcach. Merida wydaje się najlepszym środkiem, ma najlepsze hamulce, zębatkę 32T i blokadę amortyzatora na kierownicy, pytanie czy dostane rozmiar L za 6000zł. Druga opcja to Trek, kosztuje obecnie 5400zł, wiec zostaje 600zł na modyfikacje, ale... Trek nie ma blokady na kierownicy, ma gorsze hamulce, opony też takie sobie, węższe obręcze kół, no i przednią zębatke tylko 30T co może byc zbyt mało do jazdy głównie po płaskim. Jaka jest różnica w amortyzatorach? Manitou Machete Comp 120 vs Rockshox recon gold rl 120 ? Która marka jest według was lepsza, Merida czy Trek? 

Napisano

Jako użytkownik Merida Big Nine TR Limited, wskażę może preferencje i odczucia;
1. Hamulce na poziomie Deore (wymóg obsługi jednym palcem), również byłyby wystarczające (ważę obecnie ok. 92kg). Z tarcz 180/180 już bym nie zrezygnował.

2. Przerzutka tylna na poziomie Deore byłaby wystarczająca, jest XT fajnie, jednak aby wykorzystać to potencjalne XT wskazana byłaby manetka XT, a jest Deore.

3. W mojej Meridzie zmieniłem przednią zębatkę z 32T na 30T, ponieważ brakowało mi miękkich przełożeń i do tej pory nigdy nie zabrakło mi biegów w dolnym zakresie - rower wykorzystuję tylko w terenie.

4. DUŻY minus za pancerze prowadzone przez główkę sterów - u mnie są już przetarcia i uszkodzenia. 😡

5. Amortyzator jak i sztyca regulowana są proste w serwisie. W zakresie amortyzatora, dla mnie jego praca jest zbyt liniowa (brakuje utwardzenia pod koniec skoku, będę końcem lipca robił serwis i zobaczę jak będzie na "świeżym").

6. Lakier na ramie odporny na uderzenia i zarysowania! Duża ilość punktów montażowych pod bidon i akcesoria. Prowadzenia linek wewnątrz ramy w taki sposób, że nie będzie problemów w przypadku przeciągania nowych. Dodatkowo Merida dodaje pod siodłem multitool.

7. Sztyca w rozmiar XL i XXL z droperem o skoku 170mm.

 

W zakresie TREK'a:
- wady: hamulce MT 410, opony 2,2" (mój osobisty wymóg minimum 2,4"), obręcze 23mm (Merida 25mm i mój osobisty wymóg),
- zalety: klasę wyżej napęd (SLX),

Napisano

Ad.1 Hamulce właśnie mnie przekonują do tego modelu, ponieważ wymiana całych hamulców i tarcz to już jest spory koszt i robota.
Ad.2 Dokupiłbym manetke XT (tanie upgrade) jakie jest mocowanie tej manetki?
Ad.3  Ja będę również jeździł po asfalcie, dlatego chciałbym 32T

Główne pytanie o rozmiar, czy możesz sprawdzić czy masz na ramie podane cale? Bo mam taka oferte z Allegro i wg ich sklepu 17" to rozmiar L (taki potrzebuję) mam 180cm.
https://allegro.pl/oferta/big-nine-tr-limited-17543283812?context=47f3b9fc8c28d2f0cc553f3bc9051fcbb471a93bcfda76f8e9abb578208d34401341a9376140dedca57957e3f832485d26a5fa61f9557673baee19bf3e936e47ae4c7946595c8cfc06a94c5ee2cd032229cd5b376e028a793d9926ac79e48f9c5757f3ae48b55ff9c578ce50a6fe4957b81779aabac3e0bba1eaa33e553ab57b9b7d7a1bdc234520ab4de21ecf38f8ce&sellerHasChanged=false&fromVariant=17543158311

Dziękuję Ci za porady, czytałem twój watek o rowerze, ponieważ ten model nie jest zbyt popularny, mało o nim informacji w sieci. jak kolor wygląda na żywo? i jak waga roweru?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...